Άποψη

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου: Η δεύτερη φορά είναι η καλύτερη;

στα 10

Λίγο πριν η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απονείμει τα δεύτερα βραβεία της, το FLIX ακτινογραφεί τους υποψήφιους, επιλέγει τους επικρατέστερους σε κάθε κατηγορία και διορθώνει μικρές και μεγάλες αδικίες πριν το κάνει ο χρόνος.

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου: Η δεύτερη φορά είναι η καλύτερη;
Με 12 υποψηφιότητες, η «Χώρα Προέλευσης» του Σύλλα Τζουμέρκα πρωταγωνιστεί στα φετινά βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Οι υποψηφιότητες των φετινών δεύτερων βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου διατηρούν κατά πολύ το προφίλ με το οποίο συστήθηκε η Ακαδημία τον περσινό Μάιο. Την μερίδα του λέοντος κρατούν οι φετινές «διεθνείς» μας (η «Χώρα Προέλευσης» με τις περισσότερες υποψηφιότητες απο όλες τις ταινίες και το «Attenberg» που συγκεντρώνει μόλις τέσσερις) ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και ταινίες χωρίς διεθνείς διακρίσεις μεν, αλλά από δημιουργούς αναγνωρισμένους και κριτικά αποδεκτούς δε («Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα», «Μαχαιροβγάλτης») όπως επίσης και μεμονωμένες περιπτώσεις μικρότερων ταινιών που έκαναν αίσθηση («Aπνοια», «Tungsten»). H «παλιά γενιά» εκπροσωπείται επάξια τόσο από το «Ταξίδι στη Μυτιλήνη» του Λάκη Παπαστάθη όσο και από την «Υπογραφή» του Στέλιου Χαραλαμπόμπουλου, ενώ μαζί με το «εμπορικό» σινεμά που απουσιάζει, απουσιάζουν αδικαιολόγητα, τουλάχιστον στις κατηγορίες που θα άξιζαν να βρίσκονται, τόσο το αδίκως καταχωρημένο ως πειραματικό «Μέσα στο Δάσος» του Aγγελου Φραντζή (σκηνοθεσία) όσο και το υπέροχο «Χάρισμα» της Χριστίνας Ιωακειμίδη (στην κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη) που ευτυχώς εκπροσωπείται στα ειδικά εφέ αλλά και στον A' Aνδρικό ρόλο από τον εξαιρετικό Μάκη Παπαδημητρίου. Οι τετράδες των υποψήφιων που προέκυψαν από τις ισοψηφίες σε ορισμένες κατηγορίες δεν πρόσθεσαν τίποτα το ιδιαίτερο, εκτός από την παντοδυναμία του Βαγγέλη Μουρίκη ως κατεξοχήν αγαπημένου δευτεραγωνιστή του ελληνικού κινηματογράφου που είναι υποψήφιος για δύο ταινίες («Tungsten» και «Μαχαιροβγάλτης») ενώ θα μπορούσε να είναι υποψήφιος για τουλάχιστον άλλες δύο («Attenberg» και «Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα») και μερικές σκόρπιες μονές υποψηφιότητες για τα «45 τετραγωνικά» του Στράτου Τζίτζη και τον «Κανένα» του Χρήστου Νικολέρη.

Φυσικά, οι υποψηφιότητες είναι μόνο υποψηφιότητες και η εκφρασμένη επιθυμία της Ακαδημίας να διαφέρουν αυτά τα βραβεία από τα κατηργημένα πλέον Κρατικά Βραβεία Ποιότητας θα φανεί στο αποτέλεσμα. Αυτό που έχει αρχίσει να διαφαίνεται και ίσως γίνει πιο εμφανές στις επόμενες τελετές, όσο η ελληνική παραγωγή παραμένει ακμάζουσα τουλάχιστον σε αριθμό ταινιών, δεν είναι ο κίνδυνος να μην βραβεύονται με τα μεγάλα βραβεία οι «διεθνείς» ταινίες (δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελεί μη διαπραγματεύσιμο κριτήριο πρωτιάς η διεθνής πορεία κάποιας ταινίας) αλλά μια μοιρασιά που θα εκβιάσει «νικητές» και «ηττημένους» προτείνοντας συγκεκριμένα ρεύματα.

Η μοναδική και πιο αξιόπιστη λύση προς αποφυγή κάθε πισωγυρίσματος στο κακό παρελθόν των βραβεύσεων των Κρατικών Βραβείων είναι η αύξηση των μελών της Ακαδημίας. Αυτή τη στιγμή τα 200 μέλη της μοιάζουν, σε σύγκριση, για παράδειγμα με τα 4000 μέλη των γαλλικών Σεζάρ με μια μικρή ομάδα φίλων που συζητάει για την αγαπημένη της ταινία της χρονιάς. Ευτυχώς – για την Ακαδημία, το ελληνικό σινεμά και όλους μας – κάθε ένα από αυτά τα 200 μέλη μοιάζει να αγαπάει στην πλειοψηφία του τις ταινίες που αγαπάμε.

Οι υποψηφιότητες

Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας

Ντίνος Θεοδοσίου – Τα Σκυλιά
Νίκος Μούτσελος – Η Υπογραφή
Αντώνης Κοτζιάς – Χάρισμα

Ενας βετεράνος του animation, o Ντίνος Θεοδοσίου και η εταιρία του AVI 3D διεκδικεί το βραβείο των ειδικών εφέ και της κινηματογραφικής καινοτομίας για το τρισδιάστατο μεγάλου μήκους κινούμενο σχέδιο «Tα Σκυλιά» που, αν και αξιέπαινο σαν προσπάθεια, προδίδει πως το είδος χρειάζεται ακόμη πολύ δρόμο για να αγγίξει τα διεθνή επίπεδα. Στον αντίποδα, τα ψηφιακά σκηνικά της «Υπογραφής» από τον μάστορα των εφέ Νίκο Μούτσελο λειτουργούν πιο ιδανικά στις ανάγκες της ταινίας του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου. Ο,τι ακριβώς, δηλαδή, κάνει και το μαγικό ιπτάμενο φορτηγό που «απογειώνει» το φινάλε του «Χαρίσματος». Φτιαγμένο από τον Αντώνη Κοτζιά με προϋπηρεσία στο «Happy Feet» και «Το Κακό Στην Εποχή των Ηρώων» (η ταινία που κέρδισε το περσινό αντίστοιχο βραβείο και που έλαβε ο υπεύθυνος των ειδικών εφέ Πέτρος Νούσιας) δεν αφήνει περιθώρια για άλλο φαβορί.

Βραβείο Μακιγιάζ

Θεανώ Καπνιά – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Φανή Αλεξάκη – Η Υπογραφή
Εύη Ζαφειροπούλου – Χώρα Προέλευσης

Δύο έμπειρες και βραβευμένες μακιγιέζ συναγωνίζονται για τον τρόπο που μεγάλωσαν ή μίκρυναν ηλικιακά τους ήρωες του «Ταξιδιού στη Μυτιλήνη» και της «Υπογραφής» με την τρίτη, επίσης έμπειρη και βραβευμένη που υπηρέτησε με τον καλύτερο τρόπο τις απαιτήσεις των νευρικών close ups της κάμερας του Σύλλα Τζουμέρκα στη «Χώρα Προέλευσης». Η Φανή Αλεξάκη μοιάζει να έχει το προβάδισμα για την ολοκληρωτική μεταμόρφωση του Γιώργου Χωραφά, αλλά η πολυεπίπεδη δουλειά της Ζαφειροπούλου απειλεί με αξιώσεις.

