Στο πλαίσιο του project «Αφροδίτη 2012 Ιεροί και Βέβηλοι Καθαρμοί», το ART / European Animation Center και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, διοργανώνει κινηματογραφικές προβολές με τον κοινό τίτλο «Πάθη από τον Ερωτα (στη Μεγάλη Οθόνη).
info
Επιλογή ταινιών: Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, Επίκουρoς Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πάτρας / Συνεργάτιδα: Ούρσουλα Κασσαβέτη, διδάκτωρ, ερευνήτρια του κινηματογράφου
Διάρκεια: 17 – 23 Ιανουαρίου 2013 / ώρες προβολών: 20.00, 22.00 / τιμή εισιτηρίου (και για τις 2 προβολές της μέρας): 7 ευρώ, φοιτητικό 5 ευρώ
Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών
ΠΕΜΠΤΗ
20.00, «Αστέρω», 57’ / Ελλάδα / 1929 / Σκηνοθεσία: Δημήρης Γαζιάδης / Ηθοποιοί: Αλίκη Θεοδωρίδου, Κώστα Μουσούρης, Αιμίλιος Βεάκης, Δημήτρης Τσακίρης / Σε ένα χωριό της Πελοποννήσου (κοντά στα Καλάβρυτα) στις πλαγιές του όρους Χελμού, ζει ο πλούσιος τσέλιγκας Μήτρος με τη γυναίκα του Ασημίνα, το γιο του Θύμιο και την ψυχοκόρη του Αστέρω. Τα παιδιά αγαπιούνται, αλλά ο Μήτρος παντρεύει την Αστέρω με τον αρχιτσέλιγκα Στάμο. Οταν όμως ο Στάμος σκοτώνεται και η Αστέρω χάνει τα λογικά της, ο Μήτρος που βλέπει το γιο του να μαραίνεται, του αποκαλύπτει ότι όλη του η περιουσία είναι της Αστέρως και τον προτρέπει να την παντρευτεί.
22.00, «Περιφρόνηση», Le Μépris, 103’ / Γαλλία-Ιταλία, 1963 / Σκηνοθεσία: Ζαν Λικ Γκοντάρ / Ηθοποιοί: Μπριζίτ Μπαρντό, Μισέλ Πικολί, Τζακ Πάλανς, Φριτς Λανγκ, Ζαν Λικ Γκοντάρ, Ραούλ Κουτάρ, Τζόρτζια Μολ / Ενας μαικήνας του Χόλιγουντ, ο κυνικός Τζέρι Πρόκος, βρίσκεται στην Τσινετσιτά, που δείχνει σημάδια παρακμής, για μια ψευδοϊστορική περιπέτεια με θέμα την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη. Ο Πρόκος είναι σε σύγκρουση με το σκηνοθέτη του (ο Φριτς Λανγκ παίζει τον εαυτό του) και προσλαμβάνει ένα συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων, τον Πολ Ζαβάλ, για να ξαναγράψει τις κομβικές σκηνές του σεναρίου. Ο Πολ δέχεται για τα χρήματα, όμως ο συμβιβασμός του προκαλεί προβλήματα στη σχέση του με τη γυναίκα του, την όμορφη Καμίλ. Λίγο μετά, η Καμίλ του εκφράζει κατάμουτρα την περιφρόνησή της. Ο Μισέλ Πικολί (Πολ) και η Μπαρντό φτιάχνουν ένα εξαιρετικό κινηματογραφικό ζευγάρι. Η αίσθηση κάδρου είναι εξίσου εξαιρετική, ενώ η χρωματική παλέτα του διευθυντή φωτογραφίας Ραούλ Κουτάρ έχει κάτι από την ένταση της ζωγραφικής του Ματίς.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
20.00, «Μεταμφιεσμένη Γυναίκα», 77’ / Ελλάδα / 2003 / Σκηνοθεσία: Κώστας Αριστόπουλος / Ηθοποιοί: Ακύλας Καραζήσης, Μαρία Κουμπάνη, Κώστας Κάππας, Μιχαήλ Μαρμαρινός / Μια ηθοποιός απομονώνεται σε ένα ξενοδοχείο της Βενετίας για να μελετήσει τη "Δεσποινίδα Τζούλια" του Στρίντμπεργκ, που θα παιχτεί για πρώτη φορά. Στη διαδικασία προσέγγισης του ρόλου, η ζωή της αρχίζει να περιπλέκεται, καθώς προβάλλει κομμάτια του έργου σε όσους συναντά. Η σκληρότητα του ρόλου αφήνει να διαφανεί η ευαισθησία της, που την οδηγεί σε εσωτερικές και συχνά οδυνηρές αναζητήσεις.
22.00, «Σταυρωμένοι Εραστές», Chikamatsu Monogatari, 110’ / Ιαπωνία / 1954 / Σκηνοθεσία: Κέντζι Μιζογκούτσι / Ηθοποιοί: Καζούο Χασεγκάουα, Κιόκο Καγκάουα, Εϊτάρο Σίντο / Διασκευή ενός θεατρικού έργου που συνδυάζει το θέατρο Καμπούκι με το θέατρο μαριονετών Μπουνράκου, γραμμένο από τον Τσικαμάτσου Μονζαέμον, διάσημο συγγραφέα του 17ου αιώνα, με θέμα την ιστορία ενός ζευγαριού, στη φεουδαρχική Ιαπωνία. Στο Κυότο του 17ου αιώνα, η Οσάν, γόνος μιας ξεπεσμένης αριστοκρατικής οικογένειας, έχει παντρευτεί για λόγους συμφέροντος τον Ισούν, έναν εύπορο και φιλοχρήματο άνδρα μεγαλύτερης ηλικίας. Ο Μοχέι, ένας από τους υπαλλήλους του άνδρα της είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της. Oταν η Οσάν κατηγορείται ψευδώς ότι είναι ερωμένη του, αναγκάζονται να το σκάσουν μαζί και γρήγορα αποκαλύπτουν ο ένας τον έρωτά του για τον άλλο. Στο μεταξύ, ο Ισούν διατάζει τους άνδρες του να βρουν τους δύο εραστές και να τους χωρίσουν, για να αποφύγει το δημόσιο εξευτελισμό...
ΣΑΒΒΑΤΟ
20.00, «Η Τιμή της Αγάπης», 109’ / Ελλάδα / 1984 / Σκηνοθεσία: Τώνια Μαρκετάκη / Ηθοποιοί: Τούλα Σταθοπούλου, Αννυ Λούλου, Στρατής Τσοπανέλλης / Κέρκυρα, αρχές του 20ού αιώνα. Μια κοπέλα ταπεινής καταγωγής εγκαταλείπεται από τον αστό αγαπημένο της, καθώς αυτός δεν τολμά να αντιταχθεί στην τάξη του και να την παντρευτεί χωρίς προίκα. Η κοινωνία την περιθωριοποιεί, όπως θα συνέβαινε σε κάθε ανύπαντρη μητέρα εκείνη την εποχή. Ομως η βιομηχανική επανάσταση έχει ήδη αρχίσει και η νεαρή γυναίκα, μέσα από την καινούργια της θέση ως εργάτρια σε εργοστάσιο, θα βρει τον τρόπο να επιζήσει και να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της και τα πιστεύω της: ότι η αγάπη δε θα έπρεπε να έχει τιμή.
22.00, «Γερτρούδη», Gertrud, 115’ / Δανία / 1964 / Σκηνοθεσία: Καρλ Ντράγιερ / Ηθοποιοί: Νίνα Πενς Ρόντε, Μπεντ Ρόθε, Εμπε Ρόντε, Αξελ Στρόμπιε, Ανα Μάλμπεργκ / Μια ταινία ιερουργικής και τελετουργικής στατικότητας το θέμα της οποίας συνοψίζεται στη φράση «Η αγάπη είναι το παν», που θα γράψει η Γερτρούδη εν όσο ζει στο σταυρό του τάφου της. Μια γυναίκα που καίγεται εσωτερικά, ζώντας αποκλειστικά και μόνο για τον απόλυτο έρωτα. Ο κεντρικός γυναικείος χαρακτήρας είναι το υπέρτατο σύμβολο της αδιάλλακτης, ασυμβίβαστης κι απόλυτης αγάπης, καθώς αρνείται ένα βολεμένο σύζυγο και δύο εραστές, για να ζήσει το υπόλοιπο του βίου της στη σοφία της μόνωσης. Η ιστορία μιας γυναίκας που αν και αγάπησε, προτίμησε τη μοναξιά, αντί να διατηρεί ένα συμβατικό δεσμό με κάποιον που δεν θα την είχε ως μοναδικό κέντρο των ενδιαφερόντων του. Το κύκνειο άσμα του Ντράγιερ είναι στην ουσία μια από τις πιο αληθινά φεμινιστικές ταινίες που έγιναν ποτέ.
ΚΥΡΙΑΚΗ
20.00, «Μικρές Αφροδίτες», 88’/ Ελλάδα / 1963 / Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος / Ηθοποιοί: Κλεοπάτρα Ρώτα, Ελένη Προκοπίου, Τάκης Εμμανουήλ, Βαγγέλης Ιωαννίδης, Ζαννίνο, Ανέστης Βλάχος / Στα ελληνιστικά χρόνια, γύρω στο 200 π.Χ., μια ομάδα βοσκών με αρχηγό τον Μολοσσό κατεβαίνει από το βουνό στα πεδινά, αναζητώντας καινούριες βοσκές για το κοπάδι της. Οι βοσκοί χάνουν τον προσανατολισμό τους και βρίσκουν καταφύγιο σε ένα ψαροχώρι, κοντά σε μια ομάδα γυναικών, των οποίων οι άντρες λείπουν. Δυο μικρά παιδιά, ο Σκύμνος, περίπου δέκα ετών και η δωδεκάχρονη Χλόη μυούνται στα μυστικά του έρωτα, παρακολουθώντας το ερωτικό σμίξιμο ενός βοσκού. Η παρακολούθηση της ερωτικής πράξης των μεγάλων μεγαλώνει την ερωτική ένταση στα παιδιά και οδηγεί στην τραγική λύση.
22.00, «Τα Φτερά του Ερωτα», Wings of Desire, 127’ / Γερμανία-Γαλλία / 1987 / Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς / Ηθοποιοί: Μπρούνο Γκανζ, Πήτερ Φολκ, Σολβέιγ Ντομαρτέν, Ότο Ζάντερ, Νικ Κέιβ, Κουρτ Μπουά, Πίτερ Φολκ / Στο χωρισμένο από το τείχος Βερολίνο, άγγελοι περιπλανιούνται στους δρόμους, ακούγοντας τις σκέψεις των ανθρώπων. Ενας από αυτούς ερωτεύεται μια ακροβάτισσα του τσίρκου. Τα αισθήματά του για αυτήν είναι τόσο έντονα, που ζητά να χάσει το προνόμιο της αθανασίας και να γίνει θνητός. Επιλέγει να αφήσει την αθανασία και την αιωνιότητα και να "οξειδωθεί μες στη νοτιά των ανθρώπων", να σταματήσει να παρακολουθεί (με την ασπρόμαυρη ματιά του) τη ζωή και να τη ζήσει σαν άνθρωπος. Ο άγγελος Ντάμιελ θα “εκπέσει” με τη θέλησή του, στους περιορισμούς του χρόνου, στην αρρώστια, τον πόνο και στο θάνατο, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει να αγγίζει, να αισθάνεται, να ζήσει τον έρωτά του για τη Μάριον, να νιώσει όλα αυτά τα απλά και καθημερινά που τα συνοψίζει ο Πίτερ Φολκ μπροστά από μία καντίνα, ξημερώματα: "To smoke, and have coffee - and if you do it together, it's fantastic. To draw, and when your hands are cold you rub them together…”
ΔΕΥΤΕΡΑ
20.00, «Τρωάδες», 109’ / Ελλάδα / 1971 / Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης / Ηθοποιοί: Κάθριν Χέρμπορν, Βανέσα Ρέηντγκρέηβ, Ζενεβιέβ Μπυζόλντ, Ειρήνη Παπά, Μπράιαν Μπλεστ, Πάτρικ Μαγκί / Μετά την πτώση της Τροίας, οι αιχμάλωτες γυναίκες περιμένουν να επιβιβαστούν στα πλοία που θα τις μεταφέρουν στην Ελλάδα. Ανάμεσά τους είναι η βασίλισσα Εκάβη, που θρηνεί το χαμό της οικογένειάς της και της πόλης της, όπως επίσης και η Ανδρομάχη, χήρα του Εκτορα, η οποία πρόκειται να αντιμετωπίσει μία ακόμη τραγωδία, καθώς οι νικητές σκοτώνουν το νεαρό γιο της. Και ενώ ο Μενέλαος συναντά την άπιστη Ελένη, την αιτία αυτού του πολέμου, η μάντισσα Κασσάνδρα προμηνύει τα κακά που θα βρουν τους νικητές στον δρόμο προς την πατρίδα.
22.00, «Και ο Θεός Επλασε τη Γυναίκα», Et Dieu... créa la femme, 90’ / Γαλλία – Ιταλία / 1956 / Σκηνοθεσία: Ροζέ Βαντίμ / Ηθοποιοί: Μπριζίτ Μπαρντό, Κουρτ Γιούργκενς, Ζαν - Λουί Τρεντινιάν, Κριστιάν Μαρκόν, Τζέιν Μάρκεν, Ζαν Τισιέ / Η Ζουλιέτ Αρντί είναι μια νεαρή ανέμελη κοπέλα στο απόγειο της ομορφιάς της. Οι τρόποι της σκανδαλίζουν τη μικρή επαρχιακή πόλη όπου ζει υιοθετημένη. Μαθαίνει τυχαία ότι ο Αντουάν, ο άντρας που αγαπά, τη βλέπει σα μια περαστική περιπέτεια αλλά είναι έτοιμη να τον ακολουθήσει στην πόλη. Εκείνος την αγνοεί και λίγο αργότερα υπό την απειλή της θετής της μητέρας, ότι θα τη στείλει πίσω στο ορφανοτροφείο, παντρεύεται τον μικρότερο αδερφό του Αντουάν, Μισέλ. Το νεαρό ζευγάρι θα γνωρίσει για λίγο την ευτυχία αλλά όταν ο Αντουάν επιστρέφει στο πατρικό σπίτι η κατάσταση θα παρεκτραπεί...
ΤΡΙΤΗ
20.00, «Δέσποινα», 60’ / Ελλάδα / 1990 / Σκηνοθεσία: Σωτήρης Γκορίτσας / Ηθοποιοί: Γιώργος Νινιός, Χρήστος Ζορμπάς, Μαρία Κυριακή, Θόδωρος Προκοπίου, Αρτώ Απαρτιάν, Στράτος Πάχης / Σε ένα χωριό έξω απ’ την Αλεξανδρούπολη, η Δέσποινα, μια αληθινή αγριόγατα, ονειρεύεται να ξεφύγει από την επαρχία. Η συνάντησή της με τον Γιώργο, που υπηρετεί τη στρατιωτική θητεία του στην περιοχή, θα σταθεί μοιραία για τα όνειρά της...
22.00, «Το Κουτί της Πανδώρας», Pandora’s Box (Die Buchse der Pandora), 133’ / Γερμανία / 1929 / Σκηνοθεσία: Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ / Ηθοποιοί: Λουίζ Μπρουκς, Φριτς Κέρτνερ, Φράνσις Λέντερερ, Γκούστ Ντίσλ / Ο Δόκτωρ Σεν, εκδότης μιας σημαντικής εφημερίδας, μαγεύεται από την όμορφη Λούλου. Σύντομα ο γάμος διαλύεται με απρόσμενα τραγικό τρόπο. Στη συνέχεια η Λούλου ταξιδεύει στο Παρίσι μαζί με το γιο του Σεν, τον Αλβα και ακόμη ένα φίλο. Αλλά οι περιπέτειές της συνεχίζονται. Για άλλη μια φορά η Λούλου πρέπει να δραπετεύσει, ενώ αυτή τη φορά το καταφύγιό της είναι το Λονδίνο, όπου επιτέλους συναντά το πεπρωμένο της. Την παραμονή των Χριστουγέννων, συναντά τον Τζακ τον αντεροβγάλτη.
ΤΕΤΑΡΤΗ
20.00, «Δάφνις και Χλόη», 68’ / Ελλάδα / 1931 / Σκηνοθεσία: Ορέστης Λάσκος / Ηθοποιοί: Απόλλων Μαρσύας (Εντισον Βήχος), Λουκία Ματλί, Γιάννης Αυλωνίτης, Κορίνα Χατζημιχελάκη / Στη Λέσβο, ο βοσκός Λάμων βρίσκει κάποια μέρα ένα εγκαταλειμμένο αγοράκι να βυζαίνει μια γίδα και το υιοθετεί, ονομάζοντάς το Δάφνι. Την ίδια περίπου εποχή, ένας άλλος βοσκός, ο Δρύαντας, βρίσκει κι αυτός ένα εγκαταλειμμένο κοριτσάκι που επίσης το υιοθετεί, ονομάζοντάς το Χλόη. Ο Δάφνις και η Χλόη μεγαλώνουν μαζί. Περνώντας το κατώφλι της εφηβείας, νιώθουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Στην ταινία εμφανίζεται το πρώτο γυμνό στην ιστορία του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, η οποία γυρίστηκε στην λίμνη της Βουλιαγμένης.
22.00, «Μήδεια», Medea, 75’ / Δανία / 1988 / Σκηνοθεσία: Λαρς Φον Τρίερ / Ηθοποιοί: Ούντο Κίερ, Κίρστεν Ολεσεν, Χένινγκ Γιένσεν, Σόλμπιεργκ Χόιφελτ, Πρέμπεν Λέρντορφ / Ο μύθος έπεται της ιστορίας του Ιάσονα και των Aργοναυτών, παρουσιάζοντας τον Ιάσονα να επιστρέφει από την εκστρατεία, έχοντας το Χρυσόμαλλο Δέρας κι έτοιμος να παντρευτεί τη Γλαύκη, κόρη του Κρέοντα. Κάνοντας όμως αυτό, εγκαταλείπει την σύζυγό του που υποφέρει, τη Μήδεια, που είναι επίσης και η μητέρα των δύο παιδιών του. Οταν ο βασιλιάς εξορίζει τη Μήδεια, εκείνη καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο εκδίκησης που συμπεριλαμβάνει δηλητήριο, κρέμασμα και δυστυχία για όλους.