Φεστιβάλ / Βραβεία

21ο ΦΝΘ | Η «Συνήγορος» απαιτεί όρκο δικαιοσύνης

of 10

Η Ισραηλινή... RBG βρίσκεται στο επίκεντρο μιας συναρπαστικής, φεμινιστικής, ανατρεπτικής ταινίας

21ο ΦΝΘ | Η «Συνήγορος» απαιτεί όρκο δικαιοσύνης

Μέσα στην παγκόσμια συζήτηση για την υπεράσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και, επιπλέον, τη θέση της γυναίκας στην αιχμή της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας, η Λέα Τσεμέλ μοιάζει με το πρόσωπο που πρέπει ν' αποτυπωθεί ως ανδριάντας ψηλότερος από τον Χριστό του Ρίο Ντε Τζανέιρο: για να φαίνεται απ' άκρη σ' άκρη της γης. Κι αυτό, ενώ - ή μήπως επειδή; - υπερασπίζεται κυρίως ανθρώπους που ασκούν ένοπλη βία, Παλαιστίνιους που κατηγορούνται στο Ισραήλ.

Διαβάστε ακόμη: 21 ΦΝΘ | «Free Solo»: Το οσκαρικό ντοκιμαντέρ του National Geographic προκαλεί σωματικό και συναισθηματικό vertigo

Τα τελευταία πενήντα χρόνια, η δικηγόρος σε υποθέσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Ισραηλινή Τσεμέλ, εκπροσωπεί νομικά Παλαιστίνους που έρχονται αντιμέτωποι με τις ισραηλινές Αρχές, εκείνες, κατά τη δικηγόρο, του «κατακτητή». Μέσα στις υποθέσεις της αναλαμβάνει γυναίκες που χρειάζονται υπεράσπιση, φονταμενταλιστές, πασιφιστές ή ένοπλους αντάρτες. Το κίνητρό της είναι η ιδεολογία της: ότι ο κάθε άνθρωπος, πόσω μάλλον ο βρισκόμενος σε δυσχερή μοίρα, έχει δικαίωμα στη σωστή υπεράσπιση.

advocate 607

Τις χρονιές 2015-2016, όταν η Λέα Τσεμέλ δουλεύει, από τη μια για μια 31χρονη γυναίκα τρομοκράτη που είχε παγιδεύσει ένα αυτοκίνητο με εκρηκτικό μηχανισμό κι από την άλλη ένα 13χρονο αγόρι κατηγορούμενο για φόνο, οι δυο ντοκιμαντερίστες, η Ρέιτσελ Λι Τζόουνς και ο Φιλίπ Μπελές, αποφασίζουν να την ακολουθήσουν με την κάμερά τους και να της φτιάξουν το πορτρέτο: ούτε αγιογραφία, ούτε κατηγορητήριο, μια ειλικρινή προσωπογραφία μιας υπερμάχου του δικαίου.

advocate 607

Η ταινία κινείται μαζί με την Τσεμέλ, γοργά, δραστήρια: η κάμερα είναι παρούσα στις συναντήσεις της με τους συνεργάτες της, στην προετοιμασία και την έρευνά της, στην καθημερινή ζωή της, στις στιγμές που αποφεύγει υβριστικά σχόλια στην πορεία της, στις λίγες ώρες που έχει περιθώριο να ηρεμήσει και να στοχαστεί. Μαζί, αντλεί στοιχεία από την οικογένειά της, τα παιδιά της κι ανατρέχει στα πρώτα της βήματα. Η ταινία δεν παρεμβαίνει - άλλωστε το προφίλ της Τσεμέλ δεν αφήνει περιθώρια για οτιδήποτε πέρα από τη σαρωτική προσωπικότητά της και το τεράστιο κοινωνικό βάρος της φιγούρας της. Είναι, όμως, ένας θεμελιωμένος φόρος τιμής σε μια γυναίκα που αντιμετώπισε κι ακόμα αντιμετωπίζει τον φόβο με το μυαλό της και τον Νόμο με ευθύ βλέμμα.

Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει όλα όσα θα συμβαίνουν εντός και εκτός των σκοτεινών αιθουσών του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.


Περισσότερα για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:


ντοκιμαντέρ