Μετά τα σκάνδαλα που τάραξαν τις σχέσεις της χολιγουντιανής βιομηχανίας με την Ενωση Ξένων Ανταποκριτών του Λος Αντζελες, με αφορμή την έλλειψη συμπεριληπτικότητας στα μέλη της (και άρα και στα βραβεία της), η 79η τελετή των Χρυσών Σφαιρών πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ χωρίς λάμψη, χωρίς κοινό, χωρίς τηλεοπτική κάλυψη, χωρίς οικοδεσπότες.
Η «τελετή» που έγινε, χωρίς λόγο» στο Beverly Hilton στο Λος Αντζελες, με καλεσμένους περίπου 200 άτομα (κυρίως ανθρώπους της Ενωσης), έμοιαζε σχεδόν σαν την ανακοίνωση βραβείων μιας οποιαδήποτε ένωσης κριτικών - και μάλιστα όχι της πιο αγαπημένης της βιομηχανίας, κόντρα εικόνα στις λαμπερές τελετές των Χρυσών Σφαιρών των προηγούμενων χρόνων που συγκέντρωναν ζωντανά όλη τη βιομηχανία και είχαν κερδίσει, τουλάχιστον επιφανειακά, την επίστρωση της σημαντικότερης απονομής βραβείων πριν τα Οσκαρ.
Μοναδικοί δημόσιοι υποστηρικτές των Χρυσών Σφαιρών φέτος ήταν η Τζέιμι Λι Κέρτις και ο Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ που με βίντεό τους στήριξαν τα βραβεία και τις προσπάθειες της Ενωσης για αλλαγή.
«Οι Χρυσές Σφαίρες είναι μια γέφυρα στους θεατές κάθε χρώματος, κάθε πίστης, κάθε κουλτούρας, όλοι ενωμένοι γύρω από το ίδιο πάθος - την αγάπη μας για τις ταινίες.Πέρσι η Ενωση Ξένων Ανταποκριτών κλήθηκε να αλλάξει, και το κάναμε. Και εσωτερικά, μέσα στην Ενωση αλλά και προσθέτοντας 21 νέα μέλη που έφεραν φρέσκια προοπτική στις δράσεις μας. Βρισκόμαστε σε ένα ταξίδι αλλαγής και δεν πρόκειται να σταματήσουμε. Θα μιλάμε ανοιχτά για αυτά που μαθαίνουμε και προκαλούμε και άλλους να ενωθούν μαζί μας, μέλη από περισσότερες από 50 χώρες. Εχουμε μια μοναδική θέση στο σύμπαν των βραβείων», δήλωσε στην αρχή της τελετής η Πρόεδρος της Ενωσης Ξένων Ανταποκριτών στο Χόλιγουντ Ελεν Χένε, δίνοντας έμφαση, εν ελλείψη των σταρ, στο φιλανθρωπικό και εκπαιδευτικό έργο της Ενωσης.
Η ανταπόκριση στα βραβεία της Ενωσης ήταν λιγοστή στα κοινωνικά δίκτυα - παρά την ανακοίνωση των βραβείων στο Twitter. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η ψηφοφορία των μελών των Ενωσης Ξένων Ανταποκριτών ανέδειξε δίκαια (αν και προβλέψιμα) βραβεία που μπαίνουν κι αυτά ως δεδομένα στη μεγάλη φετινή προοσκαρική κούρσα.
Μοιρασμένα Βραβεία: Στις κινηματογραφικές κατηγορίες «Η Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον κέρδισε 3 βραβεία (Καλύτερης Δραματικής Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Β' Ανδρικού), με την Κάμπιον να γίνεται η 3η μόλις γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει Χρυσή Σφαίρα Σκηνοθεσίας (μετά την περσινή νίκη της Κλόι Ζάο για το «Nomadland» και αυτή της Μπάρμπρα Στράιζαντ το 1984 για το «Yentl»)
Με 3 επίσης Χρυσές Σφαίρες έφυγε και το «West Side Story» του Στίβεν Σπίλμπεργκ (Καλύτερης Ταινίας /Κωμωδία, Μιούζικαλ, Α' Γυναικείου και Β' Γυναικείου)
Αυτή η ισοβαθμία των δύο ταινιών θολώνει και τα νερά στις προβλέψεις για τα Οσκαρ. Οι Χρυσές Σφαίρες είχαν πάντα αυτό το μπέρδεμα: με το να διαχωρίζουν τις ταινίες (και τις αντίστοιχες ερμηνείες των ηθοποιών) σε δράμα / κωμωδία, διατηρούν την ένταση του ντέρμπι για τα Οσκαρ. Ποιος θα κυριαρχήσει; Ο νικητής στο δράμα ή στην κωμωδία/μιούζικαλ; Στατιστικά, η ζυγαριά πάντα γέρνει στην ταινία που ξεχωρίζει στη δραματική ταινία. Ετσι μάλλον θα γίνει και φέτος με την Τζέιν Κάμπιον να γράφει ιστορία. Ομως, υπάρχει και ένα περιθώριο ανατροπής, καθώς απέναντί της είναι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Από εκεί και πέρα τα βραβεία μοιράστηκαν, φέρνοντας μεγάλες ανατροπές στα προγνωστικά: η Νικόλ Κίντμαν επικράτησε στο Α Γυναικείο για το «Being the Ricardos» κι αντίστοιχα στο Α Ανδρικό ο Γουιλ Σμιθ για το «King Richard». Ο Κένεθ Μπράνα είδε το «Belfast» του να φεύγει με τη Χρυσή Σφαίρα Σεναρίου, το «Ενκάντο: Ενας Κοσμος Μαγικός» της Disney απέσπασε το βραβείο animation και το «Drive My Car» του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι κέρδισε και τη Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσου - κάτι που ίσως του δίνει πλέον σταθερό προβάδισμα για τα Οσκαρ.
Στις τηλεοπτικές κατηγορίες θριάμβευσε επάξια το Succession με τρία βραβεία (Καλύτερης Δραματικής Σειράς, Α' Ανδρικού και Β' Γυναικείου), ενώ στις κωμικές σειρές, επίσης επάξια, ξεχώρισε το «Hacks» με την συγκλονιστική Τζιν Σμαρτ να κερδίζει και το Α Γυναικείου. Η Κέιτ Γουίνσλετ αναγνωρίστηκε για την ερμηνεία της στο Mare of Easttown και ο Τζέισον Σουντέκις απέσπασε ξανά, και δικαίως, το Α Ανδρικό στην κωμωδία για το Ted Lasso.
Ιστορική πρωτιά: η Εμτζεϊ Ροντρίγκεζ κέρδισε το βραβείο Α Γυναικείου («Pose») και έγραψε ιστορία ως η πρώτη τρανς γυναίκα που κερδίζει Χρυσή Σφαίρα.
Ανατροπή: μάλλον αγνοήθηκε η σειρά-φαινόμενο φέτος. Το «Squid Game» περιορίστηκε σε μία Χρυσή Σφαίρα - αυτή του Β' Ανδρικού για τον Ο Γιονγκ-σου.
Εκπλήξεις / Ανατροπές
Η επικράτηση του Αντριου Γκάρφιλντ («Tick, Tick... Boom!») στην κατηγορία Α' Ανδρικού / Κωμωδία ή Μιούζικαλ ήταν από τις μεγαλύτερες ανατροπές της βραδιάς. Πέταξε εκτός τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο («Μην Κοιτάτε Πάνω»), αλλά και τον πρωτοεμφανιζόμενο Κούπερ Χόφμαν που ίσως να έκανε την έκπληξη για την ερμηνεία του στο «Πίτσα Γλυκόριζα» του Πολ Τόμας Αντερσον.
Kαμία αγάπη για τα «Πίτσα Γλυκόριζα» και «Μην Κοιτάτε Πάνω» Οι ταινίες του Πολ Τόμας Αντερσον και Ανταμ ΜακΚέι έφυγαν χωρίς βραβείο. Κάτι που δείχνει πόσο παράξενα γέρνει η πλάστιγγα καμιά φορά. Το «Μην Κοιτάτε Πάνω» έχει συζητηθεί όσο καμία άλλη ταινία φέτος, ενώ η «Πίτσα Γλυκόριζα» φέρνει την υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους auteurs της εποχής μας. Τι να πει βέβαια και ο Ντενί Βιλνέβ που ανήκει στην ίδια κατηγορία και είδε το «Dune» του να πηγαίνει άκλαφτο. Αυτό όμως μάς φέρνει και στην επόμενη έκπληξη.
Ο Χανς Τσίμερ κερδίζει τον Τζόνι Γκρίνγουντ Κανείς δεν αμφισβητεί την αξία και την πορεία του Τσίμερ. Ομως φέτος όλα έδειχναν ότι θα ήταν η χρονιά του Γκρίνγουντ: οι μουσικές που έχει γράψει και για την «Η Εξουσία του Σκύλου» και για το «Spencer» είναι αριστουργηματικές (συμμετέχει και στο soundtrack του «Πίτσα Γλυκόριζα» ) Κι εκεί που πιστεύαμε ότι ο μόνος αντίπαλος στην οσκαρική κούρσα είναι ο εαυτός του ήρθε το μουσικό σκορ του Χανς Τσίμερ για το «Dune». Υπέροχο επίσης, βέβαια.
Εχασε ο Μπένεντικ Κάμπερμπατς Το φαβορί στο Α Ανδρικό. Σημαίνει αυτό κάτι και για τα Οσκαρ; Μπορεί. Και είναι κρίμα γιατί «Η Εξουσία του Σκύλου» έχει όλη τη φόρα που θα τον βοηθούσε. Ομως φαίνεται ότι η ιστορία του «αμερικανικού ονείρου» (ειδικά όταν πρόκειται για αληθινά πρόσωπα) έδωσε προβάδισμα στον Γουίλ Σμιθ και τον «King Richard».
Lucy Ball vs Princess D σημειώσατε ένα Οχι απλώς επικράτησε η Νικόλ Κίντμαν για το «Being the Ricardos», μία ταινία που είχε χτυπηθεί για την επιλογή πρωταγωνίστριας, αλλά έχασε και η Κρίστεν Στιούαρτ, που από το φεστιβάλ Βενετίας που έκανε πρεμιέρα το «Spencer» ακούγεται για το σίγουρο στοίχημα στο Α Γυναικείο. Πιο αναμενόμενη έκπληξη θα ήταν η Ολίβια Κόλμαν για το «Lost Daughter» ή η Lady Gaga για το «House of Gucci» (πόσο έχει ήδη ξεχαστεί αυτή η ταινία στην πορεία των βραβείων...). Ομως η Κίντμαν γέλασε τελευταία.
Η Beyonce χάνει από την Billie Eilish Στην κατηγορία τραγουδιού δεν κατάφερε να κερδίσει η Queen Be (με το «Be Alive» από το «King Richard»). Επικράτησε η πιτσιρίκα με τα μισά της χρόνια: η Billie Eilish και ο αδελφός της Finneas κέρδισαν για το ομότιτλο τραγούδι από το «No Time to Die».
Διαβάστε αναλυτικά τα βραβεία:
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Καλύτερη Ταινία - Δράμα: «Η Εξουσία του Σκύλου»
Σκηνοθεσία: Τζέιν Κάμπιον («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Σενάριο: Κένεθ Μπράνα («Belfast»)
Α' Ανδρικός Ρόλος - Δράμα: Γουίλ Σμιθ («King Richard»)
Α' Γυναικείος Ρόλος - Δράμα: Νικόλ Κίντμαν («Being the Ricardos»)
Καλύτερη Ταινία - Κωμωδία ή Μιούζικαλ: «West Side Story»
Α' Ανδρικός Ρόλος - Κωμωδία ή Μιούζικαλ: Αντριου Γκάρφιλντ («Tick, Tick... Boom!»)
Α' Γυναικείος Ρόλος - Κωμωδία ή Μιούζικαλ: Ρέιτσελ Ζέγκλερ («West Side Story»)
Β' Ανδρικός Ρόλος: Κόντι Σμιτ-ΜακΦι («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Β' Γυναικείος Ρόλος: Αριάνα ΝτεΜπόουζ («West Side Story»)
Καλύτερη Ταινία - Animation: «Ενκάντο: Ενας Κοσμος Μαγικός»
Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία: «Drive My Car»
Καλύτερη Μουσική: Χανς Τσίμερ («Dune»)
Καλύτερο Τραγούδι: No Time to Die («No Time to Die»), Billie Eilish & Finneas
ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Καλύτερη Τηλεοπτική Σειρά - Δράμα: Succession (HBO)
A' Ανδρικός Ρόλος - Δράμα Τζέρεμι Στρονγκ (Succession)
Α' Γυναικείος Ρόλος - Δράμα: Εμτζεϊ Ροντρίγκεζ («Pose»)
Καλύτερη Τηλεοπτική Σειρά - Κωμωδία: Hacks
A' Ανδρικός Ρόλος - Κωμωδία Τζέισον Σουντέκις (Ted Lasso)
Α' Γυναικείος Ρόλος - Κωμωδία: Τζιν Σμαρτ (Hacks)
Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Ο Γιονγκ-σου («Squid Game»)
Β' Γυναικείος Ρόλος: Σάρα Σνουκ (Succession)
Καλύτερη Τηλεταινία ή Μίνι Σειρά:* The Underground Railroad
Α' Ανδρικός Ρόλος σε Τηλεταινία ή Μίνι Σειρά: Μάικλ Κίτον (Dopesick)
Α' Γυναικείος Ρόλος σε Τηλεταινία ή Μίνι Σειρά: Κέιτ Γουίνσλετ (Mare of Easttown)
Στο Δρόμο Για τα Οσκαρ 2022:
- Oscars 2022: Αν τους... φωτίσει μπορεί να έχουμε νέα ρεκόρ
- Οι ερμηνευτές της χρονιάς φωτογραφίζονται για τους New York Times
- Τα ντοκιμαντέρ, τα τραγούδια και οι διεθνείς ταινίες που πάνε ολοταχώς για τα Οσκαρ του 2022
- Η Κρίστεν Στιούαρτ δηλώνει πως δεν της καίγεται καρφί για τα Οσκαρ
- Best of 2021: Η λίστα του Time με τις δέκα καλύτερες ταινίες της χρονιάς
- Και η Ενωση Κριτικών του Λος Αντζελες ψηφίζει το «Drive My Car» του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι ως την καλύτερη ταινία του 2021
- Best of 2021: Οι κριτικοί του The Hollywood Reporter δίνουν τις δικές τους λίστες με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς
- Best of 2021: Στις υποψηφιότητες των Critics' Choice Awards πρωταγωνιστούν το «Belfast» και το «West Side Story»
- Best of 2021: Το Variety ψηφίζει τις δικές του καλύτερες ταινίες για το 2021
- Best of 2021: Οι κριτικοί των Times της Νέας Υόρκης ψηφίζουν τις δικές τους 10 καλύτερες ταινίες του 2021