Για την 70ή του επέτειο, το Φεστιβάλ των Καννών θα προσπαθήσει να είναι όλα τέλεια - από το κόκκινο χαλί μέχρι τις επιλογές στα κύρια προγράμματά του και από τις κριτικές επιτροπές του (με τον Πέδρο Αλμοδόβαρ να ηγείται της μεγάλης επιτροπής του διαγωνιστικού τμήματος) μέχρι τις παράλληλες εκδηλώσεις και εκπλήξεις.
Οσο πλησιάζει ο καιρός για την ανακοίνωση του προγράμματός του Φεστιβάλ, πληθαίνουν και οι προβλέψεις για τους τίτλους απ' όλον τον κόσμο που θα διεκδικήσουν μια θέση στην εορταστική διοργάνωση. Παρακάτω οι σημαντικότεροι...
Το 70ό Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται φέτος από τις 17 μέχρι τις 28 Μαΐου του 2017
Happy End του Μίκαελ Χάνεκε
H ταινία που διαδέχεται το «Amour», ακόμη μια συνεργασία του Αυστριακού σκηνοθέτη με την Ιζαμπέλ Ιπέρ και τον Ζαν-Λουι Τρεντινιάν και η ταινία που έρχεται ως μεγάλο φαβορί (και όχι μόνο επειδή αφορά μια οικογένεια που ζει με φόντο την προσφυγική κρίση στο Καλέ). Πρωταγωνιστεί και ο Ματιέ Κασοβίτς.
Wonderstruck του Τοντ Χέινς
Ο Χέινς διασκευάζει το βραβευμένο ιστορικό μυθιστόρημα «Wonderstruck», που έγραψε και εικονογράφησε το 2011 ο Μπράιαν Σέλζνικ, ο δημιουργός του «The Invention of Hugo Cabret» που ενέπνευσε το «Hugo» του Μάρτιν Σκορσέζε. Το «Wonderstruck» εκτυλίσσεται παράλληλα σε δυο εποχές, το 1927 και το 1977 και παρακολουθεί τις ιστορίες δυο κωφών παιδιών, του Μπεν και της Ρόουζ. Και γιατί όχι να μην βρίσκεται στις Κάννες αν η ταινία είναι έτοιμη, όπως έκανε με το «Carol», δυο χρόνια πριν.
The Killing Of A Sacred Deer του Γιώργου Λάνθιμου
Αν είναι έτοιμη, η δεύτερη μετά τον «Αστακό» αγγλική ταινία του Γιώργου Λάνθιμου με τον Κόλιν Φάρελ και τη Νικόλ Κίντμαν θα βρίσκεται σίγουρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ. Εδώ με το σενάριο που υπογράφουν ξανά ο Λάνθιμος με τον Ευθύμη Φιλίππου σε πιο σκοτεινές διαδρομές που ξεκινούν από τον Ευριπίδη και καταλήγουν στο θρίλερ. Ή μήπως όχι. Λίγα πράγματα είναι γνωστά, λίγα ακόμη θα μάθουμε αν ανακοινωθεί πως η ταινία θα είναι στο πρόγραμμα του 70ου Φεστιβάλ.
The Beguiled της Σοφία Κόπολα
Η Σοφία Κόπολα διασκευάζει Ντον Σίγκελ. Γιατί μπορεί, θα πουν κάποιοι. Γιατί όχι, θα πουν κάποιοι άλλοι. Κι, όμως, το πρώτο τρέιλερ είναι πολύ καλό και αν δεν ήξερες ότι αυτή είναι μια μυθική ταινία με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ιστγουντ θα πίστευες σίγουρα πως την έχει γράψει η Κόπολα σαν ιδανική συνέχεια των «εσώκλειστων κορασίδων» και «Αυτόχειρων Παρθένων» της φιλμογραφίας της.
Les Gardiennes του Ξαβιέ Μποβουά
Με ενδιάμεσο το «La Rançon de la Gloire» που διαγωνίστηκε στη Βενετία, ο Ξαβιέ Μποβουά θα επιστρέψει μάλλον σίγουρα στις Κάννες (όπου είχε βρεθεί με το «Des Hommes et des Dieux») με το «Les Gardiennes», την ιστορία που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και αφηγείται την ιστορία μια γυναίκας που έχοντας μείνει πίσω στο χωριό και με τον άντρα της στο μέτωπο, προσλαβμάνει μια μικρή ορφανή για να την στηρίξει αφού η δική της κόρη αρνείται να στηρίξει την οικογένειά της.
Dunkirk του Κρίστοφερ Νόλαν
Η ημερομηνία εξόδου (Ιούλιος 2017) στην Αμερική προδιαθέτει πως μια ευρωπαϊκή πρεμιέρα δεν θα έβλαπτε στο ελάχιστο τη φήμη μιας ταινία που έρχεται ως το μεγάλο φιλμ της επόμενης χρονιάς. Το ενδιαφέρον θα ήταν να δούμε τον Κρίστοφερ Νόλαν να διαγωνίζεται στα ίσα στο επίσημο τμήμα του Φεστιβάλ και όχι να επιλέγει μια πανηγυρική «εκτός συναγωνισμού» προβολή.
Loveless του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
Στην πέμπτη του ταινία και πρώτη μετά το «Leviathan», ο σπουδαιότερος νέος Ρώσος σκηνοθέτης έχει έτοιμη την ταινία που αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού που χωρίζει μετά την εξαφάνιση του έφηβου γιου τους. Δράμα με άποψη, σίγουρο πολιτικό σχόλιο για τη χώρα που δεν συμπαθεί τις ταινίες του Ζβιάγιντσεφ, ένας ισχυρός διεκδικητής για ένα μεγάλο βραβείο.
Mektoub Is Mektoub του Αμπντελατίφ Κεσίς
H φημολογούμενη υπόθεση της ταινίας που μάλλον θα βρει τον Αμπντελατίφ Κεσίς να επιστρέφει στις Κάννες μετά το θρίαμβο της «Ζωής της Αντέλ», αφορά τον Αμίν, ένα νεαρό σεναριογράφο που επιστρέφει στην πατρίδα του κάπου στη Μεσόγειο για τις καλοκαιρινές διακοπές όπου και ερωτεύεται την Τζασμίν και συναντά ένα παραγωγό που συμφωνεί να χρηματοδοτήσει την ταινία του. Κανείς δεν ξέρει τίποτα περισσότερο, ούτε καν αν η ταινία είναι σε στάδιο για να μπορεί να είναι έτοιμη το Μάιο. Αναμένουμε.
Downsizing του Αλεξάντερ Πέιν
Η ταινία που θα διαδεχθεί το «Nebraska», που διαγωνίστηκε στις Κάννες το 2013, είναι αυτή που ο Πέιν προσπαθεί να κάνει σχεδόν μετά το «Πλαγίως» και αυτή στην οποία ο Ματ Ντέιμον με την Κρίστεν Γουίιγκ (που αρχικά ήταν η Ρις Γουίδερσπουν) αποφασίζουν να «μικρύνουν», μετά από κρίση που περνούν με τη ζωή τους. Η ταινία θα βγει στην Αμερική το φθινόπωρο, αλλά ένα καλό word of mouth από Κάννες πλευρά ποτέ δεν χάλασε κανέναν.
Zama της Λουκρέσια Μαρτέλ
Εννιά χρόνια μετά το «Γυναίκα Χωρίς Κεφάλι», η μεγάλη κυρία του λατινοαμερικάνικου σινεμά επιστρέφει με μια ταινία εποχής, βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα που έγραψε το 1956 ο Αντόνιο ντι Μπενεντέτο και το οποίο θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της αργεντίνικης λογοτεχνίας. Υπό φυσιολογικές συνθήκες και με αυτό το τρέιλερ, η ταινία θα ήταν ήδη στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 70ου Φεστιβάλ, μόνο που η Προεδρία του (παραγωγού της ταινίας) Πέδρο Αλμοδόβαρ το απαγορεύει. Μάλλον θα τη δούμε εκτός διαγωνιστικού.
How to Talk to Girls in Parties του Τζον Κάμερον Μίτσελ
O Τζον Κάμερον Μίτσελ επιστρέφει στο σινεμά μετά το «Rabbit Hole» και την επιτυχία του «Hedwig and the Angry Inch» στο Μπρόντγουεϊ διασκευάζοντας το «How to Talk to Girls in Parties» του Νιλ Γκέιμαν για δύο αγόρια που ανακαλύπτουν πως η υπόθεση «κορίτσια» είναι πιο δύσκολη απ' ότι φαντάζονται. Ελ Φάνινγκ και Νικόλ Κίντμαν ντύνονται ήδη για το κόκκινο χαλί.
Thelma του Γιοακίμ Τρίερ
Δύο χρόνια μετά το «Louder than Bombs», ο Νορβηγός Τρίερ επιστρέφει με ένα θρίλερ για να μια μαθήτρια στη Νορβηγία που ανακαλύπτει πως έχει υπερφυσικές δυνάμεις.
Blade of the Immortal του Τακάσι Μίικε
O αγαπημένος Ιάπωνας των Καννών (τελευταία του εμφάνιση το 2015 στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών με το «Yakuza Apocalypse») είναι λογικό να επιστρέψει με το «Blade of the Immortal», μια βίαιη ιστορία εκδίκησης βασισμένη στο ομώνυμο manga του Χιροάκι Σαμούρα. Οι πρώτες φωτογραφίες και τα τρέιλερ συνηγορούν για μια από τις ομορφότερες ταινίες στο γνωστό απαστράπτον στιλ του Μίικε.
Submergence του Βιμ Βέντερς
H Αλίσια Βικάντερ και ο Τζειμ ΜακΑβόι θα μας γλιτώσουν από το «ακόμη μια ταινία του Βιμ Βέντερς», ο οποίος ακούραστος μπορεί να επιστρέψει στις Κάννες μετά από το «Αλάτι της Γης» του 2014 που έσωσε κατά πολύ την κινηματογραφική του υπόληψη των τελευταίων χρόνων. Δεν είναι ότι ανυπομονούμε για ένα love story ενός θύματος των Τζιχαντιστών και μιας εξερευνήτριας ωκεανών (!), αλλά ίδωμεν...
In The Fade του Φατίχ Ακίν
O Φατίχ Ακίν εμπιστεύεται στην Ντάιαν Κρούγκερ τον πρώτο της ρόλο σε γερμανική ταινία με την ιστορία μιας γυναίκας που θέλει να εκδικηθεί το θάνατο της οικογένειάς της. Στο σενάριο ο Φατίχ Ακίν συνεργάζεται με τον Χαρκ Μπομ (μαζί έγραψαν και το «Βερολίνο, Αντίο») και με το «In the Fade» θέλει να αφήσει πίσω του για πάντα την αποτυχία του «The Cut».
Where Life is Born του Κάρλος Ρειγάδας
Αγαπημένος των Καννών, με τις τέσσερις ταινίες να κάνουν πρεμιέρα και να βραβεύονται στην Κρουαζέτ, ο Μεξικανός Κάρλος Ρεϊγάδας έχει έτοιμη νέα ταινία, με θέμα την αγωνία ενός άντρα να αντέξει τη σχέση της γυναίκας του, μετά τη συμφωνία τους ότι θα έχουν «ανοιχτό» γάμο. Ας μην ξεγελαστούμε από την υπόθεση, αφού όσοι έχουν δει τις ταινίες του Ρεϊγάδας («Post Tenebras Lux», «Japon») μπορούν να υποψιαστούν τι σημαίνει ότι εκτός από την υπόθεση γνωρίζουμε ότι η ταινία θα είναι... γουέστερν.
Okja του Μπονγκ Τζουν-χο
Το νέο φιλμ του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο μετά το «Snowpiercer» λέγεται «Okja» και θα βγει στην Αμερική και τον υπόλοιπο κόσμο ταυτόχρονα, το 2017, από το Netflix. Πρόκειται φυσικά για ένα monster movie, που παρακολουθεί την ιστορία ενός κοριτσιού που αγωνίζεται να εμποδίσει μια παντοδύναμη πολυεθνική εταιρεία ν' απαγάγει τον καλύτερό της φίλο: αυτός ο φίλος είναι ένα τεράστιο ζώο που λέγεται Οκτζα. Και δεν έχει κανένα λόγο να μην κάνει πρεμιέρα στις Κάννες, μετά της Τίλντα Σουίντον και του Οκτζα αυτοπροσώπως.
War Machine του Ντέιβιντ Μισόντ
Το «War Machine», παραγωγής του Netflix και σε σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Μισόντ (ο άνθρωπος πίσω από το «Animal Kingdom» και το «The Rover»), είναι η μεταφορά του βιβλίου του δημοσιογράφου Μάικλ Χέιστινγκς «The Operators: The Wild and Terrifying Inside Story of America's War in Afghanistan» που αφηγείται τις (αληθινές) περιπέτειες του Στρατηγού Στάνλεϊ ΜακΚρίσταλ, ο οποίος μίλησε επικριτικά για τον Τζο Μπάιντεν και τον Μπαράκ Ομπάμα και αποστρατεύτηκε μετά τη δημοσίευση του άρθρου. Πρώτης τάξεως ευκαιρία για το Netflix να κάνει ντεμπούτο στο κόκκινο χαλί των Καννών και τα ταμπλόιντς να λυσσάξουν με τον Μπραντ Πιτ.
Redoubtable του Μισέλ Χαζαναβίσιους
Ξεχάστε το «The Search» που παρεμβλήθηκε ενδιάμεσα και υποδεχτείτε το σκηνοθέτη του «The Artist», ο οποίος θα είναι σίγουρα στις Κάννες με την ταινία που αφηγείται τον έρωτα του Ζαν-Λικ Γκοντάρ με την ηθοποιό Αν Βιαζέμσκι. Ταιριαστό ακόμη και για άνοιγμα των 70 χρόνων του Φεστιβάλ, ειδικά αν η καινούρια ταινία του Ζαν-Λικ Γκοντάρ βρίσκεται επίσης εκεί.
Image et Parole του Ζαν-Λικ Γκοντάρ
Μάλλον δεν θα είναι έτοιμο (όπως προειδοποίησε η παραγωγός εταιρία Wild Bunch), οπότε το μόνο που μένει είναι να σημειώσουμε εδώ πως το φιλμ που έρχεται ως φυσική συνέχεια του «Adieu au Langage» του 2015 γυρίστηκε τα τελευταία δύο χρόνια στις αραβικές χώρες και θα έχει το γνωστό (τελευταίο) στιλ του Γκοντάρ με κομμάτια μνήμης, λέξεων και εικόνων που συνθέτουν ένα σύνολο πιο κοντά στο βιντεο αρτ παρά στο σινεμά. Ετσι κι αλλιώς ο Γκοντάρ δεν θα ερχόταν στις Κάννες, οπότε...