Φεστιβάλ / Βραβεία

6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου - Μέρα 2η: Σινεμά με θέα

of 10

Στη δεύτερη μέρα του, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου σκαρφάλωσε ψηλά, αναζητώντας σωσίες, doppelgangers και σκοτεινές αλχημείες.

6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου - Μέρα 2η: Σινεμά με θέα

Με τον τίτλο «Το Σινεμά και το Είδωλό του», η δεύτερη μέρα του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου αποτέλεσε μια πολυσυλλεκτική εξερεύνηση γύρω από τα κάθε είδους δίπολα και τις διπλές ταυτότητες που στοιχειώνουν το σινεμά.

Κι αν οι απογευματινές προβολές στο χειμερινό σινεμά Παλλάς προσέφεραν στο κοινό μια σπάνια ευκαιρία να ανακαλύψει το «Betrogen» (1985), το ιδιοσυγκρασιακό φιλμ νουάρ του Χαρούν Φαρόκι, οι βραδινές προβολές της ημέρας αποτέλεσαν επιπλέον μια ιδανική αφορμή για τους επισκέπτες του Φεστιβάλ να ανηφορίσουν προς την Ανω Σύρο.

Από τις 17 μέχρι και τις 22 Ιουλίου, το Flix θα βρίσκεται στη Σύρο για να σας μεταφέρει εικόνες του φεστιβάλ - ή για να σας συναντήσει εκεί. Βρείτε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του SIFF.

(φωτό: Μυρτώ Τζίμα)

siff 607

siff 607

Μια από τις φετινές προσθήκες στους ήδη «πολυμορφικούς» χώρους διεξαγωγής του Φεστιβάλ, το Αμφιθέατρο Ανω Σύρου, σκαρφαλωμένο σε ένα από τα ψηλότερα σημεία του νησιού, θα μπορούσε να αποτελεί μια ριψοκίνδυνη επιλογή, καθώς η μαγευτική νυχτερινή θέα ανταγωνίζεται δυναμικά τις κινηματογραφικές δημιουργίες και θα μπορούσε εύκολα να αποσπάσει την προσοχή του κοινού από τα όσα διαδραματίζονται στο πανί.

Διαβάστε ακόμη: 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου - Μέρα 1η: Επιστροφή στις ρίζες μιας υπέροχης ψευδαίσθησης

siff 607

siff 607

Ευτυχώς, όμως, οι προβολές της βραδιάς αποδείχθηκαν άξιοι αντίπαλοι για το φυσικό σκηνικό του νησιού. Διεκδικώντας από τώρα τον τίτλο για την πιο απρόσμενα απολαυστική και ευφυή ανακάλυψη του φετινής διοργάνωσης, το «Double Take» (2009) του Γιόχαν Γριμονπρές, μέρος του αφιερώματος του SIFF στον Βέλγο καλλιτέχνη και κινηματογραφιστή, ξεκινά με αφετηρία μια αλλόκοτη υποτιθέμενη συνάντηση του Αλφρεντ Χίτσκοκ, το 1962, με μια πιο ηλικιωμένη εκδοχή του εαυτού του που έρχεται από το μέλλον, και πιο συγκεκριμένα από το 1980, ημερομηνία θανάτου του μετρ του σασπένς. Βασισμένος σε μια ιστορία του Τομ ΜακΚάρθι, που με τη σειρά της αντλούσε έμπνευση από το διήγημα του Μπόρχες «25 Αυγούστου 1983», ο Γριμονπρές αντιπαραθέτει το φανταστικό αυτό σενάριο (που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έναν ανατριχιαστικά πειστικό σωσία του Χιτς!) με τις πραγματικά δυσοίωνες εξελίξεις στο πεδίο του Ψυχρού Πολέμου, χρησιμοποιώντας πρωτότυπο και αρχειακό υλικό, αλλά και μια σειρά από σχεδόν σουρεαλιστικές τηλεοπτικές διαφημίσεις, εκπομπές και ειδήσεις της εποχής. Το αποτέλεσμα είναι ένα πολυεπίπεδο όσο και ανέλπιστα αστείο δοκίμιο πάνω στις βλαβερές συνέπειες της καταστροφολογίας και τον φόβο της εισβολής, αλλά και την επίδραση που έχει το πέρασμα του χρόνου στην αντίληψή μας για την Ιστορία.

