Forget me Not του Γιάννη Φάγκρα - Διεθνές Διαγωνιστικό - Ολύμπιον στις 18:00 / Ενας δύτης φτάνει στην Αλάσκα με σκοπό να ανασύρει ένα βυθισμένο αεροπλάνο από τον Βερίγγειο Πορθμό, την ίδια στιγμή που η γυναίκα που αγαπάει θα ξεκινήσει από την Ελλάδα για να τον συναντήσει. Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Φάγκρα μετά το «Πες στη Μορφίνη Ακόμη την Ψάχνω» του 2001, ένα road movie γυρισμένο σε φιλμ 35mm στο Βόρειο Ειρηνικό Ωκεανό, στη θάλασσα Μπέρινγκ, στην Αλάσκα και στη Νέα Ορλεάνη με πρωταγωνιστές τον Γιάννη Στάνκογλου και την Αλίκη Δανέζη Κνούτσεν. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Forget me Not» του Γιάννη Φάγκρα.
«Πλευριικοί Ανεμοι» («In the Crosswind») του Μάρτι Χέλντε - Διεθνές Διαγωνιστικό - Φρίντα Λιάππα στις 20.00Το φιλμ του Εσθονού σκηνοθέτη που αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που το 1941 στην διάρκεια της εθνοκάθαρσης που διεξήγαγαν οι σοβιετικές δυνάμεις κατοχής στάλθηκε μαζί με χιλιάδες συμπατριώτες της στην Σιβηρία, είναι μια υπέροχα ποιητική και μαζί συγκλονιστική ταινία. Βασισμένη στην αληθινή ιστορία μιας γυναίκας, που αρχικά θα αποτελούσε το θέμα ενός φιλμ που φιλοδοξούσε να είναι ντοκιμαντέρ, οι «Πλευρικοί Αμενοι» είναι μια από τις πιο ιδιαίτερες ταινίες που θα δείτε φέτος στο φεστιβάλ κι ένα από τα φαβορί για κάποιο από τα βραβεία.
Λεβιάθαν του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Ολύμπιον στις 20.30 / Ο Κόλια ζει σ’ ένα μικρό χωριό κοντά στη θάλασσα Μπάρεντς στη Βόρειο Ρωσία. Έχει ένα ιδιόκτητο συνεργείο αυτοκινήτων δίπλα στο σπίτι του, όπου ζει με τη νεαρή γυναίκα του, Λίλια, και τον Ρόμα, γιο του απ’ τον προηγούμενό του γάμο. Ο Βαντίμ Σελεβγιάτ, ο δήμαρχος της πόλης, θέλει να του πάρει την επιχείρηση, το σπίτι και τη γη. Πρώτα προσπαθεί να τα εξαγοράσει, αλλά ο Κόλια δεν αντέχει να χάσει ό,τι έχει και δεν έχει – όχι μόνο τη γη, αλλά και την ομορφιά που τον περιβάλλει από τη μέρα που γεννήθηκε. Κι έτσι, ο Βαντίμ Σελεβγιάτ αρχίζει να γίνεται πιο επιθετικός... Ο σκηνοθέτης της «Επιστροφής» επιστρέφει για να ανοίξει τα τραύματα της σύγχρονης Ρωσίας, κερδίζοντας το Βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών, το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ του Λονδίνου και την αναπάντεχη πρόταση της Ρωσίας για το φετινό Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Λεβιάθαν» του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ.
Νορβηγία του Γιάννη Βεσλεμέ - Διεθνές Διαγωνιστικό - Τώνια Μαρκετάκη στις 22:00 Φτιαγμένη από εμμονές, vintage ελληνικό φολκλόρ, κάτι ανάμεσα σε κόμικ και παραβολή για μια χώρα στην οποία οι νεκροζωντανοί επιβιώνουν το ίδιο δύσκολα με τους θνητούς, η «Νορβηγία», σκηνοθετικό ντεμπούτο του Βεσλεμέ (γνωστού και ως μουσικού με το όνομα Felizol). που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως μια ταινία μεσογειακού τρόμου, αφηγείται την ιστορία του Ζανό, ο οποίος φτάνει πρώτη φορά στην πόλη. Φωτοφοβικός, βρικόλακας, δεινός χορευτής, καίγεται, σκορπίζεται, χαραμίζεται σε μια Αθήνα που δεν υπάρχει σε κανέναν χάρτη. Και το μόνο που θέλει είναι ένα «ζεστό κορίτσι». Στη Ντίσκο Ζαρντόζ, ένα καταγώγιο, άντρο παρανόμων, συναντά την πόρνη Αλίκη και τον Νορβηγό ντίλερ Πίτερ. Μαζί τους αναλαμβάνει μια ύποπτη δουλειά που τον οδηγεί στο βουνό της Πάρνηθας, στα έγκατα της γης, στο βασίλειο του Μαθουσάλα. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Force Majeure του Ρούμπεν Εστλουντ - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Ολύμπιον στις 23.15 / Μια οικογένεια από τη Σουηδία ταξιδεύει στις Γαλλικές Άλπεις για να απολαύσει μερικές μέρες κάνοντας σκι και περνώντας πολύτιμο χρόνο μαζί. Ο ήλιος λάμπει και οι πίστες είναι συναρπαστικές, αλλά κατά τη διάρκεια ενός γεύματος στο εστιατόριο στην πλαγιά του βουνού, μια χιονοστιβάδα φέρνει τα πάνω-κάτω. Κι ενώ οι πελάτες τρέχουν να κρυφτούν, η Έμπα, η μητέρα, ψάχνει τον Τόμας, τον σύζυγό της, προσπαθώντας ταυτόχρονα να προστατεύσει τα παιδιά τους. Εντωμεταξύ, όμως, ο Τόμας το ’χει βάλει στα πόδια. Η πραγματικότητα ξαναβρίσκει τους ρυθμούς της με αμήχανα γέλια, μιας που η επικείμενη τραγωδία αποτράπηκε, αλλά ο κόσμος της οικογένειας έχει κλονιστεί ανεπανόρθωτα. H απροσδόκητη αντίδραση του Τόμας θα κάνει τα μέλη της οικογένειας να επανεξετάσουν τους ρόλους τους και όσα παίρνουν ως δεδομένα, μ' ένα ερωτηματικό να κρέμεται πάνω από τον πατέρα ειδικά. Το τέλος των διακοπών πλησιάζει και ο γάμος του Τόμας και της Έμπα κρέμεται από μια κλωστή, καθώς ο Τόμας προσπαθεί απεγνωσμένα να ανακτήσει το ρόλο του ως πατριάρχη της οικογένειας. Επίσημη συμμετοχή στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών όπου και βραβεύθηκε με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, μια πειραγμένη κωμωδία για τις φυσικές καταστροφές πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, επίσημη υποβολή της Σουηδίας για το Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Κάτι Πρέπει να Σπάσει της Eστερ Μάρτιν Μπέργκσμαρκ - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Φρίντα Λιάππα στις 22.30 / Μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο νέους άνδρες: τον ανδρόγυνο Σεμπάστιαν και τον Αντρέας, που δεν είναι γκέι. Γίνονται σύμμαχοι. Οι δυο τους βρίσκονται αντιμέτωποι με την καλογυαλισμένη σουηδική Ιkea-κοινωνία. Ονειρεύονται να ξεφύγουν από την ανία και τον κίνδυνο να γίνουν όπως όλοι οι άλλοι. Κι έπειτα έχουμε την Eλι –τη σούπερ γυναίκα που μεγαλώνει μέσα στον Σεμπάστιαν– την οποία ο Αντρέας αγαπά και φοβάται. Αυτό το καλοκαίρι, θα συμβούν τα πάντα, και οι δυο τους θα διαλέξουν μονοπάτια που θα καθορίσουν τη ζωή τους για πάντα. Πρόκειται για μια μάχη για την αγάπη, στην οποία ο Σεμπάστιαν θα πρέπει τελικά να καταλάβει πως πρέπει να αφήσει ελεύθερη την Eλι, να βρει τη δύναμη μέσα του και να μην αφήσει την ευτυχία του στα χέρια κάποιου άλλου. Ρομαντισμος και queer ψυχή στην ταινία της Εστερ Μάρτιν Μπέργκσμαρκ που βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ.
Τα Κορίτσια της Σελίν Σιαμά - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Τζον Κασσαβέτης στις 14.45 / Καταπιεσμένη από την κατάσταση στην οικογένειά της, τις αδιέξοδες προοπτικές του σχολείου και τον άγραφο νόμο των αγοριών στη γειτονιά, η Μαριέμ ξεκινά μια καινούργια ζωή όταν θα γνωρίσει τρία κορίτσια με ελεύθερο πνεύμα. Αλλάζει τ’ όνομά της και τον τρόπο που ντύνεται, και παρατάει το σχολείο για να γίνει αποδεκτή στη συμμορία, ελπίζοντας πως αυτός θα είναι ο δρόμος για την ελευθερία. H Σελίν Σιαμά του «Tomboy» και του «Water Lillies» καταγράφει την αλήθεια των σύγχρονων κοριτσιών στο αφανές Παρίσι του σήμερα, επίσημη συμμετοχή στο Δεκαπενθήμερων των Σκηνοθετών στις Κάννες. Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο της Ημέρας Γαλλοφωνίας του 55ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Ο Θίασος του Θόδωρου Αγγελόπουλου - Αφιέρωμα στα 100 Χρόνια Ελληνικού Κινηματογράφου - Παύλος Ζάννας στις 22.00 / Η ταινία ακολουθεί τις περιπέτειες ενός περιοδεύοντος θιάσου στην Ελλάδα από το 1939 μέχρι το 1952, ο οποίος προσπαθεί να παρουσιάσει μια θεατρική παράσταση του βουκολικού δράματος του Περεσιάδη Γκόλφω, η βοσκοπούλα. Η πολιτική ιστορία της Ελλάδας και η ιδιωτική των μελών του θιάσου, (που είναι ταυτόχρονα και μέλη της ίδιας οικογένειας) πλέκονται αξεδιάλυτα. Από τη μία παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες της δικτατορίας του Μεταξά, την έναρξη του πολέμου, την ιταλική εισβολή, τη γερμανική κατοχή, την Απελευθέρωση, την άφιξη των συμμάχων (Άγγλων αρχικά και Αμερικανών στη συνέχεια), την καταπίεση των «αριστερών» αγωνιστών και τον αιματηρό εμφύλιο πόλεμο, μέχρι τις εκλογές του 1952 όπου κυριαρχούν οι δυνάμεις της Δεξιάς. Από την άλλη, οι περιπέτειες της οικογένειας του Ορέστη, της αδελφής του, του πατέρα του, της μητέρας του και του εραστή της, παραπέμπουν στον κεντρικό πυρήνα του μύθου των Ατρειδών. Ο πατέρας εκτελείται από τους Γερμανούς, μετά την προδοτική καταγγελία του εραστή της μητέρας, κι ο Ορέστης, αντάρτης της Αριστεράς, με τη συνεργασία της αδελφής, θα σκοτώσει επί σκηνής τη μητέρα του και τον εραστή της, για να έρθει και η δική του εκτέλεση κατά τη διάρκεια των εκκαθαρίσεων που ακολούθησαν τη γενική καταστολή του ανταρτικού κατά τον Εμφύλιο. Το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας είναι η μεγάλη αδελφή (εκείνη που, κατά το σχήμα του μύθου, θα ήταν η Ηλέκτρα), η μόνη της οικογένειας που, μετά τα δεκατρία χρόνια Ιστορίας τα οποία πραγματεύεται η ταινία, μένει ως το τέλος και φροντίζει τον μικρό Ορέστη, το γιο της μικρής αδελφής που έχει παντρευτεί έναν αμερικανό αξιωματικό. Η χρονολογική κατασκευή της ταινίας, περίπλοκη και πολύπλοκη, κτίζεται με διαρκείς χρονικούς ελιγμούς και συνεχείς εναλλαγές εποχών. Η ταινία αρχίζει το 1952 και τελειώνει το 1939 μ' ένα πανομοιότυπο πλάνο. Δικαιωματικά μεσα σε οποιαδήποτε λίστα θα αφορούσε την ιστορία του ελληνικού σινεμά, ο θρυλικός «Θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου προβάλλεται με αφορμή τα 100 Χρόνια του Ελληνικού Κινηματογράφου - δυστυχώς στην πιο μικρή αίθουσα του Φεστιβάλ.
«Σίβας» («Sivas») του Κάαν Μουζντζετζί - Ματιές στα Βαλκάνια - Σταύρος Τορνές στις 23.00 Ισως δεν υπάρχει κάτι πιο κουρασμένο κινηματογραφικά από το είδος της ταινίας ενηλικίωσης, όμως το φιλμ του Τούρκου σκηνοθέτη, κατορθώνει να πει κάτι γνώριμο με ένταση κι αποτελεσματικότητα, σ’ ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σκηνοθετικά ντεμπούτα της χρονιάς, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας. Με φόντο ένα ζοφερό χωριό της Ανατολίας, η ταινία αφηγείται την ιστορία του 11χρονου Ασλάν κι ενός ταλαιπωρημένου από τις κυνομαχίες σκύλου, που δένονται με μια δυνατή φιλία. Διαβάστε τη γνώμη του Flix για το «Sivas» εδώ.
Διαβάστε αναλυτικά το πρόγραμμα του 55ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εδώ