Πριν από 4 δεκαετίες κάποιοι θεοπάλαβοι παραγωγοί με τρέλα και όραμα για την μουσική είδαν ένα άδειο τηλεοπτικό στούντιο στο Ωστιν, Τέξας και πρότειναν στην κρατική τηλεόραση (PBS) να στήσουν μία ξύλινη σκηνή και μία σειρά από live εκπομπές: κάθε εβδομάδα μία μπάντα θα έπαιζε ένα κανονικό πρόγραμμα, ζωντανά, για τους 800 τυχερούς θεατές του στούντιο (που στήνονταν σε τεράστιες ουρές από το πρωί) αλλά κυρίως για τους τηλεθεατές που έκλειναν ραντεβού στη μικρή οθόνη με την αφρόκρεμα της μουσικής επικαιρότητας της χώρας. Κάτι όμως που ξεκίνησε ως υπόκλιση στην κουλτούρα του Ωστιν, Τέξας, της φολκ και της κάντρι (με τους Γουίλι Νέλσον, Λορέτα Λιν, Εμιλου Χάρις, Ντόλι Πάρτον ανάμεσα στους πρώτους καλεσμένους) μέσα στα χρόνια εξελίχθηκε σε πρόγραμμα εξαιρετικών επιλογών από όλα τα είδη της μουσικής (από τον Μπεκ και τους Radiohead μέχρι τους Alabama Shakes κι από τον Λέοναρντ Κοέν και τον Τομ Γουέιτς μέχρι τους Pixies).
To τηλεοπτικό σόου πήρε το όνομά του από την πινακίδα που καθορίζει τα γεωγραφικά σύνορα του Ωστιν («Austin City Limits»), τα οποία η δύναμη της μουσικής κατέρριψε. Σε αυτό το 90λεπτο ντοκιμαντέρ χώρεσαν 70 τραγούδια και αντίστοιχοι καλλιτέχνες και μπάντες που εξηγούν μέσα από συνεντεύξεις τους (και πλούσιο υλικό από το αρχείο της εκπομπής) πόσο πολύ βοήθησε το εμβληματικό σόου στην καθιέρωση μίας εξαιρετικής μουσικής παράδοσης που μεγάλωσε γενιές και γενιές.
O Tέρι Λικόνα με 40 χρόνια διαφορά, πάντα στο πόστο του
«Οι παραγωγοί είχαν εξαιρετικό γούστο και καλούσαν στην εκπομπή μπάντες που ακόμα κι αν δεν ήξερες ακόμα, όπως τους Alabama Shakes, έμενες με το στόμα ανοιχτό...» εξηγεί κάποια στιγμή ο Μπεκ. «Επίσης όλα ήταν ζωντανά, όλα προσεγμένα στην εντέλεια και μπορούσες να κάνεις ό,τι ήθελες επί σκηνής χωρίς περιορισμούς. Μία μουσική αναρχία στους τηλεοπτικούς δέκτες»
Beck
Αυτό συλλαμβάνει και η κάμερα του Κιθ Μέιτλαντ. Ναι, σωστά διαβάσατε, ο Μέιτλαντ είχε και δεύτερο ντοκιμαντέρ στο φετινό πρόγραμμα του SXSW Film Festival. Κι αν το «Tower» είναι μία συγκλονιστική ταινία για «ό,τι χειρότερο έχει να θυμάται το Ωστιν, Τέξας στην Ιστορία του», το «A Song For You: Austin City Limits» είναι ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ για «ό,τι καλύτερο έχει χαρίσει το Ωστιν, Τέξας στην ανθρωπότητα...» Ετσι παρουσίασε ο Μέιτλαντ, γελώντας αλλά κερδίζοντας χειροκροτήματα ενθουσιασμού, το δεύτερο ντοκιμαντέρ του.
Διαβάστε την κριτική του Flix: SXSW 2016 «Τower»: μπορεί ένα κινηματογραφικό αριστούργημα να ανοίξει το διάλογο για το απαραίτητο Gun Control στην Αμερική;
Radiohead
Είναι αρκετά δύσκολο και τόσο βαρετά χιλιοειδωμένο να συρράψεις αρχειακό υλικό και talking-heads συνεντεύξεις σε ένα ντοκιμαντέρ. Το νόημα είναι να καταλήξεις με μία ταινία που θα κρατήσει την προσοχή των θεατών και θα μπορέσει να μεταφέρει δίκαια κι όπως του αξίζει τον παλμό και την ένταση ενός μουσικού θεσμού. Ο Μέιτλαντ αποδεικνύει ότι αγαπά τόσο την μουσική κι ο ίδιος που η κινηματογράφηση και το μοντάζ χορογραφούνται με ένα εσωτερικό ρυθμό και νεύρο που συνεχίζει την ένταση του θέματος, οι επιλογές του αρχειακού υλικού υποδηλώνουν σεβασμό και πόρωση, ενώ οι ίδιες οι συνεντεύξεις φέρνουν στην επιφάνεια υπέροχες, σκανδαλιστικές ιστορίες από το παρελθόν.
.
Κεντρικός ήρωας του σόου, η ομάδα των παραγωγών του (με ηγετική φιγούρα τον Τέρι Λικόνα που ξεκίνησε με την πρώτη φουρνιά συνεργατών 40 χρόνια πριν και είναι ο head producer και παρουσιαστής του «Austin City Limits») που μπορεί να έχει πλέον ενισχυθεί με μία στρατιά από νέους ανθρώπους, αλλά κατά βάση παραμένει η ίδια. Κι αυτό λέει πολλά για τις παρέες που δουλεύουν με κοινό όραμα: δεν εγκαταλείπει κανείς το παιδί του για να προχωρήσει «στην καριέρα του».
Eμιλου Χάρις, Γουίλι Νέλσον, Λάιλ Λόβετ
Στην παρουσίαση της ταινίας στο SXSW χθες, τελευταία μέρα του φεστιβάλ, εμφανίστηκε κι ο σκηνοθέτης αλλά κι ο ίδιος ο Λικόνα, ο οποίος μίλησε για το πώς «κάθε χρόνο περίμεναν ότι θα κοπούν από την κρατική τηλεόραση που παραμένει χωρίς το μπάτζετ των ιδιωτικών δικτύων, αλλά κάθε χρόνο συνέχιζαν» και πόσο δύσκολο ήταν να συγκεντρωθούν αυτά τα 40 χρόνια ιστορίας σε αρχειακό υλικό που θα έπρεπε να ξεκαθαρίσει τα δικαιώματα με τους μουσικούς. «Ο Τομ Γουέιτς δεν έδωσε τη συγκατάθεσή του να παιχτεί το επεισόδιό του, γιατί δεν ήταν ποτέ ευχαριστημένος από την ερμηνεία του εκείνο το βράδυ που μας επισκέφτηκε. Εχει άδικο, αλλά είναι ο Τομ Γουέιτς. Εμείς πάντως το ξαναπαίζουμε το επεισόδιό του κάθε Χριστούγεννα, ως ένα κλείσιμο ματιού εναντίον των ζαχαρωτών χριστουγεννιάτικων προγραμμάτων...»
Πάρτε μία γεύση από την παρουσίαση του «A Song For You: Austin City Limits». Περιμένουμε να το (ξανα)δούμε και στην Ελλάδα στα μουσικά τμήματα των φεστιβάλ.
.
[Το κινηματογραφικό φεστιβάλ SXSW διεξάγεται φέτος από τις 11 μέχρι τις 20 Μαρτίου. Το Flix βρίσκεται στο Ωστιν, Τέξας για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Ηνωμένων Πολιτειών στην Αθήνα]
Περισσότερο SXSW Film Festival:
- SXSW 2016 «Τower»: μπορεί ένα κινηματογραφικό αριστούργημα να ανοίξει το διάλογο για το απαραίτητο Gun Control στην Αμερική;
- SXSW 2016: To Flix στο 90λεπτο stand-up του Τζαντ Απαταου
- SXSW 2016: «Born to be Blue» - Ο Ιθαν Χοκ είναι... Almost Blue
- SXSW 2016: Eίναι το «Don't Think Twice» το «Big Chill» της γενιάς μας;
- SXSW 2016 «Sausage Party»: Ο Σεθ Ρόγκεν φέρνει στο Τέξας το animation... porn του!
- SXSW 2016: Το «Suntan» στέλνει χαιρετισμούς από το Τέξας
- SXSW 2016: Τα Πρόσωπα του Φεστιβάλ
- SXSW 2016: Το Flix στην πρεμιέρα της νέας ταινίας του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ
- SXSW 2016: Everybody Wants Some / Ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ παραμένει υπέροχα και dazed και confused
- Το Flix στο Τέξας: 10 πράγματα που περιμένουμε να ζήσουμε στο SXSW που ξεκινά απόψε!