«Η φιλοδοξία μας είναι ακριβώς καθώς η χώρα μας βγαίνει από την κρίση, στην αιχμή του δόρατος αυτής της ανάπτυξης να μπει και ο χώρος της δημιουργίας και της οπτικοακουστικής παραγωγής. Δεν είναι σύνηθες ο κλάδος ο δικός σας να αντιμετωπίζεται ως ένας κλάδος ο οποίος έχει πάρα πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Οσες μελέτες όμως έχουν γίνει έχουν αποδείξει το αντίθετο. Καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι σε αυτούς τους καιρούς να υπάρχει αυτή η πτυχή και φαντάζομαι ότι όλοι έχετε βιώσει τις δυσκολίες που συναντούν τα επαγγέλματα που σχετίζονται με το χώρο των οπτικοακουστικών παραγωγών.»
Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς, την ενημέρωση για το Filming in Greece, το επενδυτικό κίνητρο για την παραγωγή κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα, που εδώ και δεκαετίες υπήρξε το ζητούμενο διαδοχικών κυβερνήσεων ως μια πρακτική που ισχύει στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες και βοηθά τις επενδύσεις, ενισχύει την τουριστική εικόνα της χώρας και κυρίως δημιουργεί θέσεις εργασίας για τους επαγγελματίες του χώρου.
Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Νίκος Παππάς: «Είμαστε ενώπιόν σας όχι για να εξαγγείλουμε κάτι, αλλά για να αναδείξουμε κάτι το οποίο είναι ήδη πραγματικότητα», σημειώνοντας πως έχουν ήδη δεσμευτεί 75 εκατομμύρια ευρώ για τη λειτουργία του κινήτρου, όπως επίσης ότι οι διαδικασίες για τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων είναι στο έπακρο απλοποιημένες, ότι το Υπουργείο οφείλει να απαντήσει για την κάθε αίτηση μέσα στο σύντομο διάστημα των 45 ημερών και φυσικά ότι προβλέπεται δυνατότητα επιστροφής του 25% των δαπανών που γίνονται στην Ελλάδα μέσα στο όριο των 6 μηνών από την ολοκλήρωση των γυρισμάτων.
Κλείνοντας την εισήγησή του, ο Νίκος Παππάς δήλωσε: «Θεωρώ ότι ο κόσμος της δημιουργίας είναι ο κόσμος που μπορεί να αποτελέσει τον καλύτερο πρεσβευτή της χώρας μας προς τα έξω. Η χώρα μας είναι μια χώρα η οποία αυτή τη στιγμή στέκεται στα πόδια της, είναι μια χώρα που ανακάμπτει και η αναζωογόνηση του κλάδου της δημιουργίας των οπτικοακουστικών νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο μπορεί να παίξει και το ρόλο της ατμομηχανής. Γιατί πολλαπλασιάζει τα θετικά μηνύματα. Μηνύματα που έρχονται για τους άλλους κλάδους της οικονομίας και πυκνώνουν αυτόν τον καιρό. Αλλά νομίζω ότι αξίζει τον κόπο, αξίζει και τα χρήματα, αξίζει και κάθε ικμάδα των προσπαθειών μας να αφιερωθεί σε αυτήν την ιστορία ώστε να αναδειχθεί αυτός ο κλάδος ως κλάδος αιχμής για μια Ελλάδα που ανακάμπτει. Προσβλέποντας λοιπόν στην συνεργασία, την έγκαιρη, θέλω να σας ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά και να σας πω ότι θα περιμένουμε με ανυπομονησία να δούμε να υποβάλλονται ηλεκτρονικά προτάσεις για οπτικοακουστικές παραγωγές, για παραγωγές οι οποίες θα αναδείξουν και το παρελθόν και το παρόν και το μέλλον της χώρας μας, για παραγωγές οι οποίες θα ξαναδώσουν στην Ελλάδα τη θέση που δικαιούται και της αξίζει.»
Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος που πήρε το λόγο στη συνέχεια επεσήμανε πως αυτά τα 75 εκατομμύρια που έχουν δεσμευτεί αρχικά για το κίνητρο πρέπει να απορροφηθούν (μέχρι το 2022, όπως ακούστηκε στη συνέχεια), αφού αν δεν συμβεί αυτό τα χρήματα είναι πιθανό να δοθούν σε ανάγκες άλλων κρατικών τομέων, όπως η Υγεία ή η Παιδεία.
«Θέλουμε να κάνουμε cinematic paradise», δήλωσε ο Λευτέρης Κρέτσος, «Δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι, αλλά νομίζω ότι σήμερα γίνεται ένα πάρα πολύ σπουδαίο βήμα. Μπαίνουμε κι εμείς στον παγκόσμιο χάρτη των χωρών που έχουν να προσφέρουν επενδυτικά κίνητρα, χρειάζονται δυο - τρία ακόμη βήματα για τα οποία κι εκεί είναι καλό να βάλουμε deadlines και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να προχωρήσουμε. Να φέρουμε την απλοποίηση των διαδικασιών κινηματογράφησης και σε εργατικά θέματα... Οι ξένες παραγωγές δεν θα έρθουν μόνο επειδή παρέχεις αυτό που λέμε soft money. Οι ξένες παραγωγές θα έρθουν μόνο αν υπάρχει μια εγχώρια οπτικοακουστική βιομηχανία η οποία μπορεί να στηρίξει και τα πιο απαιτητικά projects... Η μαγική λέξη - κλειδί είναι η λέξη συνέργεια. Ολοι οι φορείς, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ο δήμος, οι ιδιώτες, η αγορά πρέπει σε αυτό το θέμα να είναι brothers in arms, να αγωνιστούμε όλοι μαζί. Γνωρίζω για παράδειγμα ότι οι περιφέρειες έχουν δείξει τεράστιο ενδιαφέρον, σήμερα είχα μια συνάντηση με την Ενωση Ελληνικών Τραπεζών, η οποία ελπίζουμε ότι θα μας δώσει κάποια λύση σε θέματα ρευστότητας και κάποιες ευκαιρίες για τους νέους δημιουργούς για να αξιοποιήσουν και το μέτρο του cash rebate... Για μας στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης είναι βασικό ζήτημα αυτό. Θεωρούμε ότι η μεταμνημονιακή Ελλάδα χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε αυτό που κάνει τη ζωή μας πραγματικά όμορφη, σε αυτό που προκαλεί αισθήματα, σε αυτό που προκαλεί συγκινήσεις - και αυτό δεν μπορεί να είναι μόνο ψηφιακή τεχνολογία, το πιο sophisticated CGI σύστημα δεν μπορεί να προσφέρει εμπάθεια που μπορείτε να προσφέρετε εσείς. Σε αυτό λοιπόν το όραμα για τη μεταμνημονιακή Ελλάδα δεν μπορεί ο πολιτισμός και οι δημιουργικές βιομηχανίες να μην έχουν πολύ πολύ κεντρική θέση.»
Τελευταίος το λόγο πήρε ο Πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας), Πάνος Κουάνης, ο οποίος μίλησε για την ψηφιακή επανάσταση και για το γεγονός πως το ΕΚΟΜΕ (ένα διοικητικό όργανο, όπως τόνισε) αντιμετωπίζει τον οπτικοακουστικό κλάδο ως έναν ενιαίο κι αδιαίρετο κλάδο παραγωγής και δημιουργίας έργων με υψηλή προστιθέμενη αξία, έργων που μπορεί να είναι κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, animation ή και video games.
«Με αυτόν τον γνώμονα καταστρώσαμε το επιχειρηματικό και στρατηγικό μας σχέδιο, το οποίο βασίζεται σε τρεις σημαντικούς πυλώνες: α) Στην υποστήριξη της επιχειρηματικότητας, της προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων στη χώρα κι η ενίσχυση της απασχόλησης. β) Στη συλλογή, διαφύλαξη, συντήρηση, τεκμηρίωση, εκμετάλλευση του συνόλου του οπτικοακουστικού αποθέματος, δηλαδή των αρχείων της χώρας. γ) Στην ανάπτυξη της οπτικοακουστικής και ψηφιακής παιδείας στη χώρα. Σκοπός του ΕΚΟΜΕ δεν είναι να υποκαταστήσει άλλους οργανισμούς ή τα υπουργεία και τις δομές τους, αλλά να τις ενισχύσει με ένα σύγχρονο και πρωτοπόρο για τα ελληνικά δεδομένα τρόπο, μέσα από τη σύνθεση και τη συνεργασία. Σκοπός μας είναι να γίνει ένας πόλος έλξης και ταυτόχρονα ένα εκκολαπτήριο, ένα incubator που θα δημιουργήσει σταδιακά τις προϋποθέσεις, ώστε οι νέοι άνθρωποι να βρίσκουν τη δημιουργική διέξοδο που αναζητούν στον τόπο τους, αλλά και στη διεθνή αγορά εργασίας.»
Στα τεχνικά σημεία, ο Πάνος Κουάνης ανέφερε ότι οι αιτήσεις μπορούν να γίνουν μέχρι και δύο μήνες πριν την έναρξη των γυρισμάτων, πως το μίνιμουμ των επιλέξιμων δαπανών είναι 100.000 ευρώ, το μάξιμουμ που μπορεί να πάρει μια παραγωγή είναι 5.000.000 ευρώ, η διαδικασία είναι απλή και γίνεται σε δέκα βήματα, δικαιούχοι είναι είτε ελληνικές εταιρείες, είτε ξένες εταιρείες που κάνουν υποκατάστημα στην Ελλάδα, είτε προσλαμβάνουν Ελληνα εκτελεστή παραγωγό, εξαιρούνται ορισμένα είδη οπτικοακουστικών προγραμμάτων όπως τα τηλεπαιχνίδια και τα reality shows, η ενίσχυση μπορεί να συνδυαστεί με άλλες κρατικές ενισχύσεις εφόσον όλες μαζί δεν ξεπερνούν το 50% του προϋπολογισμού (αν είναι συμπαραγωγή αυτό φτάνει στο 60% ή αν είναι αυτό που ονομάζεται «δύσκολο οπτικοακουστικό έργο» μπορεί να φτάσει και μέχρι το 70%), οι 45 ημέρες είναι αυστηρές για την έγκριση της αίτησης και στο τέλος με την απόδοση γίνεται η επιστροφή των χρημάτων. Τελειώνοντας ο Πάνος Κουάνης ανέφερε ότι αναμένεται άμεσα η έκδοση μιας ΚΥΑ (Κοινής Υπουργικής Απόφασης) που θα αναλύει τις λεπτομέρειες γύρω από τις επιλέξιμες δαπάνες, την έναρξη και λήξη της παραγωγής και τα δικαιολογητικά.
Οι απορίες όπως ήταν λογικό, πύκνωσαν μετά το τέλος της παρουσίασης στον κινηματογραφικό χώρο σχετικά με το μεγάλο ύψος των χρημάτων που διατίθενται για το κίνητρο, αφού για τα 75 εκατομμύρια (που αντιστοιχούν στο 25% του cash rebate) οι συνολικές επενδύσεις πρέπει να αγγίξουν τα 300 εκατομμύρια και επίσης για το κατά πόσο αυτό το κίνητρο θα μπορέσει να ενισχύσει και τις ελληνικές παραγωγές με περισσότερα χρήματα απ' όσα δίνονται αυτή τη στιγμή στην παραγωγή από τους δύο βασικούς φορείς (το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την ΕΡΤ).
Πολλοί θεωρούν πως το κίνητρο υπάρχει και αφορά κυρίως τις τηλεοπτικές παραγωγές (και μάλιστα και από τα ελληνικά κανάλια που θα αδειοδοτηθούν εντός ολίγου), ενώ η συγκρατημένη αισιοδοξία για το αν τελικά το κίνητρο είναι επιτέλους πραγματικότητα οφείλεται τόσο στη δυσπιστία χρόνων σχετικά με ρυθμίσεις που δημιουργήθηκαν αλλά έμειναν σε αχρησία, όσο και στους υπόλοιπους τομείς που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία του κινήτρου (τα capital controls δεν συνάδουν ακριβώς με το σύστημα) αλλά και στο ασταθές πολιτικό σκηνικό που όπως μας έχει συνηθίσει δεν διατηρεί μια συνέχεια στα πράγματα.
Δείτε εδώ ένα από τα βίντεο που προωθούν τη δράση Filming in Greece:
Περισσότερες πληροφορίες για το Filming in Greece μπορεί να αναζητήσει κανείς στο ependyseis.gr, στο site της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο επίσημο site του Film Commission.