H αναπάντεχη επιλογή της έναρξης του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας με το «Frances Ha» του Νόα Μπόμπακ μοιάζει να περικλείει ιδανικά τη φιλοσοφία του: σινεμά ανεξάρτητο, ζωντανό, φτιαγμένο από μια γενιά που ξέρει να αφηγείται ιστορίες που αφορούν και μπορούν να τις πουν ακόμη και ασπρόμαυρα, αλλά με τη χρωματική παλέτα ορατή στο συναίσθημα.
Κάπως έτσι μοιάζει και το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ που μόλις ανακοινώθηκε στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου που ορίζει και επίσημα την έναρξη των εργασιών του.
Ο διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης ξεκίνησε την συνέντευξη τύπου λέγοντας πως σε αντίθεση από τις άλλες χρονιές όπου πάντα η παρουσίαση του προγράμματος ξεκινούσε από τα ευχαριστήρια στους χορηγούς, φέτος θα το κάνει αναφερόμενος στις Ελληνικές ταινίες.
Συνολικά 93 θα είναι τα φιλμ ελληνικής παραγωγής μικρού και μεγάλου μήκους που θα προβληθούν φέτος στις Νύχτες Πρεμιέρας. Ο λόγος που φέτος είναι τόσες πολλές, είναι σύμφωνα με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, «η εκπληκτική ποιότητα τους».
Οσο για την βασική θεματική που διατρέχει το φετινό φεστιβάλ, αυτή συνοψίζεται στην «κρυμμένη φράση» που βρίσκεται διακριτικά και στην αφίσα και η οποία είναι «θυμάμαι άρα υπάρχω» παραφράζοντας την φράση του Ντεκάρτ «σκέφτομαι άρα υπάρχω». Το νόημα αυτής της φράσης διατρέχει σύμφωνα με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη όλες τις ταινίες του φεστιβάλ φέτος «που μας θυμίζουν ότι πρέπει να θυμόμαστε, σήμερα που η μνήμη έχει υποτιμηθεί».
Πιο κάτω μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά λεπτομέρειες για το πρόγραμμα και τα φετινά αφιερώματα, ενώ στην συνέντευξη τύπου ανακοινώθηκε μια προβολή έκπληξη, της ταινίας του Μπίλε Ογκουστ «Night Train to Lisbon», η οποία θα γίνει στο Μέγαρο Μουσικής στις 20 Σεπτεμβρίου, σε συνεργασία με την εταιρία διανομής Hollywood Entertainment παρουσία του σκηνοθέτη και του πρωταγωνιστή Τζέρεμι Αϊρονς
Λίγες μόνο ημέρες πριν από την έναρξη του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, ξεχωρίζουμε τα highlights του προγράμματός του, πριν αυτά γίνουν sold out.
Πρεμιέρες να δει το μάτι σου
Εντάξει, η πρεμιέρα της πρεμιέρας στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας είναι η «Ζωή της Αντέλ» του Αμπντελατίφ Κεσίς (παρουσία της Αντέλ Εξαρχόπουλος) που θα κλείσει επίσημα και την αυλαία του φεστιβάλ. Ποιος όμως μπορεί να υποτιμήσει το «All is Lost» του Τζέι Σι Τσάντορ με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ να πρωταγωνιστεί μόνος του σε μια ταινία χωρίς ίχνος διαλόγου (φωτό) ή το «Don Jon» του Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ, την πιο απολαυστική ρομαντική κομεντί της χρονιάς με την καλύτερη Σκάρλετ Γιόχανσον που είδατε ποτέ; Πρεμιέρα και για το «Lovelace» των Ρομπ Επστάιν και Τζέφρι Φρίντμαν για τη θρυλική ζωή της Λίντα Λάβλεϊς, διάσημης για το «Βαθύ Λαρύγγι» της, για το «Παρελθόν» του Ασγκάρ Φαραντί που χάρισε στην Μπερενίζ Μπεζό το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών, για το «Fruitvale Station» του Ράιαν Κούγκλερ που έρχεται με το μεγάλο βραβείο στο Σάντανς και οδεύει ολοταχώς για τα Οσκαρ, για το «Kill Your Darlings» του Τζον Κροκίδα με τον Ντάνιελ Ράντκλιφ στο ρόλο του Αλεν Γκίνσμπεργκ, για το «Gloria» του Σεμπαστιάν Λελίο, την επίσημη υποβολή για το ξενόγλωσσο Οσκαρ της Χιλής που χάρισε στην εκπληκτική πρωταγωνίστρια του το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βερολίνου και για το «In the Name of...» της Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα που σκανδάλισε όπου κι αν προβλήθηκε.
Ποιος θα πάρει τη Χρυσή Αθηνά;
Δεκατρείς ταινίες νέων δημιουργών απ' όλον τον κόσμο θα διεκδικήσουν φέτος τη Χρυσή Αθήνά στο διαγωνιστικό τμήμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας. Ανάμεσά τους το «Harmony Lessons» του Εμίρ Μπαϊγκαζίν από το Καζακστάν (Αργυρή Αρκτος Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου), το «Fatal» του Λι Ντον-κου από τη Νότιο Κορέα με μια σπαρακτική ιστορία μετάνοιας και συγχώρεσης, το «Love Eternal» του Μπρένταν Μαλντάουνι, μια συμπαραγωγή Ιρλανδίας, Λουξεμβούργου και Ιαπωνίας, για έναν εμμονικό με το θάνατο νεαρό που θα αγαπήσει τη ζωή μέσα από έναν δυνατό έρωτα, το «Δύο Μητέρες» της Αν Ζόχρα Μπερασέντ για δύο λεσβίες γυναίκες στη Γερμανία του σήμερα που προσπαθούν να αποκτήσουν ένα παιδί, το σοκαριστικό «Τίποτα Κακό Δεν Θα Συμβεί» της Κάτριν Γκέμπε από τη Γερμανία, το «Ραντεβού μετά τα Μεσάνυχτα» του Γιαν Γκονζάλες από τη Γαλλία σε μια νεωτεριστική εκδοχή της «Φιλοσοφίας του Μπουντουάρ» υπό τους ήχους των M83.
O αξιότιμος κύριος Αρι Φόλμαν
Τέσσερις ταινίες αποτελούν το αφιέρωμα στον ταλαντούχο κύριο Αρι Φόλμαν, που το 2008 χάρισε στον κόσμο του σινεμά τις παραισθησιογόνες εικόνες του «Βαλς με τον Μπασίρ», σε μια από τις ομορφότερες ταινίες κινουμένων σχεδίων και ταυτόχρονα μια από τις σημαντικότερες αντιπολεμικές ταινίες όλων των εποχών. Από το τέλος προς την αρχή της μικρής φιλμογραφίας του θα προβληθούν το «The Congress» που άνοιξε το φετινό Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες με την Ρόμπιν Ράιτ στον πιο δαιμόνιο συνδυασμό live action και animation της χρονιάς (φωτό), αλλά και τα λιγότερο γνωστά «Συνέβη στο Ισραήλ» του 2001 και «Saint Clara» του 1996. Το σημαντικότερο; Ο Αρι Φόλμαν θα βρίσκεται στην Αθήνα για να παρουσιάσει το αφιέρωμα του και να συνομιλήσει με το κοινό.
Ελληνικό σινεμά μέχρι τελικής πτώσης
Επτά μεγάλου μήκους ταινίες σε πρεμιέρα, τρία ντοκιμαντέρ, μια ταινία κινουμένων σχεδίων, τέσσερις ταινίες σε work in progress και 78 ελληνικές μικρού μήκους ταινίες που διαγωνίζονται είναι η απάντηση στο «αν το μέγεθος μετράει» στην εγχώρια παρουσία στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας.
Οι μεγάλες πρεμιέρες είναι ο «Εχθρός Μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου (φωτό), το «September» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου, το «Luton» του Μιχάλη Κωνσταντάτου και η «Λιμουζίνα» του Νίκου Παναγιωτόπουλου που θα τιμηθεί και με ειδικό βραβείο για το σύνολο του έργου του. Θα προβληθούν ακόμη «Το Δέντρο και η Κούνια» της Μαρίας Ντούζα, το «Illusion» του Σάββα Καρύδα και το ήδη cult «Tα Χρονικά του Δρακοφοίνικα: Αδάμαστος» του Θάνου Κερμίτση.
Τα τρία ντοκιμαντέρ είναι το «Boxer» του Γιώργου Παντελεάκη, το «Ταξίδι στη Χώρα των Λοκρών» της Ίριδος Ζαχμανίδη και το «Φωνές από το Υπόγειο» του Γιάννη Χαριτίδη.
Σε work in progress θα προβληθούν οι «Αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη, ο «Ανεμιστήρας» του Δημήτρη Μπίτου, το «Lurk» του Βασίλη Κατσίκη και το «Μαξιλάρι» του Κωνσταντίνου Κακογιάννη.
Τι εννοείτε ποιος είναι ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ;
Δεν θα σας κατηγορήσει κανείς αν δεν τον γνωρίζετε, αλλά θα είστε καταδικαστέοι αν μετά τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρες δεν είστε και εσείς έτοιμοι να τον συστήσετε ως την πιο εκκεντρική και ενδιαφέρουσα φωνή του ολλανδικού σινεμά που μπορεί να έμαθαν όλοι φέτος λόγω της συμμετοχής του «Borgman» στο διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Καννών, αλλά με σημαντική θητεία σκηνοθέτη, σεναριογράφου, ζωγράφου και σημαντικού θεατράνθρωπου της Ολλανδίας, θα έπρεπε ήδη όλοι να τον γνωρίζαμε εδώ και χρόνια. Στις Νύχτες Πρεμιέρας θα προβληθούν και οι οκτώ μεγάλες μήκους ταινίες, ενώ ο ίδιος θα βρεθεί στην Αθήνα για να τις παρουσιάσει.
Ενα Πανόραμα γεμάτο νέες ιδέες
Δεν χρειάζεται καν να στοιχηματίσεις για την sold out προβολή ολόκληρου του Φεστιβάλ, αφού το «Spring Breakers» του Χάρμονι Κορίν (φωτό) ηγείται του φετινού Πανοράματος με επιλογές ταινιών απ' όλον τον κόσμο που ταξίδεψαν στα διεθνή φεστιβάλ και φτάνουν στην Αθήνα για να επιβεβαιώσουν αν αξίζουν το buzz που κουβαλάνε. Ανάμεσά τους το κατά τον Τζος Γουίντον «Μuch Ado About Nothing» του Γουίλιαμ Σαίξπηρ, το - πιο hyped πεθαίνεις - «Upstream Color» του Σέιν Καράθ, το αλλόκοτα γοητυετικό «Computer Chess» του Αντριου Μπουτζάλσκι, το «Alienation» του Μίλκο Λαζάροφ με τον Χρήστο Στέργιογλου άρτι αφιχθές από τη Βενετία. Στο Πανόραμα θα προβληθούν και τρεις ταινίες Ελλήνων του εξωτερικού, το «Echolot» του Αθανάσιου Καρανικόλα, το «India Blues» του Γιώργου Μαρκάκη και το «Happy Slapping» του Χρήστου Σουρλίγκα γυρισμένο από εφήβους με iPhone.
Δεν είναι η «Κινηματογραφική Λέσχη», είναι carte Blanche στον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο
Οταν διαλέγει ταινίες ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος - από μόνος του μια σελίδα στην ιστορία της ελληνικής κριτικής κινηματογράφου - το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να... μαθαίνεις σινεμά, μέσα από ανυπέρβλητα αριστουργήματα που το καθένα από αυτά άντεξε στο χρόνο για τους δικούς του λόγους. Είτε μιλάει κανείς για τη «Στρατηγική της Αράχνης» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, είτε για το «Pather Panchali» του Σατγιαζίτ Ρέι, είτε για το «Beau Travail» της Κλερ Ντενί, είτε για την «Επιφοίτηση» του Κριστόφ Ζανούσι, τα στόματα ας μείνουν όλα κλειστά για το «The Searchers» του Τζον Φορντ (φωτό), το καλύτερο ίσως γουέστερν που θα δείτε ποτέ στη μεγάλη οθόνη.
