Με αναμενόμενη, αλλά και πολύ σύντομη αναφορά στην απώλεια του Μπρούνο Γκανς που έγινε γνωστή λίγες ώρες πριν το μεσημέρι του Σαββάτου ξεκίνησε η τελετή λήξης του 69ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Η κατάμεστη αίθουσα του Berlinale Palast, στην Potsdamer Platz σηκώθηκε όρθια για να τον τιμήσει, αλλά και να... χαμογελάσει για την ξαφνική καλοκαιρία στο Βερολίνο με θερμοκρασίες που τις τελευταίες ημέρες αγγίζουν τους 15 βαθμούς.
Με ένα μικρού μήκους φιλμ - αναδρομή στη θητεία του Ντίτερ Κόσλικ έγινε και ο αποχαιρετισμός του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Berlinale, ο οποίος έφτιαξε το Φεστιβάλ που όλοι γνωρίζουμε - ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο και το παραδίδει τώρα στα έμπειρα χέρια του Κάρλο Τσατριάν (του Φεστιβάλ του Λοκάρνο) που θα ξεκινήσει να δουλεύει πυρετωδώς από αύριο το πρωί. Διαβάστε εδώ περισσότερα για τις αλλαγές στη διεύθυνση της Berlinale.
Ο Γκόσλικ χειροκροτήθηκε ξανά και ξανά, αρκετές φορές μέσα στη διάρκεια της τελετής, ρίχνοντας όλο το βάρος στην αποχώρησή του και ουδόλως στις ταινίες που βραβεύθηκαν, τα μηνύματα που εστάλησαν από αυτές ή την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Berlinale, ένα φεστιβάλ ομολογουμένως αμήχανο ανάμεσα στην αγάπη του κοινού και την γκρίνια των επαγγελματιών κριτικών κινηματογράφου.
Η Ζιλιέτ Μπινός, από τη θέση της Προέδρου της Κριτικής Επιτροπής αναφέρθηκε στην απουσία μιας από τις ταινίες του Διαγωνιστικού Προγράμματος, το «One Second» του Ζανγκ Γιμού που θεωρείται ότι έπεσε θέμα λογοκρισίας από την κινεζική κυβέρνηση, στέλνοντας μήνυμα για τη σημασία που έχει ακόμη και ένα δευτερόλεπτο της τέχνης του σινεμά και τη δύναμή του να μεταμορφώσει τον κόσμο.
Τα βραβεία που συναποφάσισε μαζί με την επιτροπή της επέτειναν τη μάλλον αποτυχημένη επιλογή του φετινού Διαγωνιστικού Τμήματος, αφού βραβεύθηκαν ταινίες μέτριες, με αποκορύφωμα την ίδια τη Χρυσή Αρκτο που πήγε σε μια από τις πιο φλύαρες, επαναλαμβανόμενες, παλιομοδίτικες ταινίες που έχουμε δει τον τελευταίο καιρό. Ωραία βραβεία αυτά για τον Φρανσουά Οζόν με το «Grâce à Dieu» και τους ηθοποιούς του κινέζικου «Αντίο, Γιε Μου», όπως επίσης και για την πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτη του «System Crasher». Αδικαιολόγητες απουσίες αυτές της ταινίας του Εμίν Αλπέρ «A Tale of Three Sisters» και του «Öndög» του Γουανγκ Κουαν'αν, προκειμένου να προκριθεί η επιτήδευση της Ανγκελα Σάνελεκ με το «I Was at Home, But...», ενώ έκπληξη ήταν και η απουσία του «God Exists, Her Name is Petrunya» της Τεόνα Στρουγκάρ Μιτέβσκα που έμοιαζε με ατράνταχτο φαβορί για μεγάλο βραβείο από την πρώτη στιγμή της προβολής της.
Αναλυτικά τα βραβεία του 69ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου:
Χρυσή Αρκτος: «Synonymes» του Ναντάβ Λαπίντ
«Μπορεί στο Ισραήλ να σκανδαλιστούν. Μπορεί να σκανδαλιστούν και στη Γαλλία. Η ταινία όμως είναι μια γιορτή του σινεμά και ευχομαι ο κόσμος να καταλάβει ότι μεταξύ αδελφιών δεν υπάρχει μόνο οργή και εχθρότητα και μίσος, αλλά υπάρχει αγάπη και ισχυρά συναισθήματα. Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης ευχαριστεί τη ψυχή και το «σώμα» της ταινίας, τον ηθοποιό του Τομ Μερσιέ και σε μια συγκινητική στιγμή τη μητέρα του μόνταρε την ταινία και πέθανε πριν αυτή ολοκληρωθεί.
Αργυρή Αρκτος - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Grâce à Dieu» του Φρανσουά Οζόν
«Δεν ξέρω αν το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, αλλά σίγουρα μπορεί να βοηθήσει να τον κατανόησουμε καλύτερα», δηλώνει ο Φρανσουά Οζόν, αφιερώνοντας το βραβείο σε όλους τους «ελεύθερους» ανθρώπους που στάθηκαν δίπλα του. Και ευχαρίστησε περά από οποιονδήποτε άλλον τον ίδιο το Θεό.
Αργυρή Αρκτος Alfred Bauer Κινηματογραφικής Πρωτοπορίας: «System Crasher» της Νόρα Φίνγκσαϊντ
H πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτης μιλάει για όσα της κόστισε αυτή η ταινία και σε αυτήν και σε όλη την ομάδα της, αλλά πως δεν θα άλλαζε με τίποτα όλη τη διαδρομή μέχρι εδώ. «Πολλά χρόνια πριν είχα ονειρευτεί ένα πόστερ ταινίας μας να βρίσκεται εδώ στο Φεστιβάλ, αλλά ποτέ ότι θα βρισκόμουν εδώ με ένα βραβείο.»
Καλύτερη Σκηνοθεσία: Ανγκελα Σάνελεκ για το «I Was at Home, But...»
Η ιδιοσυγκρασιακή γερμανίδα σκηνοθέτης ευχαριστήσε την ομάδα της.
Καλύτερη Ηθοποιός: Γιόνγκ Μέι για το «Αντίο, Γιε μου» του Γουανγκ Ζιαοσουάι
Η Κινέζα ηθοποιός ευχαρίστησε τον Γουάνγκ Ζιασουάι που τη συμπεριέλαβε στην εκλεκτή ομάδα των ηθοποιών της ταινίας του.
Καλύτερος Ηθοποιός: Γουάν Τζινγκτσάν για το «Αντίο, Γιε μου» του Γουανγκ Ζιαοσουάι
«Ολοι σήμερα βρίσκομαστε εδώ για τις ταινίας, ας κρατήσει το συναίσθημα και η αγάπη για πάντα», δήλωσε ο Κινέζος ηθοποιός που αφιέρωσε το βραβείο, ανάμεσα σε άλλους, στο νεκρό πατέρα του που «έχει καιρό να δει» και την κόρη του που του έμαθε να είναι καλός πατέρας.
Βραβείο Σεναρίου: Μαουρίτσιο Μπαρούτσι, Ρομπέρτο Σαβιάνο και Κλαούντιο Τζιοβανέζι για το «Πιράνχας» του Κλαούντιο Τζιοβανέζι
Ο Ρομπέρτο Σαβιάνο, συγγραφέας του «Γόμορρα», όπως και του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η ταινία του Τζιοβανίζι (και σε αστυνομική προστασία εδώ και χρόνια), αλλά και οι δύο ακόμη συνσεναριογράφοι του «Πιράνχας» μίλησαν για την πολύπλοκη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ιταλία (αναφερόμενοι κυρίως στην άνοδο της ακροδεξιάς), στην τύχη των ανήλικων παιδιών που συστήνουν συμμορίες στους δρόμους της Νάπολης και όσους βοηθούν για αποκαλυφθεί η αλήθεια του τι συμβαίνει πραγματικά στους κόλπους της μαφίας.
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: Ράσμους Βίντεμπεκ για τη φωτογραφία του «Out Stealing Horses» του Χανς Πέτερ Μόλαντ
Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ: «Talking about Trees» του Σουχαΐμπ Γκασμελμπάρι
Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας: «Oray» του Μεχμέτ Ακίφ Μπιουκαταλάι
Χρυσή Αρκτος Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας: «Umbra» του Φλόριαν Φίσερ και του Γιοχάνες Κρελ (Γερμανία)
Αργυρή Αρκτος - Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής Μικρού Μήκους Ταινίας: «Blue Boy» του Μανουέλ Αμπράμοβιτς (Αργεντινή, Γερμανία)
Βραβείο Audi Μικρού Μήκους Ταινίας: «Rise» των Μπάρμπαρα Βάγκνερ και Μπέντζαμιν ντε Μπούρκα (Βραζιλία, Καναδάς, ΗΠΑ)