Η ταινία
Η ιστορία μας διαδραματίζεται στην Ανδρο, γνωστή για τα Μελτέμια της, τους αναπάντεχους, δυνατούς κυκλαδίτικους ανέμους. Μεγάλη Παρασκευή, η Πολυξένη, εβδομηντάχρονη μητέρα, γιαγιά και χήρα, εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Συγγενείς και τοπική κοινωνία την ψάχνουν ανάστατοι, ανήσυχοι για την υγεία και τη κρίση της, δίχως να γνωρίζουν για το κρυφό της ραντεβού: ένα ραντεβού που περίμενε 48 χρόνια. Μια ιστορία αγάπης και «ήσυχης» επανάστασης.
Η σκηνοθέτης
Η Ζέτα Σπυράκη ξεκίνησε ως συγγραφέας, εκδίδοντας μια συλλογή μικρών ιστοριών στα 18 της χρόνια. Μετά το πτυχίο της ως Μηχανικός Η/Y, επανήλθε στην αφήγηση, αυτή τη φορά μέσω του κινηματογράφου –όπου και βρήκε το κάλεσμα της–, συγγράφοντας και σκηνοθετώντας τις πρώτες της ερασιτεχνικές μικρού μήκους ταινίες (επίσημες προβολές στο Athens Digital Arts Festival). Εχοντας αποδεχτεί πλέον τον έρωτα της για την έβδομη τέχνη, προχώρησε στο μεταπτυχιακό της στο London Film School, όπου δούλεψε σε ταινίες σε σενάριο, σκηνοθεσία, διεύθυνση φωτογραφίας, παραγωγή κ.α. Το «Μελτέμι» είναι η ταινία αποφοίτησής της ως σκηνοθέτιδας.
5 ερωτήσεις για το «Μελτέμι»
Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;
Καιρό τώρα, είχα την επιθυμία να γυρίσω στις ρίζες μου, θεματολογικά, και η πτυχιακή μου αποτέλεσε ιδανική ευκαιρία. Βασική έμπνευση για την ιστορία του «Μελτεμιού» αποτέλεσε η γιαγιά μου στην Ανδρο, η δυναμική της προσωπικότητα και η δυναμική της οικογένειας, όπως την έχω βιώσει στο νησί. Με αυτά ως υλικό, ήθελα να αφηγηθώ μια ιστορία αγάπης και προσωπικής δύναμης, σε μια ηλικία που συχνά περνά απαρατήρητη.
Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σε έναν υποψήφιο θεατή;
Πρόκειται για μία ιστορία αγάπης και προσωπικής απελευθέρωσης, ιδωμένη μέσα από την ψυχή μιας άλλης γενιάς και την ιδιαιτερότητα της ελληνικής επαρχίας.
Τι θα θέλατε να σας ρωτήσει ή να συζητήσετε με κάποιον αφού τη δει;
Ατομα μεγαλύτερης ηλικίας με έχουν πλησιάσει λέγοντας πως ένιωσαν ότι η ταινία εκφράζει μια άλλη τους πλευρά που δεν βλέπουν συχνά. Αυτό με τιμά και με ενδιαφέρει ιδιαίτερα.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;
Η εμπειρία ήταν τρομερά διδακτική. Το σινεμά στην Ελλάδα είναι δύσκολο αλλά και ιδιαίτερο. Υπάρχουν αντίξοες συνθήκες σε όλα τα επίπεδα, αλλά και τρομερή υποστήριξη από ανθρώπους. Ειδικά ως νέα στο χώρο, βίωσα την πίστη και εμπιστοσύνη από τους ηθοποιούς και όλη την ομάδα στο έπακρο, και έτσι καταφέραμε με περιορισμένα μέσα, αλλά και συντονισμένη, σκληρή δουλειά, να πούμε την ιστορία μας.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;
Το Φεστιβάλ Δράμας αποτελεί για μένα μια σταθερή αξία. Νιώθω μεγάλη τιμή να συγκαταλέγομαι στις επιλογές του. Το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο έχει θεωρώ πολλές όμορφες και δυνατές δουλειές, που παρόλο που σίγουρα το κλίμα δεν είναι ρόδινο, καταφέρνουν και ακούγονται, και συχνά προχωράνε πολύ, και αυτό αποδεικνύει και τη δύναμή τους και το μεράκι ανθρώπων που δουλεύουν με την ψυχή τους, συχνά χωρίς ιδιαίτερες απολαβές πέραν της αγάπης για τη δουλειά.
info
Σκηνοθεσία, Σενάριο: Ζέτα Σπυράκη / Παίζουν: Μαρία Αλιφέρη, Αγγελος Σκασίλας, Μαρία Καλλιμάνη, Γιάννης Κότσυφας, Θανάσης Νάκος, Νικόλ Κοκκίνου, Γιάννης Μποσταντζόγλου, Φίλιππος Γρηγοράς, Παναγιώτης Πετράκης / Παραγωγή: Φαίδρα Τσολίνα (υπό την αιγίδα του London Film School) / A' Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιώργος Γαροφαλάκης / Production Managers: Νίκος Κωστόπουλος, Χάρις Ευαγγελάτου / Καλλιτεχνική Επιμέλεια, Σκηνογραφία, Κουστούμια: Χρύσα Σερδάρη / Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκολας Ναζάρι / Κάμερα: Μάρκ Κουτσέφσκι / Μακινίστας: Δημήτρης Διατσίδης / Α᾽ Βοηθός Κάμερας: Σελίν Κοτράν / Φωτιστής: Σεμπάστιαν Λόχο / Β᾽ Βοηθός Κάμερας, DIT, Best-Boy: Τζούλιεν Τέστα / Εγγραφή Ηχου, Μπούμαν: Θανάσης Παπαγεωργίου / Επιπλέον Ηχογραφήσεις: Νίκος Παπακώστας / Μίξη και Σχεδιασμός Ηχου: Γιώργος Ραμαντάνης / Μοντάζ: Ζέτα Σπυράκη / Κόλορινγκ: Αλεξ Γρήγορας / Μακιγιάζ: Δήμητρα Φαφαλιού / Hair Styling: Γιάννα Μίχα / Φωτογραφική Κάλυψη: Ελενα Μπονέλη / Υλικό Προώθησης, Γραφιστικά: Πάνος Παπαναγιώτου / Γραφιστικά Σκηνικών: Πολύβιος Σερδάρης