Φεστιβάλ / Βραβεία

Berlinale 2016: Οχι το «Saint Amour» δεν είναι το γαλλικό «Sideways» (κι ας διαθέτει κι έναν Ζεράρ Ντεπαρντιέ)

στα 10

Eκτός διαγωνιστικού (ευτυχώς) προβλήθηκε η κωμωδία «Saint Amour» που στέλνει τους Ζεράρ Ντεπαρντιέ και Μπενουά Πελβούρντ (πατέρα-γιο) σ' ένα road trip στα αμπέλια της νότιας Γαλλίας και σ' ένα ταξίδι αυτογνωσίας και επανασύνδεσης.

Berlinale 2016: Οχι το «Saint Amour» δεν είναι το γαλλικό «Sideways» (κι ας διαθέτει κι έναν Ζεράρ Ντεπαρντιέ)

Ο Μπρουνό είναι ένας 45χρονος γιος αγρότη, μοναχικός, ανύπαντρος, ίσως αφελής και σίγουρα αλκοολικός. Ο Ζαν είναι ο πατέρας του. Ενας 70χρονος χήρος, ακόμα ερωτευτμένος με τη μνήμη της γυναίκας του, σοβαρός, κλειστός και με αδυναμία να επικοινωνήσει με το γιο του. Κάθε χρόνο και οι δύο περιμένουν με λαχτάρα την ετήσια έκθεση αγροτικών προϊόντων. Ο Ζαν γιατί θέλει να κερδίσει κάποια στιγμή το πρώτο βραβείο για τις αγελάδες του. Ο Μπρουνό γιατί μπορεί να κάνει «το γύρο της Γαλλίας» δοκιμάζοντας τα νέα κρασιά των φημισμένων περιοχών, χωρίς να εγκαταλείπει το κτίριο. Για μία εβδομάδα το χρόνο, κάθε μέρα, μπορεί να πηγαίνει για ύπνο ημιλιπόθυμος από το δωρεάν αλκοόλ. Το κρασί του φέρνει την ευτυχία που δεν έχει. Τουλάχιστον αρχικά. Γιατί μετά ακολουθούν τα υπόλοιπα στάδια: θυμός, μοναξιά, κατάθλιψη. Φέτος ο Ζαν αποφασίζει ότι ο γιος του χρειάζεται μία πραγματική εμπειρία. Οπότε θα νοικιάσει ένα ταξί για 3 μέρες και θα τον πάρει μαζί του σ' ένα πραγματικό γύρο στους οινοποιούς της νότιας Γαλλίας. Πατέρας, γιος και ταξιτζής ξεκινούν μία μεγάλη, μεθυσμένη, αντρική περιπέτεια...

Το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 11 μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει λεπτό προς λεπτό όλα όσα θα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen.

Saint Amour 607 1

Ναι, ακούγεται υπέροχο. Ακούγεται σαν το γαλλικό «Πλαγίως» - μία δραμεντί όπου άντρες θα μπλέξουν, θα τσακωθούν, θα αγαπηθούν, θα ανακαλύψουν τα όριά τους, θα τα ξεπεράσουν με επιτυχία (ή δε θα καταφέρουν να τα σπάσουν, κερδίζοντας όμως αυτογνωσία) και θα επιστρέψουν στην πραγματικότητά τους λίγο πιο σοφοί (ή τουλάχιστον με τη γαλήνη που σου δίνει η γνώση ότι δεν υπάρχει καμία σοφία σε αυτή τη ζωή). Καθώς υπήρχε και το στοιχείο πατέρα-γιου στην εξίσωση, με το δίδυμο των Ντεπαρντιέ-Πελβούρντ να το ενσαρκώνει, η υπόσχεση που άφηνε η σύνοψη της ταινίας ήταν μεθυστική.

Δυστυχώς όμως, η επανασύνδεση του Ντεπαρντιέ με τους δημιουργούς του «Mammuth», Μπενουά Ντελπίν και Γουστάβ Κερβέρ, φέρνει ένα αποτέλεσμα παρόμοια φαρσικό, χοντροκομμένο και παράλογο. Ο Ντεπαρντιέ δεν ήταν κακός ως ο θλιμμένος πατέρας που δεν ξέρει τι να κάνει με το γιο του. Το βάρος έπεισε στον Πελβούρντ να παίξει το μεγάλο μωρό και, αδυνατώντας να δώσει συναισθηματική διέξοδο στο ρόλο, δυστυχώς κατέληξε μία εκνευριστική καρικατούρα.

Saint Amour 607 2

Δε λείπουν οι γλυκές ανθρώπινες στιγμές από αυτή τη δραμεντί. Είναι όμως τόσο στριμωγμένες στο συνεχές, φορσέ, εφηβικό χιούμορ, το οποίο μετατρέπει από την πρώτη στιγμή τους ήρωες σε ευτελή σχήματα κι όχι πραγματικούς ανθρώπους, που ακόμα κι αν κάποιες σκηνές προσπαθούν να προκαλέσουν συναίσθημα, όχι δεν συγκινούν.

Το χιούμορ είναι μία ιδιαίτερη, προσωπική υπόθεση. Μπορεί κανείς να γελάει με τη συνεχόμενη ανοησία, ενώ άλλοι απλά να μη διασκεδάζουν με τη σλάπστικ επίδειξη μιζέριας ή αυτισμού. Εμείς ανήκουμε στους δεύτερους.

Το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 11 μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει λεπτό προς λεπτό όλα όσα θα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen.

Περισσότερες κριτικές από την 66η Berlinale: