Στην πιο περίεργη χρονιά για τα Οσκαρ, η ελληνική παρουσία που έχει πιθανότητες να βρεθεί στις τελικές υποψηφιότητες των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου δηλώνει παρούσα με τον πιο αποφασιστικό τρόπο.
Δείτε αναλυτικά ποιες ταινίες με ελληνικό ενδιαφέρον βρίσκονται στην τελική ευθεία για να συμπεριληφθούν στις φετινές υποψηφιότητες των Οσκαρ.
Μήλα του Χρήστου Νίκου
Μια αναπάντεχη επιδημία που προκαλεί ξαφνική αμνησία στους ανθρώπους, βρίσκει τον Αρη, ένα άντρα γύρω στα 40, να ακολουθεί ένα ειδικό πρόγραμμα αποκατάστασης, το οποίο περιλαμβάνει καθημερινές αποστολές. Μετά την ολοκλήρωση κάθε αποστολής, ο Αρης βγάζει μια φωτογραφία πολαρόιντ ως αποδεικτικό στοιχείο. Προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα ζωή και αναμνήσεις, θα συναντήσει την Αννα – μια γυναίκα που βρίσκεται στο ίδιο πρόγραμμα.
Το ντεμπούτο του Χρήστου Νίκου συνεχίζει εντυπωσιακά την καριέρα του στο διεθνές προσκήνιο, μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ της Βενετίας στο τμήμα Ορίζοντες, τη συμμετοχή του στα Φεστιβάλ του Τορόντο, του Τελιουράιντ, του Σικάγου (όπου και απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου για τον Χρήστο Νίκου και το Σταύρο Ράπτη), τα ταξίδια του στα Φεστιβάλ του κόσμου, τη διανομή του σε πάνω από 30 χώρες σε όλον τον κόσμο και τη σφραγίδα που έβαλε η εταιρία της Κέιτ Μπλάνσετ στην παραγωγή της ταινίας, με την ίδια να διατελεί χρέη executive producer.
Τα «Μήλα» βρίσκονται ανάμεσα στις 93 ταινίες που έχουν υποβληθεί και έχουν γίνει δεκτές από την Ακαδημία για την κατηγορία του Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Από αυτές κανονικά θα προέκυπταν 10 σε μια μικρή λίστα από την οποία θα προέκυπταν οι 5 τελικές υποψηφιότητες για τα Οσκαρ. Η Ακαδημία όμως, λόγω της φετινής ιδιαιτερότητας στον κόσμο του σινεμά, αποφάσισε να επιλέξει 15 ταινίες από τις οποίες θα προκύψουν οι υποψηφιότητες. Ετσι οι πιθανότητες για τα «Μήλα» αυξάνονται, τουλάχιστον για να βρεθούν στην πρώτη 15άδα.
Τα τελευταία χρόνια, η μοναδική ελληνική ταινία που κατάφερε να περάσει στην τελική πεντάδα του Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας ήταν ο «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου το 2010, ενώ από τότε και μέχρι σήμερα οι επίσημες συμμετοχές της Ελλάδας ήταν το «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη το 2011, ο «Αδικός Κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου» το 2012, το «Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» του Εκτορα Λυγίζου το 2013, η «Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη το 2014, το «Xenia» του Πάνου Χ. Κούτρα το 2015, το «Chevalier» της Αθηνάς Τσαγγάρη το 2016, το «Amerika Square» του Γιάννη Σακαρίδη το 2017, η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου το 2018 και το «Οταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες» της Μαριάννας Οικονόμου το 2019.
Φαίδων Παπαμιχαήλ για το Οσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας για τη «Δίκη των 7 του Σικάγου»
Η πιθανότητα μιας δεύτερης υποψηφιότητας για Οσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας για τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, δεκαέξι χρόνια μετά το «Nebraska» είναι πολύ έντονη, αυτή τη φορά για τη συνεργασία του με τον Ααρον Σόρκιν στη «Δίκη των 7 του Σικάγου». Σε συνέντευξή του για τη συνεργασία του με τον Ααρον Σόρκιν, ο Παπαμιχαήλ έχει δηλώσει: «Ο Σορκιν δεν είναι ο άνθρωπος που έχει ένα αυστηρό οπτικό κόνσεπτ για τις ταινίες του. Είναι κάτι που πρέπει να το αντιληφθείς ως συνεργάτης του. Να καταλάβεις αυτό που είναι σημαντικό γι' αυτόν, τον τρόπο σκέψης του, τον τρόπο που γράφει... Και πώς θα μπορέσεις να το κάνεις εικόνα;»
Γιώργος Λαμπρινός για το Μοντάζ του «The Father»
Μετά το βραβείο της Ενωσης Κριτικών του Λος Αντζελες και το Βραβείο για το Καλύτερο Μοντάζ στα British Independent Film Awards (ΒIFAs) που ανακοίνωσαν τους νικητές σε 9 τεχνικές κατηγορίες, ο Γιώργος Λαμπρινός βρίσκεται πολύ κοντά σε μια υποψηφιότητα για Οσκαρ για το «The Father» του Φλόριαν Ζέλερ.
Ο Γιώργος Λαμπρινός είναι γνωστός για το Βραβείο Σεζάρ που κέρδισε από τη Γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου για το «Μετά το Χωρισμό» του Ξαβιέ Λεγκράν το 2019 και το Βραβείο Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για το «Xenia» του Πάνου Χ, Κούτρα.
My People της Ανα Ρεζάν για το Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ
Η ιστορία των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος και της γερμανικής κατοχής και της αντίστασης. Ενα οδοιπορικό μέσα σε μια σκοτεινή σελίδα της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας μέσα από το ταξίδι αυτογνωσίας μιας γυναίκας που προσπαθεί να ανακαλύψει τις ρίζες της εβραϊκής οικογένειάς της.
Η μόνιμη κάτοικος Αμερικής ηθοποιός, τραγουδίστρια και σκηνοθέτης Ανα Ρεζάν ανοίγει ένα κεφάλαιο της ελληνικής ιστορίας σε ένα ντοκιμαντέρ που διεκδικεί μια θέση στη μικρή λίστα των ταινιών από τις οποίες θα προκύψουν οι πέντε υποψηφιότητες για το Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.
Το Τέλος του Πόνου (Μια Πρόταση) της Ζακλίν Λέντζου για το Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
Η Σοφία βρίσκεται για μια ακόμη φορά σε πανικό. Το Σύμπαν αποφασίζει να επικοινωνήσει μαζί της, προσκαλώντας την σε έναν αλλόκοσμο διάλογο. Μια πλανητική συμφωνία για τον Άρη, όπου οι άνθρωποι ονειρεύονται ξύπνιοι και αγωνίζονται για την αγάπη.
Η μικρού μήκους ταινία της Ζακλίν Λέντζου που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φετινό Φεστιβάλ του Λοκάρνο, τιμήθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας με το Βραβείο FIPRESCI και το Ειδικό Βραβείο Περιβαλλοντικής Ευαισθησίας Περιβάλλον & Κλιματικής Αλλαγής, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας με τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας και με το Gold Hugo, το πρώτο βραβείο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σικάγου, στο Διαγωνιστικό Τμήμα Live Action Short Film, μπαίνοντας αυτόματα στην οσκαρική κούρσα για τη μεγάλη λίστα με τις υποψηφιότητες του Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας.
Καρτ-Ποστάλ από το Τέλος του Κόσμου του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου για το Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
Παγιδευμένοι στη δυσλειτουργία των οικογενειακών τους διακοπών, το τελευταίο πράγμα που θα περίμεναν να αντιμετωπίσουν η Δήμητρα, ο Δημήτρης και οι δύο μικρές τους κόρες είναι το απρόσμενο τέλος του κόσμου.
Η μικρού μήκους ταινία του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου που έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο το καλοκαίρι του 2019 και έκτοτε συνεχίζει να προβάλλεται στα φεστιβάλ του κόσμου, στις σημαντικότερες πλατφόρμες και να διακρίνεται. Ανάμεσα στις διακρίσεις του και το Βραβείο Καλύτερης Κωμωδίας στο Aspen Shortsfest που το έβαλε αυτόματα στην κούρσα για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας.
Index του Νικόλα Κολοβού για το Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
Η βάρκα που θα μεταφέρει την οικογένεια του Ντάνα στην Ευρώπη είναι έτοιμη να ξεκινήσει, αλλά ο γιος του, ο Άλαν, φαίνεται να αρνείται να αφήσει το φορτηγό. Ο Ντάνα βλέπει πως το δάχτυλο του Άλαν έχει σφηνώσει στην καρότσα του φορτηγού. Πανικός κυριεύει τον Ντάνα και η απόγνωση κορυφώνεται καθώς έρχεται αντιμέτωπος με μια τρομακτική απόφαση.
Η ταινία του μόνιμου κάτοικου Σουηδίας Νικόλα Κολοβού που κέρδισε το Χρυσό Διόνυσο στο Φεστιβάλ Δράμας του 2019 και ανάμεσα στα ταξίδια και τις διακρίσεις της κέρδισε το πρώτο βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους στο Nordic International Film Festival 2020 που το έβαλε αυτόματα στην κούρσα για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας. Η ταινία έχει πάρει και διανομή στην Αμερική.
Draw with Me του Κωνσταντίνου Βενετόπουλου για το Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Ντοκιμαντέρ
Η ιστορία του ταλαντούχου έφηβου καλλιτέχνη Μπρέντον Σολ, που αυτοπροσδιορίζεται ως τρανς με δυσφορία φύλου, του οποίου η τέχνη υπήρξε μια ζωτική διέξοδος για αυτοέκφραση. Από τη δημόσια εκδήλωσή του και την επακόλουθη απόπειρα αυτοκτονίας του έως την ανάδειξή του σε συνήγορο… αυτό το συναισθηματικό πορτρέτο του Μπρέντον και των δοκιμασιών της υποστηρικτικής οικογένειάς του βουτάει βαθιά στα όσα υπέστησαν και ξεπέρασαν στη διάρκεια του συγκινητικού ταξιδιού αποδοχής.
Το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους του μόνιμου κάτοικου Νέας Υόρκης Κωνσταντίνου Βενετόπουλου που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το The Trevor Project (την κορυφαία γραμμή πρόληψης αυτοκτονιών για νεαρά άτομα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στις ΗΠΑ) και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκεται στην τελική ευθεία για τη μεγάλη λίστα των ταινιών από τις οποίες θα προκύψουν οι υποψηφιότητες για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ.