Η διχοτόμηση της κινηματογραφικής κοινότητας συνεχίζεται με επίκεντρο το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τις καταγγελίες για αδιαφάνεια από μερίδα δημιουργών που υποστηρίζουν ότι ανάμεσα στους αναγνώστες-αξιολογητές στους οποίους ανέθεσε το ΕΚΚ την ανάγνωση και αξιολόγηση εκκρεμών προτάσεων υπήρχαν και δημιουργοί που είχαν καταθέσει και οι ίδιοι σχέδια προς έγκριση τα οποία και εγκρίθηκαν και τελικά από το Κέντρο.
Μπορείτε να διαβάσετε εδώ την ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου εδώ. Στο πλευρό του βρίσκεται μεγάλη μερίδα της κοινότητας: διαβάστε το δελτίο Τύπου του ΣΑΠΟΕ (Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων) εδώ, την ανακοίνωση της ΕΣΠΕΚ και την ανακοίνωση της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ.
Η Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης Οπτικοακουστικός Τομέας (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ.-O.T.) στη δική της δήλωση στηρίζει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αλλά όχι και τις λανθασμένες επιλογές του. Κριτική ασκεί στο ΕΚΚ και η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών, στη δική της παρέμβαση που μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω αυτούσια.
Παρέμβαση της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών για τη πρόσφατη κρίση στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Με τις τελευταίες αποφάσεις του, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της αξιολόγησης 377 προτάσεων, από τις οποίες εγκρίθηκαν 80 που χρηματοδοτήθηκαν με το συνολικό ποσό των τεσσάρων εκατομμυρίων, τετρακοσίων σαράντα χιλιάδων και πεντακοσίων (4.440.500) ευρώ.
Θα δεχθούμε ότι το Δ.Σ. επιτέλους ξεκαθάρισε την εικόνα που είχε δημιουργηθεί μέσα στους κόλπους της κινηματογραφικής κοινότητας ως προς την αποτελεσματικότητα, αλλά και την ίδια την ύπαρξη του Ε.Κ.Κ. Όμως, ο τρόπος που επέλεξε να κλείσει τις συσσωρευμένες εκκρεμότητες χρόνων, πλήττει για άλλη μια φορά το κύρος του ίδιου του Κέντρου, αναδεικνύοντας την έλλειψη διαφάνειας και αξιοκρατίας.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
Οι αποφάσεις αυτές αφορούσαν προτάσεις που οι δημιουργοί τους (σεναριογράφοι, σκηνοθέτες και παραγωγοί) είχαν καταθέσει για έγκριση και χρηματοδότηση εδώ και πολύ καιρό.
Όπως διαμορφώθηκε η κατάσταση σήμερα, εξυπηρετεί τα Υπουργεία Οικονομικών και Πολιτισμού, καθώς δεν υποχρεώνονται να καταβάλουν τα αναγκαία κονδύλια για σοβαρές χρηματοδοτήσεις. Ακόμη και οι πρόσφατες χρηματοδοτήσεις που ανακοίνωσε το Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. δεν είναι επαρκείς για μια Κινηματογραφία υψηλού επιπέδου. Το ποσό των 4.440.500 ευρώ που ανακοινώθηκε, αντιστοιχεί σε περίπου 1.800.000 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή ποσό περίπου ίσο με το 50% μιας καλής μέσης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής παραγωγής.Σε αυτό το μικρό ετήσιο κονδύλι κυριολεκτικώς στριμώχνονται Έλληνες κινηματογραφικοί δημιουργοί, οι οποίοι καλούνται με αυτή την πενιχρή χρηματοδότηση να υλοποιήσουν 7 ταινίες μεγάλου μήκους, 10 ταινίες μικρού μήκους, 4 ταινίες ντοκιμαντέρ, να γράψουν 7 σενάρια και παράλληλα, να χρηματοδοτηθούν και κάποιες ξένες παραγωγές κάθε χρόνο…!!
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Οι παράλογες καθυστερήσεις, κατά παράβαση των ίδιων των κανονισμών λειτουργίας του Ε.Κ.Κ., επέτειναν το κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας στους δημιουργούς, σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης της εργασίας τους, και αύξησαν την έλλειψη εμπιστοσύνης προς το Ε.Κ.Κ., τον μοναδικό φορέα στήριξης των κινηματογραφιστών.
Κυρίως απογοήτευσαν τους νέους κινηματογραφικούς δημιουργούς που ζούσαν με την αγωνία, αναμένοντας επί μακρόν μια απόφαση από ένα δημόσιο φορέα.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ Δ.Σ. ΤΟΥ Ε.Κ.Κ.
Τα μέλη του σημερινού Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. δεν θα πρέπει να νιώθουν ικανοποίηση, ούτε από τον αριθμό των προτάσεων που ενέκριναν (μόλις το 21% αυτών που υποβλήθηκαν), ούτε από το ποσό που συνοδεύει κάθε πρόταση, καθώς γνωρίζουν τις πραγματικές ανάγκες μιας παραγωγής. Γιατί λοιπόν δεν διεκδίκησαν περισσότερα χρήματα από το Υπουργείο Πολιτισμού, ως όφειλαν;
Πώς το Ε.Κ.Κ. διαφυλάσσει την αξιοπιστία των αποφάσεών του όταν, κόντρα σε κάθε έννοια δεοντολογίας, δέχθηκε να εγκρίνει τέσσερις προτάσεις με συνολικό ποσό ύψους 522.500 ευρώ, τη στιγμή που οι σχετικές αιτήσεις είχαν υποβληθεί από δημιουργούς που ταυτόχρονα ήταν αξιολογητές (readers), οι οποίοι αξιολόγησαν προτάσεις, έστω, άλλων δημιουργών αλλά το έπραξαν εντός του ίδιου χρονικού κύκλου κατά τον οποίο κρίνονταν και οι δικές τους προτάσεις;
Φρόντισε άραγε το Ε.Κ.Κ. να μην δημιουργηθούν ξανά μονοπωλιακές καταστάσεις, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες εταιρείες ο οποίες έλαβαν περισσότερες από δύο, τρεις και τέσσερεις παραγωγές;
Γιατί το Ε.Κ.Κ. δεν σεβάστηκε καταξιωμένους κινηματογραφιστές με επώνυμο δημιουργικό έργο, τις προτάσεις των οποίων απέρριψε στη συντριπτική πλειοψηφία τους;
Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ενός οργανισμού όπως είναι το Ε.Κ.Κ. δεν μπορεί να μετατρέπονται σε τεχνοκράτες που ανακοινώνουν τη διεκπεραίωση της εργασίας τους, παραθέτοντας μόνο αριθμούς και ποσά. Πρωτίστως, καλούνται να υπηρετήσουν και να προωθήσουν από τη θέση τους μια Τέχνη που αποτυπώνει τη ματιά των δημιουργών πάνω στην κοινωνία που ζουν. Στις έως τώρα ανακοινώσεις του νέου Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. απουσιάζει δυστυχώς οποιαδήποτε καλλιτεχνική ματιά ή ευαισθησία.
Η απάντηση του Ε.Κ.Κ., σχετικά με τις επιφυλάξεις που διατύπωσαν δημιουργοί για το προφανές ασυμβίβαστο μεταξύ αξιολογητή και χρηματοδοτούμενου, δεν αποτελεί άλλοθι. Γίνεται για λόγους εντυπωσιασμού και δεν απαντά επί της ουσίας στους τεκμηριωμένους προβληματισμούς για τη νομιμότητα των σχετικών αποφάσεων. Όποιος διαβάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει το CreativeEurope, γνωρίζει πως οι readers-αξιολογητές που αυτό χρησιμοποιεί δεσμεύονται με ρήτρες, είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και οφείλουν να απέχουν από οποιαδήποτε ενέργεια δύναται να δημιουργήσει ασυμβίβαστο με το ρόλο τους. Πόσο μάλλον, λοιπόν, να αιτηθούν χρηματοδότηση, ενώ ταυτόχρονα αξιολογούν αιτήσεις χρηματοδότησης συναδέλφων τους...!
Υπάρχει θολό τοπίο μεταξύ των readers-αξιολογητών, των οποίων ο ρόλος είναι καθαρά συμβουλευτικός, της Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Παραγωγής του Ε.Κ.Κ., μέσα από τις απαντήσεις που δίνει, του Γενικού Διευθυντή και του Διοικητικού Συμβουλίου, σχετικά με το ποιος κάνει την εισήγηση και ποιος τελικά παίρνει την ευθύνη των εγκρίσεων. Αυτή η έωλη διαδικασία είναι το κλειδί που πλήττει τη διαφάνεια των εγκρίσεων του δημοσίου χρήματος.
Από την στιγμή που το Διοικητικό Συμβούλιο δεν όρισε όρους και κανόνες της όλης διαδικασίας και δεν τους δημοσιοποίησε σε Φ.Ε.Κ. ώστε να τους γνωρίζουν έγκαιρα οι ενδιαφερόμενοι, ζητάμε να ακυρωθούν όλες οι εγκρίσεις χρηματοδότησης ταινιών και να επανεξεταστούν οι προτάσεις, καθώς η διαδικασία αποδείχθηκε παράτυπη και δεν μπορεί να καλυφθεί από καμία απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου.
Μετά τις επώνυμες δίκαιες καταγγελίες, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θα στηρίξει τους σκηνοθέτες και τους κινηματογραφιστές που θα προσβάλουν νομικά την έωλη αυτή διαδικασία.
Τέλος, καλούμε τον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού να πάρει θέση και να δώσει λύση στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, καθώς δεν είναι άμοιρος ευθυνών μέσα από τη θέση που κατέχει.
Η Κινηματογραφία και ο Πολιτισμός χρειάζονται ανασυγκρότηση με όραμα, σχέδιο και πρόγραμμα, δίνοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους τους δημιουργούς, χωρίς αποκλεισμούς.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών
Διαβάστε ακόμη: Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ανακοινώνει τον Νέο Κανονισμό Προγραμμάτων Χρηματοδότησης