Buzz

Οσα χρωστάει στο σινεμά ο βραβευμένος με το Νομπελ Λογοτεχνίας 2014, Πατρίκ Μοντιανό

στα 10

Ο Γάλλος συγγραφέας που κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το 2014 συνεργάστηκε ως σεναριογράφος με τον Λουί Μαλ και τον Ζαν-Πολ Ραπενό, ενώ είδε ένα από τα πιο διάσημα βιβλία του να γίνεται μια υπέροχη ταινία από τον Πατρίς Λεκόντ.

Οσα χρωστάει στο σινεμά ο βραβευμένος με το Νομπελ Λογοτεχνίας 2014, Πατρίκ Μοντιανό

Η μεγαλύτερη κινηματογραφική στιγμή του Πατρίκ Μοντιανό ήρθε πολύ νωρίς στη ζωή του ως συγγραφέας.

Λίγα χρόνια μόλις μετά την έκδοση του πρώτου του βιβλίου,«La Place de l’Étoile», στις εκδόσεις Gallimard το 1968, ο Γάλλος συγγραφέας συνεργάστηκε με τον Λουί Μαλ στο σενάριο του «Lacombe Lucien», της ταινίας που το 1973 κέρδισε το Οσκαρ και τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και προκάλεσε αντιδράσεις επειδή κατέγραφε για πρώτη φορά την ενεργό ανάμειξη των Γάλλων στη ναζιστική κατοχή μέσα από την ιστορία ενός νεαρού που μετά από την άρνηση των αντιστασιακών να τον δεχτούν στους κόλπους του συνεργάστηκε με τη Γαλλική Γκεστάπο.

Lacombe Lucien 607 Σκηνή από το «Lacombe Lucien» (1973)

Ο Μοντιανό κατηγορήθηκε για την α-πολίτικη στάση του ήρωά του, αλλά η ταινία υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της εποχής της (και μία από τις καλύτερες της φιλμογραφίας του Λουί Μαλ), πράγμα που ωστόσο δεν είχε συνέχεια για τον Μοντιανό ως σεναριογράφο, αφού μέχρι και σήμερα έχει υπογράψει μόνο ακόμη ένα σενάριο: το «Bon Voyage» μαζί με τον σκηνοθέτη της ταινίας Ζαν-Πολ Ραπενό με ακόμη μια ιστορία που διαδραματίζεται τα χρόνια της ναζιστικής κατοχής στη Γαλλία (κυρίαρχο θέμα όλου του έργου του), αν και όχι με την ίδια ενδοσκόπηση που το είχε κάνει στο «Lacombe Lucien».

Parfum d' Yvonne 607 Σκηνή από το «Αρωμα της Υβόνης» (1994)

Επίσης μόνο δύο από τα βιβλία του μεταφέρθηκαν στο σινεμά, το «Une Jeunesse» (εκδόθηκε το 1981) που το 1983 έγινε ταινία από τον Ισραηλινό Μοσέ Μιζραχί και το «Villa Triste» του 1975 που ο Πατρίς Λεκόντ διασκεύασε ως «Το Αρωμα της Υβόνης» το 1994.

Ωστόσο, δεν υπάρχει μελέτη πάνω στο έργο του που να μην αναλύει τον «κινηματογραφικό» τρόπο της γραφής του αλλά και τη σύνδεση της ίδιας της ιστορίας του γαλλικού σινεμά με την βιβλιογραφία του, πράγμα που όχι αυθαίρετα κάποιος θα μπορούσε να συνδέσει με το γεγονός ότι πέρασε την ηλικία του χωρίς πατέρα, αλλά ακολουθώντας την Βελγίδα ηθοποιό μητέρα του στις περιοδείες της.

Δείτε εδώ τη συμμετοχή του στη θρυλική εκπομπή «Cinéma Cinémas», όπου μιλάει (στα γαλλικά...) για τις μνήμες του από ένα σινεμά που έγινε σούπερ μάρκετ, για την εμφάνιση της nouvelle vague, τον Χάουαρντ Χοκς και το ρόλο του κινηματογράφου στο έργο του.


Διαβάστε ακόμη: