Buzz

«Η Ζωή της Αντέλ»: Το χρονικό ενός σκανδάλου φτιαγμένου από σεξ, ψέμματα και «ακατάλληλες για ανηλίκους» ιστορίες

of 10

Γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στο buzz και το απόλυτο... ξεκατίνιασμα, αυτό είναι το εξωφρενικό χρονικό της πιο πολυσυζητημένης ταινίας της χρονιάς.

«Η Ζωή της Αντέλ»: Το χρονικό ενός σκανδάλου φτιαγμένου από σεξ, ψέμματα και «ακατάλληλες για ανηλίκους» ιστορίες

Ακόμη κι αν δεν είχε συμβεί τίποτα μετά την πρώτη προβολή της στις Κάννες, η «Ζωή της Αντέλ» του Αμπντελατίφ Κεσίς ήταν ήδη από εκείνη τη στιγμή μια από τις αναμφισβήτητες ταινίες της χρονιάς και μαζί ένα τολμηρό, συγκινητικό, αποκαλυπτικό πορτρέτο της νεότητας μέσα από τη σχέση δύο κοριτσιών που ανακαλύπτουν τον έρωτα και μαζί τον ίδιο τους τον εαυτό.

Ο,τι ακολούθησε ωστόσο, την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας και την βράβευσή της με το Χρυσό Φοίνικα στο 66o Φεστιβάλ Καννών, περιγράφεται μόνο ως το χρονικό ενός φαινομένου που ξεπερνά ακόμη και αυτά τα όρια ενός σκανδάλου ή μιας απλής ακολουθίας γεγονότων που νομοτελειακά συνοδεύουν κάθε ταινία που, ακόμη και αν δεν έχει φτιαχτεί για να σοκάρει, είναι καταδικασμένη να προκαλέσει.

Λίγες ημέρες πριν την έξοδο της «Ζωής της Αντέλ» στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, επιστρέφουμε στο σημείο όπου είδαμε για πρώτη φορά την ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς και από εκεί ξετυλίγουμε το χρονικό της γιγάντωσης ενός σύγχρονου κινηματογραφικού μύθου φτιαγμένου από σεξ, ψέμματα και άλλες εξωφρενικές ιστορίες «ακατάλληλες για ανηλίκους».

2

Μάιος 2013: Φεστιβάλ Καννών / Πρώτη προβολή της ταινίας: Λίγα μόνο λεπτά μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της «Ζωής της Αντέλ» στο 66ο Φεστιβάλ Καννών, οι δημοσιογράφοι αναφωνούν πως αυτή είναι μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, φαβορί για το Χρυσό Φοίνικα, ένας προσωπικός τριώρος θρίαμβος του Αμπντελατίφ Κεσίς και των δύο πρωταγωνιστριών του (Αντέλ Εξαρχόπουλος, Λέα Σεϊντού) και στο κέντρο του μια λεσβιακή ερωτική σκηνή 20 λεπτών γίνεται το σημείο συζήτησης όλου του πλανήτη. (Διαβάστε εδώ τι έγραψε το Flix βγαίνοντας από την προβολή)

2

Μάιος 2013: Φεστιβάλ Καννών / Συνέντευξη Τύπου της ταινίας: Οι Κάννες υποδέχονται τον Αμπντελατίφ Κεσίς και τα δύο κορίτσιά του με την ελληνικής καταγωγής Αντέλ Εξαρχόπουλος να έχει γίνει εν μια νυκτί το πρόσωπο της χρονιάς και η νέα καυτή πρωταγωνίστρια του γαλλικού σινεμά. Τη συνέντευξη Τύπου μονοπωλούν οι σκηνές του σεξ και ο ερωτισμός του φιλμ. Ο Κεσίς είναι ξεκάθαρος: «Από την αρχή ο σκοπός μου ήταν να γυρίσω τις ερωτικές σκηνές εντελώς απελευθερωμένα, αλλά μ' έναν τρόπο που θα αναδεικνύει πραγματική ομορφιά. Πιστεύω ότι η σεξουαλικότητά τους, ο αισθησιασμός τους δεν βγαίνει μόνο στις ερωτικές σκηνές. Υπάρχει ακόμα κι όταν τρώνε, όταν μιλάνε. Φυσικά στις σκηνές σεξ ο θεατής βλέπει τη σάρκα - τα καλλίγραμμα σώματα κάτω από ειδικό φωτισμό, τα υπέροχά τους πρόσωπα. Αλλά τα κορίτσια αποπνέουν ερωτισμό και ομορφιά σε ό,τι κι αν κάνουν στην ταινία.» (Διαβάστε εδώ όλα όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη Τύπου στις Κάννες)

2

Μάιος 2013: Φεστιβάλ Καννών / Απονομή βραβείων: Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ Καννών, ο Χρυσός Φοίνικας απονέμεται όχι μόνο στον σκηνοθέτη μιας ταινίας αλλά και στις δύο πρωταγωνίστριες του που με δάκρυα στα μάτια δεν ξεκολλάνε πάνω από τον Αμπντελατίφ Κεσίς, ευγνομωνόντας τον για την ευκαιρία που τους χάρισε. (Διαβάστε εδώ όλα όσα έγιναν στην τελετή λήξης του 66ου Φεστιβάλ Καννών). Λίγα λεπτά μετά, ο Πρόεδρος Στίβεν Σπίλμπεργκ και τα μέλη της κριτικής επιτροπής εξηγούν την απόφασή τους να βραβεύσουν τη «Ζωή της Αντέλ»: «Νιώσαμε ευλογημένοι που ήμασταν σ' αυτή τη θέση για να δούμε πρώτοι αυτή την υπέροχη ιστορία αγάπης. Μαγευτήκαμε από την σκηνοθεσία και από τις ευφυείς ερμηνείες.» (Διαβάστε όλα όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής) . Για πρώτη φορά επίσης στην ιστορία του Φεστιβάλ, ο Χρυσός Φοίνικας απονέμεται σε μια queer ταινία ακριβώς τη στιγμή που το Παρίσι καιγόταν από τις διαμαρτυρίες εναντίον της νομιμοποίησης των ομόφυλων γάμων. (Διαβάστε: Ο πρώτος queer Χρυσός Φοίνικας ακριβώς τη στιγμή που χρειαζόταν).

2

Μάιος 2013 / Στον απόηχο του Χρυσού Φοίνικα: Η Ζιλί Μαρό, δημιουργός του κόμικ «Le Bleu Est Une Couleur Chaude / Το Μπλε Είναι Ενα Θερμό Χρώμα» που κυκλοφόρησε το 2010 και πάνω στο οποίο βασίστηκε η «Ζωή της Αντέλ», κατηγορεί τον Αμπντελατίφ Κεσίς για την ηδονοβλεπτική και «τουριστική» απεικόνιση του λεσβιακού σεξ και για το γεγονός πως δεν την αναγνώρισε ως πηγή της δημιουργίας του όπως θα της άξιζε. Γράφοντας στο προσωπικό της blog, αναφέρεται φυσικά και στους γυμνούς κώλους αλλά και στη διαπίστωση πως μάλλον ο Κεσίς δεν είχε καμία λεσβία μέσα στο συνεργείο του. (Διαβάστε εδώ αναλυτικά όλα όσα έγραψε για την ταινία η Ζιλί Μαρό και δείτε σκηνές από το κόμικ). . Ταυτόχρονα, ένα μεγάλο άρθρο για την ταινία στη «Le Monde» που κυκλοφόρησε μετά την προβολή της ταινίας στις Κάννες αποκαλύπτει τη δυσαρέσκεια των τεχνικών που δούλεψαν στην ταινία, οι οποίοι κατηγορούν τον Κεσίς και την εταιρείας παραγωγής του πως καταπάτησε κάθε εργασιακό δικαίωμα προκειμένου να κάνει την ταινία όπως αυτός ήθελε.

2

Αύγουστος 2013 / Ακατάλληλη για ανηλίκους: Η ταινία παίρνει βαθμό καταλληλότητας «κατάλληλη άνω των 12 ετών» Γαλλία, αλλά στην Αμερική παίρνει βαθμό «κατάλληλη άνω των 17». Ο Αμπντελατίφ Κεσίς δηλώνει πως δεν κόβει ούτε δευτερόλεπτο απο το φιλμ, το οποίο παρεπιπτόντως, μετά από απόφαση του Γάλλου διανομέα θα βγει στις γαλλικές αίθουσες τον Οκτώβριο χάνοντας έτσι τη δυνατότητα να αποτελέσει την υποψηφιότητα της Γαλλίας για το ξενόγλωσσο Οσκαρ. (Διαβάστε εδώ περισσότερα)

2

Σεπτέμβριος 2013 / Ο πόλεμος ξεκινά: Με αφορμή την προβολή της ταινίας για πρώτη φορά στην Αμερική, στο Φεστιβάλ του Τελιουράιντ, η Αντέλ Εξαρχόπουλος και η Λέα Σεϊντού κατηγορούν τον Αμπτνελατίφ Κεσίς πως δεν τις σεβάστηκε κατά τη διάρκεια των δύσκολων και απαιτητικών γυρισμάτων, όπου απαιτούσαν μέχρι και 100 λήψεις για μια σκηνή 30 δευτερολέπτων, αλλά και πραγματικό ξύλο και εξαντλητικές επαναλήψεις. Η Λέα Σεϊντού περιγράφει την εμπειρία ως «φρικτή» και η Αντέλ Εξαρχόπουλος δηλώνει πως δεν θα ήθελε ποτέ να ξαναδουλέψει με τον Αμπντελατίφ Κεσίς. Από την πλευρά του ο Αμπντελατίφ Κεσίς κατά τη διάρκεια δικής του συνέντευξης στο Λος Αντζελες αντεπιτίθεται στην Λέα Σεϊντού λέγοντας: ««Αν η Λέα δεν είχε γεννηθεί στα πούπουλα, δεν θα έκανε ποτέ αυτές τις δηλώσεις» είπε ο Κεσίς. Εκείνη ήταν ο λόγος που παράτεινα τα γυρίσματα γιατί δεν μπορούσε να μπει στον ρόλο. Και πόσο λάθος να λέει ότι υποφέρει όταν κάνει μια από τις καλύτερες δουλειές στον κόσμο. Οι εργάτες υποφέρουν οι άνεργοι υποφέρουν. Πως μπορείς να λες ότι υποφέρεις όταν οι θαυμαστές σε λαστρεύουν, όταν περπατάς στο κόκκινο χαλί, όταν παίρνεις βραβεία;». (Διαβάστε αναλυτικά όλο το ιστορικό των δηλώσεων μίσουν ανάμεσα στις πρωταγωνίστριες και τον σκηνοθέτη της «Ζωής της Αντέλ»).

2

Σεπτέμβριος 2013 / Ο πόλεμος συνεχίζεται: Την ίδια στιγμή που η ταινία αποθεώνεται από τους κριτικούς σε όλον τον πλανήτη, ο πόλεμος ανάμεσα στον Αμπντελατίφ Κεσίς και τις πρωταγωνιστρίες του συνεχίζεται με εκατέρωθεν δηλώσεις που εντείνουν την αντιπαράθεση, προσθέτοντας θόρυβο στην ήδη πολυσυζητημένη ταινία. Ενα αμερικάνικο σέξι τρέιλερ που κυκλοφορεί (χωρίς λόγια) προετοιμάζει την έξοδο της ταινίας στην Αμερική (δείτε το εδώ) , στην Ελλάδα η ταινία προβάλλεται ως ταινία λήξης του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, παρουσία της Αντέλ Εξαρχόπουλος, και η Γαλλία προετοιμάζεται για μια έξοδο - γεγονός στις αρχές Οκτωβρίου. Και εν μέσω μιας πρωτοφανούς δημοσιότητας, ο Αμπντελατίφ Κεσίς ρίχνει τη βόμβα, δηλώνοντας πως αποκηρρύσει την ταινία: «Θα ήθελα, αν ήταν στο χέρι μου, η ''Η Ζωή της Αντέλ'' να μη βγει καν στις αίθουσες πια. Ο Χρυσός Φοίνικας ήταν μία πολύ σύντομη στιγμή ευτυχίας. Αμέσως μετά άρχισε ο εξευτελισμός. Νιώθω ταπεινωμένος, προσβεβλημένος, απόβλητος. Για μένα η Αντέλ είναι μία μεγάλη κατάρα...». (Διαβάστε εδώ τις δηλώσεις του)

2

Οκτώβριος 2013 / To σκάνδαλο καλά κρατεί: Η ταινία βγαίνει στις γαλλικές αίθουσες κάνοντας τα ταμεία να αναστενάζουν από ηδονή, ενώ η Αντέλ Εξαρχόπουλος συνεχίζει τις (περίπου) γυμνές φωτογραφήσεις της ως νέο σύμβολο του σεξ (δείτε την εδώ στο GQ) αλλά ο Αμπντελατίφ Κεσίς δεν σταματάει να επιτίθεται πλέον προς κάθε πιθανό αποδέκτη. Με επιστολή του σε γαλλικό site επιτίθεται ξανά στις πρωταγωνίστριες του, αλλά αυτή τη φορά και στη «Le Monde» που τη θεωρεί υπεύθυνη για την κακή φήμη της ταινίας. Στην Αμερική η ταινία είναι έτοιμη να βγει στο σινεμά, μια αίθουσα στο Αϊντάχο αρνείται να την παίξει ως «πορνογραφική» αλλά μία αίθουσα στη Νέα Υόρκη αποφασίζει πως θα αγνοήσει το χαρακτηρισμό «ακατάλληλη για ανηλίκους κάτω των 17 ετών» και θα επιτρέψει σε όλους την είσοδο στο σινεμά, ανοίγοντας έτσι μια τεράστια συζήτηση γύρω από το τι θεωρείται πλέον «ακατάλληλο» στο σύγχρονο σινεμά. (Διαβάστε εδώ όλο το παρασκήνιο της «ακαταλληλότητας» της ταινίας στην Αμερική)

Η ιστορία προφανώς και συνεχίζεται...

Η «Zωή της Αντέλ» βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες (ως ακατάλληλη για ανηλίκους) από τη StraDa Films στις 31 Οκτωβρίου.


Διαβάστε και δείτε εδώ τα πάντα για τη «Ζωή της Αντέλ».