Πρώτη ημέρα για το Φεστιβάλ Καννών, πρώτη και για τη φετινή Κριτική Επιτροπή του Διαγωνιστικού Τμήματος, που έδωσε Συνέντευξη Τύπου, προτού βυθιστεί στις αίθουσες για να δει τις ταινίες που καλείται να αξιολογήσει. Ο Πρόεδρος, Πέδρο Αλμοδόβαρ, πλαισιώθηκε από τους Τζέσικα Τσαστέιν, Πάολο Σορεντίνο, Μάρεν Αντε, Παρκ Τσαν-γουκ, Φαν Μπινγκμπίνγκ, Ανιές Ζαουί και Γκάμπριελ Γιάρεντ.
Μαζί με δηλώσεις για το ίδιο το Φεστιβάλ, τη θέση του σ' αυτό και τις αγάπες του καθενός, το κεντρικό θέμα της συζήτησης ήταν, φυσικά, το Netflix και η αναστάτωση του status quo που προκάλεσε η επιλογή δυο ταινιών παραγωγής του στο Διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών. Διαβάστε παρακάτω τα highlights από τη συνέντευξη Τύπου της Επιτροπής.
Διαβάστε ακόμη: Φεστιβάλ Καννών και Netflix: Μια άβολη σχέση
Ο Αλμοδόβαρ για το Netflix Θα σας διαβάσω μια μικρή δήλωση για αυτό που είναι το σημαντικότερο θέμα του φετινού Φεστιβάλ: Οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι ένας νέος τρόπος να προσφέρονται λέξεις και εικόνες που, αυτές οι ίδιες, μάς εμπλουτίζουν. Αλλά αυτές οι πλατφόρμες δεν θα πρέπει ν' αντικαταστήσουν τις υπάρχουσες φόρμες, όπως είναι οι κινηματογραφικές αίθουσες. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει ν' αλλάξουν την προσφορά προς τους θεατές. Η μοναδική λύση, νομίζω, είναι οι νέες πλατφόρμες να δεχτούν και να υπακούσουν τους υπάρχοντες κανόνες που ήδη υιοθετούν και σέβονται τα υπόλοιπα δίκτυα. Προσωπικά δεν βλέπω τον Χρυσό Φοίνικα ως ένα βραβείο που δίνεται σε μια ταινία, αν αυτή δεν προβάλλεται στη μεγάλη οθόνη. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν είμαι ανοιχτός στο να απολαύσω τις νέες τεχνολογίες και νέες δυνατότητες, αλλά όσο ζω θα πολεμάω για την ικανότητα ύπνωσης του θεατή από τη μεγάλη οθόνη. Πιστεύω πως η οθόνη όπου βλέπεις μια ταινία πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την καρέκλα όπου κάθεσαι κι ότι πρέπει να αισθάνεσαι μικρός μπροστά στις εικόνες που βρίσκονται εδώ για να σε παγιδεύσουν.
Να σημειώσουμε, βέβαια, εδώ, ότι η δήλωση του Αλμοδόβαρ και της Κριτικής Επιτροπής σχετικά με τον Χρυσό Φοίνικα, ακούγεται μάλλον άγαρμπη, μια και δύο ταινίες του Netflix, το «Okja» του Μπον Τζουνγκ-χο και το «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπόμπακ, βρίσκονται στο Διαγωνιστικό τμήμα και διεκδικούν το μεγάλο βραβείο που, σύμφωνα με τα λεγόμενα της επιτροπής, θα πρέπει ήδη να θεωρούν χαμένη υπόθεση.
Ο Γουιλ Σμιθ για το Netflix (λίγο πριν την πρεμιέρα της ταινίας του, «Bright», στην πλατφόρμα) Έχω τρία παιδιά, 16, 18 και 24 χρόνων. Πηγαίνουν σινεμά δυο φορές την εβδομάδα και βλέπουν και Netflix. Τα δυο δεν διασταυρώνονται. Εκεί όπου ζω, το Netflix δεν επηρεάζει το αν κάποιος θα πάει σινεμά για να δει μια ταινία, ή για να καθηλωθεί από κάποιες εικόνες ή αν θα μείνει σπίτι για κάποιες άλλες. Το Netflix έχει υπάρξει μόνο ένας εκπληκτικός ευεργέτης - ο κόσμος βλέπει ταινίες που διαφορετικά δεν θα έβλεπε καν. Εδωσε στα παιδιά μου μια ευρύτερη αντίληψη του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Διαβάστε ακόμη: Αυτή είναι η κριτική επιτροπή του 70ού Φεστιβάλ των Καννών
Οσο ζω θα πολεμάω για την ικανότητα ύπνωσης του θεατή από τη μεγάλη οθόνη. Πιστεύω πως η οθόνη όπου βλέπεις μια ταινία πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την καρέκλα όπου κάθεσαι κι ότι πρέπει να αισθάνεσαι μικρός μπροστά στις εικόνες που βρίσκονται εδώ για να σε παγιδεύσουν. Πέδρο Αλμοδόβαρ
Για τις ταινίες του Φεστιβάλ που νοιώθουν ότι τούς έχουν σημαδέψει στο παρελθόν
Γουιλ Σμιθ Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Φιλαδέλφεια, ποτέ δεν φαντάστηκα ότι θα βρισκόμουν σ' ένα μέρος όπου συναντιέται ένα τέτοιο επίπεδο κινηματογραφικών ταλέντων. Οι λόγοι που είμαι στην Κριτική Επιτροπή φέτος είναι απόλυτα εγωιστικοί: θέλω να δω, ν' ακούσω και να μάθω.
Τζέσικα Τσαστέιν: Η καριέρα μου γεννήθηκε σ' αυτό εδώ το Φεστιβάλ, με το «The Tree of Life» κι έτσι αυτή είναι η ταινία που θα θυμάμαι για πάντα, ως την τελευταία μου ανάσα, είναι η ταινία της ζωής μου.
Διαβάστε ακόμη: Κάννες 2017: Η Τζέσικα Τσαστέιν στην κριτική επιτροπή
Πέδρο Αλμοδόβαρ Το πρώτο μου όνειρο ήταν, απλώς, να μπορέσω να κάνω ταινίες. Το επόμενο ήταν οι Κάννες, αλλά αυτό, τότε, έμοιαζε πέρα από τις δυνατότητές μου. Ερχομαι στο Φεστιβάλ, ως θεατής, από το 1982 και το θεωρούσα και ακόμα το θεωρώ, ως μια γιορτή για το καλλιτεχνικό σινεμά. Σήμερα, ως μέλος αυτής της εκλεκτής επιτροπής, ελπίζω να νιώσουμε όπως οι πρώτοι θεατές, εδώ, της «Βιριδιάνας», της «Dolce Vita», ή του «Αποκάλυψη Τώρα».
Η Τζέσικα Τσαστέιν για την Ιζαμπέλ Ιπέρ Ναι, είναι μια ηθοποιός που θαυμάζω απεριόριστα κι έχει μια ταινία στο διαγωνιστικό τμήμα, όπως έχουν κι άλλοι γνωστοί μου, φίλοι μου, ή άνθρωποι που θαυμάζω. Γι' αυτό θα προσπαθήσω και θα είμαι εξαιρετικά επιμελής, παίρνω τη θέση μου πάρα πολύ σοβαρά, αλλά ταυτόχρονα ανυπομονώ να δω όλες τις ερμηνείες.
Διαβάστε ακόμη: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ και η Τζέσικα Τσαστέιν μιλούν για το «δικό» τους Φεστιβάλ Καννών
Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ για την ισότητα των γυναικών στο σινεμά Νιώθω μέσα μου τόσο δυνατό το θηλυκό στοιχείο που στις ταινίες μου, το ζήτημα του φύλου δεν αποτελεί καν ζήτημα. Αλλά το σίγουρο είναι ότι η επιτροπή μας αποτελείται από μια ποικιλία ανθρώπων κι η ματιά μας στις ταινίες θα έχει εύρος, όχι μόνο από την πλευρά του φύλου, αλλά σε πολλά επίπεδα. Είμαστε εδώ για να δούμε τις ίδιες τις ταινίες, κι όχι ανάλογα με το φύλο του σκηνοθέτη.
Ο Παρκ Τσαν-γουκ Εάν δεν υπήρχαν γυναίκες στην επιτροπή μας, θα ένιωθα μεγάλη την ευθύνη του να δω τις ταινίες και με γυναικεία ματιά. Αλλά έχουμε ανάμεσά μας σπουδαίες γυναίκες δημιουργούς του σινεμά κι έτσι θα μπαίνω στην κάθε ταινία με φρέσκια ματιά και χωρίς καμιά προκατάληψη.
Διαβάστε ακόμη: