Στην πλέον απρόβλεπτη οσκαρική κούρσα της χρονιάς - αυτή της ξενόγλωσσης ταινίας - η διαδικασία μέχρι την επιλογή της τελικής πεντάδας των ταινιών που θα διεκδικήσουν το Οσκαρ, περνάει από διάφορα στάδια, με αρχικό την επιλογή της κάθε χώρας για το ποια ταινία θα υποβάλλει ως επίσημη συμμετοχή στην Ακαδημία.
Και οι εκπλήξεις ξεκινούν συνήθως από εκεί, αφού ταινίες που αναμένονται ως φαβορί προσπερνιούνται από τις εθνικές επιτροπές, ταινίες με άλλη εθνικότητα υποβάλλονται από άλλη χώρα (κυρίως λόγο πιστοποιητικών εθνικότητας), ενστάσεις και παράπονα υποβάλλονται από αντίπαλες ταινίες και η πρώτη μεγάλη λίστα που ετοιμάζεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή είναι κάτι παραπάνω από απλώς ενδιαφέρουσα.
Να σημείωσουμε πως οι παραδοσιακές χώρες της κατηγορίας (όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία κ.ά. δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει τις δικές τους επιλογές, ενώ έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους η Αργεντινή, η Βραζιλία, η Χιλή και η Δομινικανή Δημοκρατία.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζει η περίπτωση του «Amour», της ταινίας του Μίκαελ Χάνεκε που με κάποιο τρόπο μοιάζει να είναι ένα φαβορί για το Οσκαρ (όχι φυσικά όσο ήταν πέρσι το «Ενας Χωρισμός»), αλλά μοιάζει πως τελικά όχι μόνο δεν θα μπει στην πεντάδα, αλλά δεν θα υποβληθεί από καμία χώρα. Οι τρεις χώρες που θα μπορούσαν να το προτείνουν είναι η Γαλλία, η Γερμανία και η Αυστρία. Η Γαλλία δεν μπορεί γιατί η έξοδο της ταινίας στις 24 Οκτωβρίου δεν βρίσκεται εντός των ημερομηνιών που έχει ορίσει η Ακαδημία. Η Γερμανία που θα μπορούσε να την προτείνει (όπως είχε κάνει και με τη «Λευκή Κορδέλα»), δεν την έχει συμπεριλάβει μέσα στις επιλογές της (δείτε παρακάτω). Και μένει μόνο η Αυστρία, η οποία δεν έχει καταθέσει ποτέ ταινία του Αυστριακού Χάνεκε, εκτός από το «Cache» του 2005, το οποίο όμως δεν έγινε δεκτό από την Ακαδημία ως όχι πολύ αυστριακό.
Οπως, είπαμε, όμως, βρισκόμαστε μπροστά στην πιο απρόβλεπτη κατηγορία των Οσκαρ που κατά καιρούς έχει εκπλήξει όχι μόνο με τις επιλογές της αλλά και με τις «απουσίες» της.
Η Ελλάδα γνωρίζει ήδη από την Ανοιξη και τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου την ταινία που θα στείλει στη κούρσα του ξενόγλωσσου Οσκαρ: και θα είναι ο - ο «Αδικος Κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου - - εκτός αν η επιτροπή που κατά το νόμο οφείλει να διορίζει το Υπουργείο Πολιτισμού για την επίσημη υποβολή της ταινίας αποφασίσει αλλιώς!
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: Με δελτίο Τύπου το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε κι επισήμως την επιλογή του «Αδικου Κόσμου» για την εκπροσώπηση της Ελλάδας στην ξενόγλωσση κατηγορία των Οσκαρ.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού κ. Κώστας Τζαβάρας υπέγραψε απόφαση με την οποία προτείνεται η συμμετοχή της ταινίας με τίτλο «ΑΔΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ» του σκηνοθέτη Φίλιππου Τσίτου, στις διαδικασίες του βραβείου OSCAR ξενόγλωσσης ταινίας κατά την 85η διοργάνωση της αμερικάνικης Ακαδημίας Κινηματογράφου (Academy of Motion Picture Arts and Sciences).
ας δούμε αναλυτικά ποιες ακριβώς διαβουλεύσεις γίνονται στις υπόλοιπες χώρες, μέχρι και την 1η Οκτωβρίου όπου λήγει επίσημα η προθεσμία για την υποβολή των ταινιών από τις χώρες.
Barbara του Κριστιάν Πετσόλντ
Γερμανία: Οι υποψήφιες ταινίες από τις οποίες θα προκύψει η συμμετοχή της Γερμανίας στην κούρσα του ξενόγλωσσου Οσκαρ είναι οκτώ. Ανάμεσα τους βρίσκουμε το φαβορί «Barbara» του Κριστιάν Πετσόλντ (βραβείο σκηνοθεσία στο Φεστιβάλ Βερολίνου), το «Combat Girls» του Ντέιβιντ Γνεντ, το «Remembrance» της Ανα Τζάστις, το «Hannah Arendt» της Μαργκαρέτ φον Τρότα, το «Farewell to the Frogs» του Ούλρικε Σκαμόνι, το «This Ain't California» του Μάρτεν Πέρσιελ, το «Guardians» του Τιλ Σβάιγκερ και το «Hotel Lux» του Λέαντερ Χάουσμαν.
Death for Sale του Φαουζί Μπενσαϊντί
Μαρόκο: Το Μαρόκο επέλεξε ήδη την ταινία που θα είναι η επίσημη υποβολή του στα Οσκαρ και αυτή είναι το «Death for Sale» του Φαουζί Μπενσαϊντί (που συμμετείχε στο Panorama του Φεστιβάλ Βερολίνου) και αφηγείται την ιστορία τριών νεαρών ανδρών στην Τετουάν, το πιο βόρειο άκρο του Μαρόκο, οι οποίοι αποφασίζουν να ληστέψουν ένα κοσμηματοπωλείο με ολέθρια αποτελέσματα.
A Royal Affair του Νικολάι Αρσέλ
Δανία: Η Δανία χτυπάει φέτος με τρεις ισχυρές υποψηφιότητες. Με το εποχής και ταιριαστό για την Ακαδημία «Royal Affair» (βραβευμένο στο Βερολίνο για την ερμηνεία του Μαντς Μίκελσεν και το σενάριο) και με δύο σκηνοθέτες που έχουν κερδίσει στο παρελθόν το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας: τη Σουζάνε Μπίερ με το «Love is All You Need» (είχε κερδίσει το 2011 με το «In A Better World» και τον Μπιλ Ογκαστ με το «Marie Kroyer» (είχε κερδίσει το 1989 με το «Πελέ, Ο Κατακτητής»).
Καμπότζη: H Καμπότζη δεν είναι πρωτοεμφανιζόμενη στην κούρσα του ξενόγλωσσου Οσκαρ. Το 1994 είχε υποβάλλει ταινία, αλλά δεν κατάφερε να μπει στην πεντάδα. Φέτος κατεβαίνει με το «Lost Loves» του Τσάι Μπόρα, την πρώτη ταινία για την γενοκτονία του καθεστώτος των Κόκκινων Χμερ. Το σενάριο γράφτηκε από έναν καθηγητή πανεπιστημίου που επιβίωσε του καθεστώτος και ο οποίος αφηγείται στην πραγματικότητα την ιστορία της μητέρας του που έχασε τον άνδρα, τον πατέρα της και τα τέσσερα παιδιά της.
Fill the Void της Ραμά Μπουρστάιν
Ισραήλ: Η ταινία που θα είναι υποψήφια για το ξενόγλωσσο Οσκαρ προκύπτει κάθε χρόνο από τα Ophir Awards και είναι αυτή που θα ανακηρυχθεί ως καλύτερη ταινία. Οι υποψήφιες ταινίες είναι το «The Ballad of the Weeping Spring» του Μπένι Τοράτι, το «Fill the Void» της Ράμα Μπουρστάιν που είναι υποψήφιο για τον φετινό Χρυσό Λέοντα στη Βενετία (διαβάστε περισσότερα εδώ), το «God's Neighbors» του Μενί Γιαές (που βραβεύθηκε στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών), το «Rock the Kasbah» του Γιαρίβ Χόροβιτς και το «The World is Funny» του Σεμί Ζαρχίν που θεωρείται και φαβορί για το βραβείο.
Post Tenebras Lux του Κάρλος Ρεϊγάδας
Μεξικό: Το Μεξικό έχει ανακοινώσει ήδη μια λίστα με επτά ταινίες από την οποία θα προκύψει η επίσημη κατάθεση της χώρας. Οι υποψήφιες ταινίες είναι «Aqui Entre Nos» της Πατρίσια Μαρτίνεθ ντε Βελάσκο, το «Colosio El Asesinato» του Κάρλος Μπολάδο, το «Después de Lucía» του Μισέλ Φράνκο που κέρδισε το μεγάλο βραβείο στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα» των Καννών (διαβάστε περισσότερα εδώ) , το «El Fantástico Mundo de Juan Orol» του Σεμπάστιαν Βέγκα ντελ Αμο, το «El Lugar Más Pequeño» της Τατιάνα Χουέζο και το τελείως αντι-οσκαρικό «Post Tenebras Lux» του Κάρλος Ρεϊγάδας που συμμετείχε στο επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών, αποσπώντας το βραβείο σκηνοθεσίας (διαβάστε περισσότερα εδώ).
Sister της Ουρσουλα Μέιερ
Ελβετία: Η Ελβετία πρέπει να αποφασίσει για την επίσημη συμμετοχή της ανάμεσα σε πέντε ταινίες. Το «The Foster Boy» του Μάρκους Ιμποντεν, το «Lullaby Ride» του Κριστόφ Σάουμπ, το «Opération Libertad» του Νίκολας Γουάντιμοφ, το «Sister» της Ουρσουλα Μέιερ που εντυπωσίασε στο Διαγωνιστικό Τμήμα της περσινής Μπερλινάλε (διαβάστε περισσότερα εδώ) και το «Someone Like Me» του Ξαβιέ Κολέρ.
Φιλιππίνες: Επτά ταινίες διαγωνίζονται για τον τίτλο αυτής που θα υποβληθεί από τις Φιλιππίνες. Οι ταινίες είναι το «Captive» του Μπριγιάντε Μεντόζα με την Ιζαμπέλ Ιπέρ (επίσημη συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου - διαβάστε περισσότερα εδώ), το «The Dance of Two Left Feet» του Αλβίν Γιαπάν, το «Manila Kingpin: The Asiong Salonga Story» του Τικόι Αγκουλούζ, το «A Mother's Story» του Τζον Ντ. Λαζατίν, το «Palawan Fate» του Αουράιους Σολίτο, το «Segunda Mano» του Τζόις Μπερνάλ και το «The Witness» του Μοχάμαντ Γιουσούφ.
Μέσα στον Οκτώβριο, η Ακαδημία θα ανακοινώσει τις έγκυρες αιτήσεις των χωρών. Εννιά ταινίες θα μπουν σε μια λίστα στα μέσα του Ιανουαρίου του 2013 και πέντε ταινίες θα καταλήξουν υποψήφιες για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας στις 24 Ιανουαρίου. Από αυτές, μία θα κερδίσει το Οσκαρ που θα δοθεί στην 85η απονομή των βραβείων Οσκαρ στις 24 Φεβρουαρίου του 2013.
Ας ελπίσουμε σε ένα όχι «άδικο» διαγωνισμό...
Διαβάστε περισσότερα για την 85η απονομή των Βραβείων Οσκαρ.
Tags: ΟΣΚΑΡ 2013