Aν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, φέτος είναι μία από τις χρονιές κινηματογραφικών βραβείων που οι σιγουριές απουσιάζουν. Οπότε όσα διαδραματιστούν απόψε στην 72η τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών, θα αποτελέσουν μία πρώτη ένδειξη για τα Οσκαρ. Ενδειξη, γιατί το ποσοστό λάθους είναι μεγάλο και η σοδειά παραγωγών περίεργη. Για παράδειγμα, η «μεγάλη» ταινία της χρονιάς, εκείνη που (αν άρεσε στους κριτικούς και δε δίχαζε τόσο το κοινό) θα έπρεπε κανονικά να είναι το απόλυτο φαβορί, ναι μιλάμε για το «Interstellar», απουσιάζει σκανδαλωδώς (με μόνη εξαίρεση την πεντάδα μουσικής), όπως και το «Αλύγιστος» της Αντζελίνα Τζολί - μια παραγωγή «κατασκευασμένη» (θεματικά κι αισθητικά) για να πρωταγωνιστήσει στα βραβεία.
Αντ' αυτών, βγήκαν μπροστά τα outsiders. Γνωρίζετε πολύ καλά πόσο μάς άρεσε το «Μεγαλώνοντας», αλλά κανείς μας δεν περίμενε ότι θα είναι το γκανιάν στην κατηγορία καλύτερης ταινίας - όπως και κανείς μας δεν είχε προβέψει τη φόρα του «Birdman» και του «Ξενοδοχείου Grand Budapest»
Θυμηθείτε αναλυτικά τις υποψηφιότητες των Χρυσών Σφαιρών 2015 εδώ
Ταυτόχρονα, το 2014 ήταν μια υπέροχη χρονιά για τους ηθοποιούς - κάτι που επίσης δυσκολεύει τις προβλέψεις. Οι Εντι Ρεντμέιν (The Theory of Everything) και Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (Το Παιχνίδι της Μίμησης) ερμηνεύουν αληθινούς χαρακτήρες σε δύσκολους ρόλους (έναν συνδυασμό ταμάμ για τους ψηφοφόρους), ενώ ο Στιβ Καρέλ ( Foxcatcher) μεταπειδά από την κωμωδία στο δράμα (κάτι που δε φεύγει αβράβευτο συνήθως).
Στις τηλεοπτικές κατηγορίες, το «House of Cards» καλείται να κονταροχτυπηθεί με το buzz του «The Affair», στις μίνι σειρές αναμετριούνται τα «True Detective» και «Fargo», ενώ στην κωμωδία έχει ξεπεταχθεί το «Jane The Virgin» (το ποιο;). Ταυτόχρονα, στους ρόλους γίνεται της κακομοίρας (θα τα καταφέρει ο Κλάιβ Οουεν του «The Knick»;) Οπότε... για ποια σίγουρα μιλάμε;
KINHMATOΓΡΑΦΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Xρυσή Σφαίρα Σκηνοθεσίας: Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ
Δεν ξέρουμε αν το «Μεγαλώνοντας» θα τα καταφέρει να υπερισχύσει στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας/Δράμα, αλλά κάτι μας λέει ότι ο σκηνοθέτης του δε θα φύγε χωρίς το χρυσό. Αλλωστε από την πρεμιέρα της ταινίας στην περσινή Berinale, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ έφυγε με τη βραβείο σκηνοθεσίας και εδώ και 11 μήνες απολαμβάνει κριτικές, αναλύσεις και μνείες για τον «σκηνοθετικό του άθλο».
