Συνέντευξη

Τι κάνεις Ζαχαρία Μαυροειδή στο Animasyros;

of 10

To Flix πέτυχε τον Ζαχαρία Μαυροδειδή στο όμορφο κυκλαδίτικο νησί και έμαθε για την καινούργια ταινία που έτοιμαζει η οποία θα είναι (μα τι άλλο;) animation.

Τι κάνεις Ζαχαρία Μαυροειδή στο Animasyros;

Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής είναι αδιαμφησβήτητα ένας από τους πιο ταλαντούχους και πολυπράγμονες Ελληνες σκηνοθέτες της γενιάς του. Εχοντας ήδη σκηνοθετήσει δυο ταινίες μυθοπλασίας («Ξεναγός» και «Απόστρατος») κι ένα ντοκιμαντέρ («Στο Σώμα της»), ο Μαυροειδής φαίνεται πως δεν σκοπεύει να πάψει σύντομα να πειραματίζεται και με άλλα είδη τέχνης, μιας και ήδη έχει αρχίσει να σκέφτεται το πώς θα προσεγγίσει το επόμενό του πρότζεκτ, ένα animation πάνω στο δικό του βιβλίο, το οποίο κυκλοφόρησε το 2014, με τίτλο «Εφτα Ψυχές στο Στόμα» από τις εκδόσεις Polaris.

Πετύχαμε τον Ζαχαρία Μαυροειδή στο νησί της Σύρου και στο Animasyros 13 που διεξάγεται μέχρι και τις 27 Σεπτεμβρίου και προσπαθήσαμε να μάθουμε λίγα περισσότερα πράγματα για την ταινία που ετοιμάζει, τις επιρροές της αλλά και το πώς αποφάσισε να ασχοληθεί με το animation.

Διαβάστε ακόμα: Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής έχει «Εφτά Ψυχές στο Στόμα»

εφτά ψυχές 607

Τι είναι αυτό που σε φέρνει στη Σύρο και πιο συγκεκριμένα στο Animasyros 13;

Το 2014, μετά τον «Ξεναγό», είχα γράψει ένα μυθιστόρημα, το «Εφτά Ψυχές στο Στόμα» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Polaris, το οποίο συμπτωματικά είχα ξεκινήσει να το γράφω στη Σύρο, σε ένα εξοχικό σπίτι στον Γαλησσά, όπου είχαν εμφανιστεί δυο γατάκια, ένα αρσενικό κι ένα θηλυκό, τα οποία είχαν μείνει όλο το καλοκαίρι εκεί και είχαν οικειοποιηθεί πλήρως με το χώρο, και καθώς τελείωνε το καλοκαίρι αναρωτηθήκαμε όλοι τι θα απογίνουν αυτά τα γατιά, γιατί κανείς μας δεν ήθελε να τα πάρει στην Αθήνα. Και το ερώτημα ήταν αυτό, όλα αυτά τα γατιά που ζούνε στα ελληνικά νησιά και όλο το καλοκαίρι περιδρομιάζουνε τα άπαντα σε διάφορα σπίτια που τα υιοθετούν, τι συμβαίνει όταν τελειώνει όλο αυτό και πρέπει να επιστρέψουν στη φύση και να επιβιώσουν. Αυτό ήταν η αφορμή και από εκεί προέκυψε μια ιστορία, ένα road movie, σε ένα χειμωνιάτικο ελληνικό νησί όπου είναι μια παρέα από γάτες που ψάχνουν να βρούνε τους ανθρώπους. Πρωταγωνίστρια είναι μια νεαρή γάτα, η Μαρί Σαντάλ, η οποία είναι πεπεισμένη πως είναι καλής ράτσας και πρέπει να βρει κάποιον να την υιοθετήσει γιατί δεν είναι δυνατό να αυτή να ζει έξω και να κυνηγάει σαύρες.

Και αυτό θα γίνει animation ταινία μεγάλου μήκους;

Αυτή είναι η ιδέα. Εδώ και λίγους μήνες έχω τη μεγάλη χαρά να έχω και παραγωγό πλέον στο πρότζεκτ, την Μαρία Κοντογιάννη, οπότε μαζί έχουμε αρχίσει να κάνουμε τις πρώτες κινήσεις για το πως θα το στήσουμε. Η πρόθεση είναι το πάμε για ταινία μεγάλου μήκους, παρόλο που το βιβλίο έχει πολύ παραπάνω πλοκή από όσο αντέχει μια μεγάλου μήκους. Υπάρχει και η σκέψη ότι θα μπορούσε να γίνει και σειρά animation. Αλλά ναι, ο βασικός μας στόχος είναι να γίνει μια ταινία animation μεγάλου μήκους και γι’ αυτό έχουμε έρθει κι εδώ, στο Animasyros, για να βρούμε έναν βασικό συνεργάτη, κάποιον παραγωγό που επικεντρώνεται στο animation από το εξωτερικό για να στηθεί.

Εχεις κάνει ήδη δυο ταινίες μυθοπλασίας («Ξεναγός» και «Απόστρατος»), ένα ντοκιμαντέρ («Στο Σώμα της») και τώρα σκέφτεσαι να κάνεις και animation. Πώς προέκυψε αυτό;

Από τις ιστορίες προκύπτει. Δηλαδή έτυχε να γράψω αυτή την ιστορία με αυτά τα γατιά, την οποία πέρασα πάρα πολύ ωραία γράφοντάς την –ήταν για μένα λίγο η αποθεραπεία μου από τον «Ξεναγό» γιατί εκεί ταλαιπωρήθηκα αρκετά να την φέρω εις πέρας, έκανα και παραγωγή και διανομή- και είχα την ανάγκη να αφηγηθώ μια ιστορία χωρίς να συνεργαστώ με κανέναν, παρά μονάχα με τον εαυτό μου. Οπότε κάπως έτσι προέκυψε η συγγραφή αυτού του βιβλίου. Και μια ιστορία με γάτες φυσικό και επόμενο είναι να μπορούσε να γίνει μόνο μια ταινία animation.

Διαβάστε ακόμα: To Flix στα γυρίσματα του «Απόστρατου» του Ζαχαρία Μαυροειδή

εφτά ψυχές 607

Εχεις βρει κάποιο στούντιο με το οποίο θα συνεργαστείς για αυτή την ταινία; Θα είναι 2D, 3D, stop motion animation; Πώς την έχεις σκεφτεί;

Γενικώς αυτή η ιστορία θεωρούμε πως μπορεί να απευθυνθεί σε ένα αρκετά μεγάλο κοινό και κυρίως στο οικογενειακό κοινό, όπου μπορούν να την δουν γονείς με παιδιά, όχι πολύ μικρής ηλικίας όμως. Με αυτά τα δεδομένα προσπαθούμε να προσδιορίσουμε την αισθητική της ταινίας, μια πολύ σημαντική και σύνθετη διαδικασία που ακόμα όμως την ψάχνουμε. Αυτή την στιγμή κινούμαστε σε κάτι που θα θέλαμε να είναι 3D αλλά με μια 2D αισθητική.

Εχεις στο μυαλό σου κάποιες άλλες ταινίες animation από τις οποίες έχεις επηρεαστεί;

Μου αρέσει η αισθητική που έχει το γιαπωνέζικο animation. Νομίζουμε πως θέλουμε η ταινία μας να έχει ζωντανά χρώματα, γιατί ένα τεράστιο κομμάτι της είναι ένα road movie σε ένα ελληνικό ξερονήσι μέσα στο καταχείμωνο, οπότε τα τοπία το περιβάλλον γενικά είναι ένα τεράστιο κομμάτι της ιστορίας. Οπότε σίγουρα θέλουμε μια εικόνα που να έχει φυσικά μια αρκετή δόση ρεαλισμού μέσα αλλά και να έχει και μια εικαστικότητα. Σίγουρα αυτό που θέλουμε να αποφύγουμε είναι να πάμε σε μια αισθητική «Shrek». Αλλά αυτό είναι ακόμα από διερεύνηση.

Ποιες είναι οι προκλήσεις του να σκηνοθετήσει κάποιος animation για πρώτη φορά μετά από live action ταινίες και ποιες οι δυσκολίες προκύπτουν τώρα στην περίοδο της πανδημίας;

Η βασική διαφορά στο animation και στο live action είναι πως στην Ελλάδα είναι πολύ μικρή η παραγωγή. Δεν υπάρχουν παραγωγοί που να ασχολούνται μόνο για ταινίες animation και να εξειδικεύονται εκεί. Οι περισσότεροι animators είναι παραγωγοί του εαυτού τους, μια μικρογραφία της βιομηχανίας. Οπότε αυτή ήταν και η δυσκολία μου, να βρω τον κατάλληλο άνθρωπο για την παραγωγή. Η Μαρία Κοντογιάννη που έχει αναλάβει το πρότζεκτ έχει μια πολύ καλή εμπειρία σε animation, αλλά κάνει και fiction και άλλα πράγματα. Οσο αφορά την πανδημία εμένα μου έκοψε τον «Απόστρατο» στη μέση, αν και προλάβαμε και παίξαμε τρεις βδομάδες. Θα μπορούσε βέβαια να είχε πάει παραπέρα. Αλλά πλέον δημιούργησε και μια νέα πραγματικότητα: οι ταινίες καταναλώνονται πολύ περισσότερο ψηφιακά από ότι στις αίθουσες, και ίσως όλη αυτή η κρίση με τον covid-19 να μας κάνει να το αφομοιώσουμε όλο αυτό πιο δημιουργικά.

Tο Animasyros 13 πραγματοποιείται για πέντε ημέρες, από τις 23 έως τις 27 Σεπτεμβρίου, τόσο διαδικτυακά όσο και στο φυσικό του χώρο στη Σύρο. Περισσότερες από 180 ταινίες animation, βραβευμένες επιλογές αλλά και νέες εντυπωσιακές παραγωγές από Ελλάδα και από 100 ακόμα χώρες παγκοσμίως, για όλες τις ηλικίες και για όλα τα γούστα, αποτελούν το πρόγραμμα της 13ης διοργάνωσης, που για πρώτη φορά το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει και διαδικτυακά, δωρεάν και χωρίς εγγραφή, στην πλατφόρμα live.animasyros.gr!