«Δεν βλέπω ποτέ τις ταινίες μου. Οταν παίζονται στην τηλεόραση, αλλάζω κανάλι. Το Χόλιγουντ έφτιαξε μια εικόνα με την οποία συμφιλιώθηκα εδώ και πολλά χρόνια. Ημουν το γαλλικό κλισέ.»
Παρά την όποια αλήθεια που κρύβει η παραπάνω διαπίστωση ζωής, ο Λουί Ζουρντάν υπήρξε σίγουρα κάτι περισσότερο από ένα «κλισέ», ακόμη και για όσους δεν κατάφεραν ποτέ να του συγχωρήσουν το γεγονός πως ήταν ένας από τους πλέον περιζήτητους Γάλλους της βιομηχανίας (δεύτερος σε δημοτικότητα και επιτυχία μετά τον Σαρλ Μπουαγιέ), ένας διεθνής σταρ προορισμένος να κάψει καρδιές και να γίνει περισσότερες από μια φορές ο ρομαντικός πρωταγωνιστής που δεν φαντάστηκε ποτέ όταν ξεκινούσε την καριέρα του.
Γεννημένος στη Μασσαλία το 1921 με το όνομα Λουί Ζάντρ, ο Ζουρντάν σπούδασε υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Παρισιού, αλλά η κινηματογραφική του καριέρα διακόπηκε απότομα όταν είδε τον πατέρα του να συλλαμβάνεται από την Γκεστάπο και τον ίδιο να ενώνει τις δυνάμεις του με τη γαλλική αντίσταση, αρνούμενος να πρωταγωνίστησει σε ταινίες της ναζιστικής προπαγάνδας.
Ετσι, μετά από μια σειρά μικρών ταινιών στη Γαλλία, έφτασε στο Χόλιγουντ όταν τον εντόπισε ένας κυνηγός ταλέντων για λογαριασμό του Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ για να παίξει στην πρώτη του αμερικανική ταινία που δεν ήταν άλλη από το «The Paradine Case» του Αλφρεντ Χίτσκοκ το 1947.
Σε συνεχή διαφωνία με τον Ο. Σέλζνικ για ρόλους που αρνιόταν από το φόβο μήπως τον τυποποιήσουν ως «ωραίο», ο Ζουρντάν θα κέρδιζε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Letters from an Unknown Woman» το 1948 δίπλα στην Τζόαν Φοντέιν, αναγκάζοντας τους κριτικούς της εποχής να παρατηρήσουν τον γοητευτικό Γάλλο σε μια από τις ωραιότερες ταινίες της καριέρας του Μαξ Οφίλς.
Με την Τζόαν Φοντέιν στο «Letters from an Unknown Woman» του Μαξ Οφίλς
Η παγερή, απόκοσμη και βαθιά ρομαντική ερμηνεία του στο φιλμ του Οφίλς ήταν ικανή για να τοποθετήσει τον Ζουρντάν στην a class των χολιγουντιανών «ξένων» σταρ, δίνοντας του την ευκαιρία να μεσουρανήσει στα τέλη του '40 και ολόκληρη τη δεκαετία του '50 με ρόλους σε ταινίες σημαντικών δημιουργών αλλά και εμπορικές επιτυχίες που του εξασφάλισαν μόνιμη παραμονή στο διεθνές προσκήνιο.
Το 1949 έπαιξε στην «Madame Bovary» του Βινσέντε Μινέλι δίπλα στην Τζένιφερ Τζόουνς, το 1951 στο «Bird of Paradise» του Ντέλμερ Ντέιβς και το «Anne of the Indies» του Ζακ Τουρνέρ, το 1954 στο «Three Coins in a Fountain» του Ζαν Ναγκουλέσκο, το 1956 στο «The Swan» του Τσαρλς Βίντορ δίπλα στην Γκρέις Κέλι, ενώ το 1958 ο Βινσέντε Μινέλι τον εμπιστεύτηκε ξανά για τον ρομαντικό πρωταγωνιστή της «Gigi» Λέσλι Καρόν στην ταινία που θα κέρδιζε εννιά Οσκαρ (και αυτό της καλύτερης ταινίας), μεταμορφώνοντας τον Ζουρντάν στον απόλυτο διεθνή σταρ της εποχής.
Με την Λέσλι Καρόν στο «Gigi» του 1958
Ποτέ συμβιβασμένος με την ταμπέλα του σταρ («Πάντοτε προτιμούσα να με αποκαλούν έναν ηθοποιό χαρακτήρων παρά σταρ»), ο Ζουρντάν συνέχισε να παίζει στο σινεμά και κυρίως στην τηλεόραση για όλη την δεκαετία του '70, μέχρι τη στιγμή που η τραγωδία του χτύπησε την πόρτα το 1981, όταν ήταν ο ίδιος που βρήκε το πτώμα του μοναχογιού του, Λουί Ανρί σε ηλικία 29 ετών στο σπίτι του στο Μπέβερλι Χιλς από υπερβολική δόση ναρκωτικών. Ο Ζουρντάν αποσύρθηκε σταδιακά από την ενεργό δράση, ζώντας με την περισσότερο από τριάντα χρόνια συζυγό του στην Καλιφόρνια, προλαβαίνοντας ωστόσο να κερδίσει και τη δική του Τζέιμς Μποντ στιγμή πρωταγωνιστώντας στο «Octapussy» του 1983 δίπλα στον Ρότζερ Μουρ.
O Λουί Ζουρντάν πέθανε σε ηλικία 93 ετών στο σπίτι του στο Μπέβερλι Χιλς από φυσικά αίτια. Ενα χρόνο πριν είχε πεθάνει η παιδική του αγάπη και συζυγός του, Κικέ με την οποία παντρέυτηκε το 1946. Το 2010 ο Ζουρντάν είχε τιμηθεί από την Γαλλική Κυβέρνηση με το Παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής, αλλά πολύ πιο πριν το Χόλιγουντ του είχε χαρίσει δύο αστέρια στο διάσημο Walk of Fame - και μαζί μια θέση στην ιστορία του σινεμά.
Δείτε εδώ τον Λουί Ζουρντάν στο σόου της Τζούντι Γκάρλαντ να σατιρίζει το image του ρομαντικού πρωταγωνιστη:
Διαβάστε ακόμη:
Tags: Λουί Ζουρντάν