Toni Erdmann της Μάρεν Αντε
Μια από εκείνες τις κωμωδίες που σε κάνουν να γελάς δυνατά και να νιώθεις ακόμη δυνατότερα, το φιλμ της Μαρεν Αντε είναι μια από εκείνες τις ταινίες που ακόμη κι αν δεν σου αλλάζουν την ζωή, σε κάνουν να την δεις από άλλη σκοπιά. To «Toni Erdmann» ήταν η απόλυτη έκπληξη στο φεστιβάλ των Καννών, ξεκινώντας από το προφανές -ναι και στερεοτυπικό- «μια γερμανική κωμωδία;» και διατήρησε την γοητεία του αμείωτη μέχρι το τέλος του χρόνου. Και για πολλά χρόνια ακόμη είμαστε σίγουροι. Διότι αυτή η βαθιά συγκινητική, αστεία και απόλυτα αληθινή κωμωδία μιλά για το πιο βασικό από όλα τα συναισθήματα όχι την αγάπη, την οικειότητα, την τρυφερότητα, τον τρόπο να έρθουμε κοντά, μα μιλά κυρίως για την αμηχανία, για τις άβολες στιγμές που είτε το θέλουμε είτε όχι αποτελούν τελικά τη ραχοκοκαλιά της ίδιας μας της υπαρξης.
Το κινηματογραφικό top-ten του Flix
Και μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2016: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!
Power Points
Ενα σενάριο που δεν χάνει στιγμή το timing του, δυο ερμηνείες που στηρίζουν το οικοδόμημα σε στιβαρές βάσεις, μια σειρά από σκηνές που θα μπορούσαν να στέκονται η κάθε μια σαν αυτόνομη μικρού μήκους μα που συνθέτουν όλες μαζί ένα υπέροχο παζλ. Τόσο κινηματογραφικό όσο και συναισθηματικό.
Θα μείνει κλασικό:
Γιατί όπως κάθε μεγάλο έργο τέχνης πέρα από οποιεσδήποτε τεχνικές αρετές αυτό που το κάνει κλασικό, είναι η ικανότητα του να ξεπερνά την εποχή του, να κατορθώνει να μιλά για κάτι πιο βαθύ και μεγαλύτερο και να απευθύνεται σε κάθε θεατή ξεχωριστά με τρόπο άμεσο και προσωπικό.
H σκηνή που δεν θα ξεχάσουμε
Σε ένα ξένο σπίτι, ανάμεσα σε ανθρώπους που δεν γνωρίζει, υποδυόμενη κάποια άλλη από αυτή που είναι, η ηρωίδα θα αναγκαστεί από τον πατέρα της να τραγουδήσει το «The Greatest Love of All» που πρωτοτραγούδησε ο Τζορτζ Μπένσον, αλλά έμεινε γνωστό από τη Γουίτνι Χιούστον. Και θα είναι απλά υπέροχη.
Γράψαμε στο Flix
Και κάπως έτσι, το φιλμ της Αντε κατορθώνει να γίνει κάτι πολύ πιο ευρύ από την ιστορία της σχέσης μιας κόρης και του πατέρα της, ή ένα σχόλιο για την οικογένεια: μια ματιά στα ήθη και την πραγματικότητα της ζωής μας στον σύγχρονο κόσμο, την κουλτούρα της επαγγελματικής καριέρας, τις αξίες που ορίζουμε ως σημαντικές, τον τρόπο που ζούμε επιλέγοντας να αγνοούμε τους άλλους γύρω μας. Κι αν θέλετε κι ακόμη περισσότερα: την κατακερματισμένη ανθρωπογεωγραφία της Ευρώπης, τις οικονομικές πρακτικές της δύσης, τον τρόμο απέναντι στον αληθινό εαυτό μας και ναι, όσο κι αν ακούγεται αφόρητα μπανάλ, το ίδιο το «νόημα της ζωής».
Διαβάστε εδώ ολόκληρη την κριτική του Flix για το «Toni Erdmann»
Και κάτι ακόμη
To φιλμ της Μάρεν Αντε έφυγε από τις Κάννες δίχως βραβείο, κάτι που έχει ήδη καταγραφεί ως ένα από τα μεγαλύτερα #fail στην ιστορία του φεστιβάλ, αλλά αυτό κάθε άλλο παρά το εμπόδισε να συνεχίσει όπως του αξίζει. Κέρδισε το LUX Prize του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίουμ, θριάμβευσε στα Ευρωπαϊκα Βραβεία Κινηματογράφου κερδίζοντας αυτό Καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, ανδρικού και γυναίκειου ρόλου και σεναρίου και είναι υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας.
Τα Οσκαρ φυσικά θα ακολουθήσουν.
Διαβάστε ακόμη:
- Η Μάρεν Αντε μιλά στο Flix για το «Toni Erdmann» και για την αγαπημένη της λέξη: «αμηχανία»
- Σάντρα Χίλερ: Τα 5 πράγματα που μάθαμε για την πρωταγωνίστρια του «Toni Erdmann»
- Το φτιαγμένο από λογική και αμηχανία σύμπαν της Μάρεν Αντε
Το κινηματογραφικό top-ten του Flix
Και μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2016: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!