Για έκτη χρονιά, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου έδωσε τα βραβεία της για την παραγωγή του 2014, σε μια από τις πιο στρωτές, συγκινητικές και συγκροτημένες τελετές της. Τι ήταν περιττό; Το concept της επετείου των 120 χρόνων παγκόσμιου σινεμά που, θεωρητικά, διαπερνούσε την βραδιά. Δηλαδή κατά κύριο λόγο το γεγονός ότι στο θαυμάσιο σκηνικό έπαιζαν clips και μουσικές όχι από ελληνικές, αλλά από κλασικές διεθνείς ταινίες. No harm done, για να χρησιμοποιήσουμε τα αγγλικά μας, αλλά και κανείς λόγος, πέραν της ποικιλίας, το ένα βράδυ του χρόνου που το ελληνικό σινεμά έχει την τιμητική του, να μην του αφιερώνεται ολοκληρωτικά.
Ο οικοδεσπότης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Οι ψηφοφόροι της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου είχαν ξεκάθαρη άποψη για τα φετινά βραβεία: αγάπησαν το «Xenia» του Πάνου Χ. Κούτρα, δίνοντάς του συνολικά 6 βραβεία, ανάμεσά τους και στις «μεγάλες» κατηγορίες σεναρίου, σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας. Κι αγάπησαν περίπου ισόποσα το «Μικρό Ψάρι» του θριαμβευτή το 2011 με τον «Μαχαιροβγάλτη» Γιάννη Οικονομίδη με τέσσερα βραβεία και τη «Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ, δίνοντάς της 5 βραβεία αναγνώρισης ενός δημιουργού που ξεκινά την καριέρα του με μεγάλη φόρα. Αυτονόητα και δίκαια και τα βραβεία ερμηνειών – πώς να μην ξεχωρίσουν ο Βαγγέλης Μουρίκης για το αριστούργημα που έπλασε στο «Μικρό Ψάρι» ή τη μοναδική Μαρία Καλλιμάνη από το «Στο Σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα. Ναι, φυσικά είναι θέμα άποψης και γούστου, αλλά στο σύνολό τους τα φετινά βραβεία της ΕΑΚ έμοιασαν άξια, δίκαια και αυτονόητα.
Τα παιδιά του Generation 2.0 επί σκηνής
Προτού διαβάσετε παρακάτω αναλυτικά τη λίστα των βραβείων ρίχνουμε μια μικρή ματιά στα highlights της βραδιάς.
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος Εξαιρετικά επιτυχημένη η επιλογή του παρουσιαστή της βραδιάς – με αυτοπεποίθηση, δύναμη, χιούμορ που δεν οφειλόταν στο σενάριο, έστησε μόνος του μια ατμόσφαιρα που κράτησε ως το τέλος, χωρίς να χάσει ρυθμό στιγμή, χωρίς λάθη, χωρίς υπερβολές.
Η σκηνοθεσία και το σκηνικό Με την υπογραφή των Χρίστου Γεωργίου και Αλέξη Καρδαρά, όλα έτρεξαν ομαλά και μαζεμένα (τη γνώμη μας για το concept 120 χρόνια σινεμά μην την ξαναγράφουμε), με ιδιαίτερα εύσημα στο σκηνικό που γέμισε το χώρο εικόνα, ποικιλία και αίσθηση ενεργητικότητας.
Οι Μαμάδες και η Δεύτερη Γενιά Δυο στοιχεία μονοπώλησαν τους ευχαριστήριους λόγους. Το ένα ήταν οι μαμάδες – και πώς όχι, σε μια εποχή που για να κάνεις σινεμά (και πολλά άλλα πράγματα), η οικογενειακή συμπαράσταση και πρακτική βοήθεια είναι συχνά ζωοδότρα πηγή. Το άλλο και κυριότερο, ήταν η δυναμική κίνηση υπέρ της ιθαγένειας των μεταναστών δεύτερης γενιάς που ήρθε τόσο από τους βραβευμένους του «Xenia», όσο και από την ίδια την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Ο Πάνος Χ. Κούτρας, απ’ όταν ανέβηκε πρώτη φορά στη σκηνή για το Βραβείο Σεναρίου μαζί με τον Παναγιώτη Ευαγγελίδη, εξήγησε ότι δε θα παραλάβει το βραβείο του: «Επειδή η ζωή είναι άνιση και άδικη, δε θα το πάρουμε αυτό το βραβείο, θα το αφήσουμε εδώ, με όλη την εκτίμηση στην ΕΑΚ, θα το πάρουμε όταν περάσει ο νόμος για την ιθαγένεια των παιδιών δεύτερης γενιάς». Σε μια καίρια σύμπτωση άποψης, η ΕΑΚ είχε προγραμματίσει, το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μυθοπλασίας ν’ απονείμουν εκπρόσωποι του Generation2.0, με ακριβώς αυτό το αίτημα. Πόσο πιο προφανής να γίνει η ανάγκη και η αίσθηση του επείγοντος;
Ο Νίκος Ξυδάκης Απουσίασε. Και καλά έκανε, μάλλον. Μ’ ένα τέτοιο βράδυ στη Βουλή, θα μας κακοφαινόταν κι αν ερχόταν. Απλώς, ελπίζουμε να ήταν στη Βουλή!
Η Φανί Αρντάν Δε χρειάζεται, σε μια βραδιά όπου τιμάται το ελληνικό σινεμά, να βραβευτεί μια ηθοποιός η οποία ουδέποτε είχε την παραμικρή σχέση μαζί του. Κι αν, πάλι, η πρόσκληση τής έγινε για ν’ αυξηθεί η δημοσιότητα γύρω από τα βραβεία της ΕΑΚ, τότε ίσως θα έπρεπε να έχει αξιοποιηθεί περισσότερο η παρουσία της, πριν τα βραβεία. Ωστόσο, φυσικά η Φανί Αρντάν είναι μια υπέροχη ηθοποιός, μια σαγηνευτική γυναίκα, μια θρυλική ιστορία και, με την κλος ‘50ς φούστα της (so French!) και τη χαριτωμένη θεατρικότητά της, με μια εξορισμού γαλλική συγκατάβαση, τα είπε κι ωραία: «Πιστεύω ότι σας οφείλω όσα ονειρεύτηκα στη ζωή μου. Νομίζω ότι όταν βρέθηκα σε ηλικία που μπορούσα να καταλάβω τις ιστορίες, εσείς μιλήσατε στην καρδιά μου. Μου μάθατε εσείς ότι δεν υπάρχει νικητής ή ηττημένος. Μου μάθατε όμως ότι το πιο σημαντικό πράγμα είναι να αγαπάς, στη ζωή. Αυτό της προσδίδει πάθος. Και σήμερα μου αρέσει που όλος ο κόσμος παρακολουθεί την Ελλάδα. Γιατί η Ελλάδα είναι η χώρα του εφικτού. Η Ελλάδα είναι η χώρα του πειραματισμού, της ελευθερίας, της επινόησης. Ολοι σας παρακολουθούμε κι αυτό είναι υπέροχο»
Ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος Μάς αρέσει κάθε ευκαιρία να τον ακούμε: «Αν, όπως είπε ο Γκοντάρ, το σινεμά είναι η αλήθεια σε 24 καρέ το δευτερόλεπτο, για να παραφράσω τον Ντοστογιέφσκι, η ομορφιά και η αλήθεια θα σώσουν τον κόσμο!» Και μάς συγκίνησε κι η επόμενη στιγμή: Οταν ο Πάνος Χ. Κούτρας άφησε στα χέρια του Γιάννη Μπακογιαννόπουλου το βραβείο σκηνοθεσίας που δεν παρέλαβε, ο Μπακογιαννόπουλος είπε, «μα εγώ δεν είμαι σκηνοθέτης» κι ο Κούτρας του απάντησε, «ναι, αλλά σας αξίζει ένα βραβείο!»
Η Μαρία Καλλιμάνη παραλαμβάνει το βραβείο Α' Γυναικείου Ρόλου
Δείτε εδώ τους νικητές των Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην κάμερα του Flix.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2015
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας - «Xenia», Ελένη Κοσσυφίδου, Πάνος Χ. Κούτρας, Αλεξάνδρα Μπουσίου
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ - «Μία Οικογενειακή Υπόθεση» (Παραγωγοί: Ρέα Αποστολίδη και Γιούρι Αβέρωφ)
Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους - «Bόλτα» (Στέλλα Κυριακοπούλου)
Βραβείο Σκηνοθεσίας - Πάνος Χ. Κούτρας («Xenia»)
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη - Γιάννης Βεσλεμές («Νορβηγία»)
Βραβείο Σεναρίου - «Xenia» (Πάνος Χ. Κούτρας, Παναγιώτης Ευαγγελίδης)
Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου - Βαγγέλης Μουρίκης («Το Μικρό Ψάρι»)
Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου - Μαρία Καλλιμάνη («Στο Σπίτι»)
Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου - Aγγελος Παπαδημητρίου («Xenia»)
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου - Βίκυ Παπαδοπούλου («Το Μικρό Ψάρι»)
Βραβείο Φωτογραφίας - «Για Πάντα» (Κωστής Γκίκας)
Βραβείο Μοντάζ - «Xenia» (Γιώργος Λαμπρινός)
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής - Εξ ημισείας: «Το Μικρό Ψάρι» (Μπάμπης Παπαδόπουλος) και «Νορβηγία» (Felizol)
Βραβείο Σκηνογραφίας - «Νορβηγία» (Γιάννης Βεσλεμές)
Βραβείο Ενδυματολογίας - «Xenia» (Βασίλης Μπαρμπαρίγος)
Βραβείο Ηχου - «Το Μικρό Ψάρι» (Ντίνος Κίττου, Γουίλιαμ Εντ. Φρανκ και Κώστας Φυλακτίδης)
Βραβείο Μακιγιάζ - «Νορβηγία» (Δώρα Νάζου)
Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας- «Νορβηγία» Ρούλης Αλαχούζος, Ιωνας Κατρακάζος, Φωκίωνας Ξένος, Deepgreensea
Βραβείο Κοινού OTE TV - «Από Ερωτα» του Θοδωρή Αθερίδη
Διαβάστε ακόμη: