Ενημέρωση

15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα που περιμένουμε!

στα 10

Το νούμερο 9: Το ντοκιμαντέρ «Valentine Road» που καταγράφει την πραγματική ιστορία της δολοφονίας ενός οκτάχρονου παιδιού από έναν συμμαθητή του, ανοίγοντας ξανά τη μεγάλη συζήτηση γύρω από την ανοχή μιας κοινωνίας που επενδύει πάνω στη λογική του μίσους, μεταφέροντας τη βία από το σπίτι στο σχολείο.

15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα που περιμένουμε!

Το «Valentine Road» της Μάρτα Κάνινγκχαμ είχε επιλεχθεί για την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ του Σάντανς πριν ακόμη συμβεί το τελευταίο σοβαρό κρούσμα σχολικής βίας στο Νιουτάουν των Ηνωμένων Πολιτειών. Ακόμη, όμως, και χωρίς την «τραγική» επικαιρότητα, η ιστορία της δολοφονίας ενός 15χρονου μαθητή σε ένα γυμνάσιο της Καλιφόρνια το 2008 από έναν συμμαθητή του, ήταν αρκετή για να ενώσει τις τελείες της προαιώνιας αλυσίδας του μίσους που σαν μάστιγα μοιάζει πλέον να έχει μεταφερθεί στις σχολικές τάξεις της Αμερικής, ξεκινώντας από το bullying και φτάνοντας αναπόφευκτα και στο φόνο...

H ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου περιστατικού, που οδήγησε την Μάρτα Κάνινγκχαμ να γυρίσει το «Valentine Road» ήταν η πραγματική αιτία πίσω από το φόνο του Λάρι Κινγκ που δεν ήταν άλλη από το γεγονός πως ο 15χρονος μιγάς μαθητής ντυνόταν με γυναικεία ρούχα, ζητούσε από τους δασκάλους του να τον φωνάζουν με γυναικεία ονόματα και πως την παραμονή του Αγίου Βαλεντίνου, ο Λάρι είχε εξομολογηθεί στην παρέα του πως ήταν ερωτευμένος με τον συνομίληκο του, Μπράντον. Αυτοί τον παρακίνησαν να εξομολογηθεί δημόσια τον έρωτά, ο Κινγκ το έκανε του και μια μέρα μετά ο Μπράντον τον πυροβόλησε δύο φορές στο κεφάλι κατά τη διάρκεια του μαθήματος πληροφορικής.

«Διάβασα το άρθρο για τη δολοφονία στο Newsweek τρεις φορές και έκλαψα και τις τρεις», δηλώνει η Κάνινγκχαμ. «Ημουν τόσο αναστατωμένη από την ομοφοβική πλευρά του δημοσιεύματος και την μονοδιάστατη περιγραφή της προσωπικότητας του Λάρι. Το περιοδικό περιέγραφε τον Κινγκ ως ένα προβληματικό παιδί που επιδείκνυε τη σεξουαλικότητά του και την χρησιμοποιούσε ως όπλο. Στην πραγματικότητα, η ετυμηγορία όλων ήταν πως ο Λάρι ζήτησε αυτό που έπαθε και πως ο Μπράντον οδηγήθηκε στην αποτρόπαια πράξη του μετά το bullying του Λάρι. Πώς είναι δυνατόν να δολοφονείται ένα παιδί επειδή είναι απλά ο εαυτός του; Ηταν μια ιστορία που ήθελα όχι μόνο να διηγηθώ αλλά και να μάθω κάθε πιθανή πλευρά της τραγικής εξέλιξής της»

2

Η Κάνινγκχαμ ερεύνησε την υπόθεση για τέσσερα χρόνια, παρακολουθώντας από κοντά τη δική και μιλώντας με όλες τις πλευρές, τις οικογένειες και των δύο παιδιών, τους φίλους τους, τους καθηγητές και τους δικηγόρους της υπεράσπισης και της κατηγορίας.

Αυτό που ανακάλυψε υπήρξε ακόμη πιο τρομακτικό από το ίδιο το γεγονός. Οχι μόνο στο επίπεδο των συνεπειών του εγκλήματος που βρήκε τις οικογένειες και των δύο παιδιών σε απόλυτη πτώση, τη δασκάλα που ήταν παρούσα στη δολοφονία να νοσηλεύεται για κρίσεις κατάθλιψης και τους συμμαθητές του Λάρι και του Μπράντον αδύναμους να ξεπεράσουν το πόσο εύκολα μια καθημερινή πλάκα στο σχολείο τους οδήγησε σε μια τραγωδία.

Το σημαντικότερο εύρημα της Κάνινγκχαμ ήταν πως το background και των δύο παιδιών ήταν στην πραγματικότητα η απαρχή ενός κύκλου βίας που οδήγησε στην μετωπική αντιπαράθεσή τους.

Ο Κινγκ και ο αδερφός του είχαν υιοθετηθεί σε μικρή ηλικία από γονείς που τους κακοποιούσαν. Οταν αυτό έγινε αντιληπτό από κοινωνικούς λειτουργούς, ο Λάρι μεταφέρθηκε σε άσυλο. Εκεί έζησε για πρώτη φορά την αποδοχή και την ασφάλεια να εκφραστεί ελεύθερα για τη σεξουαλικότητά του. Ο Μπράντον, αντίστοιχα, μεγάλωσε σε μια προβληματική οικογένεια ως το καλύτερο παιδί από τα πιο ατίθασα αδέρφια του, αλλά με μια μητέρα εθισμένη στα ναρκωτικά η οποία όταν εισήχθη για αποτοξίνωση έστειλε τον Μπράντον να ζήσει με τον βίαιο πατέρα του ο οποίος με τη σειρά του τον μύησε στην ακροδεξιά κουλτούρα των νεοναζιστών, γεγονός που αποδείχθηκε όταν ανακαλύφθηκε πως όλα τα τετράδια του είχαν πάνω ζωγραφιές με σβάστικες και σύμβολα του ναζισμού.

2

Το ντοκιμαντέρ της πρωτοεμφανιζόμενης Μάρτα Κάνινγκχαμ, σε παραγωγή του HBO, ξεκινάει στην πραγματικότητα από εκεί. Από το πώς δηλαδή, δύο παιδιά από τελείως διαφορετικές κουλτούρες έγιναν - ερήμην τους - τα σύμβολα μιας ανοιχτής κοινωνικής αντιπαράθεσης που στηρίζεται στα σαθρά θεμέλια του ρατσισμού, της ομοφοβίας, της ανεξέλεγχτης βίας και κυρίως της ανοχής ενός συστήματος που όχι μόνο δεν μπορεί να σταματήσει παρόμοια φαινόμενα, αλλά μοιάζει να τα ενθαρρύνει ακόμη περισσότερο όσο τα χρόνια περνούν και τα θύματα - και από τις δύο πλευρές - αυξάνονται...

Δείτε στο βίντεο τη Μάρτα Κάνινγκχαμ να παρουσιάζει το «Valentine Road»:


To «Valentine Road» θα κάνει τη διεθνή του πρεμιέρα στα πλαίσια του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο τμήμα «Μικρές Αφηγήσεις».

Διαβάστε περισσότερα για το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: