
Σ' ένα τοπίο που μπορεί να μη βρίσκεται στην ομίχλη, αλλά η Ορατότης είναι Μηδέν, ξετυλίχθηκε η παθιασμένη βραδιά των φετινών βραβείων, αφιερωμένων στην πρόσφατη παραγωγή ελληνικών ταινιών και στους δημιουργούς και συντελεστές τους.
Προφανώς τιμήθηκαν και χειροκροτήθηκαν οι ταινίες, ωστόσο το κλίμα της τελετής ήταν μαχητικό: Το ενδιαφέρον μονοπώλησε η σχέση ελληνικού σινεμά και Πολιτείας, με πολλαπλές αναφορές στη δράση «Σινεμά στην Ελλάδα: Ορατότης Μηδέν» που ανέδειξε μόλις πριν λίγες μέρες την προβληματική λειτουργία του νέου φορέα (ΕΚΚΟΜΕΔ) που προέκυψε μετά τη συγχώνευση Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ.
Από τον εναρκτήριο λόγο του Προέδρου της ΕΑΚ, Λευτέρη Χαρίτου, ως τον τελικό νικητήριο (Καλύτερη Ταινία το «Αρκάντια»), με δυναμισμό, με τρυφερότητα, με θλίψη, με αγωνία, με οργή, αναλόγως του στιλ των ομιλητών/τριών, δημιουργοί και άλλοι συντελεστές μίλησαν με πρωτοφανή ομόνοια, δηλώνοντας παρών σε μια χώρα που επιμένει να δυσχεραίνει τη δουλειά και την τέχνη τους.
Ξεχωριστή στιγμή αυτή στο Βραβείο Σκηνοθεσίας, όπου ο νικητής Γιώργος Ζώης κάλεσε στη σκηνή τους/τις συνυποψηφίους τους και όλοι μαζί, σαν μια αλυσίδα που ενώνει τις γενιές του ελληνικού σινεμά, από τον Γιώργο Τσεμπερόπουλο ως τον Κωστή Χαραμουντάνη, με ενδιάμεσους σταθμούς τον Αγγελο Φραντζή, την Ελίνα Ψύκου, τον Γιάννη Βεσλεμέ και τον Δημήτρη Νάκο, κράτησαν... ορατό το πανό της δράσης τους και όρθωσαν ανάστημα μπροστά στο κοινό, τις κάμερες και την Πολιτεία, αναδεικνύοντας τη δράση «Σινεμά στην Ελλάδα: Ορατότης Μηδέν».
Η οποία Πολιτεία ήταν, αδιανόητο, εντελώς απούσα. Στην αίθουσα δεν βρέθηκαν ούτε, τουλάχιστον, ο Υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, Ιάσων Φωτήλας, αλλά ούτε και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ, Λεωνίδας Χριστόπουλος, μια και κάποια ταξίδια ή κάποια υπεκφυγή τους κράτησαν μακριά από αυτή την τόσο σημαντική βραδιά.
Δίπλα στο παρόν και το μέλλον του ελληνικού σινεμά, το θέμα που ακούστηκε περισσότερο από σκηνής αλλά και από το κοινό, ήταν το «March to Gaza» που ξεκινάει σήμερα και δέχθηκε την υποστήριξη όλου του κινηματογραφικού κόσμου.
Οικοδεσπότης της βραδιάς ήταν ο stand-up κωμικός Δημήτρης Δημόπουλος που, παρότι συμπαθέστατος, δεν κουρδίστηκε ομαλά με το κλίμα, το ύφος και την ουσία της τελετής.
Στο επίπεδο των βραβείων, τρία μεγάλα βραβεία κέρδισε το «Αρκάντια» του Γιώργου Ζώη (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου), οκτώ το «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο» του Γιάννη Βεσλεμέ, δύο το «Υπάρχω» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, δύο το «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού» του Κωστή Χαραμουντάνη, ένα το «Κρέας» του Δημήτρη Νάκου και ένα το «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου.
Από τις συγκινητικότερες (και πιο διασκεδαστικές μαζί) στιγμές της βραδιάς, το Τιμητικό Βραβείο Ιρις στον Γιώργο Πανουσόπουλο, το οποίο παρέλαβε η κόρη του, αφού, όμως, είδαμε στην οθόνη μια μίνι συνέντευξη ειδικά φτιαγμένη για την τελετή.
Ενα επίσης συγκινητικό... διαγενεακό στιγμιότυπο ήταν η απονομή του Βραβείου Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, από τον βετεράνο παραγωγό Γιώργο Παπαλιό, στον Κωστή Χαραμουντάνη για το «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού».
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τα βραβεία και τα highlights της 16ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Ανοίγοντας την τελετή, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Λευτέρης Χαρίτος, μίλησε για το συνεχές του αγώνα του ελληνικού σινεμά και το διαρκώς ασυνεχές της στήριξής του από την Πολιτεία, αναφερόμενος στην καίρια στιγμή όπου βρίσκεται σήμερα η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα.
«Τα βραβεία Ιρις είναι ένα στιγμιότυπο μιας καλλιτεχνικής σκυταλοδρομίας που ξεκινά πολύ πριν τη γέννηση της Ακαδημίας. Είναι η σκυταλοδρομία της ελληνικής κινηματογραφίας, ένας αγώνας μεγάλων αποστάσεων γεμάτος ταινίες, όνειρα, διακρίσεις και συγκινήσεις με δρομείς τις γενιές δημιουργών που δίνουν η μία τη σκυτάλη στην επόμενη. Είναι μια διαδρομή που αποδεικνύει την ανθεκτικότητα, το πείσμα και την αφοσίωση των κινηματογραφιστών της χώρας στην τέχνη την οποία υπηρετούν. Απέναντι σε αυτό το δημιουργικό συνεχές στέκεται ένα προβληματικό ασυνεχές, αυτό της σχέσης της ελληνικής Πολιτείας με τον κινηματογράφο.
Μια σχέση γεμάτη τομές, άλλοτε βίαιες και άλλοτε ειρηνικές, άλλοτε με πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας και άλλοτε μέσα από αγώνες της κινηματογραφικής κοινότητας. Μέσα από μια τέτοια τομή γεννήθηκε και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, δεκαέξι χρόνια πριν, όταν οι Ελληνες και οι Ελληνίδες δημιουργοί συνασπίστηκαν προκειμένου να ανατρέψουν τις παθογένειες του χώρου. Και τα κατάφεραν.
Σήμερα, βρισκόμαστε ενώπιον μιας ακόμη τέτοιας τομής. Ενα χρόνο πριν, όλες και όλοι ελπίσαμε πως η συγχώνευση Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ θα έχτιζε πάνω στα θετικά κεκτημένα του πρώτου, επιλύοντας τα συσσωρευμένα προβλήματα του δεύτερου. Γι’ αυτό άλλωστε και ως ΕΑΚ στηρίξαμε τη συγχώνευση όχι μόνο επί της αρχής αλλά και έμπρακτα, καταθέτοντας προτάσεις που θα εξασφάλιζαν την ομαλή μετάβαση σε μια νέα εποχή. Ενα χρόνο μετά νιώθουμε κάθε άλλο παρά αισιοδοξία γι’ αυτή τη νέα εποχή.
Τονίζω εδώ ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα της χώρας η Πολιτεία έχει υποχρέωση να μεριμνά για τον πολιτισμό και την ευημερία των πολιτών. Ως εκ τούτου το Υπουργείο Πολιτισμού οφείλει να χαράξει και να προασπίσει την κινηματογραφία της χώρας, κάτι που η παρούσα διοίκηση του ΥΠΠΟ δεν κάνει. Αντί για συνέπεια και σταθερότητα, συνεχίζεται η αδιαφορία και η έλλειψη οποιουδήποτε οράματος ή έμπρακτης στήριξης στον κινηματογράφο της χώρας. Επιτρέψτε μου εδώ να θυμίσω τη θλιβερή στατιστική που μας φέρνει τελευταίους στην χρηματοδότηση αυτού που ονομάζαμε πάντα «επιλεκτικά προγράμματα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου». Είμαστε σταθερά τελευταίοι εδώ και τέσσερα χρόνια - στην ουσία δηλαδή πορευόμαστε μόνοι μας.
Αυτά όλα υπογραμμιστήκαν από 1896 κινηματογραφιστές - και απ’ όσο μαθαίνω οι υπογραφές συνεχίζονται - και εργαζόμενους από όλους τους κλάδους, το τονίζω αυτό μιας και δεν είναι όλα μέλη της Ακαδημίας, προκειμένου να διεκδικήσουν ένα καλύτερο αύριο για τον ελληνικό κινηματογράφο και τον εαυτό τους. Με στεναχωρεί που κανένας εκπρόσωπος της Πολιτείας, του Υπουργείου Πολιτισμού και ούτε καν του ΕΚΚΟΜΕΔ δεν δέχθηκε να παραστεί στα φετινά κινηματογραφικά βραβεία Ιρις. Σίγουρα η εξωστρέφεια δεν είναι μόνον στο εξωτερικό ή στα φεστιβάλ της επικράτειας. Τι είδους εξωστρέφεια είναι αυτή που δεν επιτρέπει την παρουσία στα κινηματογραφικά βραβεία Ιρις, της γιορτής όλης της παραγωγής και των επαγγελματιών του χώρου που διεξάγονται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;
Η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή όλες οι Ελληνίδες και οι Ελληνες κινηματογραφιστές και μαζί τους όλος ο χώρος του κινηματογράφου και της τηλεόρασης βρίσκονται υπό καθεστώς ασφυξίας και έκθεσης οικονομικής και άλλης στο εσωτερικό και εξωτερικό της χώρας, λόγω της αδυναμίας ή και της άρνησης της Πολιτείας να αναλάβει τις ευθύνες της. Οι ξένες παραγωγές βρίσκονται σε παύση και η φερεγγυότητά μας υπό αίρεση.
Απέναντι σε αυτή τη ζοφερή κατάσταση, η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα θα αποδείξει και πάλι την ανθεκτικότητά της. Είμαστε πρώτα πολίτες και στη συνέχεια κινηματογραφιστές στο επάγγελμα. Ο κινηματογράφος είναι η δουλειά και η ζωή μας και θα την υπερασπιστούμε με κάθε μέσο.»
Δείτε εδώ ολόκληρο το λόγο του:
O Λευτέρης Χαρίτος σηκώθηκε ξανά στη σκηνή για να προλογίσει το φετινό - συγκινητικό - τιμητικό βραβείο Ιρις στον Γιώργο Πανουσόπουλο. Το βραβείο παρέλαβε η κόρη του, Μαργαρίτα Πανουσοπούλου, η οποία δήλωσε ότι «δεν είναι μόνο οι γονείς περήφανοι για τα παιδιά τους, είναι και τα παιδιά για τους γονείς τους.»
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, στην επίσημη σελίδα της στο Facebook και στο λογαριασμό της στο Instagram.
Διαβάστε εδώ όλες τις υποψηφιότητες
Ακολουθούν αναλυτικά τα Βραβεία Ιρις για το 2025:
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
«Αρκάντια»: Αντιγόνη Ρώτα, Μαρία Δρανδάκη, Στέλιος Κοτιώνης, Veselka Kiryakova, Ανδρέας Γεωργιάδης
Βραβείο Ντοκιμαντέρ
«Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου | Παραγωγή: Ελίνα Ψύκου, Αντιγόνη Ρώτα, Ivan Madeo, Marco Visalberghi, Veselka Kiryakova, Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, Αλέξης Αναστασιάδης, Λεωνίδας Λιάμπεης
Βραβείο Ταινίας Ελληνικής Μειοψηφικής Συμπαραγωγής
«Σε μια Aγνωστη Χώρα» | Παραγωγός: Μαρία Δρανδάκη
Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
Αυτό που δεν ήξερε η Μαίρη: Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, Emmanuel Chaumet, Στέλιος Κοτιώνης, Αντιγόνη Ρώτα, Marie-Gabrielle Peaucelle, Κυβέλη Short, Frida Mårtensson, Jerry Carlsson
Βραβείο Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ
Αυτό που Zητάμε από ένα Aγαλμα είναι να Mην Kινείται: Δάφνη Χαιρετάκη, Κωνσταντίνος Σαμαράς
Βραβείο Μικρού Μήκους Animation
Ανοιχτά Φτερά: Ταξιάρχης Δεληγιάννης, Βασίλης Τσιουβάρας, Δημήτρης Σπύρου
Βραβείο Μικρού Μήκους Σπουδαστικής Ταινίας
Απαρατάτεμε: Μένη Τσιλιανίδου
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Γιώργος Ζώης για το «Αρκάντια»
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Κωστής Χαραμουντάνης για το «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού»
Βραβείο Σεναρίου
Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη και Γιώργος Ζώης για το Αρκάντια
Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου
Κώστας Νικούλι για το «Κρέας»
Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου
Eλσα Λεκάκου για το «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού»
Αντί του Γιώργου Κατσή παρέλαβε ο σκηνοθέτης του στο «MJ», Γιώργος Φουρτούνης
Βραβείο Β΄ Ανδρικού Ρόλου
Julio Γιώργος Κατσής για το «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»
Βραβείο Β΄ Γυναικείου Ρόλου
Κλέλια Ρένεση για το «Υπάρχω»
Παρέλαβε ο Γιάννης Βεσλεμές από την Ελενα Χρηστοπούλου της ΔΕΗ
Βραβείο Φωτογραφίας
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο: Χρήστος Καραμάνης
Βραβείο Μοντάζ
Γιώργος Μαυροψαρίδης για το Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο - Το βραβείο παρέλαβε η κόρη του, Πηνελόπη Μαυροψαρίδη.
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο: Γιάννης Βεσλεμές
Βραβείο Σκηνογραφίας
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο: Eλενα Βαρδαβά
Βραβείο Ενδυματολογίας
Υπάρχω: Μαρία Κοντοδήμα
Βραβείο Hχου
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο: Νίκος Eξαρχος, Περσεφόνη Μήλιου, Κώστας Βαρυμποπιώτης
Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ, Κομμώσεων και Ειδικών Εφφέ
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο: Ιωάννα Λυγίζου, Προκόπης Βλασερός, Nicolas Herlin, Olivier Afonso, Simon Northcott, Laetitia Hillion
Βραβείο Ειδικών και Οπτικών Εφφέ
Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο: Γιάννης Αγελαδόπουλος, Προκόπης Βλασερός, Nicolas Herlin, Olivier Afonso, Simon Northcott, Laetitia Hillion, Σόλων Γιαννούτσος
Μείνετε συντονισμένοι και αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, καθώς και στα προφίλ της σε Facebook και Instagram.