Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μιλήσεις για το προσφυγικό, την απώλεια, το θάνατο στο σινεμά. Ο Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ από την Ταϊλάνδη το κάνει με βάθος, αισθητική του μαγικού ρεαλισμού και ψυχή ταυτισμένη με την πραγματικότητα: το «Manta Ray» («Διαβολόψαρο»), που κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα Ορίζοντες του τελευταίου Φεστιβάλ Βενετίας, έρχεται στο Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και φέρνει μαζί του, ήδη, την αύρα του μύθου.
Διαβάστε ακόμη: Αυτό είναι το διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Κοντά σ' ένα παράκτιο χωριό της Ταϊλάνδης, δίπλα στη θάλασσα όπου έχουν πνιγεί χιλιάδες Ροχίνγκια πρόσφυγες, ένας ντόπιος ψαράς βρίσκει έναν άνδρα, τραυματισμένο, αναίσθητο, στο δάσος. Διασώζει τον ξένο, που δεν μιλά καθόλου, του προσφέρει τη φιλία του και τον ονομάζει Τόνγκτσαϊ. Οταν όμως, ξαφνικά, ο ψαράς εξαφανίζεται στη θάλασσα, ο Τόνγκτσαϊ αρχίζει, βήμα-βήμα, να κάνει δική του τη ζωή του φίλου του, το σπίτι του, τη δουλειά του, την πρώην γυναίκα του...
Γράφαμε για το «Manta Ray» στο Φεστιβάλ Βενετίας: Με την (αναπόφευκτη) επιρροή του Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν να διαπερνά κάθε πλάνο του ντεμπούτου του νεαρού Αρουνπέγκ, να μια ταινία που φτάνει με τη δύναμη της εικαστικής της ομορφιάς, της ανεπαίσθητα queer ψυχολογίας της και της συναισθηματικής φόρτισης που έρχεται για να σε ταξιδέψει όχι μόνο μακριά από το art σινεμά του σήμερα, αλλά και από τον ίδιο σου τον εαυτό - σε ένα υπερβατικό, συγκινητικό, ρομαντικό, τελικά βαθιά υπαρξιακό ταξίδι που μοιάζει αδύνατον να μην αποτελέσει μια από τις ταινίες που θα ξεχωρίσουν φέτος.
Ο Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ εξηγεί την έμπνευση και τις προθέσεις του για το «Manta Ray», με λόγο γεμάτο συναισθηματική φόρτιση και λυρισμό:
«Ποταμός Μοέι. Ενας μικρός όγκος νερού σηματοδοτεί τα σύνορα μεταξύ Ταϊλάνδης και Μιανμάρ. Εφτασα σ' αυτό το μέρος το 2009, μόνος και γεμάτος ενθουσιασμό. Στάθηκα και κοίταξα απέναντι, στην πλευρά της Μιανμάρ. Δεν υπήρχε κανένα σημείο ελέγχου, καμιά περίπολος, κανένα συρματόπλεγμα. Μόνο ένα ποταμάκι με νερό που μου έφτανε ως τη μέση, που με χώριζε από την απέναντι πλευρά. Εστρεψα το βλέμμα απέναντι κι είδα ένα μικρό αγόρι να εμφανίζεται μέσα από ένα θάμνο. Βούτηξε στο νερό κι άρχισε να κολυμπά προς το μέρος μου, προς τη χώρα μου. Στη δική μου πλευρά της ακτής, λίγα μέτρα μακριά, δυο άλλα αγόρια έκαναν πλάκα μεταξύ τους. Φώναξαν στο ξένο αγόρι να κολυμπήσει ως εκεί όπου βρίσκονταν. Συνέχισα να κοιτάζω, καθώς τα τρία αγόρια κολυμπούσαν κι έπαιζαν μαζί, μέσα στον Μοέι.»
Και συνεχίζει ο Αρουνπένγκ: «Την ίδια χρονιά, οι Αρχές έδιωξαν από την ακτή της Ταϊλάνδης βάρκες που μετέφεραν Ροχίνγκια πρόσφυγες. Πέντε ξύλινες βάρκες αναποδογύρισαν. Τριακόσιοι Ροχίνγκια εξαφανίστηκαν στον ωκεανό. Ευχήθηκα η μοίρα τους να ήταν παρόμοια με αυτή του Τόνγκτσαϊ, του κεντρικού ήρωα του σεναρίου μου. Τραυματίστηκε και ξεβράστηκε στην ακτή, όμως ζωντανός. Το 2015, σ' ένα λόφο στην Παντάνγκ Μπεσάρ, μια παραμεθόριο πόλη στη νότια Ταϊλάνδη, 300 μέτρα μακριά από τη Σήραγγα Περλίς της Μαλαισίας, ανακαλύφθηκε ένας ομαδικός τάφος Ροχίνγκια. Η αιτία του αυτών των θανάτων παραμένει μυστήριο. Καθώς τα πτώματα δεν μπορούν να μιλήσουν, το θέμα σιγά-σιγά ξεχάστηκε. Σε μια καθοριστική σκηνή της ταινίας μου, στο δάσος ακούγονται πολυάριθμες φωνές. Είναι φωνές θλίψης και δακρύων. Ηχογράφησα αυτές τις φωνές από τους πρόσφυγες Ροχίνγκια στην Ταϊλάνδη. Οι φωνές τους δεν θα εξαφανιστούν και δεν θα ξεχαστούν. Θα συνεχίσουν να υπάρχουν, στην ταινία μου.»
Δείτε παρακάτω το τρέιλερ του «Manta Ray» («Διαβολόψαρο») και κλείστε εγκαίρως μια θέση στην προβολή του στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Διαβάστε επίσης:
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Αυτό είναι το διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Θεσσαλονίκη 2018: Το μεγάλο αφιέρωμα στο queer ελληνικό σινεμά αποκαλύπτεται
- Θεσσαλονίκη 2018: «La Flor» | Ξέρουμε τι θα κάνουμε φέτος στο Φεστιβάλ, τουλάχιστον για 14 ώρες
- Η αφίσα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κινείται!
- Θεσσαλονίκη 2018: Αυτά είναι τα αφιερώματα του Φεστιβάλ
- To Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φέρνει το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν στη μεγάλη οθόνη όπως του αξίζει