Φεστιβάλ / Βραβεία

Το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκινάει με... μπαλέτο

στα 10

Με το «First Position» της Μπες Κάργκμαν, ένα ντοκιμαντέρ για όσα συναρπαστικά και τρομακτικά κρύβονται στα παρασκήνια ενός διαγωνισμού μπαλέτου, ανοίγει την αυλαία του το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στις 15 Μαρτίου.

Το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκινάει με... μπαλέτο

To «First Position» της Μπες Κάργκμαν αφηγείται τις ιστορίες έξι νεαρών χορευτών που προετοιμάζονται για το Youth America Grand Prix στη νέα Υόρκη, έναν ετήσιο διαγωνισμό χορού για παιδιά ηλικίας 9 έως και 19 ετών, τα οποία αγωνίζονται για να κερδίσουν μια θέση στην ελίτ του σύγχρονου και κλασικού χορού.

Η Μπες Κάργκμαν (χορεύτρια και η ίδια με σπουδές μπαλέτου στο Boston Ballet School), στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, παρακολουθεί παιδιά με διαφορετικές καταβολές, καθώς αυτά κυνηγούν το όνειρο της επιτυχίας σε ένα απολαυστικό, σε στιγμές σκοτεινό και αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τα άκρα στα οποία φτάνει κανείς για να πετύχει, πάνω και κάτω από τη σκηνή...

Το «First Position» βραβεύθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο του 2011, όπου έκανε και την παγκόσμια πρεμιέρα του, κέρδισε το βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Σαν Φρανσίσκο, βραβεία κοινού στα Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Ντάλας και του Πόρτλαντ και θα ανοίξει επίσημα το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στις 15 Μαρτίου.

2

Οπως δηλώνει και η ίδια η Κάργκμαν: «Σε όλη μου την παιδική ηλικία χόρευα. Αγαπούσα πάντα το μπαλέτο, παρά την απόφασή μου να αποσυρθώ στην ηλικά των 14 ετών. Δεκατέσσερα χρόνια μετά ξεκίνησα να σκηνοθετώ την πρώτη μου ταινία με σκοπό να φτιάξω μια ταινία που ήθελα πάντα να είχε γίνει. Και ήμουν τυχερή: την Ανοιξη του 2009 περπατούσα στο κάτω Μανχάταν και παρατήρησα μια παρέα χορευτών να μπαίνουν σε ένα θέατρο όπου διεξάγονταν οι τελικοί αγώνες του Youth America Grand Prix. Δεν είχε εισιτήρια και έτσι κατάφερα να βρω τελευταία στιγμή μια θέση στην τελευταία σειρά. Στη σκηνή είχε ανέβει μια 11χρονη μπαλαρίνα που η ωριμότητα, η χάρη, η τεχνική και η δύναμή της (μέσα σε μόλις 2 λεπτά εμφάνισης) με έκανε να σηκωθώ, να φύγω και να πω πως "Αυτή θα είναι η ταινία μου". Το να καταγράψεις όμως το ταλέντο δεν αρκεί για μια ταινία, οπότε επέλεξα με προσοχή τους χορευτές που θα παρακολουθούσα ανάλογα με τις προσωπικές ιστορίες και τις καταβολές τους.

2

Ο,τι ακολούθησε ήταν ένας συναρπαστικός και εξαντλητικός χρόνος γυρισμάτων, χρηματοδότησης της ταινίας και ακόμη ένας χρόνος μοντάζ. Ηξερα πάντοτε πως ήθελα να δείξω την πολυπλοκότητα του κόσμου του μπαλέτου σε σχέση με το κοινωνικοοικονομικό στάτους, τη φυλή και τη γεωγραφική καταγωγή των χορευτών. Επίσης ήθελα να διαλύσω τα στερεότυπα (δεν είναι όλες οι αδύνατες μπαλαρίνες ανορεξικές, το μπαλέτο δεν κάνει τα μικρά αγόρια γκέι...). Ανακάλυψα πως το να κερδίσεις μια υποτροφία σε μια ελίτ σχολή μπαλέτου σε βοηθάει να γίνεις πετυχημένος χορευτής, αλλά ο δρόμος μέχρι εκεί δεν είναι εύκολος. Η προπόνηση είναι ακριβό σπορ και οι τραυματισμοί είναι κάτι συχνό. Αλλά κυρίως ήθελα να δείξω πως το επίπεδο της αφοσίωσης και της θυσίας που απαιτείται για να γίνεις επαγγελματίας είναι ακόμη μεγαλύτερο από αυτό ενός αθλητή κυρίως γιατί η ζωή ενός χορευτή ξεκινάει νωρίς και τελειώνει επίσης νωρίς.»

Δείτε παρακάτω το τρέιλερ του «First Position»:


Διαβάστε περισσότερα για το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: