Φεστιβάλ / Βραβεία

Τιμητικά Oσκαρ 2018: Με το βλέμμα μπροστά, σε μια άλλη «πραγματικότητα» και εκτός συνόρων

of 10

Με τη «σωματική» εμπειρία «Carne y Arena», ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου εγγράφεται στα ειδικά κιτάπια των βραβείων Οσκαρ. Φέτος, στην παρέα των Ανιές Βαρντά, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Τσαρλς Μπερνέτ και Οουεν Ρόιζμαν.

Τιμητικά Oσκαρ 2018: Με το βλέμμα μπροστά, σε μια άλλη «πραγματικότητα» και εκτός συνόρων

«Σάρκα και Aμμος». Νιώθεις και τα δύο στο πετσί σου, κατ’ ομολογία όσων είχαν την τύχη να δουν –ή μάλλον να βιώσουν- τη νέα συνεργασία του Μεξικανού σκηνοθέτη Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου με τον καινοτόμο διευθυντή φωτογραφίας Εμάνουελ Λουμπέζκι. Που δεν είναι ταινία μεγάλου μήκους, ούτε ακριβώς μικρού, αλλά ένα installation εικονικής πραγματικότητας, το πιο εξεζητημένο (και ακριβό) απ' όσα παρουσιάστηκαν σε διαγωνιστικά τμήματα σε Βενετία και Θεσσαλονίκη και στο αφιέρωμα Bολτα στον κόσμο του VR στο πλαίσιο του Flix it στη Στέγη.

Η vr εγκατάσταση, που έκανε το ντεμπούτο της τον Μάιο στο Φεστιβάλ Κανών και εκτίθεται αυτήν την περίοδο στο Περιφερειακό Μουσείο Τέχνης του Λος Αντζελες, σε τοποθετεί, διά του ειδικού κράνους, σε μια ακτή, θάλασσα από τη μια μεριά και αμμόλοφους από την άλλη. Τίποτα δε συμβαίνει τα πρώτα λεπτά στο γαλήνιο τοπίο, που αγναντεύεις σε 360 μοίρες προς κάθε κατεύθυνση, κοιτώντας που και που τον γαλάζιο ουρανό από πάνω και νιώθοντας την άμμο κάτω από τα πόδια (είσαι ξυπόλυτος, και στο πάτωμα υπάρχει πραγματική άμμος).

Διαβάστε ακόμη: To Flix it στη Στέγη στον κόσμο της Εικονικής Πραγματικότητας

Carne y Arena

Ωσπου εμφανίζονται άνθρωποι –νέοι και γηραιοί, γυναίκες και παιδιά- που τρέχουν πανικόβλητοι από τη θάλασσα. Και αμέσως μετά άντρες των δυνάμεων περιπολίας από γη και ουρανό που μπλοκάρουν την πορεία τους, τραβούν όπλα, τους ακινητοποιούν, τους συλλαμβάνουν. Σε λίγο, τη θλιβερή συμφωνία των μεταλλικών ήχων με τις κραυγές απόγνωσης και τα κλάματα διαδέχεται η κάλμα και πάλι. Ολα είναι όπως στην αρχή, όμως γύρω σου, στην άμμο, σκορπίζονται τώρα αντικείμενα, ρούχα, παπούτσια που άφησαν πίσω τους οι συλληφθέντες.

Λαθρομετανάστες στα αμερικανομεξικανικά σύνορα, κι εσύ αυτόπτης θαρρείς μάρτυρας στη βάρβαρη επιχείρηση συλλογής τους. Η 6,5λεπτη εμπειρία ολοκληρώνεται με βίντεο-μαρτυρίες αυθεντικών μεταναστών, όπως και εκθέματα, κατά την έξοδό σου, προσωπικών αντικειμένων που πράγματι περιμαζεύονται από συνοριακές ζώνες μετά από ανάλογα συμβάντα. Τα οποία όλο και βιαιότερα γίνονται τώρα, μετά την αυστηροποίηση των νόμων περί λαθρομετανάστευσης από το καθεστώς Τραμπ, όπως τόνισε ο Ινιάριτου στον ευχαριστήριο λόγο του.