Xρυσή Σφαίρα Α' Γυναικείου ρόλου / Δράμα: Τζούλιαν Μουρ
Φέτος είναι αδιαφιλονίκητα η χρονιά της. Με το «Still Alice» περιμένουμε ότι θα σαρώσει κάθε βραβείο από απόψε μέχρι και τα Οσκαρ, απολαμβάνοντας έναν παρόμοια αβίαστο γύρω θρίαμβου με αυτόν της Κέιτ Μπλάνσετ πέρσι. Η αληθινή έκπληξη της βραδιάς θα είναι αν καταφέρει να χτυπήσει δύο σφαίρες - και στην κατηγορία κωμωδίας για το «Maps to the Stars» του Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ. Θα είμαστε οι πρώτοι που θα χειροκροτήσουμε όρθιοι αν αυτό συμβεί!
Xρυσή Σφαίρα B' Γυναικείου ρόλου: Πατρίτσια Αρκέτ
Αρέσουν στο Χόλιγουντ τα comebacks - ειδικά ηθοποιών που θεωρούν ότι μπορεί και να παρέβλεψαν στο παρελθόν. Λουσμένη με τη χρυσόσκονη της επιτυχίας του «Μεγαλώνοντας», η cult πρωταγωνίστρια των 90ς Πατρίτσια Αρκέτ πιστεύουμε ότι απόψε θα βραβευτεί για το θάρρος με το οποίο προσέγγισε το ρόλο της μητέρας, ειδικά όσο ο χρόνος την μεταμόρφωνε και την προκαλούσε.
Xρυσή Σφαίρα B' Aνδρικού ρόλου: Τζέι Κέι Σίμονς
Παρόλο που ο Εντουαρντ Νόρτον («Birdman») στέκεται ως άξιος αντίπαλος, θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο μέχρι τώρα κλασικός δευτεραγωνιστής Τζέι Κέι Σίμονς θα απολαύσει την αναγνώριση που του αξίζει κερδίζοντας και απόψε και στα Οσκαρ. Αλλωστε, σε συνδυασμό με το έξοχο σενάριο, η ερμηνεία του στο «Whiplash» μάς χάρισε έναν από τους πιο πρωτότυπους, σύνθετους, τρισδιάστατους ψυχολογικά «κακούς» της σύγχρονης κινηματογραφικής ιστορίας. Υπόκλιση, κύριε Σίμονς!
Xρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας: «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι
Εχει ήδη αποσπάσει τα περισσότερα βραβεία σε φεστιβάλ και κριτικές ενώσεις σε ένα παγκόσμιο γύρο του θριάμβου που έφερε το ασπρόμαυρο αριστοτεχνικό δράμα από την Πολωνία μέχρι τα αμερικανικά κόκκινα χαλιά. Δεν υπάρχει περίπτωση να χάσει, εκτός κι αν την έκπληξη κάνει την τελευταία στιγμή το «Leviathan» του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ.
ΠΟΥ ΠΑΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ:
Ανάμεσα σε «Birdman» και «Grand Budapest Hotel»: όχι μόνο στην κατηγορία καλύτερης ταινίας / κωμωδία ή μιούζικαλ, αλλά όπου κι αν συναντιούνται (από το Α' Ανδρικό μέχρι το σενάριο, αλλά και τη σκηνοθεσία) οι ταινίες του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου και Γουές Αντερσον μοιάζουν να έχουν τις ίδιες πιθανότητες για νίκη. Ποια θα επικρατήσει; Αυτό θα είναι το στοίχημα που θα ξεκαθαρίσει και που θα παιχτεί η οσκαρική κούρσα επίσης.
ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ από το Θοδωρή Δημητρόπουλο
A' Ανδρικός σε Κωμωδία: Τζέφρι Τάμπορ, «Transparent»
Η αγαπημένη μας ερμηνεία της χρονιάς στην τηλεόραση είναι ταυτόχρονα και μάλλον το σιγουρότερο φαβορί. Όχι πως αυτές οι δύο ιδέες πρέπει να συμπίπτουν ή τίποτα τέτοιο, όμως ο συνδυασμός του στάτους του Τάμπορ ως σεβαστός ηθοποιός με χρόνια έργου σε σημαντικές σειρές, και η πρώτη του υποψηφιότητα για μια αναμφίβολα μεγάλη ερμηνεία στην πιο acclaimed σειρά της χρονιάς, θα πρέπει λογικά να αρκέσει.
A' Γυναικείος σε Δράμα: Βάιολα Ντέιβις, «How to Get Away with Murder»
Παλιότερα αυτού του τύπου τα βαριά Οσκαρικά ονόματα έπαιζαν στην τηλεόραση κυρίως στις κατηγορίες των μίνι σειρών και τηλεταινιών, τώρα που παίζουν ανοιχτά και στις κανονικές κατηγορίες δεν κερδίζουν με την ίδια άνεση απαραιτήτως, όμως αυτή θα είναι μία περίπτωση που δύσκολα θα χωρέσει απόκλιση. Η Ντέιβις είναι μεγάλο όνομα, σε εντυπωσιακή ερμηνεία με έναν δυνατό, θαρραλέο ρόλο, στην πιο buzzy σειρά της φετινής σεζόν. Οι Σφαίρες πάντα αρέσκονταν στο να βραβεύουν το καινούριο αστραφτερό αντικείμενο κι αυτό εδώ μοιάζει ακριβώς το είδος του βραβείου που έχουν 100 λόγους για να απονείμουν.
Α' Γυναικείος σε Κωμωδία: Τζίνα Ροντρίγκεζ, «Jane the Virgin»
Θα ήταν σοκαριστικό αν δεν ήταν τόσο φυσιολογικό. Το CW κερδίζει υποψηφιότητα στις Σφαίρες για πρώτη φορά στην ιστορία του, αλλά αυτό δεν λειτουργεί ποτέ αποτρεπτικά στον συγκεκριμένο θεσμό, ο οποίος έχει μακρά παράδοση στη βράβευση ακριβώς τέτοιων υποψηφιοτήτων (φρέσκοι γυναικείοι ρόλοι από σειρές στην 1η τους σεζόν που δε μοιάζουν φτιαγμένες για βραβεία: Κέρι Ράσελ στο «Felicity»! Τζένιφερ Γκάρνερ στο «Alias»! Αμέρικα Φερέρα στο «Ugly Betty»! Άνα Πάκουιν στο «True Blood»!). Είναι η έκπληξη που οι πάντες περιμένουν να συμβεί.
Καλύτερο Δράμα: «House of Cards»
Με το «Breaking Bad» σπίτι του ο δρόμος είναι επιτέλους ανοιχτός για τις Σφαίρες για να βραβεύσουν το «House of Cards», το οποίο είναι διεθνές σουξεδάκι με μεγάλη επιτυχία στο ευρύ κοινό και ταυτόχρονα παρουσιάζει στις Σφαίρες την ιστορική ευκαιρία να γίνουν το πρώτο σώμα βραβείων που απονέμει Καλύτερη Σειρά σε κάποιο show από streaming υπηρεσία, προλαβαίνοντας τα Έμμυ. Δε νομίζω πως θα αφήσουν να φύγει η ευκαιρία. Ψιλοφοβάμαι το «Affair» για να είμαι ειλικρινής, αλλά νιώθω πως μετά τα πρώτα 4-5 επεισόδια η σειρά ήταν σα να έπαψε να υπάρχει. Αυτό το hype έσβησε νωρίς- ακόμα και για τις Σφαίρες.
Α' Γυναικείος σε Μίνι Σειρά: Μάγκι Τζίλενχαλ, «The Honorable Woman»
Οι κατηγορίες των μίνι σειρών είναι πάντα ένα χάος και κακώς μπλέκομαι αντί να διαλέξω έναν Κέβιν Σπέισι ή έναν Μπιλ Μάρεϊ σαν άνθρωπος, αλλά σε μια πάρα πολύ δυνατή φετινή Α' Γυναικεία κατηγορία έχω την αίσθηση πως η Τζίλενχαλ σε μια σειρά με μεγάλη κριτική αποδοχή (και Ευρωπαϊκών καταβολών, το τονίζουμε γιατί πάντα παίζει ρόλο) ίσως και να έχει την αιχμή.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΟ: Α' Ανδρικός σε Μίνι Σειρά
Το ερωτηματικό είναι επέκταση του ευρύτερου διλήμματος του πεδίου: Έχουμε ξεπεράσει την hype περίοδο του «True Detective»; Γιατί νομίζω πως ναι. Νομίζω πως το «Fargo» τυγχάνει μια κάπως ευρεία αποδοχή ως το καλύτερο των δύο (κρίνοντας από λίστες στο τέλος του χρόνου, μεταξύ των οποίων και τη δική μας) και γενικότερα νιώθω πως το αποκορύφωμα του hype ήρθε πέρσι τέτοια ακριβώς εποχή, στο μέσον του Οσκαρικού run του Μάθιου ΜακΚόναχεϊ. Φέτος μοιάζει όλο κάπως απομακρυσμένο, όχι; Σα να το έχουν ήδη βραβεύσει κατά κάποιο τρόπο. Πάρτε λοιπόν τώρα το δίλημμα «True Detective» ή «Fargo», διπλασιάστε την κάθε άκρη του με ένα δίλημμα για την κάθε μία (Μάθιου ΜακΚόναχι εναντίον Γούντι Χάρελσον, Μάρτιν Φρίμαν εναντίον Μπίλι Μπομπ Θόρντον), πέτα μέσα και τον κρυφά Καλύτερο Αμερικάνο Ηθοποιό Μαρκ Ράφαλο για το βραβειακό «Normal Heart» του ΗΒΟ, και ιδού μια πεντάδα για την οποία δεν έχω την παραμικρή ιδέα ποιος μπορεί να κερδίσει. Δεν ξέρω καν από πού να ξεκινήσω μια λογική ακολουθία σκέψεων. Όποιος κι αν την πάρει, λογικό θα μου φανεί. Και δίκαιο. Η μάχη της βραδιάς.
ΑΝΑΤΡΟΠΗ
Καλύτερη Κωμωδία ή Μιούζικαλ: «Jane the Virgin»
Θέλουμε ένα χαριτωμένο στατιστικό; 4 από τις 6 τελευταίες Καλύτερες Κωμωδίες έχουν πάρει πακετάκι κι ένα ερμηνευτικό βραβείο. (Το σερί χαλάει το «Extras» και, σοκαριστικά, το «Modern Family».) Το ξέρω πως το «Jane the Virgin» είναι η μικρή χαριτωμένη σαπουνόπερα του CW που δεν έχει ξαναπροταθεί στην ιστορία του και είναι διασκευή μιας λατινοαμερικάνικης σαπουνόπερας αλλά ξέρετε ποια άλλη σειρά ήταν διασκευή λατινοαμερικάνικης σαπουνόπερας; Το «Ugly Betty». Στην 1η του σεζόν το «Ugly Betty» κέρδισε Κωμωδία + Α' Γυναικείο. Έκτοτε έχουν μεσολαβήσει «Glee» (+Τζέιν Λιντς+Κρις Κόλφερ), «30 Rock» (+Τίνα Φέι+Άλεκ Μπάλντουιν), «Girls» (+Λίνα Ντάναμ) και, πέρσι, «Brooklyn Nine-Nine» (+Άντι Σάμπεργκ). Βοηθάει το ότι είναι όντως κωμωδία κι όχι κάποιο περίεργο δραματικό ημίωρο κράμα όπως πλέον σχεδόν κάθε 'κωμωδία' που προτείνεται για βραβεία. Νομίζω πως με έναν περίεργο, Σφαίρειας λογική τρόπο, βγάζει νόημα.
Διαβάστε ακόμη: Οι στιγμές που άφησαν τις Χρυσές Σφαίρες στην ιστορία!