
Σε μια εποχή όπου η εμπειρία του σινεμά αλλάζει ραγδαία, ένας από τους πιο εμβληματικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών, ο Μάρτιν Σκορσέζε, αποκαλύπτει γιατί έχει εγκαταλείψει την παραδοσιακή αίθουσα προβολής.
Η αφορμή ήρθε μέσα από μια συζήτηση με τον φίλο και θρυλικό κριτικό κινηματογράφου Πίτερ Τράβερς, ο οποίος πρόσφατα αποχώρησε από το ABC και το «Good Morning America» για να ξεκινήσει το προσωπικό του κινηματογραφικό blog, The Travers Take. Με περισσότερα από 40 χρόνια εμπειρίας στην κάλυψη του σινεμά, ο Τράβερς έχει μια μακροχρόνια φιλία με τον Σκορσέζε, γεμάτη από αμέτρητες συνεντεύξεις και ουσιαστικές κουβέντες για την τέχνη του κινηματογράφου.
Σε μία από τις πρόσφατες συνομιλίες τους, ο Σκορσέζε εξομολογήθηκε κάτι που ίσως ξαφνιάσει πολλούς: δεν πηγαίνει πια σινεμά. Οταν ο Τράβερς τον ρώτησε γιατί, η απάντηση ήταν άμεση και γεμάτη πάθος.
«Δεν αντέχω πια τους θεατές που μιλάνε στο κινητό, βγαίνουν για σνακ και γίνονται τόσο ενοχλητικοί που δεν ακούγονται οι ηθοποιοί», είπε ο Σκορσέζε.
«Οταν ήμασταν παιδιά, τουλάχιστον μιλούσαμε για την ταινία. Τώρα, κανείς δεν νοιάζεται».
Διαβάστε ακόμα: Η μεγάλη επιστροφή του Τζ. Τζ. Εϊμπραμς στην σκηνοθεσία
Δεν είναι, βέβαια, ότι ο Σκορσέζε σταμάτησε να βλέπει ταινίες. Το αντίθετο: έχει δημιουργήσει το δικό του σινεμά στο σπίτι του, μια αίθουσα προβολών μέσα σε ένα χώρο διαμορφωμένο αποκλειστικά για την απόλαυση της έβδομης τέχνης. Εκεί, ανάμεσα σε αφίσες εποχής και σπάνια κινηματογραφικά memorabilia, ο σκηνοθέτης απολαμβάνει ταινίες σε κορυφαία ποιότητα.
Το σπίτι του στη Νέα Υόρκη περιλαμβάνει και δεύτερη αίθουσα προβολής στον πέμπτο όροφο, καθώς και μια πλούσια ταινιοθήκη, ένας χώρος που, όπως ο ίδιος λέει, είναι «ζωτικής σημασίας για την πνευματική του υγεία» από το 2007 μέχρι σήμερα.
Η αποστασιοποίηση του Σκορσέζε από τις κινηματογραφικές αίθουσες δεν είναι μια εκκεντρικότητα. Είναι σημάδι των καιρών. Πολλοί θεατές μοιράζονται την απογοήτευσή του από την έλλειψη σεβασμού στη συλλογική εμπειρία: τα φωτεινά κινητά, η αδιάκοπη ομιλία, οι συνεχείς μετακινήσεις. Οπως γράφει και ο ίδιος ο Τράβερς, «το να πας σινεμά σήμερα μοιάζει με ρώσικη ρουλέτα – δεν ξέρεις ποιον θα έχεις δίπλα σου». Κι αυτό είναι αλήθεια: οι κακοί τρόποι, η εξάρτηση από τα κινητά και η αποσπασματική προσοχή έχουν αλλάξει τη σχέση του κοινού με τις ταινίες.