siff 607

siff 607

siff 607

Στο ίδιο ακροφοβικό σκηνικό της Ανω Σύρου (που θα έκανε περήφανο ακόμα και τον ίδιο τον Χίτσκοκ!), δύο γενιές ελληνικού σινεμά συναντήθηκαν στο double feature του «Δεκαεννιά» (1995) του Αγγελου Φραντζή και του «Τα Χρώματα της Ιριδας» (1974) του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Ο Αγγελος Φραντζής βρισκόταν εκεί για να προλογίσει τη σπάνια προβολή της ταινίας του σε φιλμ 16 χιλιοστών, δηλώνοντας εξίσου έκπληκτος που ξαναβλέπει μετά από πολλά χρόνια μια από τις πρώτες μικρού μήκους ταινίες του, όσο και το κοινό που ανακάλυπτε για πρώτη φορά αυτό το αφοπλιστικό, και με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, στιγμιότυπο ενηλικίωσης.

Οσο για το εμβληματικό πλέον σκηνοθετικό ντεμπούτο του Παναγιωτόπουλου, αυτό αποτέλεσε ακόμα μια εξαιρετική έκφανση της βασικής ιδέας του φετινού Φεστιβάλ, «Is it real?», διερευνώντας τη σχέση του σινεμά με την αληθινή ζωή, σαν μια ονειρική όσο και παιχνιδιάρικη ερωτική επιστολή του ίδιου του δημιουργού του απέναντι στο κινηματογραφικό αντικείμενο του πόθου του.

siff 607

siff 607

siff 607

Αν οι συχνά ανορθόδοξοι χώροι προβολών του Φεστιβάλ Σύρου είναι ένα από τα βασικά στοιχεία που το κάνουν να ξεχωρίζει, η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου αποτελεί ίσως τον πλέον ιδιαίτερο από αυτούς. Και η περφόρμανς της Γαλλίδας Γκαέλ Ρουάρ δεν θα μπορούσε να βρει καταλληλότερη στέγη από αυτήν που τη φιλοξένησε στον περίβολο της εκκλησίας, κάτω από τα αστέρια και τα πλατάνια. Η ατμοσφαιρική προβολή συγκέντρωσε αναπόφευκτα τους πιο σκληροπυρηνικούς θαυμαστές του Φεστιβάλ, καθώς πραγματοποιήθηκε αρκετά αργά τη νύχτα, τους αποζημίωσε ωστόσο με μια μοναδική μυσταγωγική εμπειρία. Με αινιγματικές εικόνες δικής της δημιουργίας και επεξεργασίας, τις οποίες δεν παύει να παραποιεί ακόμα και την ώρα της προβολής, η περφόρμανς της Ρουάρ με τίτλο «Μ…Η» εμπνέεται από τον μύθο του «Μάκμπεθ», χρησιμοποιώντας ως επί το πλείστον ηχητικά αποσπάσματα από διάφορες κινηματογραφικές εκδοχές του, σε διάφορες γλώσσες. Η όποια μετάφραση και περαιτέρω επεξήγηση καθίσταται ωστόσο ολότελα περιττή για ένα σχεδόν παγανιστικής υφής θέαμα που απευθύνεται ολοκληρωτικά στις αισθήσεις. Κανένας από το κοινό δεν θα εκπλησσόταν αν μια πραγματική μάγισσα ξεπρόβαλε μέσα από τις φυλλωσιές, κι αυτό λέει πολλά για την αλχημιστική ικανότητα της Ρουάρ να υλοποιεί σχεδόν από το πουθενά μια παράλληλη πραγματικότητα.

siff 607

siff 607

siff 607

Διαβάστε περισσότερα για το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου


Από τις 17 μέχρι και τις 22 Ιουλίου, το Flix θα βρίσκεται στη Σύρο για να σας μεταφέρει εικόνες του φεστιβάλ - ή για να σας συναντήσει εκεί. Βρείτε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του SIFF.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) ιδρύθηκε το 2013 και προβάλλει μια ευρεία γκάμα κινηματογραφικών ειδών σε παραδοσιακούς και αναδιαμορφωμένους χώρους του νησιού. Διεξάγεται στο μέσο του καλοκαιριού και τοποθετείται πέρα από τις συνηθισμένες απαιτήσεις και ιεραρχίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Το SIFF ενσωματώνει στο δικό του μοναδικό σκηνικό εκδηλώσεις, στυλ και προγράμματα – πειραματικά και αφηγηματικά, σύγχρονα και με αναδρομικό χαρακτήρα, ελληνικά και διεθνή, εργαστήρια και εκδηλώσεις διευρυμένου κινηματογράφου.

siff 2018 poster 607