Γνωρίζαμε ήδη εδώ και μέρες ότι η έναρξη του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας θα πραγματοποιηθεί με την παγκόσμια πρεμιέρα του «First Man», της μεγάλης επιστροφής του Ντάμιεν Σαζέλ στη Βενετία έπειτα από τον θρίαμβο του «La La Land», το οποίο επίσης ξεκίνησε την πορεία του ως ταινία έναρξης της διοργάνωσης δύο χρόνια πριν για να εξελιχθεί σε έναν από τους δύο μεγάλους πρωταγωνιστές εκείνης της σεζόν.
Διαβάστε ακόμη: Παγκόσμια πρεμιέρα για το «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου στο 75ο Φεστιβάλ Βενετίας
Γνωρίζαμε επίσης ότι η διοργάνωση επιφύλασσε ήδη μια μεγάλη πρεμιέρα και για το «A Star Is Born», το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μπράντλεϊ Κούπερ που, ούτε λίγο ούτε πολύ, με την Lady Gaga και τον ίδιο στο κόκκινο χαλί της πρεμιέρας του, φιλοδοξούσε από την αρχή να προσφέρει ίσως το πιο εντυπωσιακό event του Φεστιβάλ.
Αυτό που ανακαλύψαμε όμως σήμερα, πέρα τον ενθουσιασμό μας για την παγκόσμια πρεμιέρα του «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου στο Λίντο, είναι το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός για το πιο λαμπρό κόκκινο χαλί της διοργάνωσης θα είναι τεράστιος. Γιατί επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά την φήμη του ως ανεπίσημη έναρξη της οσκαρικής κούρσας, το 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας δεν προτίθεται απλά να φιλοξενήσει κατά τη διάρκεια των δέκα ημερών του (είτε εντός είτε εκτός διαγωνιστικού προγράμματος) μερικές από τις πιο αναμενόμενες (και οσκαρικά φιλόδοξες) ταινίες της σεζόν αλλά και να αποκαλύψει, μέσα από τις επιλογές του, την «μεγάλη ταινία» της χρονιάς.
Διαβάστε ακόμη: Ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο είναι ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής στο 75o Φεστιβάλ Βενετίας!
The Favourite του Γιώργου Λάνθιμου
Suspiria του Λούκα Γκουαντανίνο
Θα είναι άραγε το «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου, η μαύρη κωμωδία εποχής του Ελληνα δημιουργού που θα πραγματοποιήσει με όλο το λαμπρό του καστ (Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Εμα Στόουν) τα παγκόσμια αποκαλυπτήριά του στο Λίντο; Θα είναι άραγε η πολυαναμενόμενη, ενδεχομένως βέβηλη αλλά ίσως ιδιοφυής, «Suspiria» του Λούκα Γκουαντανίνο, η οποία και επίσημα πια επιβεβαιώνει την πρεμιέρα της εντός διαγωνιστικού προγράμματος; Ή μήπως τελικά η «μεγάλη ταινία» θα αποδειχθεί ότι είναι το «Peterloo» του Μάικ Λι, η ταινία που αφηγείται την ιστορική διαδήλωση των εργατών στο Μάντσεστερ του 1819 (η οποία καταστάληκε βίαια όταν το ιππικό επιτέθηκε στο συγκεντρωμένο πλήθος) και που ειρωνικά αποτελεί φιλμ που, κατά τα λεγόμενα, απορρίφθηκε από το πρόγραμμα του περασμένου Φεστιβάλ των Καννών;
Peterloo του Μάικ Λι
Roma του Αλφόνσο Κουαρόν
Ανάμεσα στις 21 τελικά ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος, το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, η πρώτη του ταινία μετά το «Gravity» και το φιλμ που αποτέλεσε «θύμα» της διαμάχης του Netflix με το Φεστιβάλ Καννών, θα πραγματοποιήσει τελικά τα παγκόσμια αποκαλυπτήριά του εντός του Διαγωνιστικού Προγράμματος στο Λίντο, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά την θετική στάση της Mostra απέναντι στις νέες κινηματογραφικές φόρμες αλλά και την ευελιξία της απέναντι στο τι μπορεί να θεωρηθεί «ταινία», καθώς ανέλπιστα, η μίνι σειρά western έξι επεισοδίων των αδελφών Κοέν που τώρα λανσάρεται ως φιλμ ανθολογίας σε κεφάλαια (επίσης για το Netflix), «The Ballad of Buster Scruggs», βρήκε ένδοξα τη θέση της ανάμεσα στις δημιουργίες που διαγωνίζονται για τον φετινό Χρυσό Λέοντα! Ολοκληρώνοντας δε την επέλαση του Netflix εντός διαγωνιστικού προγράμματος (γιατί στις ειδικές προβολές εκτός διαγωνιστικού βρίσκουμε και το πολύπαθο «The Other Side of the Wind» του Ορσον Γουελς), το «22 July» του Πολ Γκρίνγκρας (γνωστό παλαιότερα ως «Norway» και αφηγούμενο την τραγική τρομοκρατική επίθεση του 2011 σε Ουτόγια και Οσλο) θα πραγματοποιήσει επίσης τα παγκόσμια αποκαλυπτήριά του στο Λίντο. Επονται συζητήσεις.
The Sisters Brothers του Ζακ Οντιάρ
Οι υπόλοιπες υποψήφιες για τον Χρυσό Λέοντα ταινίες περιλαμβάνουν το αγγλόφωνο ντεμπούτο του Ζακ Οντιάρ, «The Sisters Brothers», ένα κατά τα λεγόμενα των υπευθύνων του φεστιβάλ «ευρωπαϊκό western», τοποθετημένο στα χρόνια του πυρετού του χρυσού με τους Χοακίν Φίνιξ, Τζον Σι Ράιλι, Τζέικ Τζίλενχαλ και Ριζ Αχμέντ, το «Sunset» του Λάζλο Νέμες, ο οποίος μετά το «Ο Γιος του Σαούλ» υπόσχεται – πιστός στις ευαισθησίες του – μια αφήγηση αγάπης, συνειδητοποίησης και αφύπνισης πριν τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, το (μέχρι πρότινος γνωστό ως «Non Fiction») «Double Lives» του Ολιβιέ Ασάγιας με την ύπουλη κωμική ματιά του στην κρίση μέσης ηλικίας (πρωταγωνιστούν οι Ζιλιέτ Μπινός και Γκιγιόμ Κανέ) αλλά και το αυτοβιογραφικό, εδώ και καιρό αναμενόμενο «Nuestro Tiempo» του Κάρλος Ρεϊγάδας, το οποίο προφανώς και αποτελεί ήδη μια από τις πιο κραυγαλέες auteur προσφορές του προγράμματος και την επιστροφή του δημιουργού στο ρεαλιστικό σινεμά που τον ανέδειξε.
Sunset του Λάζλο Νέμες
Σαν να μην ήταν ήδη αυτά αρκετά για να προκαλέσουν την ανυπομονησία μας, η φετινή Mostra περιλαμβάνει στο διαγωνιστικό της και την νέα ταινία του Νταβίντ – «Μακριά από τους Ανθρώπους» – Ελχόφεν, «Frères ennemis», με πρωταγωνιστές τους Ματίας Σχούναρτς και τον Ρεντά Καντέμπ, το νέο φιλμ του Ζουλιάν Σναμπέλ «At Eternity’s Gate» το οποίο εκτός από τους Οσκαρ Αιζακ, Μαντς Μίκελσεν και Ματιέ Αμαλρίκ, μοστράρει στην μαρκίζα του και τον Γουίλεμ Νταφόε στο ρόλο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, το αγνώστων λοιπών στοιχείων (πέρα από το ότι έχει να κάνει με σαμουράι) «Killing» του cult Ιάπωνα σκηνοθέτη Σινία Τσουκαμότο (ελπίζουμε σε επιστροφή σε φόρμα μετά το μάλλον ατυχές «Fires On The Plain») αλλά και το άκρως μυστηριώδες «Asucada» του Γκονζάλο Τομπάλ, ένα crime movie που περιμένει να αποκαλυφθεί στο Λίντο.
