Η Βίκι Κριπς πέρσι ήταν ένα από τα πρόσωπα της χρονιάς. Φόρεσε σφιχτά τον «Κορσέ» της και κέρδισε βραβεία, κέρδισε και τις καρδιές μας.Γιατί, παρόλο που το κοινό την ήξερε («Αόρατη Κλωστή»), την αγάπησε από την αρχή - και «Πιο Πολύ Από Ποτέ»
Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 16 μέχρι και τις 25 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες στο ειδικό τμήμα του site που ανανεώνεται συνεχώς.
Στην φετινή Berlinale, πρωταγωνιστεί στην επιστροφή μίας μεγάλης κυρίας και στο ρόλο μίας ακόμα μεγαλύτερης καλλιτέχνιδας. Ερμηνεύει την εμβληματική αυστριακή ποιήτρια Ινγκεμποργκ Μπάχμαν στην νέα ταινία της Μαργκαρέτε φον Τρότα, «Ingeborg Bachmann: Journey Into the Desert».
H ταινία αφηγείται τον έρωτα της ποιήτριας με τον συγγραφέα Μαξ Φρις, ο οποίος έπνιξε την ελευθερία της και τη δύναμή της, απαξίωσε το ταλέντο της και την παράτησε στην κατάθλιψη. Η φον Τρόρα επιχειρεί να αποκαταστήσει την μοναδικότητα του πνεύματος της ποιήτριας και την δύναμη της γυναίκας, μέσα από μία ταινία που δυστυχώς παραμένει αγκυλωμένη στον ακαδημαϊσμό της. Μια ανάγνωση που ενώ θέλει να είναι μοντέρνα, μοιάζει παλιά. Ενας κουρασμένος φεμινισμός που δεν ξεφεύγει από τα κλισέ του.
Στο επίκεντρο όμως βρίσκεται αυτό το πλάσμα που θέλεις να χαζεύεις, ακόμα κι αν διάβαζε τον τηλεφωνικό κατάλογο.
Και σήμερα, για μισή ώρα, είχαμε την τύχη να κάνουμε ακριβώς αυτό: να την ακούμε και να τη χαζεύουμε.
Σας μεταφέρουμε ένα μικρό απόσπασμα της συζήτησης και φυλάμε την υπόλοιπη συνέντευξη για να σας τη θυμίσουμε, όταν βγει η ταινία στις ελληνικές αίθουσες.
Με τη σκηνοθέτη και τον συμπρωταγωνιστή της
H Ινγκεμποργκ Μπάχμαν ήταν ταλαντούχα και σκοτεινή, πνευματώδης και ανασφαλής, τόσο δυναμική και ταυτόχρονα τόσο υποταγμένη στον έρωτα ενός άντρα. Μοιάζει πάντα να επιλέγετε γυναίκες που παλεύουν με τις αντιθέσεις τους...
Προσπαθώ να επιλέγω γυναίκες που είναι ολόκληρες. Δεν είμαστε μόνο ένα πράγμα, είμαστε μυστηριώδη πλάσματα ακόμα και για εμάς τις ίδιες. Εγώ αποτελώ ένα μυστήριο για μένα. Προσπαθώ να με εξερευνώ μέσα από το σινεμά, να με καταλάβω μέσα από τους ρόλους μου.
Πόσο μάς αφορά να κοιτάμε πίσω για να παίρνουμε μαθήματα για το τώρα και το μπροστά; Εχουν αλλάξει οι καιροί από τότε που ακόμα κι ένας καλλιτέχνης άντρας, ήθελε τη γυναίκα στο σπίτι να του μαγειρεύει;
Προφανώς κι έχουν αλλάξει, αλλά δυστυχώς κάποια πράγματα ακόμα μάς αφορούν. Ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες που υποτίθεται ότι αγαπιούνται. Ευαίσθητοι άντρες σε όλα τα άλλα θέματα, να έχουν ακόμα μέσα τους μια φωνή που θέλουν τη σύντροφό τους καταπιεσμένη, ανελεύθερη, για να αισθάνονται οι ίδιοι ασφαλείς και δυνατοί στη σύγκριση.
Πάντως και η Αυτοκράτειρα Σίσι και η Ινγκεμποργκ Μπάχμαν ήταν μπροστά από την εποχή τους κι αυτό τους στοίχισε - κατάθλιψη, μοναξιά, απόρριψη από τους συντρόφους τους, πόνο. Τρομάζουν ακόμα οι άντρες από τις δυνατές γυναίκες - το πιστεύετε;
Αν τρομάζουν οι άντρες που ερωτευόμαστε, με τις δυνατές γυναίκες; Ναι, κάποιοι τρομάζουν. Και αυτους δεν τους ερωτευόμαστε. Δεν με νοιάζουν οι ανθρωποι που σου λένε ότι τρομάζουν. Κι εγώ είμαι κατατρομαγμένη με ό,τι κάνω 25 ώρες τη μέρα. Τα ρίσκα που παίρνω στη δουλειά μου, στη ζωή μου. Αλλά για αυτό είμαστε εδώ. Για να είμαστε αληθινοί με όσα ποθούμε και να τρομάζουμε κ να δοκιμαζόσαστε. Η αγάπη σε θέλει γενναίο.
Τα βραβεία είναι σαν μια καρτ ποστάλ από την οικογένεια. Εχει πολύ μοναξιά αυτό το ταξίδι του ηθοποιού. Εχει μοναξιά το να βουτάς σε μια ερμηνεία. Και ανασφάλεια ότι αυτό που κάνεις και ματώνεις και ρισκάρεις δεν αφορά κανέναν. Και όταν έρχεται ένα βραβείο είναι σαν η οικογένεια των καλλιτεχνών να σου λέει «σε είδα». Και παίρνεις κουράγιο...»
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στο να παίζετε γυναίκες που είναι υπαρκτά πρόσωπα;
Να μην πέφτω στην παγίδα της μίμησης. Να μην λέω με ακρίβεια τις λέξεις τους, να μην μαθαίνω το ρόλο απέξω. Είμαι διαβόητη σε αυτό. Αν διαβάσω κάτι και το μάθω με ακρίβεια, τότε το μυαλό μου θα είναι στο πώς εγώ λέω τα λόγια. Κι όχι στο να αφεθώ στην ηρωίδα μου και στη στιγμή. Θέλω όσο μπορώ να βρίσκω τρόπους να απελευθερώνω τη γυναίκα από την εικόνα της, τα στερεότυπά της.
Θα θέλατε ένα ακόμα βραβείο ερμηνείας; Πώς αντιλαμβάνεστε τα βραβεία;
Σαν μια καρτ ποστάλ από την οικογένεια. Εχει πολύ μοναξιά αυτό το ταξίδι του ηθοποιού. Εχει μοναξιά το να βουτάς σε μια ερμηνεία. Και ανασφάλεια ότι αυτό που κάνεις και ματώνεις και ρισκάρεις δεν αφορά κανέναν. Και όταν έρχεται ένα βραβείο είναι σαν η οικογένεια των καλλιτεχνών να σου λέει «σε είδα». Και παίρνεις κουράγιο....
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για τη βοήθεια πραγματοποίησης του ταξιδιού στο 73ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.
Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 16 μέχρι και τις 25 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες στο ειδικό τμήμα του site που ανανεώνεται συνεχώς.