Θεσσαλονίκη 2016: «Οι Eνάρετοι» ξεγυμνώνουν μια παράδοξα αστεία αστική υποκρισία

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 09 NOV 2016  /  Δημήτρης Δημητρακόπουλος

Με προσοχή στη λεπτομέρεια, φροντίδα στο στήσιμο των κάδρων και ειλικρινές ενδιαφέρον για τους ήρωές του, «Οι ενάρετοι» του Λούκας Βαλέντα Ρίνερ ρίχνουν τα σύνορο ανάμεσα στην υποκρισία, τον καθωσπρεπισμό και τις αληθινές ανάγκες των ανθρώπων.

Το Flix θα σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες - ως τη λήξη του, την Κυριακή, 13 Νοεμβρίου. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε συγκεντρωμένα όλα τα θέματα του Flix για το Φεστιβάλ

Οι κοινωνικές, οικονομικές, ακόμα και ηθικές, αντιθέσεις εντός της κοινωνίας είναι μια θεματική που πάντα ενδιέφερε το σινεμά της Αργεντινής, ακόμα και όταν εκ πρώτης όψεως η ιστορία δεν είχε να κάνει άμεσα με κάτι από αυτά. «Οι Eνάρετοι» του Λούκας Βαλέντα Ρίνερ, οι οποίοι διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και χρηματοδοτήθηκαν εν μέρει από το Cinema Project του κινηματογραφικού φεστιβάλ του Jeonjou, συνεχίζουν αυτή την παράδοση, εστιάζοντας στην ζωή μιας γυναίκας που ανακαλύπτει ότι πίσω από το τείχος ασφαλείας που περιτριγυρίζει την κοινότητα πλουσίων όπου εργάζεται ως οικιακή βοηθός, ζει και βασιλεύει μια κολεκτίβα γυμνιστών.

Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: «Μια Τρομακτική Περίοδος» - Ο Αϊρα Σακς μιλά για την εκλογή Τραμπ

a decent woman 607

Η αντίθεση ανάμεσα στον καθώς πρέπει τρόπο ζωής των πλουσίων και την απελευθερωμένη φύση των… δίπλα είναι που δίνει την αφορμή στην Μπελέν της Iριντε Μόκερτ την ευκαιρία να αρχίσει και η ίδια να απεγκλωβίζεται από τις συστολές της, από την εσωστρέφειά της, από όλη εκείνη την εικόνα που έχει χτίσει γύρω από τον εαυτό της, σε μία πορεία χειραφέτησης προς ένα διαφορετικό αύριο. Αυτό που αρχικά την σοκάρει, στην πορεία μετατρέπεται σε περιέργεια για να αναδειχθεί τελικά σε αποδοχή μιας ολόκληρης πραγματικότητας που μέχρι πριν λίγο καιρό αγνοούσε καν την ύπαρξή της.

Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: Χρειάζεσαι... καρδιά από πέτρα για να μην ταυτιστείς με το ισλανδικό «Heartstone»

a decent woman 607

Χωρίς πολλά λόγια και με έμφαση κυρίως στη γλώσσα του σώματος και το στήσιμο της εικόνας, ο Ρίνερ αποκαλύπτει πίσω από το χαμόγελο των πλουσίων την ανασφάλεια, το ανικανοποίητο και εκείνη την επιθυμία, ανάγκη βασικά, να κρατήσουν κρυφό οτιδήποτε είναι δυνατό να καταστρέψει αυτή την εικόνα. Η πλούσια αφεντικίνα της Μπελέν που της ζητά να την κρατά συντροφιά το βράδυ με έναν επιφανειακά ευγενικό αλλά τελικά απόλυτο παρεμβατικό τρόπο, ο νευρόσπαστος γιος της που το μόνο για το οποίο νοιάζεται είναι οι αμφίβολης απόδοσης επιδόσεις του στο τένις και τα ψυχρά χαμόγελα απάθειας με τα οποία ακούν οι γείτονες τα προβλήματα των άλλων δημιουργούν ένα σύμπαν που υπογραμμίζει γλαφυρά γιατί η Μπελέν τελικά πασχίζει να ξεφύγει από αυτό.

a decent woman 607

Στην άλλη πλευρά όμως του φράχτη, υπάρχει χρώμα, υπάρχει ποίηση, υπάρχει ο ήχος της φύσης, υπάρχει η ανθρώπινη επαφή (αν και το… μάντρα επιβάλλει περιορισμούς στη σεξουαλική επαφή). Η γύμνια μπορεί να αποτελεί μια προφανή μεταφορά για την απελευθέρωση από τον ψεύτικο καθωσπρεπισμό της κοινωνίας όμως ο τρόπος που ο Ρίνερ εξερευνά τη σταδιακή μετάβαση από το ένα σημείο στο άλλο εστιάζοντας στη ματιά ή τον τρόπο που κινείται η Μπελέν του μέσα σε αυτό το περιβάλλον γίνεται με φροντίδα και προσοχή στη λεπτομέρεια. Οι ήρωές του μοιράζονται ερωτικούς στίχους, χορεύουν υπό τη μουσική ενός αισθαντικού τραγουδιού, βάφονται ζώα και απελευθερώνουν τα σώματα και τις κραυγές τους (στην πιο ατμοσφαιρική σκηνή της ταινίας) και προετοιμάζονται για μία σύγκρουση που δείχνει αναπόφευκτη δίνοντας ουσιαστικά μια μάχη για να κερδίσουν τη θέση τους σε αυτή την κοινωνία. Να ρίξουν δηλαδή ουσιαστικά τον φράχτη.

Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: «Ο Αγριος Τόπος» - Ας μιλήσουμε για το εξωγήινο χταπόδι στο δωμάτιο

a decent woman 607

Το φινάλε (χωρίς spoilers) αλλάζει τους ρυθμούς και ενδεχομένως να έρχεται σε αντίθεση με τη χαμηλότονη αφήγηση που προηγείται, είναι όμως ενδεικτικό της σύγκρουσης που υπάρχει εξαρχής δίχως να φτάνει ποτέ στην επιφάνεια. Ο Ρίνερ έχει χιούμορ, έχει την πρόθεση να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από τα μάτια, αναδεικνύει το συναίσθημα, χωρίς να πατά ποτέ απροκάλυπτα στις περιοχές του δράματος και δείχνει σιγουριά στην αφήγηση της ιστορίας του, ικανή για να του συγχωρεθούν μερικοί νεκροί χρόνοι που προσθέτουν μεν ιδιαίτερα κομμάτια στη σύνθεση αυτού του κόσμου, αλλά μερικές φορές κάνουν κύκλο γύρω από τα ίδια ακριβώς πράγματα.

Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: «Η Μεταμόρφωση»… διψά να «αφήσει το κακό να μπει»

Η Μπελέν του στο τέλος της ταινίας είναι πια ένας άλλος άνθρωπος και η επιτυχής πορεία αυτής της μετάβασης είναι ενδεικτική του πόσο αποτελεσματική είναι η τηλεοπτικά γνωστή στη χώρα της Iριντε Μόκερτ. Στον απαιτητικό σωματικά της ρόλο, είναι εμφανής η αναστολή της, η καταπίεσή της, η ανάγκη για την απελευθέρωση, η ισορροπία της ανάμεσα σε αυτό που θέλει και αυτό που της επιβάλλεται. «Οι Eνάρετοι» είναι η δική της ιστορία αφύπνισης. Σειρά έχει, τώρα, ο υπόλοιπος κόσμος.

Η ταινία «Οι Ενάρετοι» προβάλλεται σε επανάληψη την Τετάρτη, 9 Νοεμβρίου στις 15.15 στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα.

Το Flix θα σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες - ως τη λήξη του, την Κυριακή, 13 Νοεμβρίου. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε συγκεντρωμένα όλα τα θέματα του Flix για το Φεστιβάλ

Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:

Η Fischer γιορτάζει 10 χρόνια παρουσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμοντας και φέτος τα πιο σημαντικά βραβεία, τα Βραβεία Κοινού Fischer. Διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ.

fischer tiff 57 607

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.