
Σηκώνει αυλαία την ερχόμενη Τετάρτη 15 Οκτωβρίου το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων με καλεσμένο τον Εμίρ Κουστουρίτσα και ταινία έναρξης το προσωπογραφικό του ντοκιμαντέρ «El Pepe, Μια Υπέρτατη Ζωή», πάνω στη ζωή και το έργο του θρυλικού προέδρου της Ουρουγουάης Χοσέ «Πέπε» Μουχίκα.
Αντί μιας τυπικής δημοσιογραφικής παρουσίασης του προγράμματος, σκεφτήκαμε να μιλήσουμε με τον Ματθαίο Φραντζεσκάκη, ιδρυτή του θεσμού και καλλιτεχνικό του διευθυντή, όχι απλώς για να μας δώσει μια ιδέα για το τί περιμένει τους Χανιώτες -και όχι μόνο- σινεφίλ το 11ήμερο της διεξαγωγής της διοργάνωσης, αλλά και για να μοιραστεί μαζί μας τις σκέψεις του για τα θεσμικά ζητήματα που απασχολούν σήμερα τόσο τα εγχώρια φεστιβάλ όσο και την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή.
To 13o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων διεξάγεται φέτος από τις 15 έως και τις 26 Οκτωβρίου. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις παράλληλες εκδηλώσεις του στο επίσημο site της διοργάνωσης, στη σελίδα του στο Facebook και το Instagram.
Το Φεστιβάλ συμπληρώνει φέτος τα 13 έτη ζωής του, ηλικία εφηβική, αν και, τόσα χρόνια που ερχόμαστε και με τον πλούτο των δράσεων κάθε φορά, το νιώθουμε σαν ενήλικο από καιρό. Εσείς πώς το αισθάνεστε;
Ο βιολογικός χρόνος είναι πάντα ένας δείκτης για εμάς και τις δράσεις μας. Ως εκ τούτου, τα 13 χρόνια αποτελούν μια βιωμένη κινηματογραφική, αλλά και εκπαιδευτική -οπτικοακουστική εμπειρία. Αποτελούν μια διάδραση με τον κόσμο του Κινηματογράφου, αλλά και με τους συνοδοιπόρους και τους συνεργάτες μας. Εκείνο που κρατάμε από αυτή την πορεία είναι τα στοιχεία που μας δίνουν τη δυνατότητα να γινόμαστε πιο δυνατοί, πιο ουσιαστικοί, πιο δημιουργικοί. Μετράμε προσεκτικά τα λάθη και τις αδυναμίες μας. Αφουγκραζόμαστε τους συνομιλητές μας, προσπαθώντας να ενσωματώνουμε ό,τι μπορεί να αναδεικνύει την κινηματογραφική δημιουργία, αλλά και να ενδυναμώνει την κινηματογραφική παιδεία. Συνεχίζουμε με γνώμονα πως το Φεστιβάλ πρέπει να είναι εδώ καθημερινά και να παρεμβαίνει με διαρκείς συνέργειες, οπότε, εδώ και κάποια χρόνια, δρούμε όλο το χρόνο. Καθημερινά με τους τοπικούς φορείς με προβολές και εκπαιδεύσεις χτίζοντας κινηματογραφικές εμπειρίες. Εν κατακλείδι, αυτό που αισθανόμαστε και αποτελεί κινητήρια δύναμή μας είναι ο ενθουσιασμός του έφηβου και με την εμπειρία της ενηλικίωσής μας ευχόμαστε να αποτελεί την πυξίδα μας. Τραγουδώντας συνεχίζουμε «…υπερασπίσου το παιδί γιατί αν γλιτώσει το παιδί υπάρχει ελπίδα!»
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να συντηρείς ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ σε εποχές οικονομικών περικοπών, αλλά και αδιαφορίας για τους πολιτιστικούς θεσμούς από μέρους των κρατικών φορέων;
Ηταν πολλές ιστορικές στιγμές ο πολιτισμός στρατηγική πολιτική επιλογή; Ηταν πολλές φορές αιχμή του δόρατος; Παρότι τον επικαλούμαστε συχνά, κυρίως με την ιστορικότητα των μνημείων μας, απέχουμε από πολιτικές που βλέπουν τον σύγχρονο πολιτισμό ως αναπτυξιακό πυλώνα. Όταν μάλιστα χτίζεις ένα θεσμό, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων στην Περιφέρεια, όλο αυτό γίνεται ακόμα πιο δαιδαλώδες. Πρέπει να πείσεις ένα κράτος που έχει σχεδιαστεί με κυρίαρχο άξονα αναφοράς την Αθήνα ότι υπάρχουν και αλλού ιδέες, σκέψεις, προτάσεις. Ότι υπάρχουν άνθρωποι με όραμα και πάθος που δρουν και παρεμβαίνουν. Τα παραπάνω τα αναφέρω κυρίως για να επισημάνω το κυρίαρχο πρόβλημα το οποίο είναι βαθύτατα πολιτικό και αφορά στις πολιτικές για τον σύγχρονο πολιτισμό. Από την άλλη, με το δικαίωμα που μας δίνει η δουλειά και το πάθος μας, αλλά και τον κόσμο που αγκαλιάζει τις δράσεις μας, διεκδικούμε και προχωράμε.
Εσάς, ποιοι είναι οι φορείς που σας στηρίζουν σταθερά και σθεναρά;
Στο πλαίσιο αυτό, είναι πλέον σταθερά δίπλα μας -όχι με τη στήριξη που θα θέλαμε, αλλά είναι- το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Παιδείας, η Βουλή των Ελλήνων, ο ΕΟΤ και μια σειρά φορείς. Ο ΕΚΚΟΜΕΔ αποτελεί στρατηγικό μας σύμμαχο, τυπικά και ουσιαστικά, με τον οποίο αναπτύσσουμε μια σειρά από κοινές δράσεις. Αφησα για το τέλος τους τοπικούς φορείς. Θεωρώ ότι η Κρήτη, παρά τις διεκδικήσεις που πρέπει να έχουμε, αποτελεί ένα παράδειγμα περιφέρειας που στηρίζει τον σύγχρονο πολιτισμό σταθερά και δυναμικά. Ως Φεστιβάλ έχουμε από τα πρώτα χρόνια δίπλα μας την Περιφέρεια Κρήτης, τόσο στην μεγάλη γιορτή του Οκτώβρη, όσο και όλο τον χρόνο στα εκπαιδευτικά μας προγράμματα. Ο Δήμος Χανίων είναι επίσης αρωγός στο σύνολο των δράσεων μας, στηρίζοντας και διευκολύνοντας με κοινό πνεύμα, όσο αφορά στην αξία που έχει για τον τόπο και ο σύγχρονος πολιτισμός. Στο ίδιο πλαίσιο και ο Δήμος Πλατανιά με τον οποίο έχουμε περισσότερα από 10 χρόνια μια συστηματική κινηματογραφική παρέμβαση στην ενδοχώρα. Από τη φετινή μας διοργάνωση είμαστε μαζί και με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Χανίων.Αναφέρθηκα στους φορείς καθώς, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, δεν μπορεί να υπάρχει πολιτιστική ή/και κοινωνική δραστηριότητα χωρίς τους τοπικούς φορείς. Για εμάς είναι οι φυσικοί σύμμαχοι και γι’ αυτό παλεύουμε κάθε μέρα για να χτίζουμε τη σχέση μας.
Οι άνθρωποι του ελληνικού σινεμά οφείλουμε να διεκδικήσουμε όχι απλά την ορατότητα, αλλά τη θεσμική προάσπιση ενός αναπτυξιακού πολιτιστικού σχεδίου. Να παλέψουμε για τη συγκρότησή του και να συγκρουστούμε όταν πρέπει, αλλά παράλληλα να συνομιλήσουμε μεταξύ μας και να καταθέσουμε δημόσια τις θέσεις και τις πολιτικές μας.»
Στη σημερινή εποχή της ψηφιακής ευκολίας, με δεκάδες νέα κινηματογραφικά φεστιβάλ να ξεφυτρώνουν κάθε τόσο διεθνώς, τι πιστεύετε πως κάνει ένα φεστιβάλ να ξεχωρίζει και να μη χάνεται μέσα στο πλήθος;
Να διευκρινίσω αρχικά ότι δεν πιστεύω στις αντιπαλότητες και στους τεχνητούς ανταγωνισμούς. Τα φεστιβάλ είναι γιορτές και όλοι έχουν δικαίωμα στη γιορτή τους. Κάθε φεστιβάλ, ευτυχώς, είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής συνέργειας ανθρώπων, ως εκ τούτου είναι και καθρέπτης τους. Δημιουργικά, πολιτιστικά, κοινωνικά, κινηματογραφικά. Με αυτή την αφετηρία, το δικό μας σκεπτικό είναι να έχουμε ένα φεστιβάλ που καταρχάς να έχει ως επίκεντρό του τον άνθρωπο ως δημιουργό, ως θεατή, αλλά και ως κινηματογραφική αναφορά. Ένα φεστιβάλ που θα είναι αλληλεπιδραστικό και θα παρεμβαίνει αναδεικνύοντας την κινηματογραφική δημιουργία και παλεύοντας με την κινηματογραφική παιδεία. Eνα φεστιβάλ που δεν θα μένει αμέτοχο σε ό,τι συμβαίνει στην κοινότητα, την κοινωνία, τον κόσμο. Eχοντας αυτά ως πυξίδα θεωρούμε ότι πορευόμαστε «ξεχωρίζοντας», και ως απόδειξη αυτών αποτελούν οι περισσότεροι από 30.000 συμμετέχοντες σε ετήσια βάση στις δράσεις μας.
Με όλες αυτές τις αλλαγές και τον θόρυβο στο ΕΚΚΟΜΕΔ τον τελευταίο χρόνο, συν τις αντιδράσεις από το κίνημα Ορατότητα Μηδέν, πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το μέλλον του ελληνικού σινεμά και των κινηματογραφικών θεσμών, ως σκηνοθέτης αλλά και ως φεστιβαλάρχης;
Oπως είπα και προηγούμενα, ο χώρος του πολιτισμού, δυστυχώς, δεν αποτέλεσε γενικά επιλογή της Πολιτείας και των κυβερνήσεων στην Ελλάδα. Δεν αποτέλεσε φυσικά και τομέα πραγματικών οικονομικών ενισχύσεων με στρατηγική και όραμα. Πιο πολύ πεδίο, κι αυτός, ρουσφετολογικών αναφορών. Όλο αυτό θεωρώ ότι δημιούργησε μια σειρά από οχυρώσεις, στρεβλώσεις, παραγοντισμούς και αδιέξοδα. Στον χώρο του κινηματογράφου, που μαζί με όλα τα άλλα πρέπει να αντιμετωπίσει τις εκθετικού τύπου μεταμορφώσεις, τα τεχνολογικά άλματα, την αγορά που καθημερινά «είναι αλλιώς», τα σινεμά που κλείνουν, τα φεστιβάλ, τα οποία, σε μια χώρα που ήταν αποκλειστικό κρατικό προνόμιο, είναι πλέον ταχύτατα αναπτυσσόμενο πεδίο έκφρασης. Λειτουργεί καλά ο ΕΚΚΟΜΕΔ; Βρίσκονται οι κινηματογραφικοί θεσμοί και το ελληνικό σινεμά σε θετική πορεία; Eνα γενικευμένο «όχι» ή «ναι» θα ήταν ανόητο κατά την γνώμη μου. Σίγουρο είναι ότι υπάρχει ένας νέος υπερ-οργανισμός που καλείται να διαχειριστεί αντικείμενα, τα οποία είναι ταυτόχρονα τόσο κοντά όσο και μακριά μεταξύ τους. Οι άνθρωποι του ελληνικού σινεμά οφείλουμε να διεκδικήσουμε όχι απλά την ορατότητα, αλλά τη θεσμική προάσπιση ενός αναπτυξιακού πολιτιστικού σχεδίου. Να παλέψουμε για τη συγκρότησή του και να συγκρουστούμε όταν πρέπει, αλλά παράλληλα να συνομιλήσουμε μεταξύ μας και να καταθέσουμε δημόσια τις θέσεις και τις πολιτικές μας. Ο κινηματογράφος και οι άνθρωποί του πρέπει να είναι ευαίσθητοι και παρεμβατικοί, δημιουργικοί και οραματιστές, να προτάσσουν μοντέλα ανάπτυξης που θα αναδεικνύουν ευρύτερα τον πολιτισμό, την ιστορία, τις διατροφικές συνήθειες και μια σειρά στοιχεία ταυτότητας που θα έχουν ως στόχο και όραμα την ανάπτυξη με τον άνθρωπο πάντα ως επίκεντρο.
Δώστε μας μια γεύση από τα highlights της φετινής διοργάνωσης, τόσο από καλεσμένους όσο και από δράσεις ή αφιερώματα…
Το πρόγραμμά μας, όπως πάντα, είναι πλούσιο. Τόσο σε προβολές όσο και σε παράλληλες δράσεις, στηρίζοντας τη θέση ότι και άλλες τέχνες πρέπει να προβάλλονται με την κινηματογραφική, η οποία χαρακτηρίζεται κατ’ εξοχήν από μια «συνομιλία των τεχνών». Κατ’ αρχάς, τα τιμώμενα πρόσωπα. Έχουμε τη χαρά και την τιμή να είναι μαζί μας ο σπουδαίος Βαλκάνιος Σκηνοθέτης Εμίρ Κουστουρίτσα, με πέντε από τις πλέον αγαπημένες του ταινίες: «Ο Καιρός των Τσιγγάνων», «Άσπρη Γάτα, Μαύρος Γάτος», «Αντεργκράουντ», «Μαραντόνα», και «El Pepe, Μια Υπέρτατη Ζωή», που είναι και η εναρκτήρια ταινία του CFF13. Ο Παντελής Βούλγαρης με ισχυρούς δεσμούς με τα Χανιά ως πόλη, τόπο, αλλά και κινηματογραφικό πλατό, θα τιμηθεί, σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και την Περιφέρεια Κρήτης, για το σύνολο του έργου του. Στο πλαίσιο της ειδικής τιμητικής βραδιάς θα προβληθεί και πάλι το «Τελευταίο Σημείωμα», ταινία που είχε κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων. Για την ιδιαίτερα πλούσια διαδρομή του στον κινηματογράφο, αλλά και το θέατρο, ο Λευτέρης Χαρωνίτης αποτελεί τιμώμενο πρόσωπο της 13ης διοργάνωσης. Στο πλαίσιο της τιμητικής βραδιάς θα προβληθεί το εμβληματικό «Νίκος Καζαντζάκης – Ακροβάτης Πάνω από το Χάος». Ο Θοδωρής Παπαδουλάκης, με ισχυρό σκηνοθετικό αποτύπωμα, αλλά και με μια ομάδα παραγωγής που δραστηριοποιείται στα Χανιά 20 χρόνια τώρα, θα τιμηθεί επίσης. Ο Τζιάνι Ρούσο, παραγωγός της ταινίας «Ennio», πάνω ζωή του Ένιο Μορικόνε, σε σκηνοθεσία Τζιουζέπε Τορνατόρε, θα είναι μαζί μας για την προβολή της ταινίας και για ένα μοναδικό masterclass. Επίσης ο Ζουλιέν Γκριβέλ, πρωταγωνιστής του ντοκιμαντέρ «Σμιλεμένες Ψυχές», σε σκηνοθεσία Σταύρου Ψυλλάκη. Οι δυο τους θα είναι μαζί μας, για την προβολή της ταινίας, για ένα masterclass με θέμα τους ήρωες και την κινηματογράφηση του Ψυλλάκη, τιμώμενα πρόσωπα κι αυτοί του φεστιβάλ. Ακόμη, η Αντωνία Σκαράκη, δημιουργική διευθύντρια οπτικής επικοινωνίας και διαφήμισης, ο Πέτρος Ξενάκης, ζωγράφος, ο Κώστας Σπανάκης, εικονογράφος, ο Κώστας Μαυρακάκης, αρχιτέκτονας, και ο Αντώνης Λιοναράκης, πανεπιστημιακός δάσκαλος, θα τιμηθούν για το έργο τους, την προσφορά στις τέχνες, αλλά και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων. Εκτός από τις ταινίες που ανέφερα, σε ειδικές προβολές θα δούμε, μεταξύ άλλων, το ντοκιμαντέρ «Μάνος Χατζιδάκις – Είδωλο στον Καθρέφτη» του Δημήτρη Βερνίκου, ως φόρο τιμής για τα 100 χρόνια από τη γενέθλια μέρα του Χατζηδάκι, το «Αναφορά Άουσβιτς» του Πέτερ Μπέμπιακ, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Σλοβακίας στην Ελλάδα, το «Πολύδροσο» του Αλέξανδρου Βούλγαρη και το «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο» του Γιάννη Βεσλεμέ.
Το πρόγραμμα σε masterclasses υπήρξε πάντα πυκνό και ενδιαφέρον όλα αυτά τα χρόνια. Φέτος ποιους αναμένετε;
Έχουμε σχεδιάσει ένα πρόγραμμα με 19 εργαστήρια για την εκπαιδευτική κοινότητα. Συνολικά, 26 εργαστήρια και masterclasses θα προσφερθούν, χωρίς καμία οικονομική υποχρέωση, στους φίλους του CFF13. Αναφέρω ενδεικτικά: «Εργαστήριο κινηματογραφικού pitching για νέους δημιουργούς» από τον Ιάκωβο Παναγόπουλο, πανεπιστημιακό και σκηνοθέτη, «Ζωή σε φανταστικούς κόσμους: η τέχνη της δημιουργίας χαρακτήρων» από την Αναστασία Δημητρά, πρόεδρο της ASIFA, εκπαιδευτικό και σκηνοθέτη animation, «Ο κόσμος της Σκηνογραφίας – Η φιλοσοφία του Production Design» από τον Γιώργο Γεωργίου, σκηνογράφο και ενδυματολόγο, «Η μουσική στον κινηματογράφο για ανυποψίαστους θεατές» από τον Σταύρο Γρόσδο και την Κατερίνα Αναγνωστάκη, «Δημιουργία animation με εργαλεία AI» από τον Σπύρο Σιάκα, «Δημιουργικό Εργαστήρι Animation» από τον Κωνσταντίνο Κακαρούντα και τον Φωκίωνα Ξένο, «Διαδραστική αφήγηση» από την Ηρώ Λάσκαρη, εργαστήρι podcast, από την Κωνσταντίνα Βούλγαρη, «Πανδαιμόνιον - Η φαντασιακή παρέλαση των Yokai και τα σύγχρονα manga και anime» από τον Γιώργο Μπότσο, και τρία φωτογραφικά εργαστήρια από τη Μάρω Κουρή-Janani, Ελληνίδα φωτορεπόρτερ και μέντορα με πορεία άνω των τριών δεκαετιών σε περισσότερες από 70 χώρες. Αυτά είναι κάποια από τα εργαστήρια και τα masterclasses, για τα οποία ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να επισκεφθεί το site του φεστιβάλ για πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής.
Προικοσύμφωνο
Coexistence, My Ass!
Κι από τα διαγωνιστικά προγράμματα, τί θα δούμε φέτος;
Από τις συνολικά 300 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους που έχουμε προγραμματίσει, animation, ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, στα διαγωνιστικά τμήματα θα δούμε τις παρακάτω:
Aγάπη, Τζούλια Σπυροπούλου
Bathtub, Birds and Chopin / Μπανιέρα, Πουλιά και Σοπέν, Joe Chang
Bo and Trash / Ο Μπο και τα Σκουπίδια, Tatiana Skorlupkina (με Q&A)
Cell Buddies / Συγκρατούμενοι, Melle Windig, Hidde Alberts, Arjen van der Plas, Miguel Reyes, Jurgen de Smit (με Q&A)
In Captivity of a Finger+2, Zahra Shafiei Dehaqani, Mohammadali Taheri, Ali Akbar Ardeshir, Ismail Mokhtarian
In Half / Στη Μέση, Jorge, Morais Valle
Στο Πουθενά, Αντώνης Κουτσάκης
OMBR, Charles Menet, Mathis Binauld, Célia Rakotoarisoa, Lucie Jelmoni, Margaux Bonnet, Rick Vanel Njike Ngassam
Straight and in a Circle / Ευθεία και σε Κύκλο, Palina Ramashka
Underground, Γιάννης Χριστοφόρου (με Q&A)
Oταν Αφησες την Aνοιξη, Δήμητρα Παπαευθυμίου (με Q&A)
Παπαρούνες, Eυριδίκη Παπαϊακώβου
Προικοσύμφωνο, Έλενα Γαζή, Dolan Bailey, Alejandra Diaz, Leonardo Dal Fabbro
Ευτοπία, Απόστολος Τζίκας, Tony Kris (με Q&A)
Η Μέρα που Γίναμε Ήρωες, Σελήνη Παπαγεώργιου (με Q&A)
Η Πρώτη Εικόνα, Ολια Βερροιοπούλου (με Q&A)
Το Δόντι και ο Βράχος, Κωστής Αλεβίζος
Το Νυφικό, Ανέστης Ιωσηφίδης
The Last Dollhouse / Το Τελευταίο Κουκλόσπιτο, Alastair Romãno
Courage / Θάρρος, Margot Jacquet, Nathan Baudry, Marion Choudin, Jeanne Desplanques, Lise Delcroix, Salomé Cognon
Ο Τελευταίος Νομάς, Φίλιππος Φερεντίνος
Πίσω από τις Σκιές, Κωνσταντίνος Ποταμιάνος,
A Couple of Years, Λυδία Κώνστα
Child of Dust / Παιδί της Σκόνης, Weronika Mliczewska
Coexistence, My Ass!, Amber Fares
Mozart's Sister / Η Αδερφή του Μότσαρτ, Madeleine Hetherton-Miau
The Social Trap: 5 Women vs the Big 5 / Η Παγίδα των Social, Elisa Jadot
The Soul of a Cyclist / Η Ψυχή ενός Ποδηλάτη, Nuno Tavares
What About Petey? / Σχετικά με τον Πίτι, Martin Trabalík
Αρκτική Οδύσσεια, Ευάγγελος Ρασσιάς
Εδώ Μιλάνε για Λατρεία, Βύρωνας Κριτζάς
Επιστροφή στην Πατρίδα, Χρύσα Τζελέπη, Άκης Κερσανίδης
Η Τέχνη της Μνήμης, Αννέτα Παπαθανασίου,
Σχέδιο Θανάτου για Έναν Σκύλο και Έναν Άνδρα, Χρήστος Καρακέπελης,
Ana’s House / Το Σπίτι της Άνα, Iker Oiz Elgorriaga
Anaklisis, Γιάννης Πόθος
Duck, Rachel Maclean
Lift Lady / Η Κυρία του Ασανσέρ, Marcin Modzelewski
Mahjong & Mahashas / Ματζόνγκ και Μαχάσας, Carolyn Saul
Songs of the Catch / Τραγούδια της Ψαριάς, Monika Konarzewska,
Trash Walk, Ευριπίδης Καρύδης
Και ΕΛ και ΑΛ / Albgreko, Ilir Tsouko
Να Φοβάσαι τ' Aστρα του Νοτιά, Χρήστος Καρτέρης
Ο Ερωτας στα Χρόνια της Γιαγιάς μου, Ζωή Σταυρίδη-Μιχαλοπούλου
Σμύριδα, Μάρμαρο και Αμπέλι, Ορέστης Ρούσκας
Automat(e), Νικολέττα Τσάτσου
Ζήσε τον Ελληνικό Μύθο, Μελίνα Βεζυράκη
Still Waters / Στάσιμα Νερά, Jil Lange
Tο Σπίτι του Φύλακα, Μαξιμιλιανός Μαγγίνας
Θανάσης, Λυδία Κολιβίνου
Καταφύγιο, Δημήτρης Θεοδωρόπουλος
Να σημειώσω εδώ πως το 13ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων απονέμει βραβεία από κριτικές επιτροπές στις κατηγορίες Ταινία Μυθοπλασίας Μικρού Μήκους Ελληνικό και Διεθνές τμήμα για διάρκεια μέχρι και 30 λεπτά, Ταινία Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους Ελληνικό και Διεθνές τμήμα για διάρκεια μέχρι και 30 λεπτά, Ταινία Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους Ελληνικό και Διεθνές τμήμα για διάρκεια πάνω από 60 λεπτά, Ταινία Animation Ελληνικό και Διεθνές τμήμα, Σπουδαστική Ταινία Ελληνικό και Διεθνές Τμήμα, καθώς και Βραβείο Νεανικής Επιτροπής.
To 13o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων διεξάγεται φέτος από τις 15 έως και τις 26 Οκτωβρίου. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις παράλληλες εκδηλώσεις του στο επίσημο site της διοργάνωσης, στη σελίδα του στο Facebook και το Instagram.