Φεστιβάλ / Βραβεία

Berlinale 2016: Στο «Soy Nero» του Ράφι Πιτς η πράσινη κάρτα είναι θέμα ζωής και θανάτου

στα 10

Σε παραγωγή της Twenty Twenty Vision του Θανάση Καραθάνου και διεύθυνση φωτογραφίας του Χρήστου Καραμάνη, ο Ιρανός Ράφι Πιτς αφηγείται μια - αλλά και όλες τις άγνωστες ιστορίες των μεταναστών που κατατάσσονται στον αμερικάνικο στρατό για να αποκτήσουν την πράσινη κάρτα.

Berlinale 2016: Στο «Soy Nero» του Ράφι Πιτς η πράσινη κάρτα είναι θέμα ζωής και θανάτου

Ο Νέρο είναι ένας 17χρονος Μεξικανός που περνάει τα σύνορα με την Καλιφόρνια προκειμένου να καταταγεί στον αμερικανικό στράτο και να αποκτήσει την πράσινη κάρτα, εκμεταλλευόμενος ένα νόμο (ο οποίος ονομάζεται ειρωνικά «The Dream Act» και εισήχθη από τον Τζορτζ Μπους) που επιτρέπει στους μετανάστες να αποκτούν άδεια παραμονής στη χώρα αν έχουν υπηρετήσει στο στρατό σαν να ήταν εξαρχής Αμερικάνοι πολίτες.

Η πρώτη στάση του Νέρο θα είναι στη χολιγουντιανή έπαυλη που νομίζει ότι ζει ο αδερφός του (ενώ ο δεύτερος στην πραγματικότητα βρίσκεται εκεί απλά για να την προσέχει) και ο τελικός του προορισμός του θα είναι η έρημος στο κέντρο της Μέσης Ανατολής, φύλακας κι αυτός νοητών συνόρων ανάμεσα σε υποτιθέμενους (και συνήθως αόρατους) εχθρούς.

Soy Nero 607

Η επαγωγή που κάνει ο Ιρανός Ράφι Πιτς (πιο γνωστος από το «The Hunter» του 2010 που ήταν και αυτό υποψήφιο για τη Χρυσή Αρκτο στη Berlinale) είναι προφανής, σχεδόν όσο και ολόκληρη η ταινία του που, χωρισμένη σε δύο ευδιακριτα μέρη προσπαθεί να καταδείξει τον μάταιο κύκλο που θα κάνει ο ήρωάς του κυνηγώντας το αμερικάνικο όνειρο σε τελείως λάθος μέρη, αλλά και την πρακτική μιας Αμερικής που χρησιμοποιεί τους μετανάστες για να ενισχύσει τις στρατιωτικές της αποστολές και στη συνέχεια του απελαύνει σαν να μην φόρεσαν ποτέ τη στολή του αμερικανικού στρατού.

Με οδηγό την ενέργεια του νεαρού πρωταγωνιστή του, ο οποίος κρύβει στο προσωπό του όλη την αγωνία, τον ενθουσιασμό και τη μελαγχολία για κάτι που θα μπορούσε να είναι η νέα του ζωή, ο Ράφι Πιτς είναι δηκτικός για τη σχέση των Αμερικάνων με τα όπλα (στην πρώτη μεγάλη σκηνή της συνάντησης του Νέρο με έναν τρελαμένο οδηγό που θα τον οδηγήσει στην Καλιφόρνια), υπερβολικός στην ηθελημένα χυδαία απεικόνιση της πολυτέλειας στη χολιγουντιανή έπαυλη και εμφανώς συμβολικός στο τελευταίο και πιο ενδιαφέρον μέρος στην έρημο.

Soy Nero 607

Σχεδόν στα όρια του σινεμά καταγγελίας, το «Soy Nero» συνυπογράφουν στο σενάριο ο Ράφι Πιτς μαζί με τον Ρουμάνο Ραβζάν Ραντουλέσκου (του «4 Μήνες, 3 Εβδομάδε και 2 Μέρες»), αλλά τίποτα στην προφανή αφήγηση δεν θυμίζει τον υπόκωφο κοινωνικό ρεαλισμό του νέου ρουμάνικου σινεμά. Ακόμη και η φωτεινή φωτογραφία του Χρήστου Καραμάνη που διαγράφει με αυθεντικότητα τη «σκοτεινή» διαδρομή του Νέρο, μοιάζει να χάνει τη διαύγειά της κάτω από το βάρος μιας ταινίας που θέλει να είναι πιο σημαντική από την ιστορία του ήρωά της.


Το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 11 μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει λεπτό προς λεπτό όλα όσα θα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen.

Περισσότερες κριτικές από την Berlinale 2016: