Περισσότερο ακόμη και από την κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας, αυτή της Σκηνοθεσίας αποκτά με κάθε χρόνο που περνάει και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Η περσινή βράβευση του Ανγκ Λι για τη «Ζωη του Πι» απέδειξε πως η Ακαδημία ενεργεί με το ένστικτο (λέμε τώρα...) και σε κάθε περίπτωση με γνώμονα τις προτιμήσεις της και όχι, για παράδειγμα, λογικές «του το χρωστάνε» και σίγουρα όχι ποιος σκηνοθέτης αναλογεί στην καλύτερη ταινία της πεντάδας.
Φέτος, όπως δείχνουν τα πράγματα, το φαβορί είναι ο Αλφόνσο Κουαρόν για το «Gravity», ανεξάρτητα από το αν το ίδιο το φιλμ είναι ή δεν είναι φαβορί στην καλύτερη ταινία. Βραβευμένος από το Σωματείο Αμερικάνων Σκηνοθετών και από τις Χρυσές Σφαίρες (και δεκάδες άλλους, ανάμεσα στους οποίους και τα BAFTA), ο Κουαρόν μοιάζει να αναγνωρίζεται για το επίτευγμά του, περισσότερο από τους πέντε συνυποψήφιούς του.
Ας τους δούμε αναλυτικά.
Στιβ ΜακΚουίν για το «12 Χρόνια Σκλάβος» / Υπό συνθήκες και για αρκετό καιρό πριν τα πρώτα βραβεία κριτικών και ενώσεων, ο Στιβ ΜακΚουίν ήταν το φαβορί για το Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Οχι μόνο γιατί υπογράφει το στιβαρό δράμα της χρονιάς, μια ταινία με κριτική αποδοχή και θέμα που «καίει», αλλά γιατί θα ήταν και η τέλεια ευκαιρία να καταχωρηθεί ως ο πρώτος μαύρος σκηνοθέτης που κερδίζει Οσκαρ (οι μοναδικοί δύο που έχουν προταθεί στο παρελθόν είναι ο Τζον Σίνγκλετον για το «Boyz n the Hood» και ο Λι Ντάνιελς για το «Precious») και μάλιστα όχι Aφροαμερικάνος. Πολλοί υποστηρίζουν πως η δουλειά του στο «12 Χρόνια Σκλάβος» δεν είναι η δική του καλύτερη που έχει επιδείξει (θα συμφωνούσαμε) και άλλοι είναι σίγουροι πως αυτός πρέπει να είναι ο νικητής. Αν ο Κουαρόν χάσει το Οσκαρ, η μοναδική επιλογή πάντως είναι ο ΜακΚουίν.
Αλεξάντερ Πέιν για το «Nebraska» / Η περίπτωση του Αλεξάντερ Πέιν είναι άξια θαυμασμού και ταυτόχρονα απορίας. Οι ταινίες του δεν είναι ακριβώς σπουδαίες - όσο υπέροχες και αν είναι - και ειδικά το «Nebraska» δεν είναι το καλύτερο πράγμα που έχει κάνει. Ομως βρίσκεται υποψήφιος για Καλύτερη Σκηνοθεσία (τρίτη φορά μετά το «Πλαγίως» και τους «Απόγονους»), χωρίς ωστόσο να διεκδικεί ούτε αυτή τη φορά το βραβείο. Μάλλον περισσότερο σαν μια αναγνώριση ενός old school σινεμά που παραμένει ανεξάρτητο στην ψυχή, μοντέρνο και κλασικό μαζί, ένα κομμάτι μιας βιομηχανίας που σχεδόν εκπροσωπεί μόνος του ο Πέιν εδώ και πολλά χρόνια.
Ντέιβιντ Ο. Ράσελ για τον «Οδηγό Διαπλοκής» / Υπερτιμημένος ή όχι, ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ είναι το αγαπημένο παιδί του Χόλιγουντ. Στην τρίτη του υποψηφιότητα (έχει προταθεί ξανά για το «The Fighter» και το «The SIlver Linings Playbook») θα μπορούσε να είναι ίσχυρός διεκδικητής του βραβείου, αφού η ταινία του άρεσε σχεδόν περισσότερο απ' όλες στους ψηφοφόρους και κάνει και μοντέρνο αμερικάνικο σινεμά στην πιο fun εκδοχή του. Μαζί με τον Κουαρόν και τον ΜακΚουίν, ο Ο. Ράσελ είναι ο τρίτος που μπορεί να φύγει το βράδυ της Κυριακής με το Οσκαρ, αν και στην πραγματικότητα δεν το αξίζει. Τουλάχιστον για την ώρα.
Μάρτιν Σκορσέζε για τον «Λύκο της Wall Street» / Στην μόλις όγδοη υποψηφιότητα του για Καλύτερη Σκηνοθεσία (έχουν προηγηθεί τα «Οργισμένο Είδωλο», «Ο Τελευταίος Πειρασμός», «Τα Καλά Παιδιά», «Οι Συμμορίες της Ν¨εας Υόρκης», «The Aviator», «The Departed» και «Hugo») ο Μάρτιν Σκορσέζε βρίσκεται στην πεντάδα γιατί πολύ απλά δεν μπορούσε να λείπει. Το σκηνοθετικό του tour de force στον «Λύκο της Wall Street» είναι ανεπανάληπτο, απλά για πολλούς είναι μια από τα ίδια. Ο Σκορσέζε δεν περιμένει βραβείο, αν και μεταξύ μας δεν θα πείραζε καθόλου να κερδίσει μερικά Οσκαρ Σκηνοθεσίας ακόμη στα χρόνια που έρχονται - και μόνο σαν φόρος τιμής στην ακούραστη δημιουργικότητά του.
Αλφόνσο Κουαρόν για το «Gravity» / Και κάπως έτσι επιστρέφουμε στο φαβορί, στον άνθρωπο που με την πρώτη του υποψηφιότητα δείχνει να σαρώνει στην εν λόγω κατηγορία, κυρίως γιατί - αντίθετα με ό,τι πιστεύουν οι πολέμιοι της ταινίας - είναι ο απόλυτος ενορχηστρωτής μιας αξεπέραστης φιλμικής εμπειρίας. Ακόμη περισσότερο και από το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας, το «Gravity» αξίζει το βραβείο σκηνοθεσίας, ως παρακαταθήκη για το μέλλον, αφού η ταινία είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει σημείο αναφοράς στο σύγχρονο σινεμά και καλό είναι ο δημιουργός της να αναγνωριστεί τη στιγμή που το αξίζει περισσότερο.
Δείτε εδώ ένα βίντεο με τον Αλφόνσο Κουαρόν να εξηγεί τη διαδικασία δημιουργίας του «Gravity»:
Περισσότερες προβλέψεις:
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερη Φωτογραφία
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερο Ντοκιμαντέρ
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Πρωτότυπο Σενάριο
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Διασκευασμένο Σενάριο
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερο Μοντάζ
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερη Μουσική
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερo Τραγούδι
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλύτερο Μέικ-Απ και Κομμώσεις
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Καλλιτεχνική Διεύθυνση και Κοστούμια
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Οπτικά Εφέ
- Oscars 2014 / Οι προβλέψεις του Flix: Μοντάζ και Μιξάζ Ηχου
Tags: OSCARS 2014