Υπάρχουν φορές μέσα στα χρόνια που βλέποντας μια ταινία στο Φεστιβάλ Καννών γνωρίζεις ήδη από τους τίτλους τέλους της πως «αυτή θα είναι ο Χρυσός Φοίνικας».
Οταν λίγες μέρες μετά, η εκάστοτε επιτροπή του Φεστιβάλ το επιβεβαιώνει με την απόφασή της, δεν είναι τόσο ότι δικαιώνεται η γνώμη των κριτικών - για τους οποίους άλλωστε γίνεται το Φεστιβάλ Καννών - αλλά ότι, παρά τις επιμέρους αντιρρήσεις, υπάρχει σε αυτόν τον κόσμο μια κάποια αντικειμενική άποψη που μπορεί να επικρατήσει και να ξεχωρίσει τις ταινίες που αρέσουν σε περισσότερους και αποτελούν «φαβορί» όχι μόνο με όρους στοιχήματος αλλά και αναγνώρισης του παρελθόντος και υποθήκης για το μέλλον.
Συνέβη, για να μιλήσει κανείς με χαρακτηριστικά παραδείγματα της τελευταίας δεκαετίας, με το «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες» του Κριστιάν Μουντζίου το 2007, με τη «Λευκή Κορδέλα» του Μίκαελ Χάνεκε το 2009, με το «Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives» του Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν το 2010, με το «Δέντρο της Ζωής» το 2011, με τη «Ζωή της Αντέλ» το 2013, με το «Γιο του Σαούλ» το 2015.
Ουπς... Ο «Γιος του Σαούλ» δεν κέρδισε ποτέ το Χρυσό Φοίνικα, αφού η επιτροπή με Προέδρους τους Τζόελ και Ιθαν Κοέν προτίμησαν το εξαιρετικό «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ, αφήνοντας το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο για το αριστούργημα του Λάζλο Νέμες, χάνοντας έτσι την ευκαιρία να χρυσώσουν με ένα Χρυσό Φοίνικα την ταινία που σημάδεψε το 68ο Φεστιβαλ και μια από αυτές τις κινηματογραφικές εμπειρίες που θα αργήσουμε πολύ να ξανασυναντήσουμε στο μέλλον.
«Αυτή δεν είναι μια επιτροπή από κριτικούς κινηματογράφου», είχαν απαντήσει οι αδελφοί Κοέν στους επικριτές της απόφασής τους πέρσι, πράγμα που έδωσε ακριβώς το πάτημα στη φετινή επιτροπή με Πρόεδρο τον Τζορτζ Μίλερ να ψηφίσει τα πιο αψυχολόγητα βραβεία των τελευταίων πολλών χρόνων, να επιδείξει μια καθόλου ψύχραιμη λογική μοιρασιάς, να «αγνοήσει» παντελώς την κριτική, αλλά το σημαντικότερο να αγνοήσει μια από τις ωραιότερες ταινίες που είδαμε τα τελευταία χρόνια στις Κάννες και σίγουρα μια από τις ταινίες της χρονιάς.
Διαβάστε αναλυτικά τα βραβεία του 69ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών εδώ
O Πρόεδρος της επιτροπής, Τζορτζ Μίλερ φτάνει στην τελετή λήξης του 69ου Φεστιβάλ Καννών
Δεν θα καταλάβει ποτέ κανείς γιατί εν έτει 2016, το Φεστιβάλ Καννών έχασε τη μεγάλη ευκαιρία να δώσει το Χρυσό Φοίνικα στο «Toni Erdmann» της Μάρεν Αντε - την σίγουρα πιο πλήρη, ενδιαφέρουσα και κινηματογραφικά απολαυστική ταινία του Διαγωνιστικού Προγράμματος, αποσιωπώντας ολοκληρωτικά και την ύπαρξή της στα υπόλοιπα βραβεία. Η μοναδική εξήγηση θα μπορούσε να είναι ότι η ταινία της Γερμανίδας δημιουργού έφερε τα μέλη της επιτροπής σε τρομερή αμηχανία, επειδή είμαστε στις Κάννες και δεν είναι δυνατόν να κερδίζει το Χρυσό Φοίνικα μια ταινία που σε «στέλνει» από τα γέλια - ακόμη κι αν αυτά είναι πικρά, πόσο μάλλον όταν προέρχεται και από τη «μισητή» Γερμανία.
Ο Τζορτζ Μίλερ και η επιτροπή του (Αρνό Ντεπλεσέν, Μαντς Μίκελσεν, Κίρστεν Ντανστ, Βαλέρια Γκολίνο, Βανέσα Παραντί, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Λάζλο Νέμες, Καταγιούν Σαχαμπί) ενήργησαν μάλλον παρορμητικά, χωρίς να σκεφτούν τι σημασία έχουν για το παγκόσμιο σινεμά τα βραβεία του Φεστιβάλ Καννών και ποιο είναι το μήνυμα που στέλνεται εκεί έξω στον κινηματογραφικό κόσμο και τους νέους φιλόδοξους κινηματογραφιστές.
Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς το (δεύτερο!) Χρυσό Φοίνικα στον Κεν Λόουτς για μια από τις πιο μέτριες ταινίες του, τη μοιρασιά ανάμεσα σε δύο διαμετρικά αντίθετους σκηνοθέτες (τον Κριστιάν Μουντζίου του «Bacalaureat» και τον Ολιβιέ Ασαγιάς του «Personal Shopper»), το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο «It's Only the End of the World» του Ξαβιέ Ντολάν, την επιβράβευση της Αντρεα Αρνολντ, και αυτή με τη χειρότερη ταινία της φέτος στις Κάννες...
Ολες οι κριτικές για όλες τις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος του 69ου Φεστιβάλ Καννών εδώ
Σύσσωμη η κριτική επιτροπή στην τελετή λήξης του 69ου Φεστιβάλ Καννών
Είναι ολοφάνερο πως ο Τζορτζ Μίλερ ανακάλυψε πως στην Ευρώπη υπάρχει και πολιτικό σινεμά - και αν μιλάει αγγλικά και είναι και από έναν καταξιωμένο σκηνοθέτη ακόμη καλύτερα, αγνοώντας πως το «I, Daniel Blake» είναι μια από τις πιο αδύναμες και εκβιαστικά δημαγωγικές ταινίες του Κεν Λόουτς. Οπως επίσης μάλλον δεν είχε ιδέα ότι δίνοντας το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στον Ξαβιέ Ντολάν ακυρώνει τόσο τις καλές στιγμές της φιλμογραφίας του (το «Mommy» που βραβεύθηκε δίκαια πριν δύο χρόνια), όσο και κάθε προσπάθεια να γλιτώσουμε ίσως κάποτε από την αλαζονία ενός δημιουργού που ακόμη και ο ίδιος αν το καταλάβαινε θα αρνιόταν να είναι ένα 100% κατασκεύασμα του Φεστιβάλ Καννών - γιατί δεν είναι και κάτι περισσότερο.
Σε μια χρονιά που το Φεστιβάλ Καννών παγιδεύτηκε από τις υποχρεώσεις του, γεμίζοντας όλο το (άνω του μετρίου) Διαγωνιστικό του πρόγραμμα με «θαμώνες» της διοργάνωσης (αφήνοντας μόνο μια δυο θέσεις για μερικές πραγματικές εκπληξεις - μια από αυτές ήταν το «Toni Erdmann» φυσικά), η επιτροπή του Τζορτζ Μίλερ ήρθε να υπενθυμίσει το αυταπόδεικτο. Κανείς (κριτικός ή μη) δεν βρίσκεται στο Φεστιβάλ για να υποδείξει σε καμία επιτροπή ποια θα πρέπει να είναι τα βραβεία της, όπως καμία επιτροπή δεν βρίσκεται στο Φεστιβάλ για να «ικανοποιήσει» τις υποχρεώσεις των διοργανωτών του.
Οπως, όμως, εύστοχα τελικά γράψαμε στη γνώμη μας για την ταινία που κέρδισε τελικά το Χρυσό Φοίνικα «ο Κεν Λόουτς νοιάζεται τόσο για το μήνυμα που παραμελεί το σινεμά». Κάτι παρόμοιο έκανε και η φετινή κριτική επιτροπή, παραμελώντας το καλό σινεμά έναντι μιας παράδοξης ιδέας για το σινεμά του παρόντος και αυτό του μέλλοντος. Με πραγματικά ελάχιστες εξαιρέσεις (αυτή του Ασγκάρ Φαραντί και του Κριστιάν Μουντζίου) αυτό το σινεμά δεν θα το συναντήσετε στα βραβεία του 69ου Φεστιβάλ Καννών.
Διαβάστε και δείτε ακόμη:
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #1ης μέρας / Ο Γούντι Αλεν και το «Café Society» γλύκαναν την πρώτη μέρα του 69ου Φεστιβάλ Καννών, ώσπου μια «χιουμοριστική» κατηγορία εναντίον του ως βιαστή άφησε πικρή γεύση στη βραδινή τελετή έναρξης.
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #2ης μέρας / H δεύτερη μέρα του 69ου Φεστιβάλ Καννών είχε σκάνδαλα, βόλτες στην παραλία, ελληνικό ενδιαφέρον και την ξυπόλητη Τζούλια Ρόμπερτς. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #3ης μέρας / Η τρίτη μέρα του φεστιβάλ μάς επιφύλλασε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες των τελευταίων χρόνων, το ντεμπούτο της κόρης του Τζόνι Ντεπ, τον πάντα μαχητικό Κεν Λόουτς κι έναν Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ σε οσκαρικό ρόλο.
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #4ης μέρας / Αυτή ήταν η μέρα που χτυπήθηκε από... ερωτικό πυρετό, απ' το πρωί («The Handmaiden») ως το βράδυ («American Honey»), με αρκετή παιδική διάθεση («The BFG» του Στίβεν Σπίλμπεργκ) στη μέση, για να ισορροπήσει!
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #5ης μέρας / Γαλλικό κινηματογραφικό royalty με την Μαριόν Κοτιγιάρ να περπατά στο κόκκινο χαλί, κάμποσο white trash με το καστ του «American Honey» να φέρνει το πατρινό καρναβάλι στις Κάννες και τον Ράιαν Γκόσλινγκ να φορά λευκό κοστούμι με class. H 5η μέρα στις Κάννες είχε απ΄ όλα.
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #6ης μέρας / Και τα πρώτα οσκαρικά προγνωστικά και cool Τζιμ Τζάρμους στο κόκκινο χαλί και o Ρόμπερτ Ντε Νίρο να προσδίδει λίγο μύθο στο Φεστιβάλ.Κάννες 2016: Τα trending topics της #7ης μέρας / Η Κρίστεν Στιούαρτ κι ο Βίγκο Μόρτενσεν προσπάθησαν, όμως δικαιωματικά ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, η «Julieta» και τα κορίτσια του μονοπώλησαν τα φλας των παπαράτσι. Για εμάς βέβαια η μέρα ανήκε στις ελληνικές συμμετοχές του 69ου Διεθνούς Φεστιβάλ των Καννών.
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #8ης μέρας / Οι αδελφοί Νταρντέν με το «Αγνωστο Κορίτσι» τους, την καθόλου άγνωστη κι απόλυτα υπέροχη Αντέλ Ενέλ, άπλωσαν τη διακριτική παρουσία τους πάνω από το Φεστιβάλ, την ίδια μέρα που το Flix είχε κάποιες ξεχωριστές συναντήσεις...
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #9ης μέρας / O Ιγκι Ποπ περπάτησε στο κόκκινο χαλί. Τι άλλο θέλετε να ξέρετε;
- Κάννες 2016: Τα trending topics της #10ης μέρας / Κανένα trending topic, εκτός από την κοινή εμφάνιση στο Φεστιβάλ του Σον Πεν με τη Σαρλίζ Θερόν. Ως πρώην ζευγάρι και ως νυν συντελεστές μιας από τις χειρότερες ταινίες των φετινών (και βάλε) Καννών.