Ολοκληρώνεται σιγά-σιγά η επιλογή του προγράμματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με το διαγωνιστικό του πρόγραμμα να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον. Δέκα πρώτες ή δεύτερες ταινίες σκηνοθετών απ' όλον τον κόσμο - ανάμεσά τους και δύο ελληνικές - που επιλέχθηκαν φέτος, όπως αναφέρει και η ομάδα επιλογής του Φεστιβάλ, με πυξίδα την έκφραση «Μη μου Απτου» που απηύθυνε ο Ιησούς στην Μαρία Μαγδαληνή όταν εκείνη τον αναγνώρισε μετά την Ανάστασή του και επιχείρησε να τον πλησιάσει. Εκείνος όμως ήταν ήδη “αλλού”. Και έτσι η Μαγδαληνή προσπάθησε να φέρει το “αλλού” δίπλα της, να ελαχιστοποιήσει την απόσταση, να κατανοήσει την νέα συνθήκη που ανέτρεψε τα, μέχρι τότε στερεότυπα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Αυτή η σκηνή από το Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο (20:1-18) έχει αναπαρασταθεί στην τέχνη εκατοντάδες φορές από τον 12ο αιώνα ως τις μέρες μας, «αποτυπώνεται όμως, εν κινήσει, και σε αμέτρητα ντοκιμαντέρ» όπως σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης.
«Μετανάστες ονειρεύονται να αγγίξουν τους συγγενείς τους, οι οποίοι βρίσκονται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Φτωχοδιάβολοι γεφυρώνουν, όπως-όπως, την απόσταση από την οικογενειακή τους μνήμη. Απόβλητοι διεκδικούν την είσοδό τους στον παράδεισο μιας πλαστής κανονικότητας. Πρόσφυγες διέρχονται ξυπόλητοι την Γη της Επαγγελίας για βρουν εκείνο το “αλλού” που ούτε η Μαγδαληνή δεν ήξερε που ήταν. Ένας ολόκληρος πλανήτης απλώνει το χέρι του για να αγγίξει, να κρατήσει, να πλησιάσει του “αλλού”. Κάπως έτσι λοιπόν σχηματοποιείται το Μή μου άπτου ως τίτλος μιας επιλογής δέκα ταινιών ντοκιμαντέρ. Κάπως έτσι εντοπίζεται η ανάγκη ένταξής του σε μια σύγχρονη πολιτική θεολογία».
Διαβάστε ακόμα: Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει κατάματα το σήμερα ενός «άγνωστου» κόσμου
Δείτε παρακάτω τις δέκα ταινίες που έχουν ήδη επιλεγεί για το διαγωνιστικό τμήμα του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Isis, Tomorrow. The Lost Souls of Mosul των Φραντσέσκα Μανόκι και Αλέσιο Ρομέντσι (Ιταλία-Γερμανία): Μετά το τέλος του πολέμου στο Ιράκ και την ήττα του ISIS, ο σπόρος του μίσους εξακολουθεί να επιβιώνει μέσα από τα παιδιά των φονταμενταλιστών που εξακολουθούν να εκπαιδεύονται για να γίνουν καμικάζι. Όλα όσα λένε στην κάμερα συγκλονίζουν. Δεν γνωρίζουν καν πώς ήταν ο κόσμος χωρίς τον ISIS. Μια αθωότητα καταδικασμένη στη βία χωρίς τέλος.
Σ’ Eπαφή του Πάβελ Ζιμίλσκι (Πολωνία-Ισλανδία) | Ο πληθυσμός ενός μικρού πολωνικού χωριού μειώνεται δραματικά μετά από ένα μαζικό ρεύμα μετανάστευσης στην Ισλανδία. Οι κάτοικοι που έχουν μείνει πίσω πασχίζουν να κρατήσουν επαφή με τους οικείους τους μέσω Skype. Η τεχνολογία τους φέρνει πιο κοντά, αλλά η ανθρώπινη επαφή είναι κάτι σαφώς πιο περίπλοκο από την οθόνη ενός κινητού.
Advocate των Ρέιτσελ Λία Τζόουνς & Φιλίπ Μπελές (Ισραήλ) | Υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η εβραιοϊσραηλινή δικηγόρος Λία Τσέμελ υπερασπίζεται εδώ και μισό αιώνα τους Παλαιστινίους – από πολιτικούς κρατούμενους και φεμινίστριες ως φονταμενταλιστές και ειρηνικούς διαδηλωτές. Για τους Ισραηλινούς κάνει κάτι το αδιανόητο. Για τους Παλαιστινίους είναι μια πολύτιμη σύμμαχος.
Κανονικά της Αντέλε Τούλι (Ιταλία-Σουηδία) | Πώς εγγράφονται η ανδρική και η γυναικεία ταυτότητα στον ψυχισμό των ανθρώπων; Πώς σχηματίζεται η έννοια του «κανονικού»; Καθημερινά στιγμιότυπα αποτυπώνουν σταθμούς της ανθρώπινης ζωής μέσα απ’ τους οποίους το κοινωνικό φύλο διαμορφώνει τις επιθυμίες, τη συμπεριφορά, τα όνειρα και τους φόβους μας.
Lemebel της Χοάνα Ρεπόσι Γκαριμπάλντι (Χιλή-Κολομβία) | Μια ταινία για τον Πέδρο Λεμεμπέλ (1952-2015), συγγραφέα, εικαστικό και πρωτοπόρο του queer κινήματος στη Λατινική Αμερική, ο οποίος σόκαρε τη Χιλή του Πινοσέτ τη δεκαετία του ’80 και έμεινε στην ιστορία για την ακτιβιστική δράση και τις σοκαριστικές performances του.
Midnight Traveler του Χασάν Φαζίλι (ΗΠΑ-Κατάρ-Καναδάς-Ηνωμένο Βασίλειο) | Επικηρυγμένος από τους Ταλιμπάν, ο Αφγανός σκηνοθέτης αναγκάζεται να γίνει πρόσφυγας μαζί με την οικογένειά του. Με τα κινητά τους καταγράφουν την οδύσσειά τους στα Βαλκάνια, σαν το μόνο τρόπο για να επιβιώσουν αλλά και να μην χάσουν εντελώς την ανθρωπιά τους.
Animus Animalis (Α Story about People, Animals and Things) της Αϊστι Ζεγκουλίτε (Λιθουανία) | Μια ομάδα κυνηγών ελαφιών επί τω έργω. Δύο ταριχευτές που προσπαθούν να τελειοποιήσουν τις μεθόδους τους. Η καθημερινότητα μιας φάρμας που εκτρέφει ελάφια. Κι ένας διαγωνισμός ταρίχευσης όπου θα νικήσει όποιο νεκρό ζώο μοιάζει πιο... ζωντανό. Eνα απρόβλεπτο ντεμπούτο που θυμίζει το σινεμά του Ρόι Aντερσον, ποτισμένο με ειρωνεία και χιούμορ – ή, αλλιώς, πώς ο άνθρωπος αλληλεπιδρά με τα ζώα στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου.
Καθρέφτισμα της Αφρικής του Μίσα Χέντινγκερ (Ελβετία) | Για δεκαετίες, ο Ελβετός περιηγητής Ρενέ Γκαρντί (1909-2000) τροφοδοτούσε τον κόσμο με εικόνες, λέξεις και στιγμιότυπα από την Μαύρη Ηπειρο και το λαό της, παρουσιάζοντας μια λυρική όψη της. Μέσα από αυτό το υλικό, το ντοκιμαντέρ αναρωτιέται κατά πόσο τελικά η εικόνα που έχουμε για την Αφρική είναι αποικιοκρατικής φύσης και γιατί αρνούμαστε να τη δούμε όπως αληθινά είναι.
Αμυγδαλιά της Χριστίνας Φοίβη (Ελλάδα) | Πέντε γυναίκες μοιράζονται προσωπικές εμπειρίες για το τι σημαίνει να νιώθεις «ξένος» σε μια χώρα που θυμίζει μεσογειακή καρτ ποστάλ. Σε διαρκή διαπραγμάτευση με τηνέννοια της «ελληνικότητας», προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τις ταυτότητές τους στη σύγχρονη Ελλάδα.
Απολιθώματα του του Πάνου Αρβανιτάκη (Ελλάδα) | Οι δραστηριότητες της ΔΕΗ στην περιοχή της Εορδαίας μεταλλάσσουν ένα τόπο που μοιάζει «ξένος», ανοίκειος. Μια αέναη διαδικασία που δεν σταματάει ποτέ. Ανθρωποι και μηχανές στήνουν ένα σκηνικό δυσοίωνου μέλλοντος. Ο μόχθος και η ελπίδα διαφυγής εξανθρωπίζουν αυτό τον τόπο.
Το 21ο Φεστιβάλ Nτοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος από την 1η έως τις 10 Μαρτίου του 2019.