Frères ennemis του Νταβίντ Ελχόφεν
Ευχάριστες εκπλήξεις; Το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά εκπροσωπείται από το «The Mountain» του Ρικ Αλβερσον, ένα δράμα εποχής με τον (ναι!) Τζεφ Γκόλντμπλουμ (αλλά και τους Τάι Σέρινταν, Ντενί Λαβάν και Ούντο Κίερ), το punk musical από το νέο φιλμ του Μπράντι Κορμπέτ, «Vox Lux», με την Νάταλι Πόρτμαν και τον Τζουντ Λο (και τα νέα τραγούδια από την Sia) ενώ το σινεμά είδους έχει την τιμή να εκπροσωπείται από την μόνη σκηνοθέτιδα του διαγωνιστικού, Τζένιφερ Κεντ, η οποία μετά το «Babadook: Οι Σελίδες του Τρόμου» επιμένει στο θρίλερ και αφηγείται μια σκοτεινή ιστορία στην Ταζμανία του 1820, γεμάτη ένταση, βία και τις μαγικές πρακτικές των Αβορίγινων. Για το «Work Without Author» του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ, την επιστροφή του σκηνοθέτη στα πρόσφατα τραύματα της γερμανικής ιστορίας, επιφυλασσόμαστε καθώς οι μνήμες του «Τουρίστα» είναι ακόμα πολύ νωπές. Η παρουσία ωστόσο της Πόλα Μπιρ από το «Frantz» στην ταινία, σίγουρα θα βοηθήσει.
Λεωφόρος Πατησίων του Θανάση Νεοφώτιστου
Οσον αφορά το διαγωνιστικό πρόγραμμα των Orizzonti, το οποίο παραδοσιακά περιλαμβάνει αρκετά ντεμπούτα αλλά και εξεζητημένες επιλογές από κάθε γωνία του κόσμου, προτείνοντας καινούριες αφηγηματικές φόρμες και ρισκάροντας με τις επιλογές του, ξεχωρίζει η ελληνική παρουσία της «Λεωφόρου Πατησίων» του Θανάση Νεοφώτιστου (η οποία διαγωνίζεται στο αντίστοιχο κομμάτι για τις ταινίες μικρού μήκους),η κινηματογραφική μεταφορά του comic «The Armadillo Prophecy» που έχει ήδη προκαλέσει τον ενθουσιασμό του ιταλικού τύπου αλλά και η πολλά υποσχόμενη επιστροφή της Μέρι Χάρον στο σινεμά με το «Charlie Says», μία ταινία που ακολουθεί τρεις κοπέλες που καταδικάστηκαν σε ισόβια για συμμετοχή στους φόνους του Τσαρλς Μάνσον και περιλαμβάνει στο καστ της τους Ματ Σμιθ, Χάνα Μάρεϊ, Σούκι Γουότερχαουζ και Κάρλα Γκουτζίνο.
Διαβάστε ακόμη: Η «Λεωφόρος Πατησίων» του Θανάση Νεοφώτιστου στο Orizzonti του Φεστιβάλ Βενετίας
Shadow του Ζανγκ Γιμού
Για μερίδιο λάμψης στο κόκκινο χαλί θα συναγωνιστούν επιπλέον (χωρίς να διεκδικούν ωστόσο κάποιο βραβείο) η νέα ταινία του Πάμπλο Τραπέρο, «The Quietude», η οποία μετά την «Φαμίλια» (και με αφορμή το σκοτεινό παρελθόν δύο αδερφών) εξακολουθεί να εξερευνά τις σκούρες πλευρές των σχέσεων μιας αντισυμβατικής οικογένειας,η καινούρια σκηνοθετική απόπειρα της Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι (με την ίδια και ένα γαλλικό καστ μεγατόνων που περιλαμβάνει αλλά δεν περιορίζεται στις Βαλέρια Γκολίνο, Γιολάντ Μορό και Νοεμί Λβόφσκι), «Les Estivants», το – οπτικά οργασμικό – νέο έπος του Ζανγκ Γιμού, «Shadow» αλλά και το «Dragged Across Concrete», η επιστροφή του Σ. Κρεγκ Ζάλερ («Καυγάς στο Μπλοκ 99», «Τσεκούρι από Κόκκαλο») στο βίαιο σινεμά που τον ανέδειξε, με την συμμετοχή αυτή τη φορά όχι μόνο του Βινς Βον αλλά και του Μελ Γκίμπσον.
Pearl της Ελσα Αμιέλ
Graves Without a Name του Ρίτι Παν
Στο παράλληλο τμήμα «Giornate Degli Autori» (ή «Venice Days» κατά το πιο αγγλικό) – τμήμα κατά κάποιο τρόπο αντίστοιχο στη λογική με το Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών των Καννών αλλά πολύ πιο μετρημένο στην ισχύ του – ξεχωρίζουν το «C'est ça l'amour (Real Love)» της Κλερ Μπερζέ, ένα οικογενειακό δράμα αποδοχής και ενηλικίωσης από την μία σκηνοθέτιδα του «Party Girl», το «Pearl» της Ελσα Αμιέλ, βοηθού του Μπερτράν Μπονελό, το οποίο συναντά μια φιναλίστ σε διαγωνισμό bodybuilding τη στιγμή που το παρελθόν της έρχεται να την στοιχειώσει, το έντονων επιρροών από Ερίκ Ρομέρ και Χονγκ Σανγκ-Σου «Three Adventures of Brooke» του Γιουάν Τσινγκ σχετικά με τρεις εναλλακτικές εκδοχές της ίδιας ιστορίας αλλά και η νέα ταινία του Χοακίμ Λαφός («Οταν Τελειώσει ο Ερωτας»), «Continuer», η οποία ακολουθεί το ταξίδι μιας Γαλλίδας μητέρας σε φυγή και του γιου της στο γραφικό αλλά και αφιλόξενο Κιργιστάν.
Ταινία έναρξης του τμήματος θα είναι «Graves Without a Name», το νέο ντοκιμαντέρ του Ρίτι Παν, ο οποίος μετά το υποψήφιο για Οσκαρ «The Missing Picture» και το «Exile», παραμένει στην ίδια θεματική για να εξερευνήσει με το «Graves Without a Name» την πορεία ενός δεκατριάχρονου αγοριού προς την ανακάλυψη των τάφων των προγόνων του, ενώ στις ειδικές προβολές βρίσκουμε και την επιστροφή του Αλεξάντερ Κλούγκε στη Βενετία, πενήντα χρόνια μετά τον Χρυσό Λέοντα του «Artists Under the Big Top: Perplexed», ο οποίος με το «Happy Lamento» του διεκδικεί τον τίτλο της πιο πειραματικής προβολής ολόκληρου του φεστιβάλ. Έξτρα ενδιαφέρον στοιχείο; Οι μισές ταινίες του προγράμματος είναι από γυναίκες δημιουργούς, στατιστικό που ευτυχώς εξισορροπεί μερικώς την (εκ νέου) απουσία ταινιών από γυναίκες σκηνοθέτες στο κύριο διαγωνιστικό πρόγραμμα.
Tumbbad των Ραχί Ανίλ Μπαρβέ και Αντές Πρασάντ
Οσον αφορά δε την Εβδομάδα Κριτικής, τμήμα που αποτελείται εξολοκλήρου από πρώτες ταινίες δημιουργών και επομένως κρύβει τις μεγαλύτερες εκπλήξεις, την προσοχή τραβά με την πρώτη ματιά η ταινία έναρξης «Tumbbad» των Ραχί Ανίλ Μπαρβέ και Αντές Πρασάντ, ένα μείγμα φολκόρ και τρόμου από την Ινδία, αλλά και το «Blonde Animals» των Αλέξια Βαλτέρ και Μαξίμ Ματρέ, μια παράδοξη ιστορία αγάπης από τους παραγωγούς του «Les Garçons Sauvages», της πιο μαγικής και παράξενης αποκάλυψης της περσινής διοργάνωσης.
H Υπέροχη Φίλη μου του Σαβέριο Κοστάντσο
Τέλος, μπορεί στο πρόγραμμα να μην εμφανίστηκε τελικά καινούρια ταινία από τον Τέρενς Μάλικ, όμως το Λίντο θα φιλοξενήσει την πρώτη και μοναδική προβολή του extended cut του «Δέντρου της Ζωής», πριν αυτή κυκλοφορήσει σε πολυτελή έκδοση από Criterion. Στις αίθουσες του φεστιβάλ θα προβληθούν επίσης τα δύο πρώτα επεισόδια της τηλεοπτικής μεταφοράς της «Υπέροχης Φίλης μου» της Ελενα Φεράντε από τον Σαβέριο Κοστάντσο αλλά και ένα πλούσιο πρόγραμμα από ντοκιμαντέρ, που περιλαμβάνει τις καινούριες δουλειές των Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, Σεργκέι Λοζνίτσα, Ερολ Μόρις, Τσάι Μινγκ Λιανγκ, Φρέντερικ Γουάιζμαν και, γιατί όχι, Εμίρ Κουστουρίτσα.
To 75o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 29 Αυγούστου μέχρι και τις 8 Σεπτεμβρίου του 2018 στο Λίντο της Βενετίας.