«Η κατανόηση είναι συνώνυμη της αγάπης. Oταν δεν κατανοείς, δεν μπορείς ούτε να αγαπήσεις», είπε ο σκηνοθέτης τσιτάροντας έναν γνωστό Βουδιστή ακτιβιστή, και προσθέτοντας πως ενδιαφέρεται για την τεχνολογία ως εργαλείο όχι επανεφεύρεσης της πραγματικότητας ή απόδρασης απ’ αυτήν αλλά ασπασμού της, ώστε να μπορέσει να επιτευχθεί και η ενσυναίσθηση.

Το ειδικό βραβείο Οσκαρ για το «Carne y Arena» γίνεται το τέταρτο χρυσό αγαλματίδιο στη συλλογή του Ινιάριτου μετά την τριπλή του βράβευση για το «Birdman» το 2016 (Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσία και Πρωτότυπο Σενάριο). Και το πρώτο τιμητικό που απονέμει η Ακαδημία ως αναγνώριση μιας «διορατικής και ισχυρής εμπειρίας στην αφήγηση» από την εποχή του ψηφιακού καρτούν «Toy Story», πριν είκοσι χρόνια.




Από καιρό στο στόχαστρο για την «κλειστή» σύνθεση και παλαιωμένη περιβολή της, η Ακαδημία να επιχειρεί ίσως, με αυτή τη διάκριση, το πρώτο καίριο βήμα προς τον εκσυγχρονισμό. Αλλά και τη διεθνοποίηση, αν κρίνουμε από την παρουσία της βετεράνου Γαλλίδας εικονοκλάστη Ανιές Βαρντά ανάμεσα στους παραλήπτες των φετινών τιμητικών Οσκαρ, που απονεμήθηκαν για ένατη συνεχόμενη χρονιά τρεις μήνες νωρίτερα της καθιερωμένης τελετής, χωρίς ζωντανή τηλεοπτική κάλυψη, στην εκδήλωση Governors Awards στο Dolby Ballroom του Χόλιγουντ, το Σάββατο 11 Νοεμβρίου.

Αποσβολωμένη από την υποδοχή, «την προστασία και την αγάπη» που της επεφύλαξε η Ακαδημία, η 89χρονη δημιουργός παρέλαβε το βραβείο της από τα χέρια των Τζέσικα Τσάστεϊν και Αντζελίνα Τζολί. «Στην ταμπέλα "γυναίκα σκηνοθέτης" η Ανιές Βαρντά πιθανότατα θα αντιδρούσε», είπε η τελευταία πριν της παραδώσει το Οσκαρ. «Είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα μια καλλιτέχνης. Οταν ξεκίνησε να κάνει ταινίες, ήταν όχι ταινίες που γυναίκες δεν έκαναν, αλλά ταινίες που δεν έκανε κανένας».




Ο πιονιέρος του αφροαμερικανικού σινεμά Τσαρλς Μπερνέτ, ο βετεράνος διευθυντής φωτογραφίας Οουεν Ρόιζμαν και ο παραγωγικότατος Ντόναλντ Σάδερλαντ, που παραδόξως δεν έχει καν προταθεί για Οσκαρ στην 65χρονη καριέρα του, συμπλήρωσαν την πεντάδα των οσκαρικών τιμώμενων στην προ-τελετή της 90ης απονομής, όπου παραβρέθηκαν ακόμα, μεταξύ άλλων φίλων και μακρόχρονων συνεργατών των βραβευμένων, οι Ντάστιν Χόφμαν, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Κόλιν Φάρελ, Γκάρι Όλντμαν, Λόρενς Κάσνταν, Eϊβα Ντι Βερνέ, Τζένιφερ Λόρενς και Γουίλεμ Νταφό.





Διαβάστε ακόμη