Φεστιβάλ / Βραβεία

Θεσσαλονίκη 2016: Το «Νήμα» δεν θα μπορούσε παρά να είναι μια ταινία του The Boy

στα 10

Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης έχει αφήσει πολλά χρόνια πίσω το «Ροζ». Ο The Boy κάνει μια ταινία κόκκινη, θαρραλέα, εγκεφαλική και, κατά στιγμές, υπέροχα τρυφερή.

Θεσσαλονίκη 2016: Το «Νήμα» δεν θα μπορούσε παρά να είναι μια ταινία του The Boy

Το Flix θα σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες - ως τη λήξη του, την Κυριακή, 13 Νοεμβρίου. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε συγκεντρωμένα όλα τα θέματα του Flix για το Φεστιβάλ

Το «Νήμα» είναι μια ταινία κόκκινη. Ακολουθεί τη διαρκή ροή του αίματος από μια μάνα στο παιδί της. Πασαλείβεται με το αίμα της επίμονης, σαδιστικής κακοποίησης. Βάζει στο κέντρο της μια ηρωίδα της αντίστασης, την Κόκκινη. Κυρίως, ανεβάζει την αντίληψη των αισθήσεων στο κόκκινο, χαράζεται από πάθος κατακόκκινο, τραβιέται στη συστολή και κοκκινίζει. Είναι μια ταινία για ένα γιο και μια μητέρα κι ένα γιο χωρίς μητέρα, χωρισμένη στα δυο. Με την υπογραφή όχι του Αλέξανδρου Βούλγαρη, αλλά του The Boy, μια και το δικό του σύμπαν έρχεται να συμπληρώσει.

Δείτε ακόμη: O The Boy σκηνοθετεί το «Μια Πυρκαγιά σ' ενα Σπιρτόκουτο» του Παύλου Παυλίδη

Η Νίκη, η Κόκκινη, είναι το πρόσωπο της αντίστασης στη χούντα – μπορεί τα ονόματα ν’ αλλάζουν, αλλά η ταινία τοποθετείται, συγκεκριμένα, στην Αθήνα του 1972, μέσα στη δικτατορία των συνταγματαρχών. Εκείνη, η Σοφία Κόκκαλη, είναι το μόνο πρόσωπο που βλέπουμε στην ταινία, όλοι οι άλλοι χάνονται έξω απ’ το κάδρο, τα πάντα είναι εκείνη. Εχει μόλις γεννήσει, αλλά δυσκολεύεται να συνδυάσει τη μητρότητα με την αντίσταση και νιώθει ενοχές γι’ αυτό, θυμώνει. Προστατεύει τον μικροσκοπικό γιο της, αλλά εύχεται και να μην τον είχε. Το πρόσωπο και το σώμα της, κυρίαρχο σε κάθε πλάνο μεγεθύνεται, γίνεται επικό, λιώνει κι ανασυντίθεται μπροστά στην κάμερα, γιατί φιλτράρεται από τα μάτια του γιου της, λατρευτικά.

Δείτε ακόμη: To Flix ξετυλίγει το «Νήμα» της νέας ταινίας του The Boy

νήμα 607

Η Νίκη συλλαμβάνεται, βασανίζεται φρικτά, παρότι οι αναφορές του Boy στο giallo, στο σοφτ πορνό του ’70, μεταφράζουν την εμπειρία μ’ έναν ερωτισμό με πολλαπλές κορυφώσεις. Oταν η χούντα πέφτει, η Νίκη είναι ένας άλλος άνθρωπος, σπασμένος. Ο μόνος χρόνος που θα νιώσει πραγματική είναι οι μέρες που θα περάσει δίπλα στη θάλασσα, σ’ ένα ξεχασμένο τροχόσπιτο, μόνη με το γιο της – λέγοντας μόνο αλήθειες και αφοπλιστικά «γλυκούλα μου», παίζοντας σαν παιδιά ή σαν ερωτευμένοι έφηβοι, σε μια σεκάνς που αγγίζει, στην απλότητα, τη ζεστασιά, την καθαρή ομορφιά του και τη βαθειά συγκίνηση που προκαλεί, την τέλεια συναισθηματική κι αισθητική ομορφιά.

Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: «Οι ενάρετοι» ξεγυμνώνουν μια παράδοξα αστεία αστική υποκρισία

Κι από εκεί, από ένα τέλεια προστατευμένο σύμπαν, ξεκινά το μπερδεμένο δεύτερο μέρος, με ήρωα τον γιο, τον Λευτέρη, που υποδύεται και πάλι η Σοφία Κόκκαλη – από την αρχή ως το τέλος το μοναδικό πρόσωπο που κοιτάζει η κάμερα, μεταμορφωμένη σε αδέξιο έφηβο με την κορμοστασιά και την οδοντοστοιχία του εμπνευστή της. Εδώ ο κόσμος αλλάζει, γίνεται μια Αθήνα δυστοπική, που έχει αποτινάξει τη δικτατορία για να περάσει σε μια άλλη, πιο στιλιζαρισμένη αλλά εξίσου αυταρχική. Ο Λευτέρης, αποκομμένος από τη μητέρα που έχει στερηθεί, την αναζητά, σα θρίλερ του φανταστικού, ακολουθώντας κλου, στοιχεία, που θα τον οδηγήσουν ξανά μέσα στη μήτρα, που θα τον συνδέσουν ξανά με τον ομφάλιο λώρο που έχει κοπεί.

νήμα 607

Κι εδώ το σενάριο μπλέκεται, σε αυτοαναφορές, σε υπερβολικούς συμβολισμούς, σε έναν ήρωα που δεν έχει βάθος, έχει μόνο μορφή, σ’ ένα κομμάτι του ταξιδιού που δεν έχει κορύφωση, αλλά αδυνατίζει και τη συναισθηματική θύελλα του πρώτου. Οχι παράξενο: είναι ευκολότερο ν’ αποτυπώσεις τα συναισθήματά σου για τον άλλον, ειδικά αν αυτός είναι η καταδυναστευτική, πάντα, μορφή της μάνας, δυσκολότερο να εμβαθύνεις στο γιο, στο παιδί, σε κάτι κοντινότερο σε σένα: κοιτάζοντας στον καθρέφτη νιώθεις αμηχανία.

Μέσα στο «Νήμα», η Σοφία Κόκκαλη μεγαλουργεί, όχι στη μεταμόρφωσή της σε αγόρι, αλλά στην ερμηνεία της γυναίκας. Εκρηκτική αλλά κι έτοιμη να ραγίσει, αισθησιακή και παιδική μαζί, μια ηθοποιός με ξεχωριστή μορφή και έκφραση και την τόλμη να τα χρησιμοποιήσει. Μέσα σ' αυτό το σύμπαν του Boy, που συνδέει τη μουσική, τη δεκαετία του '80, το ερωτικό φετίχ, το ποδόσφαιρο, τον Βέγγο, την εύκολη ψυχανάλυση και το δύσκολο σινεμά.

Η ταινία «Νήμα» προβάλλεται σε επανάληψη την Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου στις 15.15 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη.

Το Flix θα σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες - ως τη λήξη του, την Κυριακή, 13 Νοεμβρίου. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε συγκεντρωμένα όλα τα θέματα του Flix για το Φεστιβάλ

Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:

Η Fischer γιορτάζει 10 χρόνια παρουσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμοντας και φέτος τα πιο σημαντικά βραβεία, τα Βραβεία Κοινού Fischer. Διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ.

fischer tiff 57 607