Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει πάντα διαφορετικό αέρα από εκείνον του «μεγάλου», του Νοεμβρίου: περισσότεροι άνθρωποι που ενδιαφέρονται στ’ αλήθεια για το σινεμά, χαμηλότερο προφίλ, ειλικρινέστερες προθέσεις, μικρότερη ανάμειξη των κλαδικών και θεσμικών εκπροσώπων. Ενας λόγος παραπάνω όταν χθες βράδυ, η Τελετή Εναρξης της 17ης διοργάνωσης, ήταν, ταυτόχρονα, η πρώτη επίσημη εμφάνιση του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Νίκου Ξυδάκη, αλλά και του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ: και ο μεν και οι δε κέρδισαν τις εντυπώσεις, τουλάχιστον, με μια συμπεριφορά πολιτισμένη, με σεβασμό για την εκδήλωση, απλότητα και μια υπόσχεση κανονικότητας. Και, ναι, δεδομένης της τελευταίας περιόδου σύγχυσης στο χώρο του ελληνικού σινεμά, αυτά είναι προς το παρόν αρκετά.
Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Οδηγός Επιβίωσης
Νίκος Ξυδάκης, Δημήτρης Εϊπίδης
Εν όψει της ταινίας που αποτέλεσε την επίσημη πρεμιέρα του Φεστιβάλ, του «The Hip Hop-eration» του Νεοζηλανδού Μπριν Εβανς, με θέμα μια ομάδα υπερηλίκων που διαγωνίζονται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα hip-hop, η βραδιά ξεκίνησε… χορευτικά, από την ξεσηκωτική ομάδα Mother Funkers.
Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Μεγάλοι δημιουργοί αναζητούν την αλήθεια
οι μαδαφάνκερς
Μεγαλύτερη πλάκα θα είχε, βέβαια, πιστά στην ταινία, το χορευτικό να έκαναν οι άνω των 70 διοργανωτές, όπως ο Διευθυντής του Φεστιβάλ Δημήτρης Εϊπίδης με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, αλλά ούτε καν αυτοί οι άρχοντες του (πολιτισμικού) τόπου δεν έχουν φτάσει σε τέτοια επίπεδα χιούμορ ακόμα.
Γιάννης Μπουτάρης, Δημήτρης Εϊπίδης
Ο Δημήτρης Εϊπίδης παρουσίασε το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, επισημαίνοντας ότι πλέον το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει επίσημα αναγνωριστεί ως το τρίτο σημαντικότερο στο είδος του στην Ευρώπη κι ότι ελπίδα φέτος είναι η προσέλευση να ξεπεράσει και τους περσινούς, 40.000 θεατές.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για το αφιέρωμα «Ανατρεπτικές Φωνές του Γερμανικού Ντοκιμαντέρ»
Ο Γιάννης Μπουτάρης στο βήμα
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος, αφού εξέφρασε την τύχη και την τιμή που τον έκαναν να νιώσει τα χρόνια συνεργασίας του με τον Δημήτρη Εϊπίδη, πάντα άμεσος και σταράτος, καλωσόρισε τον Νίκο Ξυδάκη, σημειώνοντας ότι έχει από εκείνο πολλές προσδοκίες επειδή, ακριβώς, γνωρίζει και υποστηρίζει τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό που για χρόνια έχει μείνει στο περιθώριο. Ακόμα, ευχήθηκε καλή επιτυχία στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, κάτι που, όπως είπε, «έπρεπε καιρό να έχει γίνει».
Διαβάστε αναλυτικά για το ελληνικό τμήμα του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης
Η πρώτη «επίσημη» του Νίκου Ξυδάκη
Ο Νίκος Ξυδάκης, ανεβαίνοντας στη σκηνή, εξήγησε από την αρχή ότι παρά την «πρώτη του φορά» δεν έχει τρακ, επειδή ήδη, στο χώρο του Ολύμπιον, συνάντησε πολλούς φίλους και γνωστούς από κάθε εστία πολιτισμού και δήλωσε σιγουριά για το ότι το ελληνικό σινεμά θα ξαναβρεί το στίγμα, το κουράγιο και την αυτοπεποίθησή του. Πρακτικά, ο Νίκος Ξυδάκης δεν είπε κάτι ουσιαστικό ή ρηξικέλευθο, πέρα από το ότι το ως Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού θα σταθεί δίπλα στους δημιουργούς και τους παραγωγούς, ότι θα επιβάλλει (ξανά) στα τηλεοπτικά κανάλια την απόδοση του 1,5% του ετήσιου τζίρου τους στις ελληνικές παραγωγές κι ότι θα επιδιώξει την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα. Μια και οι λέξεις αυτές είναι ακριβώς ίδιες με όσες διατύπωναν ατελέσφορα πριν λίγο καιρό ο Κώστας Τασσούλας κι η Αντζελα Γκερέκου, δεν έχουμε παρά να περιμένουμε να δούμε τι θα ακολουθήσει. Τέλος, ο Νίκος Ξυδάκης κήρυξε κι επίσημα την έναρξη του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κι ευχήθηκε «καλό σινεμά». Κι ως πολιτισμένος άνθρωπος, αντίθετα με όλους τους εκπροσώπους της Πολιτείας ή και κινηματογραφικών φορέων των προηγούμενων χρόνων, κάθισε στη θέση του και παρακολούθησε την ταινία της έναρξης, αντί να φύγει βιαστικά μέσα στο σκοτάδι της αίθουσας για άλλα, πιο «σημαντικά» και πιο πολιτικά.
Ο Αχιλλέας Κυριακίδης, Αντιπρόεδρος του νέου Δ.Σ. του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με τον διευθυντή του Ολύμπιον, Νότη Φόρσο
Ο Μπριν Εβανς, ο σκηνοθέτης της ταινίας έναρξης, «The Hip Hop-eration», προλόγισε το φιλμ χαριτωμένα και συναισθηματικά. Είπε ότι είναι τιμή του να βρίσκεται στην έναρξη ενός Φεστιβάλ για το οποίο είχε ακούσει τόσα πολλά κι ότι είναι προνόμιό του να δημιουργεί μια τόσο «happy» ταινία. Οτι στη ζωή είναι σημαντικό να διατηρούμε τα όνειρά μας σε όποια ηλικία κι αν φτάσουμε και να φροντίζουμε να ασκούμε τα βασικά μας ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο Μπριν Εβανς κουβεντιάζει με τον Ρουμάνο σκηνοθέτη Αλεξάντρου Σόλομον, στον οποίο το Φεστιβάλ κάνει φέτος ρεστροσπεκτίβα
Το «The Hip Hop-eration» δεν είναι απλώς μια feelgood ταινία για την τρίτη ηλικία, είναι το σημερινό ευαγγέλιο της αισιοδοξίας. Μια 30μελής ομάδα υπερήλικων από ένα νησάκι της Νέας Ζηλανδίας, από τα 75 ως τα 96, εξασκείται και συμμετέχει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα hip-hop στο Λας Βέγκας. Τα μπαστούνια, τα πι, τα τροχήλατα καρεκλάκια γίνονται αξεσουάρ χορογραφίας και η σιτεμένη παρέα βρίσκει τρόπο να εκφράσει τον εσωτερικό ρυθμό της που είναι ακόμα δυνατός.
«The Hip Hop-eration»
Το φιλμ δεν έχει τίποτε το γραφικό, τίποτε το συγκαταβατικό. Η ιστορία ζωής κάποιων από τα μέλη γίνεται εργαλείο αφήγησης, περίπατος στις μνήμες ανθρώπων που, φυσικά, ήταν ανέκαθεν ιδιαίτερες προσωπικότητες για να μπορέσουν να φτάσουν, με όλες τις απώλειες, όλα τα εμπόδια, ως εδώ. Ταυτόχρονα, η σκηνοθεσία είναι πυκνή, το σενάριο συγκροτημένο και οικονομικό και, καθώς το γέλιο διαδέχεται το δάκρυ και τ’ ανάπαλι, ο θεατής συνειδητοποιεί με σαφήνεια ποιοι είναι οι στόχοι για μια ευτυχισμένη ζωή όχι στα σαράντα, αλλά στα ενενήντα! Οταν η 95χρονη Μέινι, το πάλαι ποτέ ακτιβίστρια καλλονή, όχι απλώς καταφέρνει να πάει στο Λας Βέγκας… ζωντανή, αλλά συνεχίζει τις περιπέτειές της και μετά από αυτό και δηλώνει στον έκπληκτο δημοσιογράφο που της παίρνει συνέντευξη, «I’m having a wonderful time!», καταλαβαίνεις βιωματικά, εσύ ο νεότερος γκρινιάρης, ότι σημασία δεν έχουν οι συνθήκες, αλλά η εσωτερική δύναμη και η ανεύρεση του κεφιού. Κι αυτό είναι μια ένεση πιο πολύτιμη κι από τα geriatrics.
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα πραγματοποιείται από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου 2015, στις αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα και Τώνια Μαρκετάκη. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει καθημερινά την ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ μέσα και έξω από τις αίθουσες
Διαβάστε περισσότερα:
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οδηγός Επιβίωσης
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Greeks do it better!
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Μεγάλοι δημιουργοί αναζητούν την αλήθεια
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Επτά γερμανικά ντοκιμαντέρ μάς ανοίγουν τα μάτια στον κόσμο
- Πρώτοι «δυνατοί» τίτλοι για το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης