«Antoine the Fortunate»: Η συναρπαστική ιστορία ενός ανθρώπου και του αρχείου του

INDUSTRY 12 NOV  /  Μανώλης Κρανάκης

Μαθαίνουμε περισσότερα για την ιστορία του φιλόδοξου ντοκιμαντέρ της Τουρκάλας Νεφίν Ντινκ σε παραγωγή της Anemon που επιδοτήθηκε στο πλαίσιο της Πρόσκλησης για την Στήριξη Τηλεοπτικού Προγράμματος του Creative Europe.

Βασισμένο στα απομνημονεύματα και το πλούσιο αρχείο του Αντουάν Κόπε, το ντοκιμαντέρ «Antoine the Fortunate» αποτελεί ένα όνειρο ζωής για την Τουρκάλα Νεφίν Ντινκ που μελετάει την ιστορία επιβίωσης ενός ανθρώπου και της οικογένειάς του κατά τη διάρκεια της πιο ταραγμένης ιστορικά στιγμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της δημιουργίας της μοντέρνας Τουρκίας.

Παραγωγός της ταινίας είναι η Anemon Films (με εντυπωσιακό library τίτλων, ανάμεσα στους οποίους τα «Dolphin Man» και «Οταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις Ντομάτες»), που πρόσφατα επιδοτήθηκε στο πλαίσιο της Πρόσκλησης για την Στήριξη Τηλεοπτικού Προγράμματος του Creative Europe, πλησιάζοντας ένα μεγάλο βήμα πιο κοντά στην πραγματοποίηση ενός φιλόδοξου και πολυδάπανου πρότζεκτ. Στο Flix μιλάει η Ρέα Αποστολίδη από την Anemon συστήνοντας το πρότζεκτ και μιλώντας για την άνθηση του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα και παγκοσμίως αλλά και τις προκλήσεις που φέρνει η πανδημία στο χώρο της παραγωγής.

antoine

Τι είναι το «Antoine the Fortunate»;

Είναι ένα δημιουργικό ντοκιμαντέρ το οποίο διηγείται την ιστορία του Αντουάν Κόπε, ενός πολίτη της Αυστρο-Ουγγρικής Αυτοκρατορίας που γεννήθηκε το 1897 στην Κωνσταντινούπολη, την πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Ο Αντουάν ήταν ένας απλός άνθρωπος που κατέγραψε την καθημερινή ζωή στην Κωνσταντινούπολη και τη Θεσσαλονίκη (όπου έμεινε με την οικογένειά του μέχρι το 1912), καθώς και την διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και την ίδρυση της σύγχρονης Τουρκίας.
Αυτό που είναι μοναδικό στη ζωή του Αντουάν, είναι ότι από πολύ νωρίς κατέγραφε τα πάντα, κρατώντας ένα πιστό ημερολόγιο, φτιάχνοντας εφημερίδες, σχεδιάζοντας σκίτσα και ζωγραφιές, βγάζοντας φωτογραφίες, μέχρι και τραβώντας ερασιτεχνικά φιλμ. Αυτό το μοναδικό και πλούσιο αρχείο αποτελεί την βάση της ταινίας!

Πώς προέκυψε το πρότζεκτ και πώς το αναλάβατε εσείς;

Το πρότζεκτ αποτελεί ένα όνειρο ζωής για την Τουρκάλα σκηνοθέτρια Νεφίν Ντινκ, η οποία μελετάει το αρχείο του Αντουάν πάνω από πέντε χρόνια. Η Νεφίν μας μίλησε για την ταινία για πρώτη φορά πριν από 3-4 χρόνια, αποκτώντας αμέσως το ενδιαφέρον μας, καθώς δεν είχαμε ακούσει ποτέ ξανά να υπάρχει τέτοιο υλικό, όπως ερασιτεχνικά φιλμ, φωτογραφίες, αλληλογραφία, σκίτσα κλπ ενός απλού κατοίκου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Antoine

antoine

antoine 607

Πόσο σημαντική είναι η βοήθεια από το Creative Europe σε μια φάση όπου η χρηματοδότηση γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη λογω συνθηκών σε όλων τον κόσμο;

Το πρόγραμμα TV programming που στηρίζει το ντοκιμαντέρ είναι κι ένα από τα πιο ανταγωνιστικά της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Για να έχει κανείς την δυνατότητα υποβολής αίτησης μονάχα (!), θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει συμπαραγωγή με 1-2 ευρωπαϊκές εταιρείες, αλλά και να έχει την επιβεβαιωμένη συμμετοχή πάνω από 5-6 τηλεοπτικών σταθμών, καθώς και ενός διανομέα με σημαντική εμπειρία. Φέτος το πρόγραμμα χρηματοδότησε μόνο 25 ταινίες μυθοπλασίας, τηλεοπτικές σειρές και ντοκιμαντέρ σε όλη την Ευρώπη.
Η βοήθεια από το Creative Europe είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη δημιουργία ντοκιμαντέρ που βασίζεται σε κινηματογραφικό αρχειακό υλικό και αναπαραστάσεις, καθώς πρόκειται για υλικό με μεγάλο κόστος, το οποίο δεν καλύπτεται αποκλειστικά από χρηματοδότηση στην Ελλάδα. Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραλείψουμε την πολύ σημαντική συμμετοχή του ΕΚΟΜΕ και της Cosmoste TV στην χρηματοδότηση της ταινίας, χωρίς τους οποίους δεν θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε.

Τι κάνει έναν παραγωγό να συνεχίζει ενώ όλα σταματάνε;

Η συνεργασία. Είμαστε μια πολύ δεμένη ομάδα· oχι μόνο στην Anemon, αλλά και με την σκηνοθέτρια και την γαλλική εταιρεία Les Film du Balibari και την Αυστριακή Epo Film.

Πως αναπτύσσονται οι διεθνείς συνεργασίες πλέον στην Ελλάδα; Είναι κάτι που επιδιώκετε;

Είναι κάτι που επιδιώκουμε εδώ και 15 χρόνια με τη συμμετοχή σε διεθνή pitching forum και αγορές.

Την συγκεκριμένη ταινία την πρωτοπαρουσιάσουμε στο pitching forum του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πριν από δυο χρόνια, όπου κερδίσαμε το ενδιαφέρον του γαλλικού καναλιού Histoire. Παρουσιάσαμε ξανά την ταινία στο γαλλικό forum Sunnyside on the Doc, όπου κερδίσαμε το βραβείο καλύτερου ιστορικού ντοκιμαντέρ και εξασφαλίσαμε τη συμμετοχή του αυστριακού καναλιού ORF. Από εκεί και πέρα μπορέσαμε να εξασφαλίσουμε τη συμμετοχή 6 ακόμα τηλεοπτικών σταθμών στον Καναδά, την Τσεχία, τα Βαλκάνια, την Ελβετία και αλλού.

Για πολλούς από τους παραγωγούς ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει παίξει - και συνεχίζει να παίζει - τον μεγαλύτερο ρόλο στην δημιουργία διεθνών συνεργασιών. Εκεί κάναμε οι περισσότεροι τις πρώτες παρουσιάσεις, τις πρώτες συμπαραγωγές και συνεργασίες.

antoine

antoine

antoine

Η άνθηση του ντοκιμαντέρ είναι πλέον δεδομένη σε όλον τον κόσμο. Πόσο πιστεύεις ότι έχει ωριμάσει η ελληνική παραγωγή σε σχέση με το παρελθόν;

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ έχει ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο και ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο δυναμικά. Οι Eλληνες σκηνοθέτες έχουν αρχίσει να καταπιάνονται με θέματα που αφορούν τη διεθνή επικαιρότητα, αλλά και σημαντικά κοινωνικά θέματα, ξεφεύγοντας λίγο από την προσήλωση σε πιο «ελληνικά» θέματα όπως η αρχαιότητα και η λαογραφία, θέματα που ταξιδεύουν πιο δύσκολα στο εξωτερικό.

Πώς πιστεύεις πως θα βγει η κινηματογραφική κοινότητα παγκοσμίως μετά από αυτή τη δοκιμασία με την πανδημία;

Αυτό που μας λείπει περισσότερο είναι ο κινηματογράφος και τα φεστιβάλ κινηματογράφου. Ελπίζουμε να μην αποδυναμωθούν από την πανδημία, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει παραγωγή χωρίς αυτά τα δυο πολύ σημαντικά μέσα προβολής.



Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη και το υποπόγραμμα MEDIA, μπορείτε να απευθύνεστε στο Γραφείο Δημιουργική Ευρώπη MEDIA (υπεύθυνη: Αννα Κασιμάτη, anna.kasimati@gfc.gr)

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.