H μουσική δεν σταματάει ποτέ στις Νύχτες Πρεμιέρας
Βαρύ πυροβολικό φέτος στο μουσικό διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ με το «The Stone Roses: Made of Stone» του Σέιν Μέντοουζ για το reunion του θρυλικού συγκροτήματος από το Μάντσεστερ (φωτό), το «Mistaken for Strangers» του Τομ Μπέρνινγκερ για τους The National, το «Twenty Feet from Stardrom» του Μόργκαν Νέβιλ για τις πιο διάσημες γυναικείες δεύτερες φωνές όπως τις παρουσιάζουν από τον Μπρους Σπρίνγκστιν μέχρι τον Μικ Τζάγκερ, το «Oh Yeah She Performs» της Μίρζαμ Ούνγκερ για την γυναικεία punk σκηνή της Αυστρίας και την προβολή - χαμό του «Pussy Riot: Α Punk Prayer» των Μάικ Λέρνερ, Μαξίμ Ποζντορόφκιν για το πιο διάσημο εξαγώγιμο προϊόν της αντι- Πούτιν Ρωσίας.
Και επιτέλους αφιέρωμα στον... Ζορζ Φρανζί
Οι περισσότεροι τον γνωρίζουν για το ανυπέρβλητο «Μάτια Δίχως Πρόσωπο» του 1959 (δείτε στη φωτό τον Ζορς Φρανζί στα γυρίσματα της ταινίας), άλλοι για την «Thérèse Desqueyroux» του 1962 (που χάρισε στην Εμανουέλ Ριβά το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας) και οι περισσότεροι μπορούν να μάθουν έναν από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς Γάλλους σκηνοθέτες - κάτι ανάμεσα σε έναν Γερμανό εξπρεσιονιστή και ταυτόχρονα λάτρη του φανταστικού ρεαλισμού, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό - μέσα από το αντεστραμμένο μελόδραμα του «La Tête Contre les Murs» του 1958, το παρανοϊκό «Judex» του 1963, το «Thomas l' Imposteur» βασισμένο σε βιβλίο του Ζαν Κοκτό από το 1964 και το «Nuits Rouges», την τελευταία του ταινία που σκηνοθέτησε το 1974, ένα κύκνειο άσμα που ολοκληρώνει υποδειγματικά ένα κινηματογραφικό σύμπαν φτιαγμένο από απομεινάρια pulp λογοτεχνίας, κόμικ φαντασίας και μοντερνισμού στα όρια του κλασικού. Ενα αφιέρωμα που δεν το χάνεις με τίποτα.
To 19o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας διεξάγεται φέτος από τις 19 έως και τις 29 Σεπτεμβρίου στους κινηματογράφους Παλλάς, Ιντεάλ, Οπερα 1&2, Δαναός 1&2 και Ταινιοθήκη της Ελλάδος.Τα εισιτήρια κοστίζουν 4 ευρώ (για το κοινό που θέλει να παρακολουθήσει τις δημοσιογραφικές προβολές), 5 ευρώ για την πρώτη απογευματινή προβολή (ώρα έναρξης έως 19.55), 6 ευρώ για τις υπόλοιπες βραδυνές προβολές (ώρα έναρξης από 20.00), ενώ και φέτος θα διατίθενται εισιτήρια για κατόχους κάρτα ανεργίας του ΟΑΕΔ.
Δείτε παρακάτω το πλήρες πρόγραμμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, ξεφυλίστε τον κατάλογο και μείνετε συντονισμένοι στο Flix καθώς καθημερινά θα διατίθενται δωρεάν προσκλήσεις για επιλεγμένες προβολές.
Tags: ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2013