Βραβείο Ηχου

Βαγγέλης Ζέλκας, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Αρης Λουζιώτης – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Ντίνος Κίττου, Κώστας Φυλακτίδης – Μαχαιροβγάλτης
Αρης Λουζιώτης, Δημήτης Κανελλόπουλος, Πάνος Βουτσαράς, Κώστας Βαρυμποπιώτης – Χώρα Προέλευσης

Πρώτη κατηγορία της δεύτερης χρονιάς των βραβείων της ΕΑΚ όπου συναντούμε υποψήφιους από την περσινή χρονιά. Λογικό, αφού ο Κώστας Βαρυμποπιώτης παραμένει ο άρχοντας του μιξάζ στον ελληνικό κινηματογράφο. Μετά από τις δύο περσινές του υποψηφιότητες («Ricordi Mi», «Ψυχή Βαθιά»), συγκεντρώνει άλλες δύο φέτος ως μέλος των ομάδων ήχου της «Χώρας Προέλευσης» και του «Μαχαιροβγάλτη». Δύο υποψηφιότητες συγκεντρώνει και ο Αρης Λουζιώτης για τις ίδιες ταινίες που μοιάζουν να είναι και τα φαβορί, η πρώτη για το δαιδαλώδες ηχητικό της σύμπαν και η δεύτερη για την απαιτητική δουλειά της αναπαράστασης των φυσικών ήχων ενός πολύβοου νοσοκομείου. Τις δύο υποψηφιότητες φτάνει και ο Πάνος Βουτσαράς (για τον ήχο της «Χώρα Προέλευσης») μετά την περσινή του στη «Ψυχή Βαθιά». Η ομάδα ήχου του «Μαχαιροβγάλτη» ακολουθεί για τη δουλειά της στο βιομηχανικό σύμπαν της ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη.

Βραβείο Ενδυματολογίας

Γιώργος Γεωργίου – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Ιουλία Σταυρίδου – Η Υπογραφή
Μαγιού Τρικεριώτη – Χώρα Προέλευσης

Ο περσινός υποψήφιος για το «Μάυρο Λιβάδι» Γιώργος Γεωργίου επιστρέφει για την δουλειά του στην αναπαράσταση εποχής στο «Ταξίδι στη Μυτιλήνη», η Ιουλία Σταυρίδου ξεχωρίζει για τις δύο εποχές της «Υπογραφής», αλλά πιο δυνατή μοιάζει η υποψηφιότητα της Μαγιού Τρικεριώτη για το πλήθος των διαφορετικών στιλ των ηρώων της «Χώρα Προέλευσης».

Βραβείο Σκηνογραφίας

Γιώργος Γεωργίου – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Ιουλία Σταυρίδου – Μαχαιροβγάλτης
Ιουλία Σταυρίδου – Υπογραφή

Δεύτερη υποψηφιότητα του Γιώργου Γεωργίου και για σκηνογραφία μετά την περσινή του στο «Μαύρο Λιβάδι» κυρίως για την επιμέλεια του έγχρωμου σκηνικού του παρελθόντος στο «Ταξίδι στη Μυτιλήνη», αλλά δύο και οι υποψηφιότητες της Ιουλίας Σταυρίδου και για το ασπρόμαυρο σύμπαν του «Μαχαιροβγάλτη» και για τους διαφορετικούς χώρους στο τώρα και το παρελθόν της «Υπογραφής».

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής (τέσσερις υποψηφιότητες λόγω ισοψηφίας)

Νίκος Κυπουργός – Απνοια
Βurger Project – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Νίκος Κυπουργός - Η Υπογραφή
DrogATek – Χώρα Προέλευσης

Κινηματογραφική μουσική εναντίον μουσικών σχημάτων η κατηγορία της μουσικής, αφού ο Νίκος Κυπουργός (με δύο υποψηφιότητες και καλύτερη αυτή της «Υπογραφής») θα προσπαθήσει να επιβάλλει την παραδοσιακή μουσική επένδυση έναντι των πειραματικών ηχοδρόμιων των DrogATek (οι οποιοί συνοδεύουν ηχητικά σχεδόν ολόκληρη την «Χώρα Προέλευσης») και της μείξης του «Εθνικού Υμνου» με το «I Will Survive» που εκτέλεσαν ως φάνκι άνθεμ οι Burger Project για την ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα στο πιο έξυπνο soundtrack της χρονιάς.

