Σε μια τέτοια χρονική φάση, που οι «Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού» έχουν ήδη ολοκληρώσει τον πολύμηνο κύκλο τους στις αίθουσες - παρά το γεγονός ότι είναι παραγωγή της Apple ΤV, όπου και πλέον στριμάρουν - και πρωταγωνιστούν, μετά από λοιπές απανωτές διακρίσεις, στη χρυσή λίστα της Ακαδημίας με 10 υποψηφιότητες, ένα κείμενο οσκαρικής τους στήριξης δε θα μπορούσε παρά να περιέχει spoilers. Ισως, λοιπόν, οι παρακάτω γραμμές ηχήσουν ακατάλληλες για όσους δεν έχουν ακόμα δει την ταινία.
Για όσους δεν έχουν ακόμη γίνει μάρτυρες, δηλαδή, της αφοπλιστικής ειλικρίνειας του Μάρτιν Σκορσέζε απέναντι στην εκμετάλλευση των γηγενών Αμερικανών από τους εποίκους, που δεν έχουν πάψει εδώ και έξι αιώνες να τους εξοντώνουν κοινωνικά, οικονομικά και βιολογικά με νόμους που έχουν οι ίδιοι θεσμοθετήσει. Μετά τον Κόπολα και τους «Νονούς» του, ο σκηνοθέτης των «Συμμοριών της Νέας Υόρκης» είναι ο μόνος Αμερικανός δημιουργός που εντρυφά με τέτοιο θάρρος και θράσος στις δομές της Γης της Επαγγελίας και τον νομιμοποιημένο γκανγκστερισμό που τις άρθρωσε. Και προπαντός, χωρίς ίχνος διάθεσης ξεπλύματος ενοχών.
...ένα αφήγημα εποχής που έρχεται και κουμπώνει άψογα με το σήμερα της ιμπεριαλιστικής λύσσας και των αιματηρών πολέμων, που κι αυτοί, ας μην ξεχνάμε, καταλήγουν στους αμφιβληστροειδείς μας υπό τη μορφή ενός ακόμη θεαματικού σίριαλ σε οθόνη.»
Δεν είναι μονάχα πως το έπος έχει αιχμή του την Μόλι Μπέρκχαρτ, την Ινδιάνα γαιοκτήμονα της φυλής των Όσατζ που μανιπουλάρεται όπως τόσοι άλλοι κληρονόμοι από επίδοξους Λευκούς καταπατητές. Είναι κυρίως η το σοκαρισμένο βλέμμα του Λευκού συζύγου της, Έρνεστ, στο ύστατο αίτημά της να της πει την αλήθεια, στην κορύφωση του δράματος μέσα στη φυλακή. Η Μόλι τού δίνει άλλη μια ευκαιρία για συγχώρεση. Ο Έρνεστ, λέγοντάς της πράγματι την αλήθεια σε κατάσταση αποσβολωμένης συνειδητοποίησης, είναι σαν ταυτόχρονα να την απορρίπτει βλακωδώς. Και μαζί του, η ταινία αποκλείει κάθε πιθανότητα για απολογία. Δεν επιτρέπεται καμία ανακούφιση στους εποίκους για τα εγκλήματα που μακιαβελικά διέπραξαν. Τέρμα, λέει ο καθολικής ανατροφής σκηνοθέτης, στις μετάνοιες, που δε βοηθούν σε τίποτα άλλο παρά την επικύρωση και τη διαιώνιση της με κάθε μέσο αρπαγής.
...οι "Δολοφόνοι…" συνιστούν όχι μια αφύπνιση απλώς, αλλά έναν συναγερμό. Ενα άγριο ταρακούνημα να συνέλθουμε επιτέλους από την αποβλάκωση και την αυταπάτη.»
Τέλος στα παραμύθια, λέει επίσης, στην εκπληκτική τελική σεκάνς της αναπαράστασης του χρονικού αφανισμού των Όσατζ σε ένα ραδιοφωνικό σίριαλ -κι από αποκλειστικά Λευκούς εμψυχωτές. Κι αυτό που μόλις είδατε, παραμύθι ήταν, επισημαίνει, καταγγέλοντας θαρρείς το ίδιο το σινεμά ως μέσο εξαγνισμού της Ιστορίας. Τούτη η τέχνη είναι καταδικασμένη να μετατρέπει και την πιο βροντερή αλήθεια σε μαζική ψυχαγωγία, υπενθυμίζει, τόσο στον εαυτό του όσο και στους απανταχού συναδέλφους του. Συνεπώς, στο πλαίσιο αυτής της καταδίκης, η ευθύνη του δημιουργού να πλησιάσει έστω ένα ψήγμα αλήθειας είναι τεράστια.
Όλα τα παραπάνω εκπέμπονται μέσα από ένα αφήγημα εποχής που έρχεται και κουμπώνει άψογα με το σήμερα της ιμπεριαλιστικής λύσσας και των αιματηρών πολέμων, που κι αυτοί, ας μην ξεχνάμε, καταλήγουν στους αμφιβληστροειδείς μας υπό τη μορφή ενός ακόμη θεαματικού σίριαλ σε οθόνη. Υπό την έννοια αυτή, οι «Δολοφόνοι…» συνιστούν όχι μια αφύπνιση απλώς, αλλά έναν συναγερμό. Ένα άγριο ταρακούνημα να συνέλθουμε επιτέλους από την αποβλάκωση και την αυταπάτη.
Λοιπόν, πέρα από συγκρίσεις και στατιστικές και προγνωστικά, αυτό θα έπρεπε είναι το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του 2024. Ωστόσο, με τη συνολική του εικόνα στις υποψηφιότητες να «χάνει» από την απουσία του Ντι Κάπριο στον Ά Ανδρικό και, κυρίως, των Σκορσέζε, Έρικ Ροθ και Ντέιβιντ Γκραν στο Διασκευασμένο Σενάριο, και το «Οπενχάιμερ» να κερδίζει μέρα με τη μέρα έδαφος, πιθανότατα δε θα είναι. Μπορεί τουλάχιστον να σώσει την κατάσταση με την υπόγεια εκρηκτική ερμηνεία της η (ντεμί) φαβορί Λίλι Γκλάντστοουν και να δώσει το ηχηρό μήνυμα, και ως γυναίκα και ως αυτόχθονας Αμερικάνα;
Διαβάστε ακόμη: Oscars 2024: Γιατί η «Ζώνη Ενδιαφέροντος» πρέπει να κερδίσει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας;
O δρόμος για τα Οσκαρ: Προγνωστικά, στατιστικά, ανατροπές, φαβορί και αουτσάιντερ στο ειδικό τμήμα του Flix για τα φετινά βραβεία Οσκαρ που ανανεώνεται συνεχώς