Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού (The Killing of a Sacred Deer) του Γιώργου Λάνθιμου
Υπάρχει μια σκηνή στην διάρκεια της νέας - βραβευμένης στο 70ό Φεστιβάλ Καννών με το βραβείο σεναρίου - ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, όπου ένας από τους χαρακτήρες λέει στον άλλο μετά από μια βίαιη πράξη του: «Είναι συμβολικό, είναι μια μεταφορά». Ετσι και Γιώργος Λάνθιμος, για ακόμη μια φορά εκμεταλλεύεται καθαρά συμβολικούς όρους για να αφηγηθεί μια ιστορία - παραβολή στην οποία ένας γιατρός που το παίζει θεός συναντά ένα παιδί που θα μπορούσε να είναι ο ίδιος ο διάβολος, φέρνοντας το θεαή πιο κοντά στους αρχέγονους φόβους του. Με αναφορές στην αρχαία τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», ο Λάνθιμος καταφέρνει να ξεπεράσει τον ίδιο του τον εαυτό, σκηνοθετώντας μια ταινία που προκαλεί ανατριχίλες ως ένα εξαιρετικό μεταφυσικό θρίλερ ή και γέλιο ως μια σάτιρα με το μαύρο χιούμορ της, δύο στοιχεία που πολλές φορές συνδυάζονται άψογα ακόμα και στην ίδια σκηνή. Το σινεμά του Λάνθιμου, δηλαδή, όπως το θαυμάσαμε και το αγαπήσαμε.
Το κινηματογραφικό top-ten του Flix
Μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2017: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!
Power Points
Για άλλη μια φορά, ο κόσμος που έχει δημιουργήσει ο Λάνθιμος εκπνέει τη μοναδική αισθητική αποστειρωμένης ψυχρότητας. Με απόλυτη χειρουργική ακρίβεια και με μεγαλόπνοη διάθεση, σκηνοθετεί τους χαρακτήρες του, κρατώντας πάντα μια ασφαλή απόσταση σαν να τους παρακολουθεί κάποιος τρίτος. Η αρχιτεκτονική των χώρων, όπου οι διάδρομοι του νοσοκομείου μοιάζουν με κλειστοφοβικοί λαβύρινθοι. Και η ίδια η ιστορία, ποτισμένη με μαύρο χιούμορ, ιδανικό αντισηπτικό. Η αίσθηση ότι έχεις να κάνεις με κάτι από Στάνλεϊ Κιούμπρικ ή (και) κάτι από Τζόναθαν Γκλέιζερ.
Θα μείνει κλασικό:
Γιατί «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» αποτελεί ένα βήμα μπροστά στο σινεμά του Λάνθιμου, ενός σινεμά τολμηρού, που δεν φοβάται να χτυπήσει στις ευαίσθητες χορδές σου και να φλερτάρει με το κυνισμό και την σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ψυχής. Και μαζί με αυτό ο ίδιος ο Λάνθιμος απελευθερώνεται, κόβοντας τον δεσμό του με το θέατρο του παραλόγου, έτοιμος πια να εξερευνήσει καινούργιες και ενδιαφέρουσες πτυχές της κινηματογραφικής του καριέρας. Και όπως ο κλασικός μύθος της Ιφιγένειας που ενέπνευσε την ιστορία του, έτσι κι αυτή η ταινία είναι τόσο δυνατή συναισθηματικά που καταφέρνει αμέσως να γίνει διαχρονική.
Η σκηνή που δεν θα ξεχάσουμε
[spoiler alert για όσους δεν έχουν δει ακόμη την ταινία] Λίγο πριν το φινάλε της ταινίας, ο χαρακτήρας του Κόλιν Φάρελ για να σώσει την οικογένειά του, αναγκάζεται να δέσει τη γυναίκα και τα δύο παιδιά, καθώς ο ίδιος γυρίζει γύρω-γύρω με δεμένα τα μάτια και με μια καραμπίνα στα χέρια, σημαδεύονται κάθε φορά έναν από αυτούς. Οταν σταματά πυροβολεί, σαν ένα είδος ρωσικής ρουλέτας, και αστοχεί. Ξανά και ξανά. Μέχρι να βρει τον στόχο του (γιατί τον βρίσκει), ο Λάνθιμος θέλει να μεταφέρει το ψυχολογικό βάρος των βασανιστηρίων των χαρακτήρων του στο κοινό, ενώ ταυτόχρονα προκαλεί κρίσεις ηθικής, αντανακλώντας έτσι σε αυτή τη μοναδική σκηνή την ουσία της Αρχαίας Τραγωδίας.
Γράψαμε στο Flix
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι o «Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» είναι ένα εντυπωσιακό φιλμ που κατορθώνει να συνθέσει τα πιο απροσδόκητα στοιχεία (από το μεταφυσικό μέχρι το pulp κι από το υπαρξιακό έως την σάτιρα και την μαύρη κωμωδία), να δώσει στους πρωταγωνιστές του την ευκαιρία να αναδυθούν από τους ρόλους τους με εξαιρετικές ερμηνείες, αλλά δείχνει να βασίζεται περισσότερο απ΄όσο θα χρειαζόταν στην φόρμα (την μουσική, τις κινήσεις της κάμερας, τις γωνίες) για να στηρίξει ένα δράμα που θα έπρεπε να έχει κάτι περισσότερο από τον αντίκτυπο μιας αρχαίας τραγωδίας όπως αυτή στην οποία αναφέρεται.
Διαβάστε εδώ ολόκληρη την κριτική του Flix για το «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού»
Και κάτι ακόμη
Ο ίδιος ο Γιώργος Λάνθιμος μιλώντας στο Flix στις Κάννες, λίγο μετά την πρώτη προβολή της νέας του ταινίας και λίγο πριν από το Βραβείο Σεναρίου στον ίδιο και τον Ευθύμη Φιλίππου, είπε πως «αυτή η εντύπωση, ότι σαν Ελληνες ξέρουμε καλύτερα ή αντιλαμβανόμαστε βαθύτερα την αρχαία τραγωδία, δεν ισχύει. Δεν νομίζω ότι έχουμε την παιδεία που μας επιτρέπει να υποστηρίξουμε κάτι τέτοιο. Οπως κάθε άνθρωπος που ενδιαφέρεται για την τέχνη, το θέατρο, την αφήγηση, συναντάς αυτά τα κείμενα κάποια στιγμή στη ζωή σου και προσπαθείς να τα καταλάβεις. Δεν έχω κάποια προνομιακή σχέση με τις τραγωδίες, επειδή είμαι Ελληνας».
Δείτε ακόμη:
- «What a charming boy». Δείτε μια ακόμη σκηνή από το «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου
- «Είναι οι ορμόνες». Πρώτη σκηνή από το «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου
- «Νικόλ, να θυμάσαι ότι γυρίζουμε μια κωμωδία». Το Flix στη συνέντευξη Τύπου του «Θανάτου του Ιερού Ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου
Μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2017: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!