Φεστιβάλ / Βραβεία

Evia Film Project 2023: Location, Location, Location

στα 10

To 2o Evia Film Project επέστρεψε σε Βόρεια Εύβοια: Αιδηψό, Λίμνη και Αγία Αννα, δίνοντας έμφαση στον τόπο όπως αυτός μεταφράζεται μέσα από την οπτικοακουστική εμπειρία ταυτόχρονα ως ρίζα και ως εξέλιξη.

Evia Film Project 2023: Location, Location, Location
(φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

Location.

Είναι η λέξη που ακούστηκε περισσότερο φέτος στο 2o Evia Film Project, όχι μόνο σαν ένας αμιγώς κινηματογραφικός όρος που τα τελευταία χρόνια δίνει στην φωτογενή άγνωστη Ελλάδα ευκαιρίες για ένα νέο βλέμμα (και μια ισχυρή διεθνή ακτινοβολία), αλλά για να δώσει έμφαση σε ένα τόπο που συνεχίζει να συγκινεί με τα διακριτά χαρακτηριστικά του που έρχονται από τα βάθη της Ιστορίας και απλώνονται στο σήμερα, φωτισμένα για πρώτη φορά με έναν τρόπο που αφορούν «ταξιδιώτες» από την Ελλάδα και όλον τον κόσμο.

Ο χρόνος που μεσολάβησε ανάμεσα στην πρώτη διοργάνωση του Evia Film Project και τη φετινή, επιβεβαίωσε την ουσία της πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που με γρήγορα και αποτελεσματικά αντανακλαστικά κατάφερε μέσα σε σύντομο διάστημα να θέσει την τραυματισμένη από τις καταστροφικές φωτιές του 2021 Βόρειο Εύβοια στο χάρτη του παγκόσμιοου κινηματογραφικού - πράσινου - χάρτη.

Το Evia Film Project είναι ένα project. Και έτσι συνεχίζει να συστήνεται και να χτίζει μεθοδικά και με τον ίδιο ενθουσιώδη και συναρπαστικό τρόπο ως κάτι που είναι σε διαδικασία εξέλιξης, ακολουθώντας και πατώντας με τις δράσεις του πάνω στον ίδιο τον τόπο που αλλάζει.

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

O πυρήνας του Evia Film Project ήταν και φέτος ο ίδιος: προβολές και δράσεις στις τρεις εμβληματικές τοποθεσίες της Βόρειας Εύβοιας.

Κέντρο δράσης η Αίδηψός με προβολές κάθε βράδυ στον θερινό Απόλλωνα και σημείο συνάντησης της Αγοράς και των δημοσιογράφων που φιλοξενήθηκαν φέτος στην λουτρόπολη. Προβολές με φανατικό κοινό στη γραφική Λίμνη. Προβολές παιδικές δράσεις και τα εκπαιδευτικά εργαστήρια στην Αγία Αννα. Highlights της φετινής διοργάνωσης, η έναρξη με τον Αλεξάντερ Πέιν παρών στο θερινό Απόλλων, τα masterclasses με τη συμμετοχή των φοιτητών της σχολής κινηματογράφου των Ψαχνών στα Κανατάκια στην Αγία Αννα, οι ζωντανές εμφανίσεις των Αγία Φανφάρα στη Λίμνη και Νίκου Πορτοκάλογλου στην Αιδηψό, ο δεύτερος στην υπέροχη λήξη του Φεστιβάλ το βράδυ του Σαββάτου 24 Ιουνίου.

Συνδετικός κρίκος όλων η έννοια του location. Για όποιον βρέθηκε φέτος στο Evia Film Project, η όσμωση ανάμεσα στις δράσεις του Φεστιβάλ και στον τρόπο με τον οποίο κινείται η καθημερινότητα μιας έντονα τουριστικής περιόδου που έχει ήδη ξεκινήσει στην ιδιαίτερη κλιματικά και πολιτισμικά Βόρειο Εύβοια, υπήρξε αποκαλυπτική.

Ο Αλεξάντερ Πέιν στην έναρξη του Evia Film Project έφερε στο προσκήνιο την έννοια της αναγέννησης ενός τόπου μέσω της Τέχνης:

«Λυπάμαι πολύ για τους λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία του Evia Film Project, αλλά είμαι πολύ χαρούμενος που είμαι κομμάτι του. Είμαι επίσης χαρούμενος που υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που θέλουν να δουν τη συγκεκριμένη ταινία διότι ελάχιστοι την είδαν όταν πρωτοβγήκε στις αίθουσες. Θέλω να συγχαρώ τον δήμαρχο για τα όμορφα λόγια του, ιδίως για το σημείο όπου εξήγησε ότι ακόμη και μέσα από τις στάχτες μιας καταστροφής μπορούν να ανθίσουν λουλούδια, τα λουλούδια του πολιτισμού. Είναι τιμή μου να βρίσκομαι εδώ και ελπίζω να είμαι κι εγώ ένα πέταλο από αυτά τα λουλούδια»

Η Μαριάννα Οικονόμου που συνόδευσε την προβολή του πολυταξιδεμένου ντοκιμαντέρ της «Οταν οι Ντομάτες Συνάντησαν τον Βάγκνερ» στην κεντρική πλατεία της Αγίας Αννας περιέγραψε ακριβώς την ουσία του φετινού project:

«Αυτή η ταινία έχει γυρίσει όλο τον κόσμο, αλλά η προβολή σήμερα έχει ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα γιατί υπάρχει μια συγγένεια ανάμεσα σε αυτόν τον τόπο και τον τόπο της ταινίας. Πρόκειται για δύο πληγωμένους τόπους. Η περιοχή εδώ έχει πληγεί από την πυρκαγιά. Αλλά και στον θεσσαλικό κάμπο, λίγα χιλιόμετρα μακριά από εδώ, οι αγρότες ελπίζουν ότι μπορεί να υπάρξει αναγέννηση»

O Γιώργος Τσεμπερόπουλος στο δικό του masterclass ξεκίνησε λέγοντας:

«Η βόρεια Εύβοια είναι το δεύτερο σπίτι μου και το Φεστιβάλ είναι στην καρδιά μου, έχω υπάρξει μέλος και επί τεσσεράμισι χρόνια του Διοικητικού Συμβουλίου. Όταν μου έγινε η πρόταση να μιλήσω στους φοιτητές των Ψαχνών, δέχτηκα με τη μία, χωρίς καν να έχω σκεφτεί το θέμα.»

evia Από την προβολή του «Οταν οι Ντομάτες Συνάντησαν τον Βάγκνερ» στην Αγία Αννα (φωτό: Γιάννης Στεφανίδης)

evia Ο Αλεξάντερ Πέιν με τη Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό στην έναρξη του 2ου Evia Film Project (φωτό: Γιάννης Στεφανίδης)

evia Γιώργος Τσεμπερόπουλος (φωτό: Γιάννης Στεφανίδης)

Στο κέντρο όλων όσων φέτος είχαν να κάνουν με τον τόπο, η δράση της Αγοράς του Evia Film Project, τα FAM trips (Familiarization Trips) που σύστησαν σε διάσημους location managers της διεθνούς βιομηχανίας τις πιθανότητες για τα γυρίσματα μιας ταινίας που κρύβει η Βόρεια Εύβοια σχεδόν σε κάθε γωνιά της, είτε μέσα στις πόλεις και τα χωριά της, είτε στα ανοιχτά της θάλασσας, εκεί όπου η Φύση αναλαμβάνει δράση δημιουργώντας τοπία μοναδικά, τοπία ελλληνικά, τοπία κινηματογραφικά πριν ακόμη τα σκεφτεί κανείς ως τέτοια.

Συνολικά, σε δύο Fam Trips, location managers από το εξωτερικό και την Ελλάδα, παραγωγοί και επαγγελματίες του σινεμά που βρέθηκαν στο Evia Film Project γνώρισαν τις λίμνες των ανενεργών πλέον ορυχείων-λατομείων λευκόλιθου στη Βόρεια Εύβοια, το κτήμα Κανδύλι, την παραλία Πήλι, το Κυμάσι Μαντουδίου, καθώς και τον αρχαιολογικό χώρο και την παραλία στην Κρύα Βρύση Κηρίνθου Ευβοίας. Στη συνέχεια, δοκίμασαν την τοπική κουζίνα και περιηγήθηκαν στα σοκάκια της γραφικής Λίμνης, ενώ στο δεύτερο Fam Trip είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα όμορφα Λιχαδονήσια, τον φάρο Βασιλίνας, τον υδροβιότοπο Λιβάρι Ιστιαίας, το εκκλησάκι Παναγία Ντινιούς.

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

Στη μεγάλη εικόνα των εννοιών του «location», του «τόπου» και της άρρηκτης σύνδεσής τους μέσα σε ένα πλαίσιο ανάπτυξης, προστίθενται και οι μικρές καθημερινές εικόνες ενός πορτρέτου ενός τόπου που το Evia Film Project σε προκαλεί κάθε φορά να στρέψεις το βλέμμα.

Οι πράσινες δράσεις που συνεχίζουν να ευαισθητοποιούν μια αλλαγή στον τρόπο που συμπεριφερόμαστε στο περιβάλλον, οι δράσεις για παιδιά που μοιάζει ανεκτίμητο να μοιράζουν τον ελεύθερο χρόνο τους και σε μια δημιουργική (κινηματογραφική) διαδικασία με την οποία δεν έρχονται συχνά σε επαφή. Οι προβολές εικονικής πραγματικότητας στο υπέροχο χώρο Κύμα στην Αιδηψό που κλείνοντας τα μάτια σε μετέφεραν σε έναν ολόκληρο θαυμαστό κόσμο σινεμά ευαισθησία για τη Φύση και τον Ανθρωπο. Η δράση με τις φιλοζωικές του τόπου που μοιράστηκαν με όλους τις αγωνίες μιας «αδέσποτης» συναρπαστικής ζωής που σε μαθαίνει να αγαπάς με ευθύνη. Η μικρού μήκους ταινία «Ρίζες» του Δημήτρη Τρομπούκη, που όπως υποστήριξε ο νεαρός αρχιτέκτονας από την Εύβοια λειτουργεί ως ένα εργαλείο για την ανοικοδόμηση του τόπου μετά τις πυρκαγιές που περισσότερο από κινηματογραφικά ενδιαφέρον υπήρξε τελικά ένα πολύτιμο εργαλείο ευαισθητοποίησης για όσους ξεχνούν τι ακριβώς τραύμα φέρει ο τόπος της Βόρειας Εύβοιας.

Στο ίδιο πλαίσιο του «location» ως κινηματογραφική εμπειρία από μόνο τους και μια βόλτα μέσα στο ένδοξο, εγκαταλελειμμένο παρελθόν της Βόρειας Εύβοιας. Τα υπέροχα κτίσματα που στέκουν ως σημάδια μιας επείγουσας «αναπαλαίωσης» που θα μοιάζει ευεργετική για τον τόπο και τους ανθρώπους της, Μια διαρκής υπενθύμιση πως η Βόρεια Εύβοια είναι ένα μέρος που σε προσκαλεί να επιστρέψεις.

Ενα (Evia Film) Project από μόνη της.

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

evia (φωτό: Αλεξάνδρα Ρίμπα)

εvia

Αναζητήστε ακόμη περισσότερα από όσα συνέβησαν στο 2ο Evia Film Project στο επίσημο site του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο instagram.