Δεν χρειάζεται να γνωρίζεις τίποτα περισσότερο για το (δικαιολογημένα) υποψήφιο για Οσκαρ «Virunga» του Ορλάντο φον Αϊνζιντελ: η γρήγορη ανασκόπηση της ιστορίας του Κονγκό από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα είναι αποκαλυπτική μιας χώρας που έπεσε θύμα των αποικιοκρατών, άδειασε από πρώτη ύλη σε μια πρωτοφανή εκμετάλλευση των ορυχείων της, θυσίασε εκατομμύρια ανθρώπους σε κάθε φάση της δραματικής ιστορίας της με αποκορύφωμα τον εμφύλιο που ξέσπασε μετά τη γενοκτονία στη Ρουάντα και πάλεψε μέχρι εσχάτων για να διεκδικήσει ειρήνη, ανεξαρτησία και την πολυπόθητη δημοκρατία.
Ο,τι ακολουθεί με επίκεντρο το εθνικό πάρκο Βιρούνγκα και την προσπάθεια της διασωσής του από τον πόλεμο, τη λαθροθηρία και την παράνομη εξόρυξη πετρελαίου δεν είναι παρά η εξιστόρηση της σύγχρονης ιστορίας του Κονγκό, ένα ολοζώντανο μπροστά στα μάτια του θεατή θρίλερ επιβίωσης όπου υπό εξαφάνιση δεν βρίσκονται μόνο τα σπάνια είδη του γορίλα των βουνών που ζουν εκεί αλλά και οι ίδιοι οι άνθρωποι.
Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Υπάρχουν χιλιάδες ντοκιμαντέρ για τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και υπάρχει και το «Night Will Fall»
Με αφηγητές τον υπεύθυνο για τη φροντίδα των γορίλων Αντρέ Μπάουμα, τον υπεύθυνο του πάρκου Ροντρίγκ Μουγκαρούκα Κατέμπο, τον υπεύθυνο ασφαλείας Εμανουέλ ντε Μερόντ και τη Γαλλίδα δημοσιογράφο Μελανί Γκουμπί, ο Βρετανός Ορλάντο φον Αινζιντελ εισβάλλει στη μικροκοινωνία του πάρκου για να καταγράψει την τέλεια, ανατριαχιαστική, αξέχαστη όταν την έχεις δει έστω και στο σινεμά, αντίθεση ανάμεσα στη φυσική ομορφιά του τοπίου και τη βιαιότητα που κρύβεται μέσα στη πυκνή βλάστησή του.
Δεν είναι τυχαίος ο παραλληλισμός της ανατροφής και επιβίωσης των γορίλων που το «Virunga» επιχειρεί με μια χώρα που δεν κατάφερε να σταθεί ποτέ στα δικά της πόδια, παραμένοντας υποχείριο ξένων συμφερόντων και μιας επιβίωσης που δεν υπήρξε ποτέ προφανής, με το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της να ζει σήμερα κάτω από το όριο της φτώχειας υπό την απειλή των συγκρούσεων ανάμεσα στον κυβερνητικό στρατό και τις επαναστατικές ομάδες που ξεφυτρώνουν σε κάθε σημείο της χώρας.
Η παράνομη συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση του Κονγκό και της βρετανική εταιρείας SOCO για την εξόρυξη πετρελαίου μέσα στα όρια του Πάρκου Βιρούνγκα θα γίνει η σημαία του αγώνα για την προστασία του και ταυτόχρονα μια πρώτη μεγάλη πράξη αντίδρασης στην προαιώνια εκμετάλλευση της χώρας. Και είναι ακριβώς σε αυτό το σημείο που το «Virunga» σταματάει να είναι ένα ντοκιμαντέρ που θα μπορούσες να συναντήσεις στο National Geographic και γίνεται η κινηματογραφική εμπειρία που το ανέδειξε σε ένα από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της χρονιάς και δίκαια υποψήφιο για Οσκαρ.
Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Ποιος Αρπαξε τον Τζόνι;» Οταν τα media ανακάλυψαν την εξαφάνιση παιδιών
Οσο στρογγυλεμένα κι αν προσπαθεί να αφηγηθεί ο Ορλάντο φον Αϊνζιντελ μια «άγρια» ιστορία και όσο και αν προσπαθεί να εξηγήσει περισσότερα απ' όσα χρειάζονται για να νιώσει ο θεατής την απειλή, το ντοκιμαντέρ του παραμένει μέχρι και το τέλος στην τροχιά ενός πολιτικού θρίλερ όπου πρωταγωνιστεί η διαφθορά, οι μυστικές συμφωνιες, οι δωροδοκίες (στην πιο εξευτελιστική βαθμίδα της εκμετάλλευσης του ανθρώπινου πόνου), μυστικά που βγαίνουν στην επιφάνεια και ένας ανάγλυφος χάρτης ενός συστήματος που λειτουργεί εκτός νόμου και εκτός της (ανθρώπινης) φύσης.
Στα χαρακώματα ενός πολέμου που θα εκτυλιχθεί μπροστά στα μάτια του θεατή, με ανθρώπινες (και όχι μόνο) απώλειες και τον κύκλο της ιστορίας του Κονγκό να επαναλαμβάνεται χωρίς ανάσα κάθε μικρό ή μεγάλο λεπτό της αφηγησής του, το «Virunga» είναι επείγον, δραματικό, συγκινητικό - ένα κομμάτι σινεμά που περισσότερο από βαθιά πολιτικό, ξεσκεπάζει όσα περισσότερα στρώματα ανθρωπισμού μπορεί για να φτάσει στην καρδιά της ανθρώπινης φύσης. Και εκεί να ολοκληρώσει ένα δοκίμιο πάνω σε ό,τι ακόμη μπορεί να μείνει ζωντανό όταν όλα γύρω του μυρίζουν θάνατο.
Το «Virunga» προβάλλεται την Κυριακή 22 Μαρτίου στις 20.30 στο Ολύμπιον
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα πραγματοποιείται από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου 2015, στις αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα και Τώνια Μαρκετάκη. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει καθημερινά την ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ μέσα και έξω από τις αίθουσες
Διαβάστε περισσότερα:
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Υπάρχουν χιλιάδες ντοκιμαντέρ για τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και υπάρχει και το «Night Will Fall»
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Είμαστε όλοι FEMEN;
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης και η αβάσταχτη κανονικότητα του «διαφορετικού»
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο Σταύρος Ψυλλάκης σκηνοθετεί 45 συγκλονιστικά λεπτά ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο
- 17o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Μάνα» δεν είναι μόνο μία!
- 17o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Μια «Απαγορευμένη Αγάπη» που θα άλλαζε τον κόσμο
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το Πέραμα, ο διάφανος καθρέφτης της Ελλάδας σήμερα
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Πειράζει που κι ο Τζοβάνι θέλει να κάνει συγχρονισμένη κολύμβηση;
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οταν τα media ανακάλυψαν την εξαφάνιση παιδιών
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτό το κάτι της Κάθριν Χέπμπορν
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, «Sam Roma»: Κι ο Ελβις τσιγγάνος ήταν
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οζουρντουί ον παρλ φρανσέ
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Ρεμπέκα ήταν μόνο επισκέπτρια στον κόσμο μας
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Πάολα έκανε τη λάλα της - και πολλά παραπάνω
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, «Poverty Inc», όταν η φτώχεια γίνεται προσοδοφόρα επιχείρηση
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 5 χρόνια μετά την «Αγέλαστο Πέτρα», ο Φίλιππος Κουτσαφτής κοιτάζει τον επίγειο παράδεισο
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Μετά το «The Act of Killing», ο Τζόσουα Οπενχαϊμερ μετρά την όραση του θύτη
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Εναρξη με Ξυδάκη, υπερήλικες και νέο αέρα
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οδηγός Επιβίωσης
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Greeks do it better!
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Μεγάλοι δημιουργοί αναζητούν την αλήθεια
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Επτά γερμανικά ντοκιμαντέρ μάς ανοίγουν τα μάτια στον κόσμο
- Πρώτοι «δυνατοί» τίτλοι για το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης