TV & STREAMING

Υπάρχει κάτι – κυριολεκτικά – πολύ σάπιο στο «Kingdom» της Κορέας

of 10

Η πρώτη ολοκληρωμένη κορεάτικη παραγωγή του Netflix έχει ζόμπι, φεουδαρχική Κορέα και μια ύπουλα σύγχρονη αφήγηση πίσω από το αίμα και τα κοστούμια εποχής.

Υπάρχει κάτι – κυριολεκτικά – πολύ σάπιο στο «Kingdom» της Κορέας

Δε χρειάζονται παρά μόνο λίγα λεπτά για να καταλάβει κανείς τι συμβαίνει πραγματικά σε αυτό το «Βασίλειο». Η «ασθένεια του βασιλιά» μπορεί να είναι ένα μυστήριο για το λαό και για το μεγαλύτερο κομμάτι της Αυλής που ανησυχεί για την τύχη του ισχυρότερου ανθρώπου της χώρας, όμως για τον θεατή είναι σαφές πως η αφήγηση που πρόκειται να αναπτυχθεί στα έξι επεισόδια που ακολουθούν είναι μια αιματοβαμμένη ιστορία εποχής με ζόμπι, όπου οι δολοπλοκίες, η ανθρώπινη μισαλλοδοξία και ο ταξικός αποκλεισμός είναι εξίσου φονικά με τις ορδές των ζωντανών νεκρών που απειλούν να κυριεύσουν τα πάντα στο πέρασμα τους.

Για αυτό και οι δημιουργοί της σειράς, της πρώτης ουσιαστικά Κορεάτικης παραγωγής του Netflix (η θεωρητικά πρώτη παραγωγή που εγκρίθηκε, το «Love Alarm» δεν έχει ακόμα συμπεριληφθεί στον κατάλογο της πλατφόρμας), δε βιάζονται να λούσουν στο αίμα το σκηνικό τους. Παρουσιάζουν τον τρόμο υπαινικτικά, εξερευνούν στις γωνίες το κοινωνικό σκοτάδι της εποχής και κάνουν σαφές εξαρχής το τέρας της υπόθεσης δεν είναι αποκλειστικά το μανιώδες ζόμπι που, χωρίς αμφιβολία, δεν είναι χορτοφάγο.

Διαβάστε ακόμη: Το «Russian Doll» παρτάρει α λα «Μέρα της Μαρμότας» μπροστά στο θάνατο

Kingdom 607

Μόνο που το «Kingdom» δεν είναι μια σειρά για το τέλος του πολιτισμού, όπως για παράδειγμα το «Walking Dead», αλλά μία εξιστόρηση που προσπαθεί με πάθος να το αποτρέψει, επισημαίνοντας μέσα στις κοινωνικές ρωγμές τον κανιβαλισμό, την υποκρισία και τον απόλυτο μηδενισμό. Ιστορικά, όλο αυτό μπορεί να τοποθετείται σε ένα πλαίσιο που δεν έχουμε συνηθίσει αλλά ουσιαστικά η ψυχή της αφήγησης δεν βρίσκεται πολύ μακριά από τις θεματικές της αρχετυπικής «Νύχτας των Ζωντανών Νεκρών» του Τζορτζ Ρομέρο, όσο κι αν τα ζόμπι εδώ κινούνται σαφώς σε άλλη κλίμακα ταχύτητας.

Βρισκόμαστε στην μεσαιωνική Κορέα της δυναστείας Γιόσεον και, μπροστά στην βαριά ασθένεια του βασιλιά, το παιχνίδι της διαδοχής έχει ήδη αρχίσει. Από την μια, υπάρχει ο μεγαλύτερος γιος του βασιλιά και πρώτος στη σειρά διαδοχής του θρόνου, γιος ωστόσο μιας παλλακίδας, γεγονός που θολώνει την καθαρότητα του αξιώματός του. Στην απέναντι πλευρά, βρίσκεται η νεότερη σύζυγος του βασιλιά, έγκυος σε έναν πραγματικά άξιο διάδοχο, εφόσον βέβαια γεννήσει αγόρι και εφόσον προλάβει να το κάνει πριν τον θάνατο του τωρινού ηγεμόνα.

Kingdom 607

Γύρω τους, η χώρα βρίσκεται σε κοινωνικό αναβρασμό. Η φτώχεια, η ανέχεια και η εξαθλίωση χαρακτηρίζει το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, στοιχείο που τονώνει τις επαναστατικές δράσεις που απαιτούν έναν νέο βασιλιά και μια νέα, πιο εύρωστη χώρα. Οι κοινωνικές δομές βρίσκονται σε διάλυση. Οι άρρωστοι δεν έχουν καν φαγητό να φάνε, οι λόγιοι στοχοποιούνται για να σιωπήσουν και μια νέα, σκιώδης εξουσία φιλοδοξεί να καλύψει το κενό που πρόκειται να αφήσει ο βασιλιάς.

Η επέλαση των ζόμπι θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μια εναλλακτική κοινωνική επανάσταση που δεν αφήνει τίποτα όρθιο στο πέρασμα της. Είναι η έκρηξη που με ορμή διαλύει τις δομές, καταστρέφει κάθε τι κεκτημένο και αλλάζει τις ισορροπίες, όχι απαραίτητα προς κάτι καλύτερο αλλά σίγουρα προς κάτι που διαλύει ανεπανόρθωτα ένα διαβρωμένο status quo.Και όσο η επιδημία εξαπλώνεται, πλησιάζοντας όλο και περισσότερο την πρωτεύουσα και καταρρίπτοντας στην πορεία τα όσα εμπόδια χωρίζουν ευγενείς και χωρικούς, τόσο πιο κοντά βρισκόμαστε στη γέννηση ενός νέου κράτους. Ή στην ολοκληρωτική καταστροφή του.

Kingdom 607

Γραμμένο από τον Κιμ Γιουν-Χι του «Signal» και σκηνοθετημένο από τον Σεόνγκ-Χουν Κιμ του «A Hard Day», το «Kingdom» συνδυάζει την ένταση μιας δημιουργίας φαντασίας και τρόμου με την συναισθηματική περιπλοκότητα ενός υπαρξιακού δράματος, ισορροπώντας συνεχώς ανάμεσα στην έμφυτη υπερβολή της ιδέας του και τον ρεαλισμό των αισθημάτων του. Για τους δημιουργούς της σειράς, δεν είναι ακριβώς εμφανές ποιος τρόμος είναι όντως μεγαλύτερος. Είναι το τέρας που διψά για ανθρώπινο αίμα ή είναι η ανθρώπινη αδιαλλαξία που μπορεί να αποδειχτεί εξίσου ή και περισσότερο αιμοβόρα;

Η απάντηση δεν είναι και τόσο εύκολη όμως αυτός ο προβληματισμός δίνει την ευκαιρία στο «Kingdom» να στήσει ένα καμβά όλο και πιο εντυπωσιακών σκηνών δράσης, οι οποίες περιλαμβάνουν μάχες μέσα στα στάχυα, σφαγές μέσα σε φλεγόμενα σπίτια, καταδιώξεις ζωής και θανάτου μέσα στο σκοτάδι αλλά και γνήσιες slapstick στιγμές γέλιου (όπως όταν ένας φυλακισμένος προσπαθεί να αποφύγει τον ζόμπι συγκρατούμενό του, με τον οποίο συνδέεται αναγκαστικά μέσω μιας ξύλινης κατασκευής), όλα μέρη ενός σύμπαντος που αγκαλιάζει τόσο τον τρόμο όσο και την ειρωνεία, στοιχεία και τα δύο άλλωστε μιας σαθρής πολιτικής κατάστασης.

Kingdom 607

Ανάμεσα σε όλη αυτή την εμπόλεμη ουσιαστικά κατάσταση, ο πρίγκιπας Γι- Τσανγκ (του Τζου Τζι-Γουν) παρουσιάζει και το πιο ενδιαφέρον αφηγηματικό ταξίδι. Από αναγκαστικά πιθανός ηγέτης, χωρίς ουσιαστικά προσόντα ή ευαισθησίες, μετατρέπεται σταδιακά σε έναν άνθρωπο που όντως αξίζει να κερδίσει την εξουσία, γνωρίζοντας τον λαό του, τους κινδύνους της εξουσίας, το αίμα και την βρώμα της χώρας του και ερχόμενος σε ευθεία αναμέτρηση με κάθε είδους ζωντανό νεκρό , μετατρέποντας το παραμύθι τρόμου του «Kingdom» σε κάτι πολύ περισσότερο από μια ζόμπι παραλλαγή.

Απέναντί του, δυστυχώς κανένας άλλος δεν τυγχάνει της ίδιας τρισδιάστατης απεικόνισης. Το «Βασίλειο» μπορεί να έχει για πρωταγωνιστή του έναν πολυεπίπεδο ήρωα, όμως γύρω από αυτόν θα βρει κανείς μια αδίστακτη βασίλισσα, έναν γκαφατζή δικαστικό, μια μαχητική νοσοκόμα (η γνώριμη Ντούνα Μπε του «Cloud Atlas» και του «Sense8»), έναν αλαζόνα ευγενή, έναν κωμικά ανεπαρκή φρουρό κοκ, όλοι ρόλοι που κυρίως εξυπηρετούν το ταξίδι του κεντρικού ήρωα προς τον τελικό προορισμό του χωρίς να παρουσιάζουν αυτόνομο ενδιαφέρον.

Kingdom 607

Πίσω ωστόσο από τα κλισέ των περιφερειακών χαρακτήρων, στο «Kingdom» υπάρχει ένα γνήσια πρωτότυπο όραμα που αγκαλιάζει την κληρονομιά των ταινιών με ζόμπι και τις συνδυάζει τόσο με το κινηματογραφικό Κορεάτικο Τώρα όσο και με την αποτελεσματικότητα των τηλεοπτικών K-dramas, δημιουργίες που παραδοσιακά καταφέρνουν να ανακαλύψουν τη συναισθηματική αλήθεια πίσω από τα κοινότυπα αφηγηματικά τρικ.

Και δεν είναι απλά το γεγονός ότι η σειρά τοποθετεί τα ζόμπι στην φεουδαρχική Κορέα (παραδόξως, το 2018 κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους της Κορέας το «Rampant», ένα φιλμ που διαδραματίζεται την ίδια εποχή και περιλαμβάνει επίσης ζόμπι). Αυτό που κάνει το «Βασίλειο» να ξεχωρίζει είναι ότι χρησιμοποιεί (και πολύ αποτελεσματικά μάλιστα) το στοιχείο του τρόμου ως μεταφορά για να πει μια πολύ πιο σύγχρονη, πολιτική ιστορία. Γιατί πίσω από τον σκοτεινό ρομαντισμό του «Περπάτησα με ένα Ζόμπι», πίσω από τον κυνισμό της «Μέρας των Νεκρών», πίσω από την μοναχικότητα του «28 Μέρες Μετά», οι ταινίες με ζόμπι λειτουργούσαν ανέκαθεν ως μεταφορές για την κοινωνία, τον άνθρωπο και τον κίνδυνο της απόλυτης καταστροφής. Το «Kingdom» είναι απλά η Κορεάτικη Fantasy εκδοχή τους. Με όλο τον τρόμο, τις τσιρίδες απόλαυσης και τις τεχνηέντως χορογραφημένες σκηνές δράσης που μπορεί να περιλαμβάνει αυτό.

Η 1η σεζόν 6 επεισοδίων του «Kingdom» streamάρει στο Netflix και με ελληνικούς υπότιτλους.


Διαβάστε ακόμη