Κάθε χρόνο το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της παγκόσμιας σοδειάς, μια επιλογή φτιαγμένη από καθαρές εικόνες του πλανήτη που κοιτούν κατάματα χωρίς φόβο και πάθος την αλήθεια, αφηγήσεις που αφυπνίζουν, ιστορίες που γράφουν ξανά την ιστορία αυτού του κόσμου.
Οι πρώτοι τίτλοι που ανακοινώθηκαν για την 17η διοργάνωση που διεξάγεται φέτος από τις 13 έως και τις 22 Μαρτίου επιβεβαιώνουν την παράδοση με μια επιλογή από ντοκιμαντέρ που είναι υποψήφια για Οσκαρ και ντοκιμαντέρ από μεγάλους δημιουργούς που συγκαταλέγονται ήδη ανάμεσα στα πιο πολυσυζητημένα της χρονιάς.
Επιβεβαιώνοντας πως μακριά από την μυθοπλασία είναι ξανά και ξανά ο δημιουργός που αγαπήσαμε, ο Βιμ Βέντερς σκηνοθετεί μαζί τον Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο το «Salt of the Earth», ένα φόρο τιμής στον Σεμπαστιάο Σαλγάδο (πατέρα του συνσκηνοθέτη) που έκανε την πρεμιέρα του και βραβεύθηκε στο «Ενα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών και βρίσκεται αυτήν την εποχή μέσα στην πεντάδα των πέντεα υποψήφιων για Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Διαβάστε εδώ πόσο μαγευτήκαμε από το «Salt of the Earth» από την πρώτη στιγμή που το είδαμε.
Δεύτερο υποψήφιο για Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιιμαντέρ στο Φεστιβάλ το «Virunga» του Ορλάντο βον Εϊνσιντελ δεν είναι το παραδοσιακό οικολογικό ντοκιμαντέρ που - όντως - υπογράφει στην παραγωγή ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Περισσότερο ένα πολιτικό θρίλερ με φόντο μια ομάδα ανθρώπων που προσπαθούν να προστατέψουν ένα πάρκο μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομίας της UNESCO στο Κονγκό, το «Virunga» είναι μια εμπειρία από αυτές που αποδεικνύουν πως
Για το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βενετίας «The Look of Silence» δεν χρειάζεται να ξέρετε πολλά, παρά μόνο ότι το υπογράφει ο Τζόσουα Οπενχάιμερ του υποψήφιου για Οσκαρ «The Act of Killing» και πως η εμβάθυνσή του στην τραγωδία που έχει αφήσει με ανοιχτές πληγές την Ινδονησία συνεχίζεται με την ίδια μέθοδο guerilla, στήνοντας την κάμερά του μπροστά σε ανθρώπους που γνωρίζουν μέρος του τι ακριβώς κάνει και εκτίθενται ανεπανόρθωτα μπροστά στα μάτια του κοινού. Αλλά δεν είναι αυτό που έχει σημασία: είναι ότι πλησιάζοντας τους ήρωές του σε απόσταση αναπνοής δεν αφήνει καμιά έξοδο διαφυγής για μια τεμπέλικη συνείδηση. Παρά την όποια σκηνοθετική, αισθητική παρέμβαση, την επιλογή του πού θα πέσει το βάρος, πού θα εστιάσει ο φακός, η αλήθεια είναι μόνο μία κι είναι εκείνη που παρουσιάζει το «The Look of Silence». Κι είναι παραπάνω από σοκαριστική, κάνοντας μια ταινία τεκμηρίωσης ν’ αγγίζει σουρεαλιστικά επίπεδα οδύνης. Διαβάστε εδώ αναλυτικά τη γνώμη του Flix για το «The Look of Silence».
Με αναπάντεχο πρωταγωνιστή τη Βασιλική Ορχήστρα Concertgebouw του Αμστερνταμ, το «Around the World in 50 Concerts» της Χέντι Χόνινγκμαν είναι ένα road movie που ταξιδεύει μαζί με τους μουσικούς της ανά τον κόσμο σε μια οπερατικών διαστάσεων μικρογραφία ενός κόσμου που διαπραγματεύεται με τον πιο λεπτό τρόπο την απόσταση ανάμεσα στην καλλιτεχνική και την ανθρώπινη φύση.
Στο «Dreamcatcher», που συμμετείχε στο Φεστιβάλ του Sundance, η Βρετανίδα Κιμ Λοντζινότο σκιαγραφεί το πορτρέτο μια χαρισματικής γυναίκας που κατάφερε να ξεφύγει από την πορνεία και να γίνει υπέρμαχος των γυναικών σε απόγνωση σε μια ταινία που μιλάει για την επιβίωση χωρίς να χαρίζεται σε αλήθεια συναισθημάτων και σκληρής πραγματικότητας.
H θρυλική Μπάρμπαρα Κοπλ, βραβευμένη με Οσκαρ για το εξίσου θρυλικό «Harlan County, USA» του 1976, ακολουθεί στο «Running from Crazy» την Μάριελ Χέμινγουεϊ, εγγονή του Ερνεστ Χέμινγουεϊ, καθώς το τεράστιο βάρος ενός ονόματος σαν αυτό του παππού της αποσυντίθεται μέσα από ένα οικογενειακό ιστορικό εξαρτήσεων και ψυχικών ασθενειών που θα τη βρουν νικήτρια και ζωντανή, έτοιμη να αφηγηθεί χωρίς καμία συστολή τη δική της ιστορία.
Στο «We are Journalists» του Αχμάντ Τζαλαλί Φαραχανί δύο δημοσιογράφοι - σκηνοθέτες καταγράφουν στην κάμερα τις προσωπικές τους, σοκαριστικές ιστορίες σε ένα ντοκιμαντέρ που εκθέτει τις τρομοκρατικές συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στο Ιράν που η λέξη «θανάσιμες» είναι μάλλον ευφημισμός.
O βραβευμένος με Πούλιτζερ για μετάδοση έκτακτης επικαιρότητας ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας μοιράζεται στο «Documented» την θαρραλέα ιστορία του: ύστερα από την αποκάλυψη ότι ζει στις ΗΠΑ ως παράνομος μετανάστης, ξεκίνησε έναν σκληρό αγώνα που οδήγησε την κυβέρνηση Ομπάμα στην αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου.
Tο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ «Poverty INC» του Μάικλ Μάθεσον Μίλερ, διερευνά το παρασκήνιο του φαύλου κύκλου της παγκόσμιας φτώχειας που υποκινείται συνειδητά ή ασυνείδητα από τη Δύση. Οι ειδήμονες κάνουν λόγο για ένα νέο είδος αποικιοκρατίας στις χώρες του Τρίτου Κόσμου που με αφετηρία τη φιλανθρωπία υποδουλώνει γενιές και γενιές ανθρώπων.
Η ιστορία πίσω από το πολύκροτο χαμένο ντοκιμαντέρ του Αλφρεντ Χίτσκοκ για το Ολοκαύτωμα που κάνει φέτος την πρεμιέρα του, 70 χρόνια από την απελευθέρωση της Ευρώπης, είναι το κέντρο στο «Night Will Fall» του Αντρέ Σίνγκερ που αφηγείται την ιστορία μιας ταινίας που γυρίστηκε αλλά έμεινε στα συρτάρια πριν αποκαλυφθεί σε όλο της το μεγαλείο για να υπενθυμίσει τη φρίκη. Διαβάστε εδώ ολόκληρη την ιστορία του «Night Will Fall».
Διαβάστε ακόμη: