Χωρίς Πρόεδρο! Εναρξη για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 15 MAR 2014  /  Μανώλης Κρανάκης

Ξεκινήσε και επίσημα χθες το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με μοναδικούς ομιλητές στην λιτή τελετή έναρξης τον Διευθυντή του Δημήτρη Εϊπιδη και τον (όχι πια Πρόεδρο) Δήμαρχο της πόλης, Γιάννη Μπουτάρη.

O Διευθυντής του Φεστιβάλ Δημήτρης Εϊπίδης με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη στη σκηνή του Ολύμπιον

Σε μια από τις πιο λιτές τελετές ενάρξεως Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ των τελευταίων χρόνων, ο Διευθυντής του Δημήτρης Εϊπίδης ανέβηκε πρώτος στη σκηνή του Ολύμπιον μιλώντας για το διεθνή χαρακτήρα του Φεστιβάλ, την πληθώρα των ταινιών που θα προβληθούν φέτος και που παραμένουν προσανατολισμένες στην ανεξάρτητη παραγωγή απ' όλον τον κόσμο, αλλά και για τις δράσεις του Φεστιβάλ στον βασικό του κορμό, στο τμήμα της Αγοράς και στην εξάπλωση του μέσω προβολών και live streaming σε όλη την Ελλάδα. Ο Δημήτρης Εϊπίδης αναφέρθηκε συγκινημένος και στο ένα από τα δύο μεγάλα αφιερώματα της φετινής διοργάνωσης, στην κληρονομιά του Καναδού ντοκιμαντερίστα Πίτερ Ουιντόνικ που υπήρξε φίλος του Φεστιβάλ από την έναρξή του μέχρι και την πρόωρη απώλειά του πέρσι προκαλώντας το χειροκρότημα του κοινού και στη συνέχεια κάλεσε τον Δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη να κηρύξει την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ.

Ο Γιάννης Μπουτάρης, πιο χαμηλότονος από τα προηγούμενα χρόνια - όσο ήταν ακόμη Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ - μίλησε για τη στενή σχέση του Φεστιβάλ με την πόλη της Θεσσαλονίκης, ευχήθηκε καλή αρχή στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ, αναφέρθηκε στη στη διαρκή στήριξη της διοργάνωσης από το Δήμο και με μια διακριτική πολιτική παρέμβαση αναφέρθηκε στην ΕΡΤ δηλώνοντας πως με το κλείσιμό της χάθηκε ένας από τους σημαντικούς παραγωγούς ντοκιμαντέρ, συμπληρώνοντας πως η κυβέρνηση πρέπει να βρει τους τρόπους να ενισχύσει μέσα από τα νέα σχήματα της δημόσιας τηλεόρασης τις προσπάθειες των Ελλήνων δημιουργών. Τοποθετώντας με αυτόν τον τρόπο ένα από τα πιο καίρια ζητήματα της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής στην καρδιά του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.

Στους λόγους και των δύο ομιλητών, δεν υπήρξε η παραμικρή αναφορά στο όνομα του Γιάννη Σμαραγδή που αντικατέστησε τον Γιάννη Μπουτάρη στη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, είδηση που παραμένει το κύριο θέμα συζήτησης στο περιθώριο της διοργάνωσης, στα social media και στον Τύπο. Οπως, επίσης, δεν αναφέρθηκε καθόλου ο λόγος για τον οποίο ο νέος Πρόεδρος του Φεστιβάλ δεν βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για να κηρύξει ο ίδιος, ως είθισται, την έναρξη του Φεστιβάλ.

Μία μόλις ημέρα πριν την έναρξη του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ο Γιάννης Μπουτάρης σχολίασε τηλεφωνικά στον τηλεοπτικό σταθμό TV100 της Θεσσαλονίκης την επιλογή του Γιάννη Σμαραγδή, λέγοντας πως ο ίδιος είχε ζητήσει από τον Υπουργό ο νέος Πρόεδρος του Φεστιβάλ να είναι ένα πρόσωπο από τη Θεσσαλονίκη - είχε στείλει, κατά τα λεγόμενά του και μια λίστα με υποψήφιους αντικαταστάτες του, ανάμεσα στους οποίου ήταν και ο Σπύρος Βούγιας, το όνομα του οποίου ακούγεται έντονα για να καλύψει τη θέση του Αντιπροέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου που έχει μείνει κενή: «Με στεναχωρεί ιδιαίτερα το γεγονός, παρόλο που εκτιμώ ιδιαίτερα τον Γιάννη Σμαραγδή, έχουμε συνεργαστεί κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, είναι καταξιωμένος σκηνοθέτης όπως παραδέχεται ο κόσμος, αλλά θεωρώ απαράδεκτη τη συμπεριφορά του Υπουργείου να βρίσκει έναν ο οποίος δεν είναι Θεσσαλονικιός.»

Αναμένοντας προφανώς εξελίξεις ως προς το νέο σχήμα του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, το «πραγματικό» Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που είναι οι ταινίες του ξεκίνησαν τις προβολές τους από χθες προσελκύοντας, εκτός από τους Ελληνες και ξένους δημοσιογράφους και τους επίσημους καλεσμένους του, το κοινό που άρχισε να γεμίζει τις αίθουσες στο Λιμάνι.

Την ίδια ώρα που στο Ολύμπιον το Φεστιβάλ ξεκινούσε επίσημα με την προβολή του «Λινάρ» της Νάστια Ταράσοβα - μία εξίσου λιτή επιλογή στο ίδιο πνεύμα με την τελετή έναρξης - παρουσία της δημιουργού του, στην αίθουσα Σταύρος Τορνές το «The Unknown Known» του Ερολ Μόρις, ένα από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της χρονιάς γινόταν δίκαια η πιο πολυσυζητημένη προβολή της πρώτης ημέρας, δίνοντας το πραγματικό στίγμα μιας διοργάνωσης που όχι αυτονόητα αλλά με προσπάθεια, σωστή επιλογή ταινιών και σαφή προσανατολισμό ανοίγει το βλέμμα στην αλήθεια. Οσο σκληρή κι αν είναι αυτή.

Διαβάστε τα πάντα για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.