Βραβείο Μοντάζ

Ιωάννα Σπηλιοπούλου – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Γιάννης Χαλκιαδάκης – Μαχαιροβγάλτης
Πάνος Βουτσαράς – Χώρα Προέλευσης

Με τη δεύτερη υποψηφιότητα του, μετά την περσινή για την «Στρέλλα», ο Γιάννης Χαλκιαδάκης ευθύνεται δικαίως για τον δωρικό ρυθμό του «Μαχαιροβγάλτη» την ίδια στιγμή που η Ιωάννα Σπηλιοπούλου αναλαμβάνει να ομογενοποιήσει σε ένα νευρικό σύστημα όλες τις μικρές ιστορίες μέσα στο νοσοκομείο των Αγιών Πάντων. Το προβάδισμα στην κατηγορία όμως μοιάζει να έχει ο Πάνος Βουτσαράς για το δύσκολο έργο της σύνθεσης διαφορετικών τόπων, χρόνων, ηρώων και δραματικών τόνων στο πληθωρικό σύμπαν του Σύλλα Τζουμέρκα.

Βραβείο Φωτογραφίας

Ηλίας Αδάμης – Απνοια
Δημήτρης Κατσαίτης – Μαχαιροβγάλτης
Ηλίας Κωνσταντακόπουλος – Η Υπογραφή

Με το επιβλητικό ασπρόμαυρο του «Μαχαιροβγάλτη» να δικαιώνει το όνομα του Δημήτρη Κατσαίτη, οι προβλέψεις στην κατηγορία της φωτογραφίας μοιάζουν υπόθεση «άσπρου-μαύρου». Οι έγχρωμοι αντίπαλοι βρίσκουν τον Ηλία Κωνσταντακόπουλο (στη δεύτερη υποψηφιότητα μετά το περσινό «Ricordi Mi») να κάνει σέπια τους παράλληλους χρόνους της «Υπογραφής», ενώ ο Ηλίας Αδάμης βυθίζει το βλέμμα στο ασφυκτικό και ταυτόχρονα ονειρικό σύμπαν των υποβρύχιων λήψεων της «Απνοιας». Οι απουσίες του Θύμιου Μπακατάκη για το στυλιζαρισμένο σύμπαν του «Attenberg» αλλά και του Πέτρου Νούσια για την πλαστικότητα του «Χαρίσματος» είναι άξιες αναφοράς, αν και σε αυτήν την τριάδα θα έπρεπε να υπήρχε εξαρχής μια θέση κρατημένη για το εκπληκτικό εικαστικό αποτέλεσμα της φωτογραφικής μηχανής του Αγγελου Φραντζή στο «Μέσα στο Δάσος».

Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου

Αλεξία Καλτσίκη – Η Υπογραφή
Μαρία Ζορμπά – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Ιωάννα Τσιριγκούλη – Χώρα Προέλευσης

Απ' όλες τις γυναίκες ηθοποιούς της «Χώρας Προέλευσης», μοναδική υποψήφια είναι και η πιο δυνατή ερμηνευτικά, αφού η Ιωάννα Τσιριγκούλη ενσαρκώνει σε μια ερμηνεία - δυναμίτη όλη την ένταση των τραγικών οικογενειακών μυστικών της ταινίας. Οι συνυποψήφιες της ξεχωρίζουν η κάθε μια ξεχωριστά στις ταινίες που παίζουν, με την Αλεξία Καλτσίκη να κρατάει ένα ρόλο κλειδι στην «Υπογραφή» χωρίς, ωστόσο, να είναι παρούσα ποτέ σε όσα διαδραματίζονται στην ταινία και την Μαρία Ζορμπά να ερμηνεύει μια αβανταδόρικη άκρως συγκινητική μάνα.

Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου (πέντε υποψηφιότητες λόγω ισοψηφίας)

Δημήτρης Ημελλος – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Βαγγέλης Μουρίκης – Μαχαιροβγάλτης
Δημήτρης Καταλειφός – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Βαγγέλης Μουρίκης – Tungsten
Ερρίκος Λίτσης – Χώρα Προέλευσης

Η κυριαρχία του Βαγγέλη Μουρίκη ως του πιο σημαντικού δευτεραγωνιστή του ελληνικού κινηματογράφου επιβεβαιώνεται με τις δύο υποψηφιότητες του για το βραβείο του β' αντρικού ρόλου (για τον «Μαχαιροβγάλτη» και το «Tungsten»). Η πιθανότητα να μοιραστούν οι ψήφοι του ανάμεσα στις δύο ταινίες και τελικά να χάσει ενισχύεται από το γεγονός πως οι τρεις συνυποψήφιοι του αποτελούν δυνατούς αντιπάλους. Μεγαλύτερος απ' όλους ο Δημήτρης Ημελλος που κλέβει άνετα την παράσταση με την αφοπλιστική του ερμηνεία στο «Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα» και ακολουθούν με σειρά προτεραιότητας ο Ερρίκος Λίτσης με την κλασικά ακατέργαστη ερμηνεία του στη «Χώρα Προέλευσης» και ο Δημήτρης Καταλειφός για την συγκινητική φιγούρα ενός δασκάλου που πεθαίνει στο «Ταξίδι στη Μυτιλήνη)».

Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου (τέσσερις υποψηφιότητες λόγω ισοψηφίας)

Ariane Labed – Attenberg
Τζωρτζίνα Λιώση – Κανένας
Μαρία Καλλιμάνη – Μαχαιροβγάλτης
Εφη Λογγίνου – 45 Τετραγωνικά

Σχεδόν η μόνη κατηγορία που διαθέτει αδιαφιλονίκητο φαβορί είναι αυτή του Α' Γυναικείου ρόλου η οποία αποτελείται φέτος από τέσσερις πρωτοεμφανιζόμενες σε μεγάλου μήκους ταινία ηθοποιούς. Η Ariane Labed έρχεται με φόρα από τη βράβευση της με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ της Βενετίας και η μόνη που μπορεί να την απειλείσει είναι η Εφη Λογγίνου των «45 Τετραγωνικών» του Στράτου Τζίτζη, η οποία κάνει εδώ ένα δυναμικό ντεμπούτο στο ρόλο μιας γυναίκας που έρχεται αντιμέτωπη με την...οικονομική κρίση. Η Μαρία Καλλιμάνη προσθέτει ακόμη έναν καταπιεσμένο γυναικείο χαρακτήρα στο σύμπαν του Γιάννη Οικονομίδη, ενώ η νεαρή Τζωρτζίνα Λιώση τρυπώνει στην κατηγορία για την φρεσκάδα με την οποία απέδωσε μια σύγχρονη Ιουλιέτα από την Αλβανία στον «Κανένα» του Χρήστου Νικολέρη.

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου (τέσσερις υποψηφιότητες λόγω ισοψηφίας)

Αργύρης Ξάφης – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Χρήστος Χατζηπαναγιώτης – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Μάκης Παπαδημητρίου – Χάρισμα
Θάνος Σαμαράς – Χώρα Προέλευσης

Στην κατηγορία του ανδρικού ρόλου ξεχωρίζουν δικαιωματικά στην καλύτερη κινηματογραφική του εμφάνιση μέχρι σήμερα ο Αργύρης Ξάφης, ο οποίος κουβαλάει με συνέπεια στις πλάτες του ολόκληρο το σύμπαν της ταινίας του Σωτήρη Γκορίτσα και ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο άξεστος Χάρης του «Χαρίσματος» που παρέδωσε τον πιο αυθεντικό ανδρικό χαρακτήρα της χρονιάς. Ο συμπαθής Χρήστος Χατζηπαναγιώτης βρίσκεται εδώ λόγο του κόντρα – δραματικού – ρόλου ενώ ο Θάνος Σαμαράς απειλεί τους δύο επικρατέστερους για το βραβείο με τον πλέον τραγικό ρόλο στη «Χώρα Προέλευσης».

Βραβείο Σεναρίου (τέσσερις υποψηφιότητες λόγω ισοψηφίας)

Σωτήρης Γκορίτσας – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Αθηνά Τσαγγάρη – Attenberg
Γιάννης Οικονομίδης, Δώρης Αυγερινόπουλος – Μαχαιροβγάλτης
Σύλλας Τζουμέρκας, Γιούλα Μπούνταλη – Χώρα Προέλευσης

Με ένα μόνο διασκευασμένο σενάριο στα τέσσερα (το «Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα» βασισμένο στο βιβλίο του Γιώργου Δενδρινού), η μάχη σε αυτήν την κατηγορία θα κριθεί ανάμεσα στην πρωτοτυπία του «Attenberg», στην αποδόμηση του μελοδράματος που επιχειρεί η «Χώρα Προέλευσης» και στην μελαγχολική κοινωνική σάτιρα του «Μαχαιροβγάλτη». Περισσότερο ταινίες σκηνοθεσίας και οι τρεις προηγούμενες δίνουν ωστόσο το προβάδισμα στο σενάριο του Σωτήρη Γκορίτσα που καταφέρνει να ομογενοποιήσει μικρές διαφορετικές μεταξύ τους ιστορίες σε μια ενιαία αφήγηση.

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη

Αρης Μπαφαλούκας – Απνοια
Γιώργος Γεωργόπουλος – Tungsten
Σύλλας Τζουμέρκας – Χώρα Προέλευσης

Η παρουσία του Σύλλα Τζουμέρκα και σε αυτήν την κατηγορία (όπως και σε αυτήν της σκηνοθεσίας) ουσιαστικά προδίδει πως αυτή είναι η υποψηφιότητα που θα αποβεί σε νίκη για τον νεαρό σκηνοθέτη. Μπορεί ο Γιώργος Γεωργόπουλος να κατάφερε να κάνει το ανεξάρτητο ντεμπούτο του «πρωταγωνιστή» στα βραβεία (με τρεις υποψηφιότητες) αλλά τόσο αυτός όσο και ο Αρης Μπαφαλούκας μοιάζουν αδύναμοι μπροστά στη σαρωτική δύναμη της «Χώρας Προέλευσης». Σημαντική απουσία από την κατηγορία, η Χριστίνα Ιωακειμίδη με το «Χάρισμα» της, την πρώτη αυθεντική ρομαντική κομεντί του ελληνικού σινεμά.

Βραβείο Σκηνοθεσίας (τέσσερις υποψηφιότητες λόγω ισοψηφίας)

Σωτήρης Γκορίτσας – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Αθηνά Τσαγγάρη – Attenberg
Γιάννης Οικονομίδης – Μαχαιροβγάλτης
Σύλλας Τζουμέρκας – Χώρα Προέλευσης

Στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, η μάχη θα δοθεί σώμα με σώμα ανάμεσα στο ΕΣΥ του Σωτήρη Γκορίτσα και το εγώ της Αθηνάς Τσαγγάρη. Διαμετρικά αντίθετα μεταξύ τους, τα βλέμματα των δύο επικρατέστερων υποψήφιων θα προδώσουν και το στίγμα των ψηφοφόρων: αν δηλαδή τείνουν προς το κλειστό εναλλακτικό σύμπαν του «Attenberg» ή θα προτιμήσουν μια νεοελληνική σάτιρα φτιαγμένη με τέχνη από τον Σωτήρη Γκορίτσα. Ο Σύλλας Τζουμέρκας φαντάζει outsider σε αυτήν την κατηγορία ενώ ο Γιάννης Οικονομίδης απειλεί μόνο με το ρεύμα που έχει στους συναδέλφους του στην ομολογουμένως καλύτερη στιγμή της φιλμογραφίας του.

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους

Casus Belli – Γιώργος Ζώης
Ketchup – Κωνσταντής Φραγκόπουλος
Τι Ωρα Θα Γυρίσεις; – Μαριτίνα Πάσσαρη
Το Χωριό – Στέλιος Πολυχρονάκης
13 ½ – Χάρης Βαφειάδης

Στη δεύτερη κατηγορία με αδιαφιλονίκητο φαβορί, δεσπόζει το ερχόμενο από το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας «Casus Belli» του Γιώργου Ζώη. Οι τέσσερις θέσεις που συμπληρώνουν την πεντάδα της μικρού μήκους μπορεί να διαθέτουν και κοινωνική διάσταση («Ketchup») και ιστορίες ενηλικίωσης («13 ½») και ρεαλισμό («Τι Ώρα Θα Γυρίσεις;») και εξαιρετικό animation («Το Χωριό»), αλλά δύσκολα θα συναγωνιστούν το άρτια κατασκευασμένο σύμπαν του «Casus Belli», ιδανικό σχόλιο για την σημερινή παγκόσμια οικονομική κρίση.

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)

Λόγος και Αντίσταση – Τίμων Κουλμάσης
Με τον Καλλιγιάννη – Πέδρο Ολάγια
Τα Παιδία Δεν Παίζει – Ρέα Αποστολίδου, Γιούρι Αβέρωφ

Τρία από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της χρονιάς βρίσκονται συνυποψήφια για το δεύτερο βραβείο ταινίας τεκμηρίωσης στην ιστορία της Ακαδημίας. Και ενώ τα δύο άκρα κρατούν το συναρπαστικό «Τα Παιδιά Δεν Παίζει» με την ανατρεπτική πολιτική του συνείδηση (επικρατέστερο για το βραβείο) και το ακαδημαϊκό αλλά συνεπές «Λόγος και Αντίσταση», η μεγάλη έκπληξη της κατηγορίας είναι το ερασιτεχνικό πείραμα του Πέδρο Ολάγια. Το «Με τον Καλλιγιάννη» μπορεί φαινομενικά να μοιάζει με ένα οδοιπορικό στη ζωή ενός σχετικά άγνωστου ζωγράφου, αλλά η συγκινητική αφήγηση του Ολάγια και η αφοπλιστική ειλικρίνεια του Μανώλη Καλλιγιάννη μετατρέπουν ένα πορτρέτο σε μια διαδρομή γύρω από τη ζωή, τον θάνατο και την Τέχνη που μένει για καιρό χαραγμένη στο μυαλό σου.

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας

Κωνσταντίνος Μωριάτης – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα
Χρήστος Κωνσταντακόπουλος, Αθηνά Τσαγγάρη, Μαρία Χατζάκου, Γιώργος Λάνθιμος, Ηρακλής Μαυροειδής – Attenberg
Πάνος Παπαχατζής – Μαχαιροβγάλτης
Λάκης Παπαστάθης – Ταξίδι στη Μυτιλήνη
Μαρία Δρανδάκη, Θάνος Αναστόπουλος, Σύλλας Τζουμέρκας – Χώρα Προέλευσης

Αν η περσινή απονομή ήταν ενδεικτική, το «Attenberg» θα έφευγε σίγουρα φέτος με το βραβείο καλύτερης ταινίας. Οι λιγοστές όμως υποψηφιότητες του (μόλις τέσσερις) δείχνουν πως δεν έχει ρεύμα αντίστοιχο με αυτό του «Κυνόδοντα» πέρσι. Αντίθετα, η «Χώρα Προέλευσης» (με τις περισσότερες υποψηφιότητες φέτος, συνολικά 12) δείχνει να είναι η αγαπημένη ταινία των μελών της Ακαδημίας, όχι όμως και ο πιο δυνατός αντίπαλος της ταινίας της Αθηνάς Τσαγγάρη. Αν οι προβλέψεις βγουν σωστές, το παιχνίδι (όπως και στην σκηνοθεσία) θα παιχτεί ανάμεσα στο «Attenberg» (δεύτερη υποψηφιότητα στην παραγωγή για τον Γιώργο Λάνθιμο και Ηρακλή Μαυροειδή μετά τον «Κυνόδοντα») και στο «Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα» (δεύτερη υποψηφιότητα του παραγωγού Κωνσταντίνου Μωριάτη μετά την περσινή για την «Ακαδημία Πλάτωνος»), τις δύο ταινίες που εκπροσωπούν επάξια διαφορετικά ρεύματα μέσα στους κόλπους του ελληνικού σινεμά. Ο «Μαχαιροβγάλτης» και το «Ταξίδι στη Μυτιλήνη» απλά συμπληρώνουν την πεντάδα, χωρίς ιδιαίτερες ελπίδες για ένα βραβείο. Εκτός αν οι εκπλήξεις είναι το φετινό κρυμμένο χαρτί της Ακαδημίας...