Industry

Authorwave: Ο Πάνος Μπίσδας μας ξεναγεί στη διαρκώς εξελισσόμενη εταιρεία post production

στα 10

Ο Πάνος Μπίσδας μοιράζεται πληροφορίες, εμπειρία και σχέδια για το μέλλον...

Flix Team
Authorwave: Ο Πάνος Μπίσδας μας ξεναγεί στη διαρκώς εξελισσόμενη εταιρεία post production

Η Authorwave δημιουργήθηκε το 2007 από τον Πάνο Μπίσδα. Ξεκίνησε με υπηρεσίες authoring και γοργά επεκτάθηκε στη μετάφραση, τον υποτιτλισμό και τη μεταγλώττιση. Από εκεί, προχώρησε στην παροχή υπηρεσιών post production, όπως color grading σε κινηματογραφική αλλά και σε τηλεοπτική σουίτα, sound mix, dcp (γενικά deliverables), VFX, καλύπτοντας όλο το εύρος των αναγκών. Κάπου εκεί ξεκινήσαμε κι εμείς να βλέπουμε το λογότυπο της Authorwave στη μεγάλη οθόνη, στις μικρού μήκους ταινίες στο Φεστιβάλ Δράμας και στις Νύχτες Πρεμιέρας, στις μεγάλου μήκους στις εμπορικές αίθουσες.

Διαβάστε και δείτε ακόμη: Ο,τι χρειάζεται να ξέρετε για τις ελληνικές ταινίες του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και τους δημιουργούς τους

Ως τώρα, η Authorwave έχει συνδεθεί στενά με το χώρο του κινηματογράφου, πολλοί δημιουργοί την έχουν επιλέξει για την ολοκλήρωση των έργων τους (μόνο στην περασμένη σεζόν σημειώνουμε τον «Απόστρατο» και τη «Φαντασία», ενώ, παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει τις μεταγλωττίσεις για καθημερινές σειρές και υποτιτλισμούς για ταινίες και σειρές.

Επειδή το σινεμά δεν είναι αυτό που βλέπουμε στην οθόνη, αλλά η διαδρομή ως εκεί, ζητήσαμε από τον Πάνο Μπίσδα να μας εξηγήσει περισσότερα για την Authorwave, την πορεία της ως τώρα, αλλά και τα σχέδιά της για το μέλλον.

απόστρατος 607 Απόστρατος του Ζαχαρία Μαυροειδή

Η Authorwave βρίσκεται πια στη δεύτερη δεκαετία λειτουργίας της και συμμετοχής της στον ελληνικό κινηματογράφο και την τηλεόραση. Συνοπτικά, από τους στόχους με τους οποίους ξεκινήσατε, ποιοι θεωρείτε ότι πραγματοποιήθηκαν/ούνται και ποιοι, ίσως, αφέθηκαν στο πλάι ή αναδιαμορφώθηκαν;

Δεύτερη δεκαετία και δύο μεγάλοι στόχοι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Ολα ξεκίνησαν ανάποδα…

Ξεκινήσαμε ως εταιρεία DVD Authoring, γεγονός που δηλώνει την άμεση επαφή μας με την τελική εικόνα, ήχο και «τοπικοποίηση» ή αλλιώς localization. Εχοντας λοιπόν στα χέρια μας τα τελικά υλικά για έλεγχο και σύνθεση, σε ένα περιβάλλον για το χρήστη, αποφασίσαμε η φυσική εξέλιξη μας να γίνει ανάποδα. Δηλαδή στη δημιουργία του τελικού υλικού που έφτανε στα χέρια μας. Η αρχή έγινε με το localization, δημιουργήσαμε τμήμα που συγκροτούσε ομάδες για την παραγωγή υποτίτλων στα ελληνικά από διάφορες γλώσσες. Αυτό αναπτύχθηκε στη συνεργασία μας με πολλές εταιρείες εντός και εκτός Ελλάδας, παρέχοντας υποστήριξη για πάνω από 40 γλώσσες σε οπτικοακουστική μετάφραση. Το 2018 ενισχύσαμε τη συγκεκριμένη υπηρεσία, προσθέτοντας και τη μεταγλώττιση με τρία στούντιο σε νέο χώρο. Με όλα τα παραπάνω, ο πρώτος στόχος της ανάπτυξης του localization πραγματοποιήθηκε και συνεχίζεται, με την ανάπτυξή του στη νέα εποχή του Machine Learning και Artificial Intelligence, αλλά αυτή είναι μια άλλη συζήτηση.

Ο δεύτερος στόχος ήταν στο πεδίο της εικόνας και του ήχου. Εκεί αποφασίσαμε το 2015 να επενδύσουμε στη δημιουργία σουίτας Color Grading με διεθνείς προδιαγραφές σε επίπεδο χώρου αλλά και εξοπλισμού. Το 2018 ετοιμάσαμε νέα σουίτα με σύστημα προβολής για τα projects που αφορούν το σινεμά. Φέτος, από τον Οκτώβρη, η σουίτα θα αναβαθμιστεί σε Grading Theater με σύστημα προβολής Barco Digital Cinema (DCI certified), μεγαλύτερη οθόνη και κινηματογραφικές ανέσεις. Αντίστοιχα στον ήχο, ολοκληρώσαμε την επένδυσή μας κατασκευάζοντας το πρώτο Dolby Atmos HE studio στην Ελλάδα και δεν σταματάμε εκεί. Εχουμε πολλούς στόχους και πολλές συζητήσεις για projects.

authorwave 607 Πάνος Μπίσδας

Ποια θα λέγατε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Authorwave σε σχέση με άλλες εταιρίες authoring και post production;

Είμαστε πάντα εκεί. Για τους πελάτες μας, τους συνεργάτες μας, τους φίλους μας και τους ανταγωνιστές μας. Απαντάμε πάντα σε ερωτήσεις, απαιτήσεις, παρακλήσεις, ανάγκες, οποτεδήποτε και οπωσδήποτε. Μας αρέσει η επικοινωνία και πάνω από όλα η ικανοποίηση του πελάτη. Δεν είναι μόνο η συνεχής ανάπτυξη και αναβάθμιση του εξοπλισμού και των χώρων αλλά και ο συνεχής εμπλουτισμός του έμψυχου δυναμικού μας. Οι άνθρωποί μας. Είναι για εμάς το σημαντικότερο στοιχείο σε επίπεδο τεχνογνωσίας και ταλέντου στην αγορά. Σίγουρα υπάρχουν και αλλού αλλά εμείς έχουμε σε όλα τα τμήματα τους καλύτερους. Προσπαθούμε να παρέχουμε ολοκληρωμένες λύσεις για παραγωγές. Αυτό γλυτώνει και κόστη αλλά και χρόνο από κάθε παραγωγή. Λιγότερος χρόνος, λιγότερη κούραση, περισσότερη διάθεση για καλύτερο αποτέλεσμα. Και φυσικά με μικρότερο κόστος. Όπως λένε, win-win!

Συνέβη, σκόπιμα ή τυχαία, να κάνατε πριν χρόνια ένα δυνατό πέρασμα στο σινεμά μέσα από ταινίες μικρού μήκους - ποια είναι η αίσθηση που έχετε για τους νεότερους δημιουργούς του ελληνικού σινεμά και το έργο τους;

Ηταν λόγω κεκτημένης ταχύτητας… Οπως είπα και στην αρχή, πήγαμε προς τα πίσω και λόγω ταχύτητας φτάσαμε στην πηγή της δημιουργίας! Οπότε μπήκαμε για ένα πολύ μικρό διάστημα στην παραγωγή. Αυτό μπορεί να μην ήταν ο στόχος μας αλλά σίγουρα βοήθησε στο να μπούμε στη θέση του «άλλου». Εκεί καταλάβαμε την όλη διαδικασία και τον αγώνα που κάνει μια παραγωγή για να ολοκληρωθεί. Στα χρόνια που ακολούθησαν μπορεί να μην ξανακάναμε παραγωγή αλλά σίγουρα μέσα από τις συμπαραγωγές μας προσπαθούμε να βοηθάμε τους νεότερους που πάνε από το καλό στο καλύτερο και στο διαφορετικό. Μας αρέσει πολύ η ποικιλομορφία στις ιδέες και στην εκτέλεση.

φαντασία 607 Φαντασία του Αλέξη Καρδαρά

Εχετε τη σφραγίδα σας σε ταινίες που συμμετέχουν στο φετινό Εθνικό Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Δράμας - τι να περιμένουμε από την Authorwave τη φετινή σεζόν, στη μικρού και τη μεγάλου μήκους ταινία; Με τι projects καταπιάνεστε αυτή την εποχή;

Συμμετέχουμε σε αρκετά projects και φέτος, είτε σαν post production είτε σαν συμπαραγωγοί με post production. Μας αρέσει η ποικιλομορφία οπότε τα projects ποικίλουν. Αυτή τη στιγμή τρέχουμε και τηλεοπτικά projects, σειρές και εκπομπές που επενδύουν σε ένα πιο επαγγελματικό αποτέλεσμα από τα κλασικά one editor show του μακρινού-κοντινού παρελθόντος. Πέρα όμως από το καθαρά επιχειρηματικό κομμάτι, συμμετέχουμε ενεργά και στις εκδηλώσεις που αφορούν τον κινηματογράφο με χορηγίες σε Φεστιβάλ σε Ελλάδα και Κύπρο.

Η χρονιά σημαδεύτηκε από την πανδημία και τους περιορισμούς της. Πώς θεωρείτε ότι θα επηρεαστεί η ερχόμενη κινηματογραφική / τηλεοπτική χρονιά και τι μέτρα / αποφάσεις έχετε, ίσως, πάρει εσείς για να αντιμετωπίσετε το αναπόφευκτο πλήγμα στην παραγωγή και να έχετε μια κατά το δυνατόν υγιή σεζόν;

Οσο η πανδημία δεν μπορεί να «τιθασευτεί» με ιατρικούς τρόπους, τα μέτρα που έχουν παρθεί βοηθούν μεν αλλά δεν εξυπηρετούν. Η αντιμετώπιση και τα κόστη για τη νέα πραγματικότητα είναι ένα σοβαρό εμπόδιο στη συνέχεια της οπτικοακουστικής παραγωγικής διαδικασίας. Φυσικά ένα εμπόδιο δεν είναι, κι ευτυχώς δεν ήταν, ποτέ λόγος για την διακοπή της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής πορείας. Στην εταιρεία μας, ακολουθώντας τους υγειονομικούς κανόνες που έχει θεσπίσει η πολιτεία αλλά και επιπλέον που έχουμε θέσει εμείς ως εταιρεία σε συνεργασία με υγιεινολόγους, έχουμε προετοιμαστεί ήδη από την καραντίνα της άνοιξης. Στην καθημερινότητά μας, στα κεντρικά μας γραφεία και στα στούντιο έχουμε λάβει όλα τα κατάλληλα μέτρα, αποστάσεις μεταξύ των ανθρώπων μας, διαχωριστικά Plexiglas, αντισηπτικά και εβδομαδιαίες απολυμάνσεις. Ο τομέας του localization λειτουργεί και εξ αποστάσεως. Στο post production πολλά πράγματα πλέον γίνονται μέσω cloud υπηρεσιών για την έγκριση και την αποστολή-λήψη υλικών. Αν και πλέον η ιδέα μιας καθολικής καραντίνας φαντάζει μακρινή, έχει προβλεφθεί και σε αυτή την περίπτωση διαδικασία για απομακρυσμένη εργασία και παρακολούθηση. Υπάρχουν πια τα εργαλεία και τα διαθέτουμε. Φυσικά σε όλα αυτά το σημαντικότερο είναι και η ασφάλεια του υλικού που διακινείται και μπαίνει σε επεξεργασία. Σε αυτόν τον τομέα είμαστε πολύ υπερήφανοι που διαθέτουμε την πιο αυστηρή πιστοποίηση -η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα- από το TPN (Trusted Partners Network). Αυτός ο οργανισμός έχει ιδρυθεί από τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ για να πιστοποιεί την ασφαλή μεταφορά, διαχείριση, αποθήκευση ευαίσθητου υλικού για τα post productions. Οπότε, no worries, το υλικό σας είναι ασφαλές στην εταιρεία μας σε όλα τα στάδια.

η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς 607 Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς του Βασίλη Κεκάτου, color correction Authorwave

Σε προσωπικό επίπεδο, τι αγαπάτε εσείς στο ελληνικό σινεμά και τι εύχεστε γι' αυτό αλλά και για την εταιρία σας για τα χρόνια που έρχονται;

Το ελληνικό σινεμά το γνώρισα την εποχή της κινηματογραφικής βιντεοκασέτας. Οι ταινίες, τότε, τύπου «Ρόδα, Τσάντα και Κοπάνα», έβγαιναν και στα σινεμά της επαρχίας όπου μεγάλωσα και οι γονείς μας , μας πήγαιναν για κωμωδίες και διασκέδαση. Οπότε η πρώτη μου επαφή ήταν με το καθαρό εμπορικό σινεμά. Ακόμη και σήμερα προτιμώ το εμπορικό σινεμά και ειδικά το sci-fi είδος. Αυτό εύχομαι λοιπόν στο ελληνικό σινεμά, να κάνει περισσότερες εμπορικές ταινίες και να πηγαίνει περισσότερος κόσμος. Φυσικά όχι περιστασιακό σινεμά, αφού το επίπεδο των Ελλήνων σκηνοθετών και σεναριογράφων είναι πραγματικά υψηλό και μπορούν να προσφέρουν σε εμάς τους θεατές τέχνη σε απλή γλώσσα. Από επιχειρηματική σκοπιά, περισσότερα εισιτήρια, περισσότερα χρήματα, περισσότερες παραγωγές, περισσότερες δουλειές.

Για να μάθετε περισσότερα για την Αuthorwave, επισκεφθείτε το επίσημο website της.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.