Τρεις άντρες, ο ένας τους παππάς, ο άλλος κρατώντας ένα ακονισμένο δόρυ, ο τρίτος μια καραμπίνα, καταδιώκουν κάποιον μέσα στο δάσος. Αυτός ο «κάποιος», ο Μπόργκμαν, κοιμάται κάτω από τη Γη, σ' ένα αυτοσχέδιο σπίτι μέσα στο χώμα και δραπετεύει πάνω στην ώρα, προειδοποιώντας και τους «συμμορίτες» του. Βρώμικος και ταλαιπωρημένος καταφθάνει σε μια πολυτελή κατοικία, όπου ζει ένα μεγαλοαστικό ζευγάρι με τα τρία του παιδιά και την νταντά τους. Το κακό έχει φτάσει στην εύπορη τάξη και είναι έτοιμο να διαταράξει τις ισορροπίες.
Εχουμε δει πολλές ταινίες όπου ο «ξένος», επιθετικός, εισβάλλει σε μια φαινομενικά τακτοποιημένη οικογένεια και αναγκάζει τα μέλη της να έρθουν, συχνά βίαια, σε επαφή με την πραγματική τους ταυτότητα – τελευταίο και προφανές παράδειγμα το «Funny Games».
Εναν τέτοιου είδους συμβολισμό μεταχειρίζεται στη νέα του ταινία ο βαν Βάρμερνταμ, μόνο που εδώ το κακό είναι πραγματικοί… διαβόλοι και τριβόλοι, με μεταφυσικές ικανότητες να παρεμβαίνουν στα όνειρα και να κατευθύνουν τα ζώα. Η δε άρχουσα τάξη εκπροσωπείται από την επιτομή της ευγονικής οικογένειας, με τα ξανθά παιδάκια και μια γερή δόση συγκαλυμμένου ρατσισμού. Το δίλημμα, μέσα στην υπερβολή της σύλληψης της ταινίας, μοιάζει ακόμα εντονότερο: με ποιου το μέρος είμαστε; με τη συγκροτημένη οικογένεια που όμως σκεπάζει κάτω από μια μάσκα ευπρέπειας τα βίαια ένστικτά της και τις ψευδείς προθέσεις της; Ή με τον Μπόργκμαν που σε τίποτα δε διστάζει να ξεπαστρέψει όποιον του στέκεται εμπόδιο, αλλά τολμά να ξεσκεπάσει την υποκρισία;
Ο βαν Βάρμερνταμ σκηνοθετεί ένα παιχνίδι, ένα ψυχολογικό γαϊτανάκι, με έντονο το στοιχείο της μαύρης κωμωδίας. Μόνο που μέσα στην επιθυμία του να δώσει στην ταινία μια διάσταση παραμυθιού, συχνά υπερβαίνει τα όρια και του χρόνου και της πρωτοτυπίας, καταλήγοντας μ’ ένα φιλμ διασκεδαστικό αλλά προβλέψιμο και τόσο πρόθυμο να μεταφέρει το θεατή στη διάσταση της ανατρεπτικής υπαρξιακής κωμωδίας, που οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών του ισοπεδώνονται.
Μάθετε τα πάντα για το 66ο Φεστιβάλ Καννών, στο ειδικό τμήμα του Flix.gr που ανανεώνεται συνεχώς.
Tags: ΚΑΝΝΕΣ 2013, cannes 